پنجشنبه , ۱ خرداد, ۱۴۰۴
نقد فیلم های خارجی | صفحه 25
درباره فیلم «ژان دیلمان» / فرمالیستی و آوانگارد یا فمینیستی و ایدئولوژیک؟

درباره فیلم «ژان دیلمان» / فرمالیستی و آوانگارد یا فمینیستی و ایدئولوژیک؟

انتخاب «ژان دیلمان» از سوی نشریه سایت اند ساوند در سال 2022 به عنوان بهترین فیلم منتقدان، بدون شک یکی از پرچالش‌ترین و بحث‌برانگیزترین گزینش‌هایی بود که از سوی منتقدان سینما در یک دهه اخیر اتفاق افتاده و همچنان و بعد از گذشته دو سال از این انتخاب، همچنان اما و اگرها و بحث و نظرها درباره این انتخاب جمعی ادامه دارد.

نقدهای فیلم جدید نولان منتشر شد؛ جلوه‌های بصری تأثیرگذار، فیلم‌نامه‌ی ناامیدکننده دوشنبه 3 شهریور 1399 00:00
نقد فیلم های خارجی

نقدهای فیلم جدید نولان منتشر شد؛ جلوه‌های بصری تأثیرگذار، فیلم‌نامه‌ی ناامیدکننده

نظرات منتقدان درباره فیلم سینمایی «انگاشته» جدیدترین اثر کریستوفر نولان منتشر شده و بررسی نوشته‌هایی که به نقد فیلم انگاشته پرداخته‌اند نشان می‌دهد گرچه یک رضایت عمومی از فیلم وجود داشته اما از نگاه منتقدان با یک شاهکار یا حتی فیلمی در میان بهترین آثار نولان طرف نیستیم.

درباره فیلم «بر دروازه ابديت» به كارگردانی جوليان اشنابل / رنج مسيحایی نقاش ابدی شنبه 1 شهریور 1399 19:11
نقد فیلم های خارجی

درباره فیلم «بر دروازه ابديت» به كارگردانی جوليان اشنابل / رنج مسيحایی نقاش ابدی

بازي درخشان و حسي ويلم دافو در نقش ونسان ون‌گوگ در كنار زوج هنري خود اسكار آيزاك در نقش پل گوگن و تعارض زيستي و ديالوگ‌محوري، آنها را تا جايي پيش مي‌برد كه عمده پرده دوم فيلم و رويارويي‌هاي آنان را بر اساس جدل‌هاي ايدئولوگ محور در بر مي‌گيرد.

تماشای راز ۲۱ گرم در درام تاثیرگذار اینیاریتو سه شنبه 28 مرداد 1399 00:00
نقد فیلم های خارجی

تماشای راز ۲۱ گرم در درام تاثیرگذار اینیاریتو

اثر درخشان الخاندرو گونسالس اینیاریتو کارگردان مکزیکی، درام تاثیرگذاری است که تماشاگر را به شکل ویژه‌ای درگیر می‌کند و خالقش همچون یک شکارچی افکار، اجازه فاصله گرفتن از داستان را به مخاطب نمی‌دهد و درام را تا منتهی الیه مورد انتظار مشکل پسندترین تماشاگران و منتقدین، به سمت کمال سوق می‌دهد.

نگاهی به فيلم «شكار» ساخته كرگ زوبل/ مواد لازم برای بيهودگی پنجشنبه 23 مرداد 1399 20:07

نگاهی به فيلم «شكار» ساخته كرگ زوبل/ مواد لازم برای بيهودگی

تصور كنيد فرصتي به شما دست داده است تا فيلمي بسازيد كه هم مدعي باشد، حرفي براي گفتن داشته باشد و هم دلتان بخواهد اصلا حرفي براي گفتن نداشته باشد. راهكار شما براي ساختن چنين فيلمي چيست؟ اگر دوست داريد راهي براي چنين پارادوكسي بيابيد حتما به سراغ فرمول فيلم‌هايي برويد كه «شكار» اثر كرگ زوبل يكي از آنهاست.

درباره «آرشيو» ساخته گوين راثری/ برده‌داری به شكل نوين پنجشنبه 23 مرداد 1399 19:56
نقد فیلم های خارجی

درباره «آرشيو» ساخته گوين راثری/ برده‌داری به شكل نوين

گوين راثري در فيلم آرشيو دنياي برزخي جالبي خلق كرده است؛ خانه‌اي مهيب و ربات‌گونه كه به وسيله پلي محرك از دنياي زنده‌ها جدا شده، پل جدا‌كننده‌اي كه يادآور برزخ است، فضايي گرفته، پوشيده از درختاني خشك پوشيده از برف، لوكيشني متناسب با روحيات و شخصيت آدمِ قصه

«آلفاویل» نماد موج نوی سینما در فضایی تخیلی شنبه 4 مرداد 1399 05:56
نقد فیلم های خارجی

«آلفاویل» نماد موج نوی سینما در فضایی تخیلی

«آلفاویل: یک ماجرای عجیب لمی کوشن / Alphaville: Une étrange aventure de Lemmy Caution» یکی از آثار شاخص و مهم موج نوی سینمای فرانسه است که ایده‌های مطرح در تئوری‌های مربوط به این سبک از فیلمسازی را به خوبی بازنمایی می‌کند.

نگاهی به فيلم «درباره بی‌كرانگی» ساخته روی اندرسون / رويای فراموش‌شده‌ پرواز شنبه 21 تیر 1399 10:29
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فيلم «درباره بی‌كرانگی» ساخته روی اندرسون / رويای فراموش‌شده‌ پرواز

اندرسون در بطن اين زمانه‌اي منجمد و از حركت بازايستاده به ‌رغم همه سرگشتگي و حزن‌ رو به زوال و پاييزي‌ بشري و در ميانه قاب‌هاي ايستا و محتضر، آنتي‌تز دلنشين و اميدبخش خود را نيز همچون لحظاتي رهايي‌بخش درون فيلم گنجانده است.

یک بازی برای میخکوب کردن تماشاگر/ نگاهی به «باشگاه مشت‌زنی» دوشنبه 16 تیر 1399 03:42

یک بازی برای میخکوب کردن تماشاگر/ نگاهی به «باشگاه مشت‌زنی»

پرداخت سینمایی مسئله مصرف گرایی مفرط، بسیار کار مشکلی است و فینچر خود را درگیر پروراندن مفهوم سختی می کند. اینکه مثلا یک مبل را نشان دهیم و در عین حال به پوچ بودنش هم اشاره کنیم و این اتمسفر را کم و بیش حفظ کنیم و گسترش اش دهیم، به شدت فرایند پیچیده و دشواری است.

نگاهی به فيلم«مرگ در وِنيز»/ همپوشانی گوستاو منحرف و ويروس كشنده شنبه 17 خرداد 1399 11:56

نگاهی به فيلم«مرگ در وِنيز»/ همپوشانی گوستاو منحرف و ويروس كشنده

فيلم با الهام از رماني به همين نام به قلم «توماس مان» نوشته شده البته «ويسكونتي» از شالوده داستان استفاده كرده تا جهان‌بيني خاص خود را به مخاطب نشان دهد، از همين رو به رمان وفادار نبوده و چشم‌انداز جديدي پيش روي مخاطب گذاشته است. از تفاوت اين دو اثر، آهنگساز بودن شخصيت اصلي است كه در كتاب به نويسندگي مشغول است.

نگاهی به فيلم جوكر / نيهيليسم يا آنارشيسم؟ سه شنبه 17 دی 1398 00:00

نگاهی به فيلم جوكر / نيهيليسم يا آنارشيسم؟

جوكر تاد فليپس بيش از هر جوكر ديگري در دل رسانه است و بيش از همه آنها، رسانه را بازتاب مي‌دهد. گويي جوكر واقعي رسانه‌ها هستند؛ رسانه‌هايي كه جوكر مي‌آفرينند.