جمعه , ۱۴ شهریور, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 57
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

حاج کاظم در جاده/ نگاهی به فیلم خروج یکشنبه 13 بهمن 1398 00:00

حاج کاظم در جاده/ نگاهی به فیلم خروج

حاتمى کیا با استفاده از پلان هاى بى دلیل طولانى و بدون کاربرد، باوجود آنکه سعى بر آن داشته تا با نشان دادن طبیعت بکر، زیبایى مزرعه ى پنبه، غروب خورشید در راستاى جاده ها و حرکت قطاروار تراکتورها مخاطب را دچار حظ بصری کند اما در این امر شکست خورده اى بیش نیست و بیننده را خسته و بى رمق به دقایق پایانى مى کشاند تا در انتها آنچه را که خودش از پیش مى دانسته را به وى عرضه کند.

سیاه و تلخ/ نگاهی به فیلم «سه کام حبس» یکشنبه 13 بهمن 1398 20:08

سیاه و تلخ/ نگاهی به فیلم «سه کام حبس»

سالور بار دیگر نشان داد که می‌توان یک کارگردان و جامعه‌شناس بود و سیاهی‌های جامعه را به مخاطب نشان داد. فیلم سالور فلاکت‌ها را در چشم مخاطب فرو می‌کند و به او اجازه تنفس برای همراهی نمی‌دهد.‌

نگاهی به فیلم «قصیده گاو سفید»/ گام بزرگ یکشنبه 13 بهمن 1398 00:00

نگاهی به فیلم «قصیده گاو سفید»/ گام بزرگ

فیلم صناعی ها، روایت بی پناهی و تنهایی آدمهاست که چه در فیلمنامه و چه در کارگردانی، سعی شده مرز میان پسند مخاطب عام و خاص رعایت شود که در این راستا موفق بوده اند.

نگاهی به فیلم «سه کام حبس»/ «تلخی بی پایان» یکشنبه 13 بهمن 1398 17:58

نگاهی به فیلم «سه کام حبس»/ «تلخی بی پایان»

«سه کام حبس» مجموعه ای کامل از بازی های خوب جشنواره را در خود دارد؛ نقش پریناز ایزدیار در فیلم می توانست او را با خطر تکرار نقشش در «ابد و یک روز» و حتی «تابستان داغ» مواجه کند اما او نقش را از خود عبور می دهد و با برجسته ساختن خصوصیات منحصر به فرد رفتاری او میان بازی خود در «یک کام حبس» با دیگر فیلم هایش تفاوت ایجاد می کند.

بازیگری که دوربین دوستش دارد/ درباره پریناز ایزدیار و «سه کام حبس» یکشنبه 13 بهمن 1398 16:44

بازیگری که دوربین دوستش دارد/ درباره پریناز ایزدیار و «سه کام حبس»

«سه کام حبس»، داستان سیکلِ باطلِ فروپاشی در میانِ سیلِ تهی‌دستانی است که بیش از مواد، معتاد به فلاکتِ مستمرِ طبقه‌ی خویش‌اند و بیش از اعتیاد به مخدّر، اعتیاد به جنگِ با جماعتی دارند که همچون خود، تا گلو به زیر گِل فرو رفته‌اند. کارگردانیِ سالور، تحسین‌برانگیز است.

درباره «جواهرات تراش‌نخورده» به كارگردانی برادران سفدی/ تاجر نيويوركی چهارشنبه 9 بهمن 1398 02:10

درباره «جواهرات تراش‌نخورده» به كارگردانی برادران سفدی/ تاجر نيويوركی

«جواهرات تراش‌نخورده» قرار نيست يك شاهكار به حساب آيد. قرار نيست تصويري از آينده سينما باشد. قرار نيست در كتاب‌هاي تاريخ ذكرش با توضيح منتقدان ضبط شود. «جواهرات تراش‌نخورده» قرار است يك تلنگر باشد براي تغيير در رويه داستان‌گويي؛ هر چند محافظه‌كارانه. اينكه داستان‌هايي با پايان خوش هاليوودي مسير ديگري را بايد طي كنند.

«قطار آن شب» اثری قصه‌گو با داستانی گیرا یکشنبه 6 بهمن 1398 16:38

«قطار آن شب» اثری قصه‌گو با داستانی گیرا

جبار آذین در یادداشتی به نقد و بررسی فیلم سینمایی «قطار آن شب» پرداخته و این فیلم را اثری قصه‌گو با داستانی گیرا داست.

«دم غنیمت است»/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص» سه شنبه 1 بهمن 1398 17:10

«دم غنیمت است»/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»

سروش صحت در فضای فیلمش بین تلخی و خوشی، زندگی و مرگ، ملایمات و سرسختیها تعادل ایجاد کرده و آن را به نمایش می‌گذارد. او بطرز زیرکانه ای تلنگری به موضوعات به ظاهر جدی زندگی زده و آنها را تنها یک شوخی قلمداد می‌کند.

قلقلک فلسفی مرگ/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص» سه شنبه 1 بهمن 1398 01:04

قلقلک فلسفی مرگ/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»

جهان با من برقص به حتم فیلم مهمی در پرونده کارگردانش خواهد شد اگر بتواند شاکله اصلی فیلمش را به درستی برای مخاطب ترسیم نماید تا تماشاگر عادی سینما هم، برخی مفاهیم مستتر آن را درک نماید و در بند برخی سکانس های گیشه پسندش نشود. که اگر قرار بود چنین می شد و کارگردان و سرمایه گذار فقط در پی حرف اصلی شان می بودند و نیاز به دوازده یار و کاراکتر نمی داشتند.

از روزگار رفته/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق» سه شنبه 1 بهمن 1398 00:00

از روزگار رفته/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»

«میدان جوانان سابق» سند زیبا، موثر و ارزشمندی است از دورانی سپری‌شده، با تمام تلخی ها و شیرینی هایش. امید که اکبری هم‌چنان مستندساز بماند و بسازد و روزگار رفته را از خطر فراموشی برهاند.

خیابان ناآرام/ نگاهی به فیلم «قصه بولوار» سه شنبه 1 بهمن 1398 00:56

خیابان ناآرام/ نگاهی به فیلم «قصه بولوار»

«قصه بولوار» مستندِ کوتاهی است که موجز و با دقت نظر، داستان این مهم‌ترین و پرماجراترین نهر شهر تهران را توصیف می‌کند (همان آب کرج، بولوار الیزابت، بولوار کشاورز). روایت این قصه واقعی، به گونه‌ای از آغاز شکل‌گیری این مسیل مهم و نام‌آشنا شروع می‌شود و مسیر پرپیچ‌وخمی را که این منطقه پرداستان طی کرده تا به صورت نه‌چندان خوش‌رنگ‌وحال امروزی درآید، نمایش می‌دهد.

دست خالی مخاطب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای انتخاب دوشنبه 30 دی 1398 17:23

دست خالی مخاطب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای انتخاب

در حالی که تا آغاز جشنواره فیلم فجر تنها 12 روز باقی مانده است، هیچ‌یک از آثار بخش مسابقه و نگاه نو تاکنون از مواد تبلیغاتی خود رونمایی نکرده‌اند.

«امیر»؛ قهرمانی غرق در سکوت یکشنبه 29 دی 1398 18:28

«امیر»؛ قهرمانی غرق در سکوت

فیلم سینمایی «امیر» که به‌تازگی در پردۀ نقره‌ای اکران بخش هنر و تجربه دیدنی شده؛ فیلمی با قهرمانی خاموش است که تلاش می‌کند مشکلاتش را در خویشتن خویش دفن کند.

فیلم‌هایی که به پای «فجر» کوتاه‌تر شد!/ روز عزای «فیلم کوتاه» یکشنبه 29 دی 1398 14:17

فیلم‌هایی که به پای «فجر» کوتاه‌تر شد!/ روز عزای «فیلم کوتاه»

پویا نبی منتقد و کارگردان فیلم کوتاه در یادداشتی به انتقاد از کیفیت پذیرش فیلم‌های کوتاه در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر پرداخت.

جنگ فرصت تجربه‌های عاشقانه را می‌گیرد شنبه 28 دی 1398 17:15
یک کارگردان سینما درباره فیلم حوا،مریم،عایشه» نوشت:

جنگ فرصت تجربه‌های عاشقانه را می‌گیرد

نوید محمودی که خود سال‌ها در فیلم‌هایش به مشکلات و مهاجرت مردم افغانستان پرداخته است، درباره فیلم سینمایی«حوا مریم عایشه» نوشت:«مهمترین مشخصه فیلم «حوا مریم عایشه» این بود که قصه آدم‌هایی را بازگو می کند که زندگی‌شان تحت تاثیر جنگ است. یعنی هر سه زنی که در فیلم روایت زندگی‌شان را می‌بینیم آدم‌هایی هستند که قربانی جنگ شده‌اند و هر بلایی که سر آنها و عشق شان آمده است به دلیل جنگ بیش از 4 دهه در افغانستان است.»

«اسکار» جایزه‌ای ضدسیاه پوستان و زنان شنبه 28 دی 1398 11:14

«اسکار» جایزه‌ای ضدسیاه پوستان و زنان

در تاریخ ۹۲ ساله‌ی اسکار؛ تنها پنج سینماگر زن برای بخش‌های مهم نامزد شده‌اند.

آقای کوشکی! حیا کنید پنجشنبه 26 دی 1398 00:00

آقای کوشکی! حیا کنید

آیا هر کسی که با رویه و روش ما موافق نباشد اجازه داریم هر حرفی در مورد او بزنیم و هر تهمتی را به او و خانواده‌اش روا داریم؟ مرز این حرفها به لحاظ عرفی، شرعی و اخلاقی تا کجاست؟

«مشت آخر» یک تله فیلم که جایش روی پرده سینما نیست سه شنبه 24 دی 1398 00:00

«مشت آخر» یک تله فیلم که جایش روی پرده سینما نیست

بازگشت او پس از 14 سال دوری به عرصه سینما در حدی بود که می‌توان گفت فیلم «هم نفس» ساخته 1382 و حضور پیشین فخیم زاده در مقام کارگردان سینما، به مراتب قوی‌تر از این بود و اثر تازه این کارگردان در بهترین برآورد یک تله فیلم خوب است که ارزش‌های نمایشی برای اکران عمومی روی پرده بزرگ سینما ندارد.

سقوطی ابهام‌آمیز در شکوه دریا شنبه 21 دی 1398 21:56
نقد فیلم «فانوس دریایی» ساخته رابرت اگرز

سقوطی ابهام‌آمیز در شکوه دریا

«فانوس دریایی» فیلمی پرکشش است که در جهان داستانی خود ترکیبی از ترس، دلهره و تعلیق، سوررئالیسم و اگزیستانسیالیسم، افسانه پری‌دریایی و ادبیات دریانوردان کهن، نماد و استعاره، خودآگاه و ناخودآگاه انسانی دارد و تا جایی پیش می‌رود که خط بین واقعیت و شیدایی تار می‌شود.

نگاهی به فيلم «چشم‌وگوش‌بسته»، ساخته فرزاد مؤتمن / يک سوءتفاهم فرهنگی شنبه 21 دی 1398 08:53

نگاهی به فيلم «چشم‌وگوش‌بسته»، ساخته فرزاد مؤتمن / يک سوءتفاهم فرهنگی

بايد پذيرفت که دامن‌زدن به خودسانسوري و تکثير آن به اين شکل، به راحتي مي‌تواند جايگاه «سينماگر دانا» و همچنين «منتقد سينمايي متفکر» را تقليل دهد و برخلاف تصورشان، لباس «دستگاه نظارتي» را به قامت ايشان نيز بپوشاند.