عادل تبریزی، کارگردان سریال پرمخاطب «اجل معلق»، در گفتگویی صریح به نقد جریان نقد سینمایی، دلایل موفقیت سریال خود و حواشی کمکاری ناصر تقوایی پرداخت. تبریزی با اشاره به بازگشت به مؤلفههای کمدی دهههای ۷۰ و ۸۰ (مانند «ساعت خوش» و «بزنگاه») در «اجل معلق»، تأکید کرد که کار با رضا عطاران (که او را «کریستیانو رونالدوی سریال» میخواند) بزرگترین دستاوردش بوده است.
فیلم کوتاه «او اینجا نیست» به نویسندگی و کارگردانی سعید سیری، موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی از بخش کوتاه پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم پِیجِن (PIFF) در ایسلند شد.
قدکچیان دلیل کمکاری تقوایی در سالهای اخیر را ناشی از «بگیر و ببند» و «ممیزی» دانست و تأکید کرد که تقوایی با شیوه فیلمسازی فعلی که امکان کار با دست باز و تهیهکننده مناسب را نمیدهد، نمیتوانست اثر خلق کند. به گفته قدکچیان، مجوز نگرفتن فیلمنامه نیز برای فیلمساز بزرگی چون تقوایی، حکم ممیزی را دارد.
راسم پایانی پانزدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) پس از هفت ماه داوری در سه مرحله، با معرفی برگزیدگان ۹ رشته به کار خود پایان داد. در این مراسم که روز ۲۵ مهر برگزار شد، تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم به رامین سلطانی برای فیلم «متهم اظهار پشیمانی نکرد» اهدا شد و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به مریم بختیاری برای فیلم «دریا میآرامد» تعلق گرفت. همچنین در این رویداد، نشان ایسفا به جعفر پناهی اهدا شد.
مجارستان در بازار بینالمللی فیلم کلاسیک (MIFC) لیون، نمونهای موفق از احیای سینمای ملی خود را به نمایش گذاشت. با همکاری نزدیک آرشیو ملی فیلم، لابراتوار و صندوق ملی، بیش از ۳۵۰ فیلم بازسازی و صدها اثر دیجیتال شدهاند، دسترسی جهانی یافته و نسل جدید مخاطبان با میراث سینمایی این کشور آشنا میشوند. این مدل ترکیبی، نه تنها به حفظ تاریخ سینمای مجارستان کمک کرده، بلکه آموزش، دیپلماسی فرهنگی و همکاری اروپایی را نیز تقویت کرده است.
اتان هاوک در گفتوگویی با پادکست Awards Circuit از همکاری تازهاش با ریچارد لینکلیتر در فیلم Blue Moon سخن گفت؛ پروژهای که کارگردان بیش از یک دهه برایش صبر کرد تا بازیگر محبوبش به سن و پختگی لازم برسد. هاوک همچنین دربارهی میراث کاری، همکاری با اندرو اسکات، تجربهی باورنکردنیاش در «روز تمرین» کنار دنزل واشنگتن و احتمال ساخت فیلم دیگری در مجموعهی Before صحبت کرده است و پاسخ او، طرفداران را هم خوشحال میکند و هم دلگیر.
جشنواره فیلم لندن (BFI LFF) امسال با ترکیبی از فیلمهای مطرح بینالمللی، گفتوگوهای پرستاره و بحثهای داغ درباره نقش هوش مصنوعی در سینما برگزار شد. در این میان، حضور دوباره دنیل دی-لوییس پس از سالها دوری از بازیگری، لحظهای تاریخی برای دوستداران سینما رقم زد.
نمایشگاه تازه گییرمو دل تورو در لندن، از طراحی لباس تا جزئیات حیرتانگیز ساخت هیولا در فیلم «فرانکشتاین» را آشکار میکند؛ جایی که جیکوب الوردی با ساعتها گریم و دهها پروتز، به موجودی زنده از قرن نوزدهم بدل میشود.
ریچارد لینکلیتر در جشنواره فیلم لندن فاش کرد که برای متقاعد کردن اتان هاوک به تغییر کامل در نقش آهنگساز لورنس هارت در فیلم تازهاش «بلو مون»، مجبور شده «کارگردانی غرغرو» باشد — تا جایی که دوست و همکار دیرینهاش نزدیک بود از کوره در برود.
جاستین ریست، مدیر شاخه فرانسه و اروپای جنوبی یوتیوب، در سخنرانی خود در بازار بینالمللی فیلم کلاسیک لیون (MIFC)، تأکید کرد که این پلتفرم به پناهگاهی برای فیلمهای کلاسیک تبدیل شده است؛ جایی که فرهنگ زنده میماند و نسلها را به هم پیوند میزند.
امارت شارجه با راهاندازی و توسعه سریع شهرک رسانهای «شمس» (Sharjah Media City)، گامی بلند برای تبدیل شدن به مرکز نوآوری و تولید محتوای بومی در منطقه برداشته است. «شمس» بر خلاف الگوهای دبی و ابوظبی، با تکیه بر فرهنگ غنی عربی، چابکی و حمایت از خالقان مستقل و آموزش، به بستری حیاتی برای نسل جدید فیلمسازان و کارآفرینان رسانهای تبدیل شده است.
بن استیلر در مستند جدید خود، «Stiller & Meara: Nothing Is Lost»، چهرهای صادقانه و عمیق از زندگی پدر و مادرش، جری استیلر و آن میرا، ارائه میدهد. این فیلم که از ۲۴ اکتبر در +Apple TV پخش میشود، نه تنها مسیری حرفهای این زوج کمدی معروف دهه ۶۰ را مرور میکند، بلکه با استفاده از گنجینهای از آرشیوهای خانوادگی، روایتی احساسی و نوستالژیک از ازدواج ۶۲ ساله و پرچالش آنها به دست میدهد؛ عشقی که در برابر شهرت و تنشها دوام آورد.
پرونده جنجالی کوین کاستنر، بازیگر و کارگردان هالیوود، با رد درخواست او برای رد شکایت بدلکار فیلم «Horizon 2» ادامه پیدا کرد. «دِوین لابلا» بدلکار زن، کاستنر و تیم تولید را به دلیل مجبور کردن او به اجرای صحنه «تجاوز شبیهسازیشده» بدون هشدار قبلی و ناظر صمیمی متهم کرده است. با وجود دفاع کاستنر و استناد به قانون آزادی بیان، قاضی معتقد است ادعاهای بدلکار دارای اعتبار لازم برای بررسی است و هشت اتهام از جمله آزار جنسی و تبعیض جنسیتی پابرجا ماندند.
در ادامه مجموعهبرنامههای «حقوق در سینما» با تمرکز بر «درامهای دادگاهی»، فیلم ماندگار «دادگاه نورنبرگ» (۱۹۶۱) به کارگردانی استنلی کریمر در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمیآید. این رویداد روز یکشنبه، ۲۷ مهر، ساعت ۱۵ برگزار میشود و پس از نمایش، بهمن کامیار (وکیل و فیلمساز) با دبیری امیرحسین سلیمیان، به تحلیل و بررسی موضوعاتی چون مسئولیت فردی در برابر جنایات جنگی خواهد پرداخت.
فیلم جادهای «هجرت» ساخته شهاد امین، فیلمساز زن سعودی، به عنوان نامزد رسمی عربستان سعودی برای رقابت در بخش بهترین فیلم بلند بینالمللی اسکار انتخاب شد. این دومین نامزدی امین در اسکار است و فیلم او که داستان پیوند نسلهای زنان سعودی در طول سفری در صحرا (با پسزمینه حج) را روایت میکند، پیش از این در جشنواره ونیز نمایش داده شده و برنده جایزه NETPAC بهترین فیلم آسیایی شده بود.
سپینود ناجیان، داستاننویس و فیلمنامهنویس متولد سال ۱۳۵۰ در تهران، روز ۲۳ مهرماه پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان درگذشت. او فیلمنامه برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره تورین ایتالیا، یعنی «بوتاکس» ساخته کاوه مظاهری را مشترکاً نوشت و سابقه همکاری با نشریاتی چون مجله همشهری داستان را در کارنامه داشت.
مسعود کیمیایی، در سوگ ناصر تقوایی دلنوشتهای را به نگارش درآورد. کیمیایی در این پیام فقدان دوست خود را «بسیار دشوار» خواند و ناصر تقوایی را «یک دوست شریف» توصیف کرد.
پس از برگزاری مراسم تشییع پیکر ناصر تقوایی در «خانه سینمای شماره ۲», جمعی از هنرمندان و علاقهمندان خالق «ای ایران» برای خاکسپاری راهی امامزاده طاهر کرج شدند.
حسامالدین سروری، کنترلچی سینما بهمن تهران با یافتن و بازگرداندن کیفی حاوی مقادیر قابلتوجهی دلار و یورو (حدود یک میلیارد تومان وجه نقد) به صاحبش، نمونهای از امانتداری و تعهد را به نمایش گذاشت.
س از ۲۰ سال تأخیر، فیلم «رستاخیز مسیح» (The Passion of the Christ: Resurrection) به کارگردانی مل گیبسون با بازی یاکو اوتونن (بازیگر فنلاندی) در نقش عیسی مسیح، جایگزین جیم کاویزل، وارد مرحله فیلمبرداری در استودیوهای چینهچیتا رم شد. این دنباله که سه روز پس از مصلوب شدن مسیح را تصویر میکند، در قالب دو بخش مجزا ساخته خواهد شد. ماریلا گاریگا و کاسیا اسموتنیاک نیز به ترتیب جایگزین مونیکا بلوچی و مایا مورگنسترن شدهاند.