پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 62
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

شکاف عمیقی بین سینما و ادبیات ایجاد شده است دوشنبه 22 مرداد 1397 14:24
در نقد و بررسی بازدم مطرح شد:

شکاف عمیقی بین سینما و ادبیات ایجاد شده است

جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «بازدم» شب گذشته با حضور آرش سنجابی (کارگردان )، حامد رحیمی نصر(بازیگر نقش اول) و سید رضا صائمی (منتقد) در خانه هنرمندان برگزار شد.

هجوم سرطان ابتذال بر پیکر سینمای ایران سه شنبه 16 مرداد 1397 18:46

هجوم سرطان ابتذال بر پیکر سینمای ایران

بانی فیلم نوشت: از همان موقعی که ولی ا… سیف رییس کل (حالا دیگر سابق شده!) بانک مرکزی، افزایش قیمت ارزهای خارجی را «حباب» نامید، می شد حدس زد که اقتصاد تا کجاها «بیخ» پیدا خواهد کرد! همان زمان که تعداد سفرهای خارجی ایرانیان را زیادتر از شاخصه های جهانی(؟!) دانست، می شد حدس زد که این قصه، سر درازی دارد!

کمپین استراحت برای مدیران پیر سه شنبه 16 مرداد 1397 17:56

کمپین استراحت برای مدیران پیر

کثیریان: مدیر جوان با تجربه حداقلی مدیریت کم داریم. این کاستی در کل سیستم مدیریتی کشور وجود دارد. سالهای سال دایره مدیریتی بسته بوده. به بهانه مقطع حساس کنونی و همیشگی و به بهانه اهمیت تجربه و تعهد، مدیران تکراری پشت میزها و توی جلسات زندگی کردند و پیر شدند. حالا دستمان خالی است. مدیر تربیت نکردیم. ولی باز هم دیر نشده. یک انقلاب مدیریتی لازم است. به سرعت باید دست به کار شد. مدیران محترم بازنشسته برای خودشان چالش استعفا راه بیندازند. کمپین استراحت درست کنند. راهش همین است.

عطاران و عزتی روی موج اسکناس/ راز موفقیت هزارپا سه شنبه 16 مرداد 1397 13:49

عطاران و عزتی روی موج اسکناس/ راز موفقیت هزارپا

هزارپا دارد یکی‌یکی رکوردهای فروش را جابه‌جا می‌کند. این مهمترین اتفاق این روزهای سینمای ایران است که کلیتش زیر فشار و سنگینی اوضاع اقتصادی مردم و جامعه در خوف و رجا به سر می‌برد.

کاتیوشا سرگردان میان ژانر کمدی و اجتماعی/تلاش مثبت عطشانی برای جلوگیری از کمدی مبتذل سه شنبه 16 مرداد 1397 02:19

کاتیوشا سرگردان میان ژانر کمدی و اجتماعی/تلاش مثبت عطشانی برای جلوگیری از کمدی مبتذل

فیلم سینمایی "کاتیوشا" به کارگردانی "علی عطشانی" در ادامه ساخت آثار کمدی معطوف به گیشه ساخته شده و هم اکنون پس از نزدیک به ۱۰ روز اکران فروشی معادل ۶۵۰ میلیون تومان را برای خود ثبت کرده است.

«رجعت موفق به سينماي كمدي» یکشنبه 14 مرداد 1397 20:01
بررسي ٣٠ سال حضور موثر در سينما

«رجعت موفق به سينماي كمدي»

كارنامه سينمايي ابوالحسن داوودي نقطه آغازين خوشايندي دارد؛ چراكه او دو سال قبل از اينكه نخستين فيلم سينمايي خود را كارگرداني كند، با نگارش فيلمنامه وارد عرصه سينما شد و نام خود را به عنوان فيلمنامه‌نويس مشترك «پاييزان» در كنار فريد مصطفوي ثبت كرد. فيلمي به كارگرداني رسول صدرعاملي كه ملودرام گونه آغاز و در ادامه تبديل به درامي ماجراجويانه و تعليقي مي‌شود.

برای مسعود کیمیایی، روایتگر درد یکشنبه 7 مرداد 1397 12:16
یادداشت پرویز جاهد برای زادروز یک فیلم‌ساز:

برای مسعود کیمیایی، روایتگر درد

پرویز جاهد نوشت: سینما اگر نتواند دل آدم را به درد بیاورد، به چه کار می‌آید؟ مسعود کیمیایی اما در این کار استاد است. او درد و کاراکترهای دردمند را خوب می‌شناسد و در به تصویر کشیدن این دردها مهارت شگفت‌انگیزی دارد. هیچ سینماگری در سینمای ایران به خوبی کیمیایی نتوانسته درد یک آدم را به تصویر بکشد.

«من‌سرایی» می‌کنم، پس هستم ...! جمعه 5 مرداد 1397 14:39
نقدی بر فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی

«من‌سرایی» می‌کنم، پس هستم ...!

«خوک» ملامت فیلم‌های موسوم به هنری است؛ همان تفکری که در «مربع» روبن اوستلوند نیز جاری است و هر دو آثاری غیرسینمایی هستند؛ اما «مربع» را می‌توان تحمل کرد؛ لااقل کوششی است به بار ننشسته؛ اما «خوک» چیزی دارد که موجب عذاب است؛ عذابی ستوه‌آور و آن، حضور چشم‌کورکن «منِ» فیلم‌ساز است

نوشتار طائرپور به بهانه‌ی‌ بزرگداشت مرضیه محبوب یکشنبه 31 تیر 1397 14:36

نوشتار طائرپور به بهانه‌ی‌ بزرگداشت مرضیه محبوب

تهیه‌کننده و نویسنده «خاله قورباغه» نوشت:«محال است به دنیای مرضیه محبوب قدم بگذاری و از دیدن عروسک های پیر و کودکش یا بزرگ و کوچکش، لبانت به خنده باز نشود. شک ندارم که او بهشت خدا را با خلق این بهشت عروسکی برای بچه‌ها، خریده است.»

پژوهشگر سینما: باید بر اساس هویت و فرهنگ خود، صاحب تئوری در حوزه نقد شویم شنبه 30 تیر 1397 14:45

پژوهشگر سینما: باید بر اساس هویت و فرهنگ خود، صاحب تئوری در حوزه نقد شویم

اسماعیل بنی‌اردلان پژوهشگر و مدرس دانشگاه معتقد است حوزه نقد و تحلیل در ایران باید بر اساس هویت و فرهنگ خودمان صاحب تئوری شود و رسیدن به این مطلوب مستلزم این است که با روش‌های نقد آشنا شویم.

گفته‌های یک منتقد خارجی از چهارشنبه 27 تیر 1397 14:29

گفته‌های یک منتقد خارجی از "گدار"، "ولز" و نقدنویسی

یک منتقد بین‌المللی سینما گفت: نقد خوب نقدی است که خواننده از خلال آن به راحتی نتواند تشخیص دهد که منتقد فیلم را دوست داشته یا خیر چرا که باید با دلیل محکمه‌پسند و سازنده بگوید یک فیلم به چه دلیل خوب یا بد است.