در پنجمین و آخرین برنامه از طرح «سینمای ایران برای وطن»، نسخه مرمتشده فیلم ماندگار «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی به نمایش درآمد و سپس نشست نقد و بررسی آن با حضور هارون یشایایی (تهیهکننده) و داریوش ارجمند (بازیگر) و اجرای حمیدرضا مدقق در موزه سینما برگزار شد. یشایایی، «ناخدا خورشید» را از ماندگارترین فیلمهای ایرانی دانست، و ارجمند با ستایش از تقوایی، این کارگردان را «حکیم» و بیبدیل در سینمای ایران خواند و دلیل انتخاب فیلم در این طرح را «نمایانگر وطن بودن» آن دانست.
فیلم سینمایی «شاه نقش» به کارگردانی شاهد احمدلو و تهیهکنندگی علی قائممقامی، اوایل مهرماه در سینماهای کشور اکران خود را آغاز میکند. این فیلم با محوریت زندگی و رقابتهای هنروران سینما، بازیگرانی چون بهرنگ علوی، هومن برقنورد و عنایت بخشی را در ترکیب خود دارد و عنایت بخشی برای نقشآفرینی در آن، دیپلم افتخار جشنواره فجر را کسب کرده است.
جدیدترین قسمت از برنامه سینمایی «هفت»، امشب جمعه، ۱۰ مردادماه، ساعت ۲۲ به صورت زنده از شبکه نمایش پخش میشود. در این برنامه، «زن و بچه» ساخته سعید روستایی در میز سینمای ایران نقد میشود و پرونده ویژهای نیز با عنوان «خانواده در سینمای ایران» مورد بررسی قرار میگیرد.
در حالی که کمیسیون فرهنگی مجلس پرونده فیلم سینمایی «پیرپسر» را برای بررسی به دلیل «زیر سوال بردن ولایت پدر و مفهوم خانواده» در دستور کار خود قرار داده، بسیاری از منتقدان و کارشناسان فرهنگی معتقدند این کمیسیون از مسائل بنیادین و بحرانهای عمیقتر حوزه فرهنگ و هنر کشور غافل مانده است. تمرکز بر یک فیلم خاص در شرایطی که بلاتکلیفی شبکه نمایشخانگی، بیعدالتی در بودجههای فرهنگی و مشکلات معیشتی هنرمندان همچنان پابرجاست، سوالاتی جدی درباره اولویتبندیهای این نهاد کلیدی مطرح میکند.
بخشهایی از اظهارات فتحالله توسلی، نماینده مردم کبودرآهنگ، در صحن علنی مجلس، درباره فیلم سینمایی «پیرپسر» پربازدید شده است. وی در جریان سؤال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محتوای این فیلم را شامل صحنههای فساد و مشروبخواری دانست و مدعی شد که این گونه فیلمها منجر به بروز طلاق در کشور شده و بر جوانان تأثیر مخربی دارد.
جشنواره جهانی فیلم فجر که پس از سه سال ادغام با بخش ملی، قرار است بار دیگر به صورت مجزا برگزار شود، با چالشهای متعددی روبروست. این رویداد که گفته میشود در هفته اول آذرماه برگزار خواهد شد، هنوز مکان برگزاری مشخصی ندارد، فراخوان آن منتشر نشده و ابهاماتی درباره نام و کیفیت برگزاری آن در فرصت کوتاه باقیمانده وجود دارد.
میکی مدیسون و جرمی آلن وایت در حال مذاکره برای بازی در نقشهای اصلی دنباله فیلم «شبکه اجتماعی» هستند؛ پروژهای که توسط آرون سورکین نوشته و کارگردانی خواهد شد. این فیلم که هنوز در مرحله توسعه قرار دارد، به پشتپرده آسیبهای فیسبوک و جنجالهای سیاسی معاصر میپردازد.
آری آستر، کارگردان فیلمهای تحسینشدهای چون Hereditary و Midsommar، در گفتوگویی تازه فاش کرد که پس از شکست تجاری فیلم Beau Is Afraid، پدرش به او توصیه کرده بود دیگر فیلمنامهنویسی نکند. آستر با لحنی صادقانه گفت: «شاید حق با او بود»، هرچند بار دیگر دست به قلم شده و فیلمنامه فیلم جدیدش Eddington را نوشته است.
مهدی فرد قادری، فیلمساز ایرانی که با فیلم «جاودانگی» شناخته شد، چهارمین فیلم بلند خود را با عنوان «فضای فاز» (Phase Space) در جزیره لانزاروته اسپانیا و به زبان اسپانیایی کارگردانی خواهد کرد. این فیلم علمیتخیلی روایتگر سفر چهار زن به جزیرهای مرموز پس از سقوط یک شهابسنگ است و مانند نخستین فیلم قادری، در یک برداشت بدون قطع تصویربرداری خواهد شد.
ترکیه فیلم تحسینشده «یکی از آن روزهایی که همّه میمیرد» به کارگردانی مراد فیراتاوغلو را بهعنوان نماینده رسمی خود در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶ معرفی کرد. این فیلم نخستین ساخته بلند فیراتاوغلو است و سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد.
زک گالیگان، بازیگر نقش «بیلی پلتزر» در دو قسمت اول «Gremlins»، در جریان حضورش در کامیککان منچستر اعلام کرد که نسخه سوم این مجموعه در دستور کار برادران وارنر قرار دارد و تنها منتظر تایید استیون اسپیلبرگ است.
لیام نیسون در مراسم افتتاحیه فیلم جدید «The Naked Gun» در نیویورک، با لحنی جدی اما بامزه گفت: «دلیل ساخت این فیلم سادهست: چون همهمون به فنا رفتیم... و نیاز به کمی خنده داریم.» این نسخه بازسازیشده از کمدی کلاسیک دهه ۸۰، با حضور پاملا اندرسون و تهیهکنندگی ست مکفارلین، تلاش میکند دوباره روح شوخیهای تند و سریع سینمای آن زمان را احیا کند.
فیلم «The Naked Gun» با بازی لیام نیسون و پملا اندرسون، تلاش موفقیتآمیزی برای احیای سبک کمدیهای کلاسیک دهه ۸۰ است؛ اثری پر از شوخیهای دیداری، دیالوگهای بیمنطق و اجرای بینقص بازیگرانی که همهچیز را کاملاً جدی میگیرند. این ریبوت تازهنفس به کارگردانی آکیوا شفر، نوید بازگشت ژانری را میدهد که سالهاست در سینمای جریان اصلی فراموش شده است.
فیلم جدید بردلی کوپر با عنوان ?Is This Thing On که با بازی ویل آرنت و لورا درن همراه است، بهعنوان فیلم اختتامیه شصتوسومین دوره جشنواره فیلم نیویورک (NYFF) انتخاب شد. این فیلم کمدی-درام درباره بحران میانسالی و تجدید زندگی است و در نیویورک فیلمبرداری شده است.
مقامات شیلیایی موفق به کشف مجموعهای از ساعتهای گرانقیمت متعلق به بازیگر مشهور هالیوود کیانو ریوز شدند که در جریان سرقتی از خانه او در لسآنجلس در سال ۲۰۲۳ به سرقت رفته بود. این ساعتها که برای ریوز هم از نظر مالی و هم احساسی ارزش بالایی داشتند، به افبیآی تحویل داده شدهاند تا به او بازگردانده شوند.
مستند «تورا!» ساخته کودی جرت، نهتنها ادای دینی به یکی از بزرگترین آیکونهای «B-Movie»، تورا ساتانا، است؛ بلکه در سفری احساسی و گاه تکاندهنده، چهرهای انسانی و کمتر دیدهشده از او را نمایان میسازد. این مستند که همزمان با شصتمین سالگرد فیلم کالت Faster Pussycat! Kill! Kill! اکران میشود، در لایههایی عمیقتر از تصویر زن زیبارو و خشنِ روی پرده، واقعیتهای تلخ دوران کودکی، زندگی شخصی پرچالش و نقش مهم او در فرهنگ عامه و جنبشهای اجتماعی را روایت میکند.
انیمیشن رفقای بد ۲ (The Bad Guys 2)، دنباله انیمیشن موفق دریمورکس، با ترکیبی از اکشن، طنز و ماجراجویی بازگشته تا بار دیگر باند حیوانات خلافکار را به دل ماجراهای بزرگتری بفرستد. اما اینبار همهچیز آنطور که باید پیش نمیرود. با ما همراه باشید تا بررسی کنیم آیا این دنباله توانسته موفقیت قسمت اول را تکرار کند یا نه.
«Broken Voices» ساخته Ondřej Provazník، درامی تأملبرانگیز و متفاوت درباره سوءاستفاده جنسی و فضای پیچیدهای است که قربانیان را درگیر میکند. فیلم با تمرکز بر داستان یک دختر نوجوان ۱۳ ساله، به جای نمایش مستقیم خشونت، به بررسی ریشهها و چگونگی وقوع این فجایع میپردازد و با بازی درخشان بازیگران، تجربهای ماندگار برای مخاطب خلق میکند.
با نزدیکشدن به پایان تابستان، فصل جوایز ۲۰۲۵–۲۰۲۶ بهصورت رسمی آغاز شده است. در ادامه نگاهی داریم به مهمترین رویدادهای سینمایی، تلویزیونی و موسیقایی جهان از جمله جوایز اسکار، امی، گلدن گلوب، گرمی، SAG و سایر مراسم معتبر بینالمللی.
کریستوفر نولان، کارگردان سرشناس بریتانیایی، بهدلیل انتخاب منطقه اشغالشده صحرای غربی برای فیلمبرداری بخشهایی از فیلم جدیدش «اودیسه» (The Odyssey)، با انتقادهای تند از سوی فعالان حقوق بشر و جشنوارههای مستقل بینالمللی مواجه شده است. منتقدان میگویند که این اقدام، بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم به سرکوب مردم بومی صحراوی توسط نیروهای مراکشی دامن میزند.