منگی از همان نقطه كه آغاز میشود به پایان میرسد؛ گویی این دقایق پرالتهاب هیچگاه سپری نخواهند شد و تنها میشود از منظرهای مختلف به تماشایش نشست. یك دایره بسته بدون امكان خروج كه محدودیتهای تولید و پخش به آن حد زده و مهارش كرده است كه شاید توهمی از به پایان رسیدن را برساند.
بابك پرهام، از منظر مضمونی در نمایشنامه شنا در حوض زالو همان كاری را با تاریخ میكند كه یك كارگردان كه میخواهد امروز، هملت یا مكبث یا نمایشنامههای یونان باستانی را بر صحنه بیاورد.
مستند ۹ دقیقهای که در اختتامیه دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران پخش شد.
رییس کانون نمایشنامهنویسان خانه تئاتر معتقد است: بزرگترین اشکال تئاتر ما در مقابل سینما هم در این است که سینمای ما به ویژه سینمای کیارستمی، توانسته با دنیا حرف بزند اما تئاتر ما تاکنون نتوانسته چنین کاری را انجام دهد و تئاتر ایرانی را در دنیا تثبیت کند.
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره «بین المللی فیلمهای ورزشی ایران» معرفی شدند.
حسن نقاشی، یکی از دوستان نزدیک هوشنگ میرزایی با ابراز تاسف بسیار از درگذشت این هنرمند میگوید: او با جانش معامله کرد تا بتواند اقساط یکی از بانکهای دولتی را بپردازد.
چهل و پنجمین جشنواره فیلم هنگکنگ میزبان هشت فیلم ایرانی در بخش سینمای جهان خواهد بود.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با انتشار متنی درگذشت هوشنگ میرزایی مستند ساز مطرح کشورمان را تسلیت گفت.
کنت برانا برای کارگردانی مستندی درباره «بی جیز» برای پارامونت انتخاب شد.
گروه بازیگران «ماموریت غیرممکن ۷» که به کارگردانی کریستوفر مککوری در حال فیلمبرداری است، بیشتر شدند.
«قاتلان ماه کامل» پروژه جدید مارتین اسکورسیزی ۴ بازیگر سرخپوست را به جمع بازیگرانش افزود تا در کنار لئوناردو دی کاپریو و رابرت دنیرو جلوی دوربین بروند.
برگزیدگان نخستین جشنواره «هنر زنده است» در بخشهای موسیقی، تئاتر، دیجیتال آرت و سینما معرفی شدند.
قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در هفته پیش رو معرفی میشود.
«غرب حقیقی»، جولانگاهی بود برای چند جوان تبریزی. انتخاب متنی از تام شپرد خود نوعی تخطی از باورهای مرسوم بود. اینکه هر نمایشی خارج از تهران، بایستی حامل معانی و تفاسیر محلی باشد. انگار ما در تهران نشستهایم تا بخشی از فرهنگ بومی منطقهای را در مرکزیت عالم ایران مشاهده کنیم
در نمایش دژاکام با آنکه قهرمان، «ایوبخان»، در غیاب است و همه درباره او حرف میزنند؛ اما همه تلاش میکنند ایوبخان را بازنمایی کنند و حرفهای او را بهنوعی بازتولید کنند. هرچند این حرفها در تضاد و تناقضاند؛ اما این خود دال بر مرگ ایوبخان است، موجودی بیشکل در جامعه منحط.
«قورباغه» اما باور نکرده که زیبایی باید در نگاه تو باشد، نه در چشمان تو، همه چیز را ویترینی میخواهد، برای همین هم سطحی و آبکیست، گاهی «دل» را داریم که از پوستر تا قسمت آخرش ابتذال را فریاد میزند و گاهی هم «قورباغه» را داریم که در نگاه اول جدی، موقر و قابلتوجه به نظر میرسد، اما ابتذالش پنهان و دیریابتر است، نه این که مبتذل نباشد، اتفاقا این جنس ابتذال پیچیدهتر و چهبسا خطرناکتر باشد، یک کار معمولی ببینیم و گمان کنیم یک اثر «هنری» دیدهایم.
چرا هنرمندی چون کهبد تاراج میلی به بازتولید واقعیت آنگونه که هست، ندارد؟ چرا او با استعاره از بطن واقعیت گریز میکند؟ و البته دهها چرای دیگر.
بازيگر ايراني در يك مونولوگ ارزانقيمت ميتواند نشان دهد ظرفيت بازيگرياش به چه اندازه است. فروش گيشه ديگر خطري به حساب نميآيد و نمايش نوعي ذخيره آخرت بازيگري ميشود. بيشتر نقدها به سمت تمجيد از هنر بازيگر پيش ميرود و ديگر متن و كارگرداني اولويتي براي تماشاگر به حساب نميآيد.
حسین شهبازی كارگردان نمایش به سمت تئاتری تلفیقی و آوانگارد گرایش پیدا كرده تا نسل جدید تئاتر كشور همواره بر تغییر و حركتی به سوی جلو گام بردارد.
اگر جشنواره به صورت مجازی برگزار شود با یك پلتفرم معتبر خارجی و بینالمللی كه جشنواره كن هم استفاده كرد وارد مذاكره شدیم كه در حال بستن قرارداد هستیم آن وقت خیلی از فیلمسازان احتمالا مایل هستند كه روی این پلتفرم فیلمشان را ارایه كنند.