یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 60
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

آیا هالیوود به نفع جهان عقب می‌نشیند؟ دوشنبه 8 بهمن 1397 14:12

آیا هالیوود به نفع جهان عقب می‌نشیند؟

مراسم معرفی کاندیداهای دریافت جوایز «اسکار 2019» عصر سه‌شنبه هفته گذشته در شهر لس‌آنجلس امریکا برگزار شد و «روما» ساخته نوستالژیک آلفونسو کوارون مکزیکی و «محبوب» فیلم درباری و سرشار از حقایق تلخ تاریخی یورگوس لانتیموس یونانی پیرامون «ملکه آن» حاکم لرزان قرن هفدهم بریتانیا هر یک با کسب 10 نامزدی پیشتاز جوایز امسال شدند؛ جوایزی که صبح دوشنبه 6 اسفند در تالار کداک تیاتر شهر لس‌آنجلس به برندگان نود و یکمین دوره این رقابت بشدت معروف اما تبلیغاتی و جهت دار اهدا خواهد شد.

يادداشتی بر فيلم «قانون مورفی»/ پادشاهِ کورها؛ مورفی شنبه 6 بهمن 1397 11:04

يادداشتی بر فيلم «قانون مورفی»/ پادشاهِ کورها؛ مورفی

«قانون مورفي» مصداق بارز تک‌چشم در شهر کورهاست و اين نمي‌دانم تعريف است يا تحقير؛ اما مي‌شود اين‌گونه آغازيد که فيلم در ميان کمدي‌هاي «بفروش» اين سال‌ها، کمتر لودگي و بيشتر تلاش در راستای سينمايي تمام‌سرگرمي است و استراتژي‌اش ديوانه‌بازي در راستاي «سرکاري»هاي هوشمندانه و آغازش نه‌چندان بد.

قانون مورفی: سقوط یک رامبد جوان سه شنبه 2 بهمن 1397 19:10

قانون مورفی: سقوط یک رامبد جوان

وجود سرمایه زیاد از مشکلات دیگر قانون مورفی است، وقتی که پول زیاد باشد مجموعه‌ای از تک‌صحنه‌های جذاب و چشم‌نواز خواهی ساخت که در کنار هم بسیار بی‌ربط است.

نگاهی به فيلم «بمب، يک عاشقانه»/ عشق در پناهگاه سه شنبه 2 بهمن 1397 13:27

نگاهی به فيلم «بمب، يک عاشقانه»/ عشق در پناهگاه

پيمان معادي در دومين فيلم خود «بمب، يک عاشقانه» باز هم روابط انساني را نشانه مي‌گيرد و در فضا و اتمسفري وسيع‌تر به آن مي‌پردازد. عشق روايت جذابي است که در خلال ويراني و بمباران، عاشقانه بمب را مي‌سازد.

شلیک دقیقِ «درساژ» به هدف یکشنبه 30 دی 1397 11:48

شلیک دقیقِ «درساژ» به هدف

«درساژ» یک درام روانکاوانه با تمرکز بر رفتارشناسی نسل نوجوان امروز با مختصاتی شناسنامه دار است. ویژگی که اهمیت این فیلم آسیب شناسنامه را دوچندان می کند.

نکاتی درباره نسبت سینمای ایران و جشنواره‌های جهانی/ جنگل پنهان در ازدحام درختان! دوشنبه 24 دی 1397 15:24

نکاتی درباره نسبت سینمای ایران و جشنواره‌های جهانی/ جنگل پنهان در ازدحام درختان!

«جنگل پنهان در ازدحام درختان!»؛ نکاتی در حد اشاره پیرامون نسبت سینمای ایران و جشنواره‌­های جهانی.

جشنواره فیلم فجر و ۵ نکته مهم شنبه 22 دی 1397 23:18

جشنواره فیلم فجر و ۵ نکته مهم

کیوان کثیریان گفت: « آقای هیات انتخاب عزیز اصلا چرا شما حاضر شدید دو سکانس را ببینید؟ آقای دبیر گرامی شما چرا دو سکانس را نشان هیات انتخاب دادید! آقای تهیه کننده و فیلمساز محترم شما چرا حاضر شدید فیلم تکه پاره و ناتمامتان را بدهید برای تماشا؟»

در جامعه‌ای نفس می‌کشیم که حرف‌های اروتیک از اکسیژن برای خانواده مهمتر است پنجشنبه 20 دی 1397 12:49

در جامعه‌ای نفس می‌کشیم که حرف‌های اروتیک از اکسیژن برای خانواده مهمتر است

قانون مورفی تا ده دقیقه اول هم نشانه های همان کارگردان سرکش فیلم «نگار» را دارد، ولی بعد از ده دقیقه تا لایه های زیرین فاجعه در دم دستی بودن پیش می رود تا جایی که فکر می کنی رسمن دست ات انداخته اند.

روندتبديل شدن فرشته به هيولا دوشنبه 17 دی 1397 10:47
به بهانه فيلم «پرويز»

روندتبديل شدن فرشته به هيولا

«پرويز» اين شخصيت آرام و دوست‌داشتني فيلم مجيد برزگر كه رفته رفته به قاتلي بي‌رحم بدل مي‌شود يادآور نمونه‌هاي متعدد تاريخ سينما از اين دست است. اصلا شايد از همين منظر هيبت لوون نازنين به دل سينما دوستان ايراني هم نشست، چرا كه به راحتي با مولفه‌هاي جهاني قابل رقابت و هم‌نشين بود.

نگاهی به فيلم «اتاق تاريك»ساخته روح‌الله حجازی/ جهانِ تاريك شده‌ حقيقت‌ها یکشنبه 16 دی 1397 13:39

نگاهی به فيلم «اتاق تاريك»ساخته روح‌الله حجازی/ جهانِ تاريك شده‌ حقيقت‌ها

آيا جهان سينمايي روح‌الله حجازي در واپسين ساخته‌اش توانسته است بر فراز جهانِ تاريك حقيقت‌ها چراغي بيفروزد تا زير روشنايي‌هايش، حقيقت جهانِ تاريك شده‌ كودكان، قضاوت‌ها، ازدواج و...را مشاهده كنيم؟ فيلم «اتاق تاريك» در مسير بازگويي روايتِ خود، ايماژهاي بصري فراوان و همراه با آن ديالوگ‌هاي نسبتا طولاني را به كار مي‌برد تا به سبب بهره‌گيري از آنها ساختار روايت را با موضوعات بسيار جنجالي مانند قضاوت احساسي ما، ناسازگاري‌هاي همسران و تحمل مشقت‌بار مشكلات كودكان در هم آميزد

كمال، ليلی و مارموز یکشنبه 16 دی 1397 12:21

كمال، ليلی و مارموز

كمال تبريزي محصول نظام جمهوري اسلامي در سينماست ولي از آن دست فيلمسازاني نيست كه تبليغاتچي صرف باشد. فيلم‌هايش در راستاي تبليغات ارزش‌هاي مذهبي قرار مي‌گيرد اما سطحي و شعاري نيست و كارگرداني نيست كه نون به نرخ روز خور باشد. اين كارگردان در اكثر ساخته‌هايش به شرايط اجتماعي انتقاد مي‌كند و همين انتقاد به او هويت جذابي بخشيده و باعث شكل گرفتن شخصيت سينماي كمال تبريزي شده است.

نگاهی به فیلم مارموز/«کمال تبریزی» به دنبال راهی برای تطهیر سیاسی خویش است؟ یکشنبه 9 دی 1397 16:42

نگاهی به فیلم مارموز/«کمال تبریزی» به دنبال راهی برای تطهیر سیاسی خویش است؟

اغلب کنشگران حوزه نقد، نسبت به آخرین فیلم به نمایش درآمده کمال تبریزی، موضع تندی اتخاذ کرده‌اند و تمامی کنشگران، خاستگاه روشنفکری دارند.

نگاهی به فيلم «بمب»/ عاشقانه‌ای آرام سه شنبه 4 دی 1397 12:40

نگاهی به فيلم «بمب»/ عاشقانه‌ای آرام

بمب، يك عاشقانه و به هيچ‌وجه فيلم روشنفكرانه‌اي نيست و معادي قصد نداشته با نوشتن و كارگرداني اين فيلم پُز روشنفكري بدهد، بمب فارغ از نگاه روشنفكرانه يا سانتي‌مانتاليسم فيلمِ عاشقانه‌اي است كه در بستري سالم قصه مي‌گويد؛ شايد اگر شخصِ ديگري اين فيلم را كارگرداني مي‌كرد منتقدان بيشتر به آن توجه مي‌كردند.

درباره فيلم «خانم يايا»/ پوزخند به مخاطب بدسليقه سه شنبه 4 دی 1397 12:36

درباره فيلم «خانم يايا»/ پوزخند به مخاطب بدسليقه

در «خانم يايا» اين شخصيت زائد، چون آپانديس عود كرده به دور انداخته شده تا موقعيتي ابزورد آفريده شود. موقعيتي كه در آن جهان ميان تايلند و ايران زدوده شود. به نوعي ديگر خبري از آن برتري فرهنگي –كه بيشتر به واسطه زبان القا مي‌شود– نيست؛ بلكه همه ‌چيز به يك همساني سوق پيدا مي‌كند. ديگر ماساژ تايلندي يا عشرتكده‌هاي مختصر فيلم عجيب نيست. آنچه عجيب است نفهميدن ذائقه بد ايراني‌ها توسط خويشتن است.

يادداشتی بر مستند «بزک» به کارگردانی «شيوا سنجری» سه شنبه 4 دی 1397 00:06

يادداشتی بر مستند «بزک» به کارگردانی «شيوا سنجری»

فيلم مستند «بَزَک» دنيايي کاملا زنانه دارد که فيلم‌ساز با انتخاب فضاي متناسب با آن سعي کرده در به‌تصويرکشيدن جزئيات پنهان‌شده يا کمتر مورد توجه قرارگرفته زندگي قشر مهمي از زنان جامعه ما، قضاوت و پيشداوري نکند. درعوض با هدف به‌تصويرکشاندن داستان يک‌خطي خود - که اتفاقا روايت سادگي را انتخاب کرده - توانسته جامعه امروز و مشکلات جدي مبتلابه آن را به چالش بکشد

نگاهي به فيلم «سرو زير آب»/ ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر مصلحت يا قانون یکشنبه 2 دی 1397 12:18

نگاهي به فيلم «سرو زير آب»/ ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر مصلحت يا قانون

«سرو زير آب» به‌عنوان ششمين و آخرين ساخته سينمايي محمدعلي باشه‌آهنگر، نشان مي‌دهد که فيلم‌ساز 56 ساله خوزستاني که به‌واسطه تعلقش به اين خطه، منطقا از جنگ و تبعات آن درک و دريافتي عميق و ملموس دارد، همچنان به تداوم مسيري مي‌انديشد که نزديک به دو دهه پيش آن را استارت زده است.

چرا بدون تاریخ بدون امضا از قافله اسکار جا ماند؟ شنبه 1 دی 1397 02:28

چرا بدون تاریخ بدون امضا از قافله اسکار جا ماند؟

تاریخ به ما می‌گوید، فاتحان نخل طلایی کن و صیادان شیر طلایی ونیز همواره بالاترین شانس را برای تصاحب جایزه اسکار برترین فیلم «خارجی» (غیرانگلیسی زبان) را داشته‌اند. بر این اساس، باید منتظر باشیم که یا «سارقان فروشگاه» از ژاپن (که اوایل خردادماه در کن اول شد) امسال اسکار مزبور را ازآن خود می‌کند، یا «روما» از مکزیک(که اواسط شهریورماه در ونیز پیشتازی کرد) اسکار را به دست می‌آورد. هرچند، همه ماجراهای «اسکار 2019» در این شاخه خاص(اسکار خارجی) همیشه به همین سادگی هم نیست. آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری که نهاد اهدا‌کننده اسکار است بارها این جایزه خاص را به فیلمی داده که نه در کن و ونیز نامی درکرده‌اند و نه سروصدایی در جشنواره برلین -که سومین ضلع مثلث جشنواره‌های برتر جهان است- راه انداخته اند!

روايتی درباره فيلم «همه می‌دانند»/ فرهادی در خطر است سه شنبه 27 آذر 1397 18:21

روايتی درباره فيلم «همه می‌دانند»/ فرهادی در خطر است

«همه مي‌دانند» فيلمي است كه داستانِ يكدستي دارد كه گاه كسل‌كننده مي‌شود و احساس مي‌كنيد حركت دوربينِ روي دست آن (كه فرهادي اصرار دارد در هر وضعيت حركت‌هاي آن را با ربط يا بي‌ربط به موازات نوع فيلمسازي موبايل- سينما براي ايجاد اضطراب هدايت و اين را جزو سبكش القا كند) در بيان خط داستاني گاهي سرگردان است، اما نحوه روايت آن پراكنده نمي‌شود.

روايت نوری بيلگه جيلان از نحوه ساخت «درخت گلابی وحشی»/ تنهايی پر هياهو سه شنبه 27 آذر 1397 18:17

روايت نوری بيلگه جيلان از نحوه ساخت «درخت گلابی وحشی»/ تنهايی پر هياهو

نوري بيلگه جيلان، فيلمساز پرآوازه ترك پس از چهار سال با فيلم «درخت گلابي وحشي» به دنياي سينما بازگشت. فيلم روايت مردي به نام «سينان» است كه علاقه‌اش به ادبيات راه او را به نويسندگي مي‌كشاند. او به روستاي زادگاهش بازمي‌گردد و تمام زندگي و جانش را در مسير به دست آوردن منبعي مالي براي انتشار كتابش مي‌گذارد، اما وام و بدهي‌هاي پدرش باري بر دوش او مي‌شوند. فيلم «درخت گلابي وحشي» در بخش رقابتي جشنواره فيلم كن 2018 حضور داشت و نماينده كشور تركيه براي حضور در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان به نودويكمين دوره آكادمي اسكار معرفي شد. نوري بيلگه جيلان از نحوه پردازش و ساخت فيلمنامه و فيلم «درخت گلابي وحشي» روايتي را در اختيار نشريه «فيلم‌كامنت» قرار داده است كه در ادامه مي‌خوانيد.

درباره آخرين ساخته فيلمساز مطرح ترك/ بيلگه جيلان و سينمای ايران سه شنبه 27 آذر 1397 18:12

درباره آخرين ساخته فيلمساز مطرح ترك/ بيلگه جيلان و سينمای ايران

دستاورد مهمي كه «درخت گلابي وحشي» به آن رسيده اين است كه به‌راحتي مي‌تواند دوست داشته نشود. گنگي و خموشي تصورات سينان و بازي هوشمندانه فيلمساز با طريقه ارايه‌اش (نداشتن تفاوت ساختاري با واقعيت)، قدمي براي رسيدن به همين دستاورد است كه با تلفيق شدنش با شخصيت نمايشي كاراكتر اصلي، تكميل‌تر شده: جواني مدعي و ناراضي، با اعتماد به نفسي كاذب؛ لبخندهاي تمسخرآميز و حالت چشمانش تبديلش مي‌كند به آدمي كه علاقه‌اي نداريم راجع به او چيزي بدانيم؛ اصلا اين حجم از نفرت ارزش تماشا كردن دارد؟ تعقيب پدرِ سينان از جانب او، براي خود سينان رفتاري به‌غايت زشت‌تر نيست؟ سينان به دنبال چيست؟ تحقير بقيه؟ تحقير خودش؟ با آن اوهام عجيب و غريبي كه دارد...