دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 40
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

بازی دو سر بُرد برای «طلا»/ داستانی پرحاشیه که پس از ۲ سال از ممیزی اکران عمومی گریخت دوشنبه 8 اردیبهشت 1399 14:58

بازی دو سر بُرد برای «طلا»/ داستانی پرحاشیه که پس از ۲ سال از ممیزی اکران عمومی گریخت

«طلا» آخرین ساخته سینمایی پرویز شهبازی از جمله فیلم‌هایی است که دو سال از ساخت آن می‌گذرد اما طی این مدت نتوانست راه به اکران عمومی ببرد که احتمالا موضوع حساس و حواشی احتمالی آن دلیل آن بوده است. با این حال قرار است از این هفته روانه نمایش آنلاین شود.

 چند پرسش پیش از اعدام یک هنرپیشه یکشنبه 7 اردیبهشت 1399 12:22

چند پرسش پیش از اعدام یک هنرپیشه

چند سالی است که راه‌های خودنمایی، حتا خودنمایی مفرط و پولساز، خیلی پیچیده نیست و به لوازم زیادی نیاز ندارد. مواد لازم: اعتماد به نفس کافی و جسارت + زرنگی و بعضا بدجنسی + یک دستگاه تلفن همراه.

مضرات تن دادن به «قانون» در سینما! شنبه 6 اردیبهشت 1399 00:00

مضرات تن دادن به «قانون» در سینما!

کیوان امجدیان روزنامه‌نگار و منتقد سینما با اشاره به بلاتکلیفی پروژه‌های سینمایی و شبکه نمایش خانگی که به دلیل کرونا تعطیل شده بودند، به انتقاد از انفعال مدیریت سینما در این زمینه پرداخت.

 هشدار! این سندروم از کرونا خطرناک‌تر است چهارشنبه 3 اردیبهشت 1399 18:23

هشدار! این سندروم از کرونا خطرناک‌تر است

کلاهش را برعکس روی سرش گذاشته و سرمست با دوستانش در پارک قدم می‌زند. چشمش به یک پاکبان می‌افتد و با خنده می‌گوید: «لباسمو با رفیقم ست کردم!» وقتی پاکبان خسته به او می‌گوید «برو»، با صدای بلند می‌خندد و به دوستانش می‌گوید «فقط مونده این به من بگه برو»!

فردیت در چهاردیواری سه شنبه 2 اردیبهشت 1399 15:38

فردیت در چهاردیواری

تماشای فیلم‌ها با اکران خانگی، بی‌شباهت به کتاب‌خواندن نیست که می‌توان در آرامش و با فراغ خاطر، جمله‌ها را چند بار خواند، در متن تعمق کرد و احتمالا ادامه خواندن را به فرصتی دیگر موکول کرد.

فرامرز قریبیان، برگ برنده خروج سه شنبه 2 اردیبهشت 1399 15:32

فرامرز قریبیان، برگ برنده خروج

خروج ابراهیم حاتمی کیا از ضعیف ترین آثار کارنامه فیلمسازی وی به شمار می آید که اگر حضور فراموش نشدنی فرامرز قریبیان در فیلم نبود شاید می توانست سقوط وی نیز لقب گیرد!

جمعیت میلیونی بینندگان غیرمجاز، از بازی تاج و تخت تا خروج دوشنبه 1 اردیبهشت 1399 19:44
به بهانه کپی و فروش غیرقانونی فیلم جدید حاتمی‌کیا

جمعیت میلیونی بینندگان غیرمجاز، از بازی تاج و تخت تا خروج

شاید جالب باشد بدانید بیشترین قاچاق فیلم در هند صورت می‌گیرد و در چین که جایگاه دوم را دارد، نصف هند این کار انجام می‌شود. رتبه سوم نیز به ایالات متحده آمریکا اختصاص دارد.

مروری بر کارنامه نویسندگی علی‌اکبر محلوجیان/ عبور کینه از فیلتر اخلاق دوشنبه 1 اردیبهشت 1399 12:01

مروری بر کارنامه نویسندگی علی‌اکبر محلوجیان/ عبور کینه از فیلتر اخلاق

پدرسالار به عنوان نمونه آثار موفق در کارنامه نوشتاری محلوجیان و کارگردانش زنده یاد خواجویی، برگرفته از نگاه اجتماعی در حال پوست اندازی سالهایی روی آنتن رفت که شاید پدرسالاری یا مرد سالاری در انتهای راه طولانی اش به سر می‌برد.

باید‌ها و نباید‌های بازگشایی سینما و تئاتر/دغدغه‌های مراکز فرهنگی برای شروع فعالیت در سال ۹۹ یکشنبه 31 فروردین 1399 05:04

باید‌ها و نباید‌های بازگشایی سینما و تئاتر/دغدغه‌های مراکز فرهنگی برای شروع فعالیت در سال ۹۹

بحران کرونا از اسفند ماه سال گذشته وارد کشور شد و به طور کلی تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر، سینما و موسیقی را تحت الشعاع خود قرار داد. اتفاقی که اذعان بسیاری از هنرمندان تاثیری طولانی مدت بر بدنه فرهنگی هنری کشور خواهد داشت.

نگاهی به سریال «نون خ۲»؛ به دور از هجو و شوخی های دم دستی شنبه 30 فروردین 1399 04:27

نگاهی به سریال «نون خ۲»؛ به دور از هجو و شوخی های دم دستی

شاید آقاخانی این سالها به اندازه برخی هم دوره هایش بر سر زبانها نبود چه که بی حاشیه کار کردن، چنین پیامدهایی هم دارد و در دورهمی های ثابت این سالها حضور نداشت، ولی مزد تلاش شائبه اش را زمانی میگیرد که خنده هایی که بر لبان مخاطب می نشاند؛ ماندگاری اش چه بسا افزونتر و جاودانه تر است.

وسترن ایرانی با درد و فریاد/ نگاهی به فیلم “روسی” جمعه 29 فروردین 1399 11:42

وسترن ایرانی با درد و فریاد/ نگاهی به فیلم “روسی”

ثقفی در «روسی» عشق و حسرت را با خشم و انتقام گره می‌زند و با یک رویکرد فرمالیستی و وسترن‌گونه از خاک و باد و باران، برای قهرمانانش جهانی آخرالزمانی پدید می‌آورد. این‌بار قصه نخ‌نما و تکراری تجاوز و انتقام و عشق‌های نافرجام، در دایره‌ای از فضاسازی، رمزپردازی و با اغراق در بدن و بیان بازیگران روایت می‌شود.

گفت‌وگوی راجر ایبرت با فرهادی و یادداشتی بر «جدایی»/ همدردی‌برانگیز در زمانه‌ای دشوار جمعه 1 فروردین 1399 00:00

گفت‌وگوی راجر ایبرت با فرهادی و یادداشتی بر «جدایی»/ همدردی‌برانگیز در زمانه‌ای دشوار

جدایی فیلمی است که هر شخصیت مهمش تلاش می‌کند با وجود محدودیت‌های مشابه، زندگی خوبی داشته باشد. این نگرش آنها را به ناهماهنگی و محضر قاضی می‌کشاند؛ چون احساس انسانی قانون‌بردار نیست. فیلم به شکلی مستقیم و غیرمعمول تماشاچی را درگیر می‌کند؛ زیرا گرچه می‌توانیم منطق ورای تصمیم‌های هرکس را ببینیم، ولی احساس ما شاید با آنها موافق نباشد.

نگاهی به فیلم «مرده‌ها نمی‌میرند»، ساخته جیم جارموش / شیوع جبران‌ناپذیر پنجشنبه 28 فروردین 1399 08:07

نگاهی به فیلم «مرده‌ها نمی‌میرند»، ساخته جیم جارموش / شیوع جبران‌ناپذیر

مهم‌ترین کاربرد فیلم «مرده‌ها نمی‌میرند»، این است که منتقدان سینمایی را به‌سرعت از خود متنفر می‌کند؛ سینمادوستانی که توقع دیدن صحنه‌های جذاب «گوست داگ» یا لذت‌بردن از آشنایی با شخصیت‌های نایاب «مرد مرده» را دارند و حالا با دیدن این فیلم، نمره منفی را در کارنامه فیلم‌سازی جارموش ثبت می‌کنند.

نگاهی به فیلم «جودی» ساخته روپرت گولد / بدون پول آری، بدون عشق هرگز پنجشنبه 28 فروردین 1399 07:41

نگاهی به فیلم «جودی» ساخته روپرت گولد / بدون پول آری، بدون عشق هرگز

فیلم «جودی» سقوط تراژیک و فروپاشی یک استعداد بی‌بدیل را به نمایش می‌گذارد که در 47‌سالگی، شش ماه پس از کنسرت‌های لندن در تنهایی تراژیک و طردشدگی ژرف بر اثر اوردوز و سوء‌مصرف باربیتورات و مواد مخدر، در حمام خانه خود در لندن، جهان هستی را بدرود گفت.

نقد فیلم متاسفیم جا ماندی ساخته کن لوچ؛ برگزیت احمقانه پنجشنبه 28 فروردین 1399 07:24

نقد فیلم متاسفیم جا ماندی ساخته کن لوچ؛ برگزیت احمقانه

رویکرد فیلم این برداشت را برای من ایجاد می‌کند که مخاطبین زیادی فیلم را پرتره‌ای نه از طرح برگزیت کهنه احمقانه؛ بلکه از مشکلات مردم در حبابی از لندن می‌بینند. آیا کارگردان چنین قصدی داشته است؟ من نمی‌دانم؛ اما می‌توانم بگویم که اتحادیه اروپا جایی است که به حقوق کارگران بها می‌دهد و خارج از آن جایی است که مردم باید بیشتر و با بدبینی، ستم بیشتر، انزوای اقتصادی بیشتر و به صورت استثمار شده کار کنند. این فیلم درخشان ذهن را بسیار درگیر می‌کند.

نقد فیلم- چرا «متاسفيم جا ماندی» از «پارازيت» فيلم بهتری است؟ پنجشنبه 28 فروردین 1399 07:15

نقد فیلم- چرا «متاسفيم جا ماندی» از «پارازيت» فيلم بهتری است؟

سينماي كن لوچ شايد در نظر بسياري خيلي دور از سينما به معناي تخيل‌ورزي و بيان هنرمندانه باشد، اما به اصلي‌ترين نياز يك انسان كه همانا تلاش براي ادامه زندگي است، مي‌پردازد. كافي است صحنه پاياني متاسفيم جا ماندي را با خود مرور كنيم تا عمق درد و رنج يك انسان درمانده و زخمي را در منطق خشك زندگي مدرن و صدالبته سيستم سرمايه‌داري دريابيم.

ویروس نجات‌بخش سینمای ایران/ برای مقابله با جعل و دروغ در سینما چهارشنبه 27 فروردین 1399 15:33
یادداشتی از نیما حسنی‌نسب در حمایت از نمایش آنلاین فیلم‌ها

ویروس نجات‌بخش سینمای ایران/ برای مقابله با جعل و دروغ در سینما

دیگر نه از عددسازی و جعل آمار کاری برمی‌آید، نه می‌شود سر سرمایه‌گذارهای تازه‌کار را بسادگی شیره مالید. قیمت تولید معقول و دستمزدها منطقی خواهد شد. هر کسی در این بازار سالم می‌تواند به قدر هوش و عرضه و‌ توان و‌ خلاقیتش رقابت کند و شاید دیگر شرافت معادل تنگدستی نباشد.

خروج زبان حال زمانه خود است/ اعتراض‌های اندک را جدی بگیریم چهارشنبه 27 فروردین 1399 12:02

خروج زبان حال زمانه خود است/ اعتراض‌های اندک را جدی بگیریم

اتمی‌کیا اما در «خروج» بر خلاف «آژانس شیشه‌ای» نمی‌تواند خواسته شخصیت اصلی معترض خود را محقق کند، چون زمانه عوض شده، سیاست‌ها تغییر کرده، موضع‌گیری‌ها دیگر همان موضع‌گیری‌ها نیست، گرد و خاک جنگ حسابی خوب خوابیده و رزمنده آن روزگار پس سفیدی ریش و موی خود پنهان و مجبور به سکوت و تحمل ظلم می‌شود.

۳ جبهه‌ای که «خروج» باید همزمان در آنها بجنگد! چهارشنبه 27 فروردین 1399 11:54

۳ جبهه‌ای که «خروج» باید همزمان در آنها بجنگد!

«خروج» علاوه بر مبارزه برای باز کردن مسیری تازه در سینمای ایران و هموار کردن راه برای ورود سایر فیلمسازانی که متقاضی اکران آنلاین آثار خود هستند، باید با کسانی هم که به دنبال عرضه نسخه‌های غیرمجاز و کپی شده این فیلم هستند، مبارزه کند.

هشت فراز از «خروج» به نیتِ هشت قهرمانش چهارشنبه 27 فروردین 1399 05:45

هشت فراز از «خروج» به نیتِ هشت قهرمانش

«خروج» اثری معترض است. بله، پیکانش سوی دولت است، و این سیاست این روزها خیلی نرخ روز است، اما همه می‌دانیم که سطحِ اعتراضِ سینما نمی‌تواند از این بالاتر برود؛ ما اجازه داریم به دولت اعتراض کنیم، چون انتخاب خودمان است، وگرنه گمان‌تان می‌شود فیلمی ساخت که مثلاً اعتراض به دیگر ارکان یا قوه‌ها باشد؟ بی‌تردید خیر!