تئاتر شهرستان، بخش بزرگی از تئاتر ایران است؛ بنابراین ضروری است برای حل مسائل و مشکلات تئاتر استانها تلاش شود و طبق وظیفه هنری به این نیازها پاسخ داده شود.
نمایش «شاھباز سدرہ نشین» به نویسندگی ابراهیم کریمی هسنیجه و کارگردانی وجیهه کریمی هسنیجه در تالار حافظ به صحنه میرود.
«هرکسی یا روز میمیرد یا شب من شبانه روز» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سجاد افشاریان با پشت سرگذاشتن ۲ هفته از اجرا توسط ۵ هزار مخاطب دیده شده است.
مهراوه شریفینیا در نمایش موزیکال «مری پاپینز» نقش وینفرد بنکس را بازی میکند.
کارگردان نمایش «داستان خانواده» عنوان کرد اجرای این اثر نمایشی که به حمله نظامی ۴ روزه کرواسی به صربستان می پردازد مانند راه رفتن روی لبه تیغ است.
امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر قصد دارد نمایش کمدی «پنجره ای رو به آسمان» را برای اجرا آماده کند.
سهیلا گلستانی با نمایش جدید حمید پورآذری و لیلی رشیدی همکاری میکند.
سیاوش پاکراه در جدیدترین تجربه خود نمایش «من» را از ۲۴ مهر در تالار مولوی روی صحنه میبرد.
نمایش «اصل ۴۴ قانون اساسی» با کارگردانی مریم اسماعیلی از ۱۱ مهر در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه میرود.
هفتمین جشن آکادمی سمندریان شامگاه جمعه ۵ مهرماه برگزار و طی آن ۳ هنرمند عرصه تئاتر ایران نشان این آکادمی را دریافت کردند.
پوستر نمایش «سه کیلو ۲۵۰ گرم» به کارگردانی محسن نجارحسینی منتشر شد.
سیامک احصایی قصد دارد نمایشی را در قالب کاری کارگاهی با حضور جوانان تئاتری که به موضوع خواب و کابوس میپردازد، تولید و اجرا کند.
نمایش «رویاهای دم صبح» به تهیه کنندگی آنا نعمتی در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.
نتایج مرحله اول ایدههای ارسالی(تولیدات تازه) به بخش دیگرگونههای اجرایی سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اعلام شد.
تا روزي كه روي صحنه تئاتر مدرسه نرفته بودم از مدرسه وحشت داشتم. بازيها و دلبستگيهاي دوران كودكيام شبيه همسالانم نبود و ميتوانم بگويم بيآنكه متوجه باشم حقيقتا از تنهايي رنج ميبردم. در مدرسه شاگرد بدي نبودم اما وقتي براي اولين بار روي صحنه رفتم، محل اجراي نمايش برايم به معبد تبديل شد. كشف 10 سالگيام يعني «خيمه شب بازي» و «مبارك» كه تمام اين سالها عشقم را نثارش كردهام جهان من را به كلي دگرگون كرد.
هنرمندان چپ و ماركسيست در شوروي و اروپاي شرقي در ابتداي قرن بيستم به تئاتر مستند پرداختند و اروين پيسكاتور آلماني هم با استفاده از اسناد و مدارك واقعي و فيلمهاي مستند در جستوجوي «تماشاگران تودهاي» بود؛ يعني تئاتري داراي حرفها و مسائل توده مردم براي توده مردم. جالب است كه ژيگا ورتوف مفاهيمي مانند «سينما چشم» و «سينما حقيقت» را به وجود آورد كه كمك شايان توجهي هم به شناخت «تئاتر مستند» ميكند.
قاعدهگریزی یعنی از تحمیلات کلیشهای مصون ماندن، یعنی پایبند به سبک و سلیقه مدیران سالنها و کاسبها و اساتید دانشگاهی نبودن، یعنی خاکریز خود را ساختن و به آن متعهد بودن. یعنی هوایی تازه در فشار همه جانبهی آلودگی هوا. یعنی نوعی نگاه تازه در عالم نابینایان و تاربینان. به واقع که چنین پدیدهای حلوا حلوا هم دارد. اما چرا «بهارشکنی» در قد و قوارهی این توصیفاتی که عرض شد قرار نمیگیرد؟!
کارگردان نمایش «امشب اینجا» با انتقاد از رفتارهای چندگانه و متناقض مدیران تئاتری و لغو مجوز کارش گفت: با وجود اصلاح تمام موارد مورد نظر شورای نظارت و ارزشیابی، خواهان بازبینی دوباره نمایش خود هستم گرچه هنوز نمیدانم چرا کارم توقیف شده است.
کارگردان نمایش «شاتر شیطان» درباره ویژگی های این اثر نمایشی و اقتباسی که در ایدهپردازی این نمایش از «فاوست» گوته شده است، سخن گفت.
کارگاههای تخصصی و آموزشی داستاننویسی و نوشتن برای صحنه برگزار میشود.