چهارشنبه , ۱۹ دی, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 7
اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

آنچه این روزها درباره ساعدی خبرساز شده، نه یک واقعه بلکه محصول یک روند استبدادی مبتذل است.

جريانی عليه تئاترهای خصوصی برنامه دارد دوشنبه 12 آبان 1399 00:00
گفت‌ و گو با مصطفی كوشكی پس از اعلام تعطيلی هميشگی «تئاتر مستقل تهران»

جريانی عليه تئاترهای خصوصی برنامه دارد

از دو سال قبل نشانه‌ها و اخطارهايي وجود داشت كه به ما مي‌گفت نهادهاي گوناگون حاكميتي ظاهرا توان هضم فعاليت چنين مجموعه‌هايي را ندارند. هر روز تماشاگران و جمعيت زيادي به يك منطقه خاص رفت‌وآمد مي‌كردند. نشانه‌ها و احضارها، فشارهاي متعدد از سوي اماكن و شهرداري و عدم حمايت دولت، همه به ما مي‌گفت قرار نيست كار ادامه پيدا كند و ماجرا بايد تمام شود.

گفتند برای حضور در «انسی» پول دادیم! چهارشنبه 7 آبان 1399 00:00

گفتند برای حضور در «انسی» پول دادیم!

برادران رهگذر که پس از یک دهه تلاش انیمیشن بلند «آخرین داستان» را به ویترین سینمای ایران اهدا کرده‌اند، همزمان با روز جهانی انیمیشن از تجربیات و دغدغه‌های خود در این حوزه می‌گویند.

هيچ نمايشنامه ‌نويسی به اندازه شكسپير به جادو باور نداشت چهارشنبه 22 مرداد 1399 20:46
مصاحبه با پروفسور «ماريون گيبسون» نويسنده بريتانيایی

هيچ نمايشنامه ‌نويسی به اندازه شكسپير به جادو باور نداشت

جادو در ادبيات پيش از گوتيك بارها حضور داشته همان‌گونه كه بعد از اين دوره هم بوده. همان طور كه اشاره كرديد، آثار شكسپير هم سرشار از جادو است. در واقع هيچ نمايشنامه‌نويس مطرحي به اندازه او جادو و جادوگران را وارد تاريخ تئاتر نكرد. مهم‌ترين جادوگران شكسپير در مكبث حضور دارند و نمايشنامه روياي يك شب نيمه تابستان هم در رابطه با پريان است.

مسيح بر فراز ريو سه شنبه 7 مرداد 1399 03:19
گفت ‌وگو با علی شمس به بهانه ترجمه و انتشار نمايشنامه «انقلاب در امريكای جنوبی» نوشته آگوستو بوآل

مسيح بر فراز ريو

زيست تئاتري‌ بوآل همسو با ايدئولوژي‌اش پيش مي‌رود. كسي كه به اين شكل مواجهه با تئاتر و مخاطب علاقه دارد شايد الزاما ايدئولوژي بوآل را نداشته باشد چون تئاتر براي او مديومي بود عميقا متعلق به توده كه نفس به نفس تماشاگر و طبقه ستمديده حركت مي‌كند.

شگردهايی برای خلق جهانی نو شنبه 4 مرداد 1399 03:56
گفت‌وگو با علی حاج ملاعلی به بهانه نگارش و انتشار كتاب «شگردهای نمايشنامه‌نويسی»

شگردهايی برای خلق جهانی نو

نوشتن كتاب از خلال گفت‌وگو با دانشجويان به ذهنم رسيد. آنها مي‌گفتند ما كتاب آموزش نمايشنامه‌نويسي مي‌خوانيم ولي نيازمان برطرف نمي‌شود، به نتيجه رسيدم تمرين‌ها و مثال‌ها درك درستي به دست مي‌دهند ولي در نهايت وقتي قرار است دانشجو خودش قلم به دست بگيرد و ساختمان يك نمايشنامه را بنا كند، نمي‌داند چه شگردها و امكاناتي براي شروع و پايان متن در اختيار دارد.

سیاوش طهمورث: اوضاع خراب تئاتر شهر اصلا در شان یک هنرمند نیست شنبه 28 تیر 1399 17:21

سیاوش طهمورث: اوضاع خراب تئاتر شهر اصلا در شان یک هنرمند نیست

زمان ما، تئاتر اصالت داشت، واقعا حرفی برای گفتن داشت، هنرمندان برای آن احترام قائل بودند، لباس پلو خوریش را می‌پوشید و روی صحنه حاضر می‌شد. نه مانند حالا که بعضی از هنرمندان اصلا برای تئاتر ارزش قائل نیستند. البته خوشبختانه هنوز کسانی هستند که برای تئاتر ارزش و احترام قائل هستند.

عده‌ای می‌خواهند با نام «سمندریان» برای خود شناسنامه درست کنند چهارشنبه 25 تیر 1399 12:35

عده‌ای می‌خواهند با نام «سمندریان» برای خود شناسنامه درست کنند

قطب الدین صادقی گفت: تقرب به حمید سمندریان ضعف شخصیتی است؛ برخی با نام او در حال افزایش اعتبار خود هستند.

هیچ دلیلی نمی‌بینم که حتما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و دیگر جشنواره‌ها برگزار شوند دوشنبه 23 تیر 1399 13:20

هیچ دلیلی نمی‌بینم که حتما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و دیگر جشنواره‌ها برگزار شوند

مریم کاظمی پیشنهاد داد: بودجه همه جشنواره‌ها و بودجه همه تولیدات تئاتر در سال 99 یکپارچه شود و در صندوق حمایتی جمع شود و بودجه‌های افزون دیگری از کمک‌هایی که دولت تصویب کرده است برای حمایت از کسب و کارها جمع‌آوری شود و به طور عادلانه با یک هیئت امنای سالم و غیراداری میان همه خانواده تئاتر به صورت مساوی تقسیم شود.

پیشقدم در اجرا یکشنبه 22 تیر 1399 12:53

پیشقدم در اجرا

فقیهه سلطانی از تجربیاتش در اجرای «یه گاز کوچولو» در این روزهای کرونایی می‌گوید

خاکی: یک آپارتمان اجاره ای، سالن تئاتر نمی شود!/ سالن های خصوصی تئاتر باید استانداردسازی شوند سه شنبه 17 تیر 1399 15:06

خاکی: یک آپارتمان اجاره ای، سالن تئاتر نمی شود!/ سالن های خصوصی تئاتر باید استانداردسازی شوند

محمدرضا خاکی، استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر گفت: اینکه ما یک خانه قدیمی- اغلب کلنگی- اطراف تئاتر شهر را اجاره کنیم و آن را تبدیل به سالن کنیم و چند صندلی بگذاریم و اجرا برویم، این که واقعا تئاتر نمی شود.

ترس برخی مدیران از نمایشنامه‌های زنانه و غلبه نگاه رادیکالِ ضدمرد سه شنبه 3 تیر 1399 21:17

ترس برخی مدیران از نمایشنامه‌های زنانه و غلبه نگاه رادیکالِ ضدمرد

نویسنده کتاب «روند دگرگونی ادبیات نمایشی زنان ایران از ۱۲۸۹ تا ۱۳۵۷» می‌گوید: کار مدیر و مسئولان گوناگون، ایجاد زمینه و بستر مناسب به منظور ایجاد پیوستگی بین پژوهش‌های انجام شده در حوزه ادبیات نمایشی زنان است. به نظرم آنچه باعث ترس برخی مدیران می‌شود، ترس از نگاه رادیکال ضد مرد در این متن‌هاست؛ که به جرات همین جا می‌گویم این نگاه در این متن‌ها به صورت غالب وجود ندارد.

«پایتخت ۶» را چه کسی زمین‌گیر کرد؟/ پایان باز معمای «ستون پنجم»! یکشنبه 1 تیر 1399 16:25

«پایتخت ۶» را چه کسی زمین‌گیر کرد؟/ پایان باز معمای «ستون پنجم»!

«پایتخت۶» تا به اینجا پرمخاطب‌ترین و در عین حال پرحاشیه‌ترین و پرانتقادترین سریال سیما در سال ۹۹ بوده است؛ پروژه‌ای همچنان بلاتکلیف که فیلمنامه‌نویسش هم از سرانجام آن بی‌اطلاع است!

اسلاوی ژيژك از پنج نمايشنامه‌ محبوبش می‌گويد / فرصتی منحصربه‌فرد برای آغازی نو دوشنبه 26 خرداد 1399 19:05

اسلاوی ژيژك از پنج نمايشنامه‌ محبوبش می‌گويد / فرصتی منحصربه‌فرد برای آغازی نو

شگفتي بزرگ اين است كه هيچ يك از نمايشنامه‌هاي محبوبم را روي صحنه نديده‌ام جز يك اجراي تماما بي‌ربط و بد از «اقدام‌هاي انجام شده» برشت در برلين.

آرش دادگر: کسی یک بیلان کاری نمی‌گیرد که با این بودجه فرهنگی چه کرده‌اند؟ چهارشنبه 21 خرداد 1399 18:32

آرش دادگر: کسی یک بیلان کاری نمی‌گیرد که با این بودجه فرهنگی چه کرده‌اند؟

کارگردان تئاتر کشورمان گفت: مطمئن باشید اگر خود ما هنرمندان به فکر نباشیم، تئاتر از بین می‌رود. خودمان باید پیگیر باشیم که تئاتر به عنوان امری زنده، خاموش نشود. البته که این تئاتر نیاز به بودجه و پشتوانه مالی دارد.

یک پیشنهاد برای جبران خسارت هنرمندان/دولت بلیت صندلی‌های خالی تئاتر را پرداخت کند چهارشنبه 21 خرداد 1399 18:03

یک پیشنهاد برای جبران خسارت هنرمندان/دولت بلیت صندلی‌های خالی تئاتر را پرداخت کند

سیروس همتی، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: با توجه به پروتکل 50 درصدی سالن‌های تئاتر از تیر ماه ، دولت می‌تواند با خرید بلیت‌های 50 درصد دیگر از هنرمندان در این ایام حمایت کند تا بلکه جبرانی برای خسارت‌های بیکاری‌شان باشد.

غریب‌پور: تئاتر خیابانی آغازگر است نه درمانگر/پیشنهاد برپایی جشنواره فجر آنلاین یکشنبه 18 خرداد 1399 00:00

غریب‌پور: تئاتر خیابانی آغازگر است نه درمانگر/پیشنهاد برپایی جشنواره فجر آنلاین

غریب‌پور، سرپرست گروه تئاتر عروسکی آران عنوان کرد:‌ شروع اجراهای نمایشی با تئاترهای خیابانی و نمایشنامه‌خوانی‌ها می‌تواند یک آغاز خوب باشد اما درمانگر نیست و مشخص می‌کند که می‌توانیم زیر یک سقف قرار بگیریم یا خیر.

گفت‌و‌گو با علی اصغر دشتی / سفر شازده كوچولو از حقيقت تا مَجاز جمعه 9 خرداد 1399 23:25
به بهانه پخش آنلاين نمايش «مجلس شبيه‌خوانی شازده كوچولو»

گفت‌و‌گو با علی اصغر دشتی / سفر شازده كوچولو از حقيقت تا مَجاز

اگر «شازده كوچولو» ساخته نمي‌شد، شايد اصغر دشتي اصلا آن جايگاهي را نداشت كه شما براي صحبت درباره اين نمايش بعد از 16 ‌سال انتخابش كنيد. من مي‌خواهم به اين «اگرها» احترام بگذارم.

آگاهانه شكوه را ناديده گرفتند سه شنبه 6 خرداد 1399 21:03
سياوش طهمورث از حضور در «هذا حبيب‌الله...» تا نقد هنرمندان

آگاهانه شكوه را ناديده گرفتند

شكوه در «كارگاه نمايش» ديده مي‌شد. زماني عليه تمام اعضاي كارگاه جبهه‌گيري شديد وجود داشت. مجموعه اينها و رفتاري كه از هنرمندان سر زد باعث شد شكوه منزوي شود.

جشنواره‌ دوشنبه 18 فروردین 1399 18:40

جشنواره‌ "روهر" برای کارگران و فرودستان است/ احیای هویت کارگران با اجرای تئاتر در کارخانه‌های تعطیل شده/ "بودجه" صرف بازسازی کارخانجات تاریخی می‌شود

«استفانی کرپ» دبیر جشنواره تئاتر سه سالانه «روهر» آلمان است؛ جشنواره‌ای که از سال ۱۹۹۹ در کارخانه‌های قدیمی و از رده خارج شده آلمان برپا می‌شود و به دنبال احیای حس غرور و هویت کارگران و مردم شاغل و ساکن این کارخانه‌ها و مناطق صنعتی است.

دولت روسیه به تئاترهای مستقل و آزاد با محتوای سیاسی کمک نمی‌کند/ امروز دیگر به متدهای استانیسلاوسکی احتیاج نداریم شنبه 16 فروردین 1399 15:26
تهیه‌کننده تئاتر و مدیر تور بین‌المللی روس:

دولت روسیه به تئاترهای مستقل و آزاد با محتوای سیاسی کمک نمی‌کند/ امروز دیگر به متدهای استانیسلاوسکی احتیاج نداریم

رستم اخمدشین، تهیه‌کننده تئاتر و مدیر تور بین‌المللی روس است که سال‌هاست در آلمان به کار هنری و زندگی می‌پردازد. او با طرح این سوال که‌ "آیا ما امروز واقعا به استانیسلاوسکی احتیاج داریم؟" می‌گوید: خیلی سخت است که به این سوال جواب «بله» بدهیم. چون فکر می‌کنم تئاتر تیپیکال روسیه که همیشه درباره آن حرف می‌زدیم دیگر وجود خارجی ندارد، یا حداقل برای من وجود ندارد.