چهارشنبه , ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 39
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

نقد فیلم «تی‌ تی» / یك مصنوع تمام‌عیار پنجشنبه 30 بهمن 1399 00:00

نقد فیلم «تی‌ تی» / یك مصنوع تمام‌عیار

«تی‌ تی» بر سر چند راهی شاعرانگی، درام و مضامین شعاری به سرگشتگی و بیراهه افتاده است و به وفاق آرمانی فیلمساز نزدیك نمی‌شود.

نگاهی به فیلم ابلق به كارگردانی نرگس آبیار / علیه زنان پنجشنبه 30 بهمن 1399 00:00
فیلم نقد سینمایی

نگاهی به فیلم ابلق به كارگردانی نرگس آبیار / علیه زنان

فیلم بیش از آنكه بازتابی انتقادی از جامعه باشد تنها آن را استوارتر می‌كند، زیرا در رویكرد بازتابی به چالش كشیدن و انتقاد از وضعیت است كه اثر را ارتقا می‌بخشد نه یك گزارش صرف و صدالبته القای آن كه برای آرامش و پرهیز از قصاص بهتر است سكوت كنیم.

«زالاوا» فیلمی متوسط اما جسورانه/ هژمونی باور سه شنبه 28 بهمن 1399 00:00

«زالاوا» فیلمی متوسط اما جسورانه/ هژمونی باور

«زالاوا» فیلمی متوسط اما جسورانه در بخش‌های ایده، روایت، صحنه پردازی و تدوین در پرونده «ارسلان امیری» فیلمنامه‌نویس با سابقه و كارگردان نوپا و خوش آتیه كشورمان ثبت خواهد شد و ما را به مسیر روشن خود خوش‌بین می‌كند.

«مامان» فیلمی که قربانی فیلمنامه ‌می‌شود/روایتی بدون تعلیق از «آرش انیسی» سه شنبه 28 بهمن 1399 16:35

«مامان» فیلمی که قربانی فیلمنامه ‌می‌شود/روایتی بدون تعلیق از «آرش انیسی»

فیلم سینمایی «مامان» به کارگردانی «آرش انیسی» از جمله آثاری بود که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، اثری که در کاخ رسانه با اقبال خوبی روبرو نشد اما در عین حال توانست در پنج بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود. با وجود پرتعداد بودن نامزدی این فیلم در نهایت تنها یک سیمرغ آن هم بر شانه‌های «رویا افشار» بازیگر نقش اول اثر تکیه زد.

«نرگس آبیار» و چالش فیلم جدیدش / «ابلق» و روایتی که کمی از جامعه خود عقب است دوشنبه 27 بهمن 1399 19:05

«نرگس آبیار» و چالش فیلم جدیدش / «ابلق» و روایتی که کمی از جامعه خود عقب است

فیلم سینمایی «ابلق» همچون نام خود درگیر چند رنگی در فرم و محتوا است، اثر حاوی موضوع و حرف مهمی است اما نمی تواند به درستی و همگام با مشکلات جامعه آن را بیان کند، انگار که کارگردان چندین گام از زمانه خود عقب مانده و موضوعی را مطرح می کند که جامعه امروز عکس آن را طلب می کند.

پیچیدگی یک کودک قهرمان شنبه 25 بهمن 1399 19:42
نگاهی به برنده سیمرغ فیلم کوتاه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ؛

پیچیدگی یک کودک قهرمان

فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» که به عنوان بهترین فیلم کوتاه جشنواره سی و نهم فجر انتخاب شد و سیمرغ بلورین دریافت کرد؛ نمونه خوبی از درک درست مدیوم فیلم کوتاه به جهت انتخاب زاویه نگاه به قهرمان و وضعیت بحرانی او است.

درباره فیلم «تی‌تی»/ چهره آبی عشق سه شنبه 21 بهمن 1399 00:00

درباره فیلم «تی‌تی»/ چهره آبی عشق

شاعرانگی فیلم «تی‌تی» محصول احساسات لطیفی است که بین آدم‌ها رد و بدل می‌شود. فیلم بدون آن‌که در دام احساس‌گرایی بیفتد، یک عشق واقعی را به تصویر می‌کشد. عشقی که پر سوز و گداز و هیجانی نیست؛ بلکه ریشه‌های عمیقی دارد و نتیجه‌اش بهبود اوضاع طرفین است.

نگاهی به فیلم «مصلحت»/ از غفلت تا تمکین سه شنبه 21 بهمن 1399 19:40

نگاهی به فیلم «مصلحت»/ از غفلت تا تمکین

شاید بتوان فیلم «مصلحت» را تلاشی دانست از سوی طیفی که همواره سعی در پاسخ به پرسش‌های مردمی دارند که با بی عدالتی‌های امروز در جامعه دست و پنجه نرم می‌کنند.

به «پژمان» گیر بدهید، به فوتبالش نه! دوشنبه 20 بهمن 1399 14:58
جشنواره فیلم فجر

به «پژمان» گیر بدهید، به فوتبالش نه!

کاری به فعالیت‌های سینمایی پژمان جمشیدی نداریم، اگرچه تعریف و تمجید کارشناسان امر در این زمینه از پژمان جمشیدی به‌خوبی گواه همه‌ چیز است ولی دست‌ کم درباره زمان فوتبال پژمان جمشیدی باید با احترام بیشتری صحبت شود. او یک‌شبه به رؤیایش در فوتبال نرسید و برایش عرق ریخت و جان کند.

نگاهی به فیلم «ابلق» / سینما زجر یکشنبه 19 بهمن 1399 18:35

نگاهی به فیلم «ابلق» / سینما زجر

ابلق از تمهیدات بصری خوبی برخوردار است و بازی هوتن شکیبا نیز مثل همیشه مجذوب کننده و از نقاط قوت فیلم است اما نقاط ضعف فیلم آنقدر زیاد است که آبیار را در مسیر عقبگرد کارنامه فیلم سازی اش قرار داده است.

درباره فیلم «مصلحت»/ یک فیلم سفارشی خوب یکشنبه 19 بهمن 1399 18:29

درباره فیلم «مصلحت»/ یک فیلم سفارشی خوب

مصلحت در مواجهه اول یک فیلم سفارشی محسوب می شود که خیلی واضح می‌خواهد پروپاگاندا باشد و بخشی از دستاوردهای حاکمیت را با گفتمان به روز تر و چالشی تر روایت کند از این رو نمی توان تنها به خاطر سفارشی بودن یا محصول یک ارگان بودن فیلم را تقبیح کرد چرا که امتیازات فیلم ورای سفارشی یا پروپاگاندا بودن آن است.

نگاهی به فیلم «روشن» / آوانگارد یکشنبه 19 بهمن 1399 18:22

نگاهی به فیلم «روشن» / آوانگارد

«روشن» فیلمی به غایت متفاوت و سخت که ریسک در نیامدنش خیلی بیشتر از موفقیت اش بود؛ اما حجازی در فیلم های قبلی اش هم نشان داده بود که فارغ از موفقیت یا شکست، فیلمساز جسور و تجربه گرایی است.

درباره «روزی روزگاری آبادان» / وقتی موشک‌های اشتباهی عذرخواهی می‌کنند یکشنبه 19 بهمن 1399 17:21

درباره «روزی روزگاری آبادان» / وقتی موشک‌های اشتباهی عذرخواهی می‌کنند

کارگردان خانواده ایرانی را خوب می شناسد. جنوب و آبادان را خوب می شناسد و از همه مهمتر اینکه بلد است فیلم ضد جنگ هم بسازد. بلد است که طنز اجتماعی را خوب در دل کار جا دهد. بلد است که حتی بازیگران نابلد و کم سن و سال را خوب به درخشش وادارد.

نگاهی به فیلم «زالاوا» / متوسط و درگیرکننده یکشنبه 19 بهمن 1399 16:41

نگاهی به فیلم «زالاوا» / متوسط و درگیرکننده

بزرگترین اشتباه کارگردانی، موسیقی انتخابی فیلم است که ضربه‌ی مهلکی به فیلم می‌زند. هر آنچه از فیلم ترسناک فرنگی بوده، وارد فیلم شده اما در روستایی کردنشین در ایران!

 نگاهی به فیلم «روزی روزگاری آبادان» / گفتمان نقادانه تازه درباره جنگ در سینمای ایران یکشنبه 19 بهمن 1399 16:39

نگاهی به فیلم «روزی روزگاری آبادان» / گفتمان نقادانه تازه درباره جنگ در سینمای ایران

حمیدرضا آذرنگ در ساخت نخستین فیلم سینمایی خود نشان داد سینما را می شناسد و در این مدیوم با ذهنیت خلاق و به دور از شعار زدگی می تواند رشد کند.

نگاهی به فیلم «گیج گاه» / نوستالژیک و سرگرم کننده یکشنبه 19 بهمن 1399 16:28

نگاهی به فیلم «گیج گاه» / نوستالژیک و سرگرم کننده

مهمترین خصوصیت بارز اولین فیلم عادل تبریزی، صداقت در روایت آن است. یعنی فیلمی اورجینال است. نه سراغ کپی کاری رفته و نه ادای فیلم های روشنفکرانه را درآورده، بلکه کارگردان چیزی که خودش انگار با پوست و استخوانش لمس کرده را عینیت بخشیده است.

درباره فیلم «مامان»/ دور و نزدیک یکشنبه 19 بهمن 1399 16:20

درباره فیلم «مامان»/ دور و نزدیک

مامان فیلم ساده ای ست؛ ساده از این حیث که سادگی را به عنوان جهتی برای پرداختن به چنین دستمایه ای برگزیده است. مفاهیمی که علیرغم ظاهری ساده جزو پیچیده ترین مباحث در گستره ی روابط فردی _ خانوادگی محسوب می شوند.

نگاهی به فیلم «منصور» / شتابزدگی یکشنبه 19 بهمن 1399 16:05

نگاهی به فیلم «منصور» / شتابزدگی

«منصور» به جای اینکه پروژه ای ملی تلقی شود به فیلمی قهرمان پرور با پس زمینه و کنایه های سیاسی بدل شده که به طور قطع باعث تقلیل ارزش سینمایی آن به جهت این تداخل سیاست و هنر در فیلم شده است.

درباره «روشن» / شِبه جوکر شنبه 18 بهمن 1399 23:39

درباره «روشن» / شِبه جوکر

روشن تازه ترین فیلم روح الله حجازی، یک فیلم شخصیت محور است. او کاراکتری خلق کرده که به هیچ وجه اِلمان های قهرمان بودن ندارد و به شدت قرار است مُنفعل و بی خاصیت باشد. یک شخصیت عجیب و غریب که هیچ کاری نمی کند و در جهان ذهنی خود دست و پا می زند.

نگاهی به فیلم سینمایی «روشن» / تلاش برای تزریق حال بد شنبه 18 بهمن 1399 23:32

نگاهی به فیلم سینمایی «روشن» / تلاش برای تزریق حال بد

فیلم روشن نود دقیقه‌ مخاطبش را در دنیایی چرک، بی‌رحم و تاریک رها می‌کند. انگار مسابقه‌ای برپا شده که چه کسی می‌تواند بیشتر مخاطب را افسرده کند و فیلمساز می‌خواهد برنده این رقابت باشد. جمع آوری خرده‌داستان‌هایی درباره فقر، بی‌خانمانی، تن‌فروشی، اعتیاد، خیانت، طلاق و خیلی چیزهای دیگر کار دشواری است که متاسفانه کارگردان از عهده‌اش برآمده است.