جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 6
تعطيلی تئاتر نتيجه فقدان آرمان‌گرايی مديران است دوشنبه 10 آذر 1399 10:16
نگاهی به وضعيت كنونی مديريت فرهنگ در گفت و گو با قطب‌الدين صادقی

تعطيلی تئاتر نتيجه فقدان آرمان‌گرايی مديران است

دولت بايد از اجراي گروه‌هاي تئاتر حمايت كند و خروجي آنها را به صورت آنلاين در اختيار مردم سراسر كشور بگذارد. ما امروز بايد بتوانيم از تركيب هنر و تكنولوژي در جهت آسايش و آرامش جامعه بهره بگيريم. بايد بتوانيم از تجربه‌هاي جهاني استفاده كنيم. حداقل مي‌توانند اين ايده را به صورت پايلوت در تئاتر شهر شروع كنند چون اين مكان يك وجاهت و كاركرد نمادين اميدآفرين دارد.

اهالی تئاتر همیشه منتقد هستند / سیکل مدیریت در تئاتر شهر معیوب است دوشنبه 10 آذر 1399 02:21

اهالی تئاتر همیشه منتقد هستند / سیکل مدیریت در تئاتر شهر معیوب است

ابراهیم‌ گله‌دارزاده معتقد است، بچه‌های تئاتر منتقد هستند و همیشه یک عینک انتقاد دارند که خوب است و آن‌ها باید نقد کنند و ما نیز باید به نقد آن‌ها توجه کنیم.

نگران مسئولان و مردمی‌ام که به نبودن تئاتر در پساکرونا عادت می‌کنند دوشنبه 10 آذر 1399 01:53
ایوب آقاخانی

نگران مسئولان و مردمی‌ام که به نبودن تئاتر در پساکرونا عادت می‌کنند

ایوب آقاخانی درباره پیش‌بینی‌اش از تئاتر در دوره پساکرونا گفت: من الان بیش از اینکه نگران آسیب‌های خانمان‌برانداز این ویروسِ مرموزِ لعنتی روی تئاتر باشم، نگران مسئولانی هستم که به نداشتن تئاتر دارند عادت می‌کنند و نگران مخاطبانی هستم که به تئاتر ندیدن دارند عادت می‌کنند.

گوهر مخزن اسرار همان است كه بود شنبه 8 آذر 1399 16:04
گفت‌وگو با صدرالدين زاهد درباره تجربه همكاري با «پرویز پورحسینی» كه روز گذشته چشم از جهان فرو بست

گوهر مخزن اسرار همان است كه بود

چيزي كه درباره ايشان برايم مسحوركننده بود به كارهايي بازمي‌گشت كه آقاي پورحسيني را در نقش‌هاي متفاوت و در همكاري با كارگردان‌هاي متفاوت مي‌ديدم. مثلا بين حضور او در نمايش «باغ آلبالو» آربي يا «طلبكارها» كه آنجا هم باهم بوديم تفاوت زيادي وجود داشت. «انسان، حيوان، تقوا»ي پيرآندلو كجا و كار رضا قاسمي كجا؟

روایت رحمت امینی از تئاتر دانشگاهی پیش و پس از کرونا / نگرش نسبت به استفاده از تئاتر غلط است یکشنبه 2 آذر 1399 22:07

روایت رحمت امینی از تئاتر دانشگاهی پیش و پس از کرونا / نگرش نسبت به استفاده از تئاتر غلط است

رحمت امینی: راه رشد و ارتقاء کیفی تئاتر هر کشوری از مسیر تئاتر دانشگاهی است.

برنامه‌ریزی برای اجرای تئاترها پس از ساعت ۱۸/ ورود پلتفرم‌ها به اجراها و جشنواره‌های تئاتری سه شنبه 20 آبان 1399 13:55

برنامه‌ریزی برای اجرای تئاترها پس از ساعت ۱۸/ ورود پلتفرم‌ها به اجراها و جشنواره‌های تئاتری

شاید در نگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این ایده تداعی شود که با کاهش فعالیت‌های تئاتری در سال شیوع کرونا، بودجه این حوزه را کاهش دهند. اما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاقا برعکس، نگاهی حمایتی وجود دارد و به‌طور کامل در جریان کار هستند که اگر تئاتر صحنه‌ای اجرا نمی‌شود، بالاخره برای فضای مجازی آثاری تولید می‌شوند و بنابراین وزارتخانه خودش در مقام مطالبه‌گر است.

میل ادبیات به مرثیه‌سرایی برای گذشته، بازنمایی هراس از تغییر است چهارشنبه 14 آبان 1399 16:08

میل ادبیات به مرثیه‌سرایی برای گذشته، بازنمایی هراس از تغییر است

میترا علوی‌طلب که به بررسی ادبیات نمایشی ایران در دوره تکوین (۱۲۲۹_۱۳۲۰) پرداخته، می‌گوید: تمام نمایشنامه‌های این دوران به نحوی مفهوم قدرت را بازمی‌تابانند یا متأثر از آن هستند. یعنی عرصه ادبیات نمایشی دوران تکوین، عرصه تلقی‌های متفاوت از مفهوم قدرت است؛ تلقی‌هایی که می‌کوشند از طریق هراس‌های غالب و فراگیر حاکم بر ادبیات نمایشی دوران تکوین، خود را نهادینه کنند.

جريانی عليه تئاترهای خصوصی برنامه دارد دوشنبه 12 آبان 1399 00:00
گفت‌ و گو با مصطفی كوشكی پس از اعلام تعطيلی هميشگی «تئاتر مستقل تهران»

جريانی عليه تئاترهای خصوصی برنامه دارد

از دو سال قبل نشانه‌ها و اخطارهايي وجود داشت كه به ما مي‌گفت نهادهاي گوناگون حاكميتي ظاهرا توان هضم فعاليت چنين مجموعه‌هايي را ندارند. هر روز تماشاگران و جمعيت زيادي به يك منطقه خاص رفت‌وآمد مي‌كردند. نشانه‌ها و احضارها، فشارهاي متعدد از سوي اماكن و شهرداري و عدم حمايت دولت، همه به ما مي‌گفت قرار نيست كار ادامه پيدا كند و ماجرا بايد تمام شود.

گفتند برای حضور در «انسی» پول دادیم! چهارشنبه 7 آبان 1399 00:00

گفتند برای حضور در «انسی» پول دادیم!

برادران رهگذر که پس از یک دهه تلاش انیمیشن بلند «آخرین داستان» را به ویترین سینمای ایران اهدا کرده‌اند، همزمان با روز جهانی انیمیشن از تجربیات و دغدغه‌های خود در این حوزه می‌گویند.

هيچ نمايشنامه ‌نويسی به اندازه شكسپير به جادو باور نداشت چهارشنبه 22 مرداد 1399 20:46
مصاحبه با پروفسور «ماريون گيبسون» نويسنده بريتانيایی

هيچ نمايشنامه ‌نويسی به اندازه شكسپير به جادو باور نداشت

جادو در ادبيات پيش از گوتيك بارها حضور داشته همان‌گونه كه بعد از اين دوره هم بوده. همان طور كه اشاره كرديد، آثار شكسپير هم سرشار از جادو است. در واقع هيچ نمايشنامه‌نويس مطرحي به اندازه او جادو و جادوگران را وارد تاريخ تئاتر نكرد. مهم‌ترين جادوگران شكسپير در مكبث حضور دارند و نمايشنامه روياي يك شب نيمه تابستان هم در رابطه با پريان است.

مسيح بر فراز ريو سه شنبه 7 مرداد 1399 03:19
گفت ‌وگو با علی شمس به بهانه ترجمه و انتشار نمايشنامه «انقلاب در امريكای جنوبی» نوشته آگوستو بوآل

مسيح بر فراز ريو

زيست تئاتري‌ بوآل همسو با ايدئولوژي‌اش پيش مي‌رود. كسي كه به اين شكل مواجهه با تئاتر و مخاطب علاقه دارد شايد الزاما ايدئولوژي بوآل را نداشته باشد چون تئاتر براي او مديومي بود عميقا متعلق به توده كه نفس به نفس تماشاگر و طبقه ستمديده حركت مي‌كند.

شگردهايی برای خلق جهانی نو شنبه 4 مرداد 1399 03:56
گفت‌وگو با علی حاج ملاعلی به بهانه نگارش و انتشار كتاب «شگردهای نمايشنامه‌نويسی»

شگردهايی برای خلق جهانی نو

نوشتن كتاب از خلال گفت‌وگو با دانشجويان به ذهنم رسيد. آنها مي‌گفتند ما كتاب آموزش نمايشنامه‌نويسي مي‌خوانيم ولي نيازمان برطرف نمي‌شود، به نتيجه رسيدم تمرين‌ها و مثال‌ها درك درستي به دست مي‌دهند ولي در نهايت وقتي قرار است دانشجو خودش قلم به دست بگيرد و ساختمان يك نمايشنامه را بنا كند، نمي‌داند چه شگردها و امكاناتي براي شروع و پايان متن در اختيار دارد.

سیاوش طهمورث: اوضاع خراب تئاتر شهر اصلا در شان یک هنرمند نیست شنبه 28 تیر 1399 17:21

سیاوش طهمورث: اوضاع خراب تئاتر شهر اصلا در شان یک هنرمند نیست

زمان ما، تئاتر اصالت داشت، واقعا حرفی برای گفتن داشت، هنرمندان برای آن احترام قائل بودند، لباس پلو خوریش را می‌پوشید و روی صحنه حاضر می‌شد. نه مانند حالا که بعضی از هنرمندان اصلا برای تئاتر ارزش قائل نیستند. البته خوشبختانه هنوز کسانی هستند که برای تئاتر ارزش و احترام قائل هستند.

عده‌ای می‌خواهند با نام «سمندریان» برای خود شناسنامه درست کنند چهارشنبه 25 تیر 1399 12:35

عده‌ای می‌خواهند با نام «سمندریان» برای خود شناسنامه درست کنند

قطب الدین صادقی گفت: تقرب به حمید سمندریان ضعف شخصیتی است؛ برخی با نام او در حال افزایش اعتبار خود هستند.

هیچ دلیلی نمی‌بینم که حتما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و دیگر جشنواره‌ها برگزار شوند دوشنبه 23 تیر 1399 13:20

هیچ دلیلی نمی‌بینم که حتما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و دیگر جشنواره‌ها برگزار شوند

مریم کاظمی پیشنهاد داد: بودجه همه جشنواره‌ها و بودجه همه تولیدات تئاتر در سال 99 یکپارچه شود و در صندوق حمایتی جمع شود و بودجه‌های افزون دیگری از کمک‌هایی که دولت تصویب کرده است برای حمایت از کسب و کارها جمع‌آوری شود و به طور عادلانه با یک هیئت امنای سالم و غیراداری میان همه خانواده تئاتر به صورت مساوی تقسیم شود.

پیشقدم در اجرا یکشنبه 22 تیر 1399 12:53

پیشقدم در اجرا

فقیهه سلطانی از تجربیاتش در اجرای «یه گاز کوچولو» در این روزهای کرونایی می‌گوید

خاکی: یک آپارتمان اجاره ای، سالن تئاتر نمی شود!/ سالن های خصوصی تئاتر باید استانداردسازی شوند سه شنبه 17 تیر 1399 15:06

خاکی: یک آپارتمان اجاره ای، سالن تئاتر نمی شود!/ سالن های خصوصی تئاتر باید استانداردسازی شوند

محمدرضا خاکی، استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر گفت: اینکه ما یک خانه قدیمی- اغلب کلنگی- اطراف تئاتر شهر را اجاره کنیم و آن را تبدیل به سالن کنیم و چند صندلی بگذاریم و اجرا برویم، این که واقعا تئاتر نمی شود.

ترس برخی مدیران از نمایشنامه‌های زنانه و غلبه نگاه رادیکالِ ضدمرد سه شنبه 3 تیر 1399 21:17

ترس برخی مدیران از نمایشنامه‌های زنانه و غلبه نگاه رادیکالِ ضدمرد

نویسنده کتاب «روند دگرگونی ادبیات نمایشی زنان ایران از ۱۲۸۹ تا ۱۳۵۷» می‌گوید: کار مدیر و مسئولان گوناگون، ایجاد زمینه و بستر مناسب به منظور ایجاد پیوستگی بین پژوهش‌های انجام شده در حوزه ادبیات نمایشی زنان است. به نظرم آنچه باعث ترس برخی مدیران می‌شود، ترس از نگاه رادیکال ضد مرد در این متن‌هاست؛ که به جرات همین جا می‌گویم این نگاه در این متن‌ها به صورت غالب وجود ندارد.

«پایتخت ۶» را چه کسی زمین‌گیر کرد؟/ پایان باز معمای «ستون پنجم»! یکشنبه 1 تیر 1399 16:25

«پایتخت ۶» را چه کسی زمین‌گیر کرد؟/ پایان باز معمای «ستون پنجم»!

«پایتخت۶» تا به اینجا پرمخاطب‌ترین و در عین حال پرحاشیه‌ترین و پرانتقادترین سریال سیما در سال ۹۹ بوده است؛ پروژه‌ای همچنان بلاتکلیف که فیلمنامه‌نویسش هم از سرانجام آن بی‌اطلاع است!

اسلاوی ژيژك از پنج نمايشنامه‌ محبوبش می‌گويد / فرصتی منحصربه‌فرد برای آغازی نو دوشنبه 26 خرداد 1399 19:05

اسلاوی ژيژك از پنج نمايشنامه‌ محبوبش می‌گويد / فرصتی منحصربه‌فرد برای آغازی نو

شگفتي بزرگ اين است كه هيچ يك از نمايشنامه‌هاي محبوبم را روي صحنه نديده‌ام جز يك اجراي تماما بي‌ربط و بد از «اقدام‌هاي انجام شده» برشت در برلين.