هشتصد و پنجاهمین شب از «شبهای بخارا» به «شب نظریه و تئاتر» اختصاص یافته است. این رویداد با حضور هنرمندان و پژوهشگرانی چون محمدحسن معجونی، اصغر دشتی، علی دهباشی و فرهاد مهندسپور، شامگاه سهشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۴ در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
در واپسین روز اردیبهشت، ماه تولد زندهیاد آتیلا پسیانی، محمد چرمشیر، نویسندهای که بیش از سه دهه با او همکاری داشت، نمایشنامه «خواهر بزرگ خواهر کوچک» را خواند؛ اثری که پسیانی هرگز فرصت اجرای آن را نیافت. این نمایشنامهخوانی با ادای احترام به پسیانی و در نظر گرفتن «یک صندلی خالی» برای او همراه بود.
فیلم سینمایی «زن و بچه» ساخته سعید روستایی، در نخستین نمایش جهانی خود در جشنواره کن، با واکنش «متوسط» منتقدان روبرو شد و در جدول منتقدان اسکرین، نمره ۱.۹ از ۴ را به دست آورد.
علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به فیلم سینمایی «چشمهایش» به کارگردانی بهمن فرمانآرا پیوستند. این فیلم که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در حال تولید است، اقتباسی از رمان مشهور بزرگ علوی خواهد بود.
فیلم «زن و بچه» به کارگردانی سعید روستایی با بازی درخشان پاریناز ایزدیار، درامی تلخ و پرحادثه است که جایگاه زنان در جامعه مردسالار را به تصویر میکشد. اما آیا افراط در روایت این فیلم را به ملودرامی اغراقآمیز تبدیل کرده؟
کارگردان ایرانی سعید روستایی در تازهترین مصاحبهاش به چالشهای ساخت فیلم «زن و فرزند» با مجوز رسمی و پوشش حجاب زنان در فیلم اشاره کرد و توضیح داد چگونه در شرایط سخت ایران مجبور به رعایت این محدودیتها شده است.
کمپانی نئون، حق پخش فیلم «فقط یک تصادف بود» ساخته جعفر پناهی را برای آمریکای شمالی خریداری کرد. این فیلم که نخستین اثر پناهی پس از آزادیاش از زندان است، با استقبال پرشور در جشنواره کن و تشویق ۸ دقیقهای تماشاگران روبهرو شد.
در چهارمین فیلم بلندش، سعید روستایی تصویری تلخ، پرتنش و در مواردی گیجکننده از مادری تنها در برابر جامعهای مردسالار ارائه میدهد؛ تصویری که هرچند با جسارت آغاز میشود، در نهایت در بنبستهای روانشناختی و روایت غیرمنسجم گیر میافتد.
جعفر پناهی، کارگردان سرشناس و منتقد اجتماعی سینمای ایران، پس از آزادی از زندان با فیلم جدیدش «فقط یک تصادف بود» به رقابت اصلی جشنواره کن بازگشت و با تشویق ایستاده نزدیک به ۸ دقیقه، سالن را به صحنهای از شور و احساس بدل کرد.
بازگشت باشکوه جودی فاستر به سینمای فرانسه با «زندگی خصوصی» در نقش رواندرمانگری گرفتار در راز مرگ یک بیمار، تجربهای متفاوت از تریلری روانشناختی و شخصیتمحور را رقم میزند.
فیلم معمایی جدید «Vie Privée» با بازی جودی فاستر و کارگردانی ربکا زلوتوفسکی در جشنواره فیلم کن با استقبال بینظیر منتقدان و تماشاگران مواجه شد و تشویق ایستاده ۸ دقیقهای را به همراه داشت. این فیلم، نخستین تجربه فاستر در سینمای فرانسه پس از دو دهه است.
کری مالیگن، بازیگر تحسینشده و نامزد سه دوره اسکار، در حال مذاکره برای پیوستن به اقتباس سینمایی جدید «نارنیا» به کارگردانی گرتا گرویگ است؛ فیلمی که با حضور بازیگرانی چون دنیل کریگ، مریل استریپ و اما مککی، یکی از پروژههای بزرگ و پرستاره نتفلیکس به شمار میرود.
دیمین شزل، کارگردان برنده اسکار، در جدیدترین پروژه سینماییاش که به احتمال زیاد یک درام زندانمحور خواهد بود، به دنبال همکاری با دو ستاره بزرگ سینما، کیلین مورفی و دنیل کریگ است؛ گفتوگوها برای نهایی شدن قرارداد این دو بازیگر در جریان است.
در حالی که جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ به نیمه رسید، نشانههایی از بازگشت شور و هیجان سالهای گذشته دیده میشد؛ اما واقعیت آن است که سیاست، محدودیتهای مالی و قوانین سختگیرانه فرش قرمز، بیش از هر زمان دیگری بر فضای جشنواره سایه انداختهاند. حتی حضور ستارگان هم نتوانست حواسها را از تغییراتی که جشنواره را دگرگون کرده، پرت کند.
کوین اسپیسی، بازیگر سرشناس و برنده دو جایزه اسکار، پس از تقریباً یک دهه دوری از جشنواره کن و پس از تبرئه کامل از تمامی اتهامات جنسی، با سخنرانی احساسی و آتشین به صحنه بازگشت. او در مراسمی که توسط مؤسسه Better World Fund برگزار شد، با نقلقولی از التون جان تأکید کرد: «من هنوز سر پا هستم.»
فیلم «ناپدید شدن یوزف منگله» به کارگردانی کیریل سربرنیکوف، تلاش دارد تا چهرهی فرشته مرگ اردوگاههای نازی را در تبعید بازسازی کند؛ اما با وجود بازی درخشان آگوست دیل، درگیر ساختاری پراکنده و روایتی سردرگم میشود که مانع شکلگیری یک پرتره انسانی و روانشناسانه میگردد.
فیلم «عقابهای جمهوری» (Eagles of the Republic) به کارگردانی طارق صالح، روایتی هوشمندانه و در عین حال ناهماهنگ از زندگی یک ستارهی سینما در دل نظامی استبدادی است. اثری که هم جذاب است و هم ناامیدکننده، و بیش از هر زمان دیگری بهخصوص برای مخاطب جهانی، آشنا و ملموس به نظر میرسد.
در نخستین اقتباس سینمایی از رمان کازوئو ایشیگورو، کارگردان ژاپنی کِی ایشیکاوا میکوشد تا مرزهای بین حافظه، غم و هویت را به تصویر بکشد. اما «چشماندازی کمرنگ از تپهها»، با وجود جاهطلبی بصری و وفاداری ظاهری به متن، از درک لطافت و ابهام ادبی اثر اصلی بازمیماند.
نمایشنامهخوانی «سوءقصدهایی به زندگی آن زن» به تهیهکنندگی روزبه جعفری و کارگردانی روژمان رستمپور، جمعه دوم خرداد ماه ساعت ۱۵ در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد اجرا میشود. این اثر با تمرکز بر صدا، موسیقی و اجرای زنده، روایتی متفاوت از متنی معاصر را به مخاطبان ارائه میدهد.
تمام اجراهای نمایش در سراسر کشور، به استثنای آثار مناسبتی و مذهبی، از اذان مغرب دوشنبه ۵ خرداد تا اذان مغرب سهشنبه ۶ خرداد به روی صحنه نخواهند رفت.