سه شنبه , ۱۷ تیر, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 62
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

درباره فيلم «فوق‌العاده شرور، به طرز وحشتناكی شيطانی و پست»/ جمجمه‌های غمگين پنجشنبه 11 دی 1348 03:29

درباره فيلم «فوق‌العاده شرور، به طرز وحشتناكی شيطانی و پست»/ جمجمه‌های غمگين

 فيلم «فوق‌العاده شرور، به طرز وحشتناكي شيطاني و پست» با محور قرار دادن زندگي عاشقانه تد باندي، قاتل سريالي كاريزماتيك دهه 1970 با پارتنرش اليزابت كلاپفر، سعي دارد به يك تريلر رمانتيك آرام و بي‌دردسر بدل شود و از حوادث مهم زندگي يك قاتل سريالي به شكلي سطحي و شتابزده عبور مي‌كند.

به بهانه اكران فيلم «سركوب» ساخته‌ رضا گوران/ نسخه‌ بهتر پيش از مميزی؟ پنجشنبه 11 دی 1348 03:29

به بهانه اكران فيلم «سركوب» ساخته‌ رضا گوران/ نسخه‌ بهتر پيش از مميزی؟

آيا مضمون «سركوب» را بايد آسيب ديدن زنان يك خانه از پدري مستبد تعبير كرد كه اتفاقا نسبتي با قدرت نيز دارد؟ حتي در خوش‌بينانه‌ترين شكل، بيان صريح چنين مضموني با اين شكل و ساختار هم نتيجه‌اي بهتر از آنچه مي‌بينيم به دست نمي‌داد. بيش از هر چيز به اين خاطر كه فيلم باز هم به جاي تلاش براي توصيف نسبت و رابطه ميان زنان خانه و مردان غايب‌شان سراغ بازتوليد مضاميني تكراري رفته كه پيش‌تر بارها و بارها در نمونه‌هاي ديگر تكرار شده‌اند و حالا بدون خلاقيت و ظرافت در «سركوب» تكرار شده‌اند. از اين‌رو لااقل در موضع‌گيري نسبت به يك معضل اجتماعي (و آيا سياسي؟) فيلم نه واجد نگاه ويژه‌‌اي است و نه ظرافتي در بيان دارد.

نگاهی به فيلم در جست ‌و جوی فريده / در جست ‌و جوی گذشته گمشده چهارشنبه 6 شهریور 1398 00:00

نگاهی به فيلم در جست ‌و جوی فريده / در جست ‌و جوی گذشته گمشده

«در جست‌وجوي فريده» بيش از آنكه جست‌وجويي در زندگي فريده باشد، جست‌وجويي در باب خانواده ايراني است. خانواده‌اي كه مملو از تضاد است. از فرهنگ ديني‌اش گرفته تا رابطه ميان اعضايش. ساختار اين خانواده‌ها بسيار به يكديگر شباهت دارد؛ هر چند پيرامتن خانواده چيز ديگري مي‌گويد.

نگاهی به ابعاد فقهی و قانونی چالش «قسامه» در فیلم قسم/ «قسم» راهی به حقیقت است؟ سه شنبه 5 شهریور 1398 00:00

نگاهی به ابعاد فقهی و قانونی چالش «قسامه» در فیلم قسم/ «قسم» راهی به حقیقت است؟

تا پیش از فیلم «قسم»، در بیشتر فیلم‌های ایرانی همیشه این شهود بودند که با شهادت خود، راهی به سوی حقیقت برای دادگاه، قاضی و هیئت منصفه آشکار می‌کردند. «قسم»، در واقع پرداختن به یک دلیلِ اثبات جرمِ کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

یادداشتی بر انتخاب فیلم « در جستجوی فریده» برای اسکار/ املت با طعم تخم بلبل؟ دوشنبه 4 شهریور 1398 00:00

یادداشتی بر انتخاب فیلم « در جستجوی فریده» برای اسکار/ املت با طعم تخم بلبل؟

ناصر تقوایی از معدود کارگردان‌های اندیشمندی است که هم در حوزه فیلم مستند و هم فیلم داستانی آثار درخور و ماندگاری را به ثبت رسانده است و بهتر از هر مدعی دیگری میتواند درباره تفاوتها و اشتراکات و برتریهای این دو حوزه بر هم سخن براند.

فراستی آدم سینما نیست دوشنبه 4 شهریور 1398 00:00

فراستی آدم سینما نیست

«فراستی نسبت به نقد و حتی خود سینما ضدیت دارد - با همه سینما. او آدم سینما نیست؛ اشتباهی است. جای دیگری شاید آدم موفق‌تری بود اما اصلا اینجا، جای او نبوده هیچ‌وقت. به نظرم او دارد از سینما انتقام می‌گیرد؛ انتقام آن چه می‌خواست باشد و نشد، اجازه ندادند.»

یاددداشتی بر فیلم «ایده اصلی»/ «اینسرت» یک فریب شیک شنبه 2 شهریور 1398 00:00

یاددداشتی بر فیلم «ایده اصلی»/ «اینسرت» یک فریب شیک

موگویی به عنوان یک کارگردان زن، در دنیای مردانه ی سینمای ایران می خواهد، حرفش را در قالبی جذاب و امروزی بزند، او اینکار را با یک روایت شیک و جذاب انجام می دهد و برای این کار تلاش می کند لحنش کمدی یا فانتزی نباشد، او تماشاگران این فیلم سرگرم کننده را هرچند دست خالی اما راضی از سالن بدرقه می کند.

درباره فيلم «انگل» ساخته بونگ جون-هو/ مفتون و مدفون استعاره‌ها جمعه 1 شهریور 1398 00:00

درباره فيلم «انگل» ساخته بونگ جون-هو/ مفتون و مدفون استعاره‌ها

آن طور كه مي‌توان از فيلم‌هاي پيشين بونگ جون-هو انتظار داشت، سينماي او همواره به نوعي در نسبت و ارتباط با سينماي «ژانر» قرار مي‌گيرد، نسبت و ارتباطي شخصي كه تجربه‌گرايي و حتي بازيگوشي با مولفه‌هاي ژانري ويژگي و خصيصه‌ اساسي آن به شمار مي‌آيد. از اين منظر، «انگل» نيز تماما در راستاي رويكرد هميشگي بونگ جون-هو و در امتداد كارنامه‌اش قرار دارد، اثري بازيگوشانه و سرگرم‌كننده كه در سطح درونمايه بار ديگر مي‌كوشد ابعاد انتقادي جامعه‌شناسانه‌ گوناگوني را نيز دربرگيرد.

نگاهی به فيلم «قسم» ساخته محسن تنابنده/ پايان بسته باز دوشنبه 28 مرداد 1398 00:00

نگاهی به فيلم «قسم» ساخته محسن تنابنده/ پايان بسته باز

محسن تنابنده در قسم هم در فرم كلي و هم در جزييات و خرده‌روايت‌ها چنين رويكردي دارد. همه جاي فيلم با هر كنش و ديالوگي ما با زيرمتن‌ها مواجهيم. زيرمتن اصرار خسرو براي پشيمان كردن جمع از شركت در قسامه، زيرمتن كل‌كل دو برادر كه سر كشته شدن سگ با هم درگيرند، زيرمتن تصميم خواهر سوم و شوهرش و همچنين خيلي‌ها كه براي گرفتن ديه راهي مشهد شده‌اند. زيرمتن‌هايي كه قصه را گسترش مي‌دهد و اجازه نمي‌دهد به اين راحتي‌ها پايان يابد. فيلم قسم وقتي دكمه off دوربين تورج اصلاني كليد مي‌خورد، وقتي تيتراژ بالا مي‌آيد و چراغ‌هاي سينما روشن مي‌شود به پايان مي‌رسد اما قصه نه.

فیلم/ نقدی بر قسم/ ناگهان آن‌روی سکه یکشنبه 27 مرداد 1398 00:00

فیلم/ نقدی بر قسم/ ناگهان آن‌روی سکه

نگاهی به فیلم «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده

ارتباط معرفی به «اسکار» و نگاه «سیاسی» در سینمای ایران یکشنبه 27 مرداد 1398 00:00

ارتباط معرفی به «اسکار» و نگاه «سیاسی» در سینمای ایران

معرفی نماینده‌ی سینمای کشور به آکادمی اسکار، گاهی بدون حاشیه و با اجماع عمومی انجام شده، گاهی با معرفی‌های بسیار تعجب‌برانگیز همراه بوده است. در این میان، در پی برخی انتخاب‌های بحث‌برانگیز، همواره این یادآوری هم شده است که به نظر می‌رسد، نگاه بخشی از نخبگان و نیز مدیریت سینمای ایران که در این انتخاب نقش دارند، درکی از تفاوت ماهوی و الزام‌های جایزه‌ی اسکار ندارد و انگار، به جشنواره‌ای با مختصات جشنواره‌های اروپایی می‌خواهیم فیلم معرفی کنیم.

نگاهی به فیلم «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی؛ / آنچه در زیر پنهان است... شنبه 26 مرداد 1398 00:00

نگاهی به فیلم «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی؛ / آنچه در زیر پنهان است...

«ایده اصلی» نمونه بارز فیلم‌هایی است که درباره آنها از تعبیر چندلایه یا چندوجهی استفاده می شود. فیلمی شیک و خوش تصویر با داستانی جذاب و پرپیچ وخم که مخاطب را در هزار تویی از ماجراها و معماهای پیوسته پیش می‌برد و بارها فرضیه‌های اولیه درام را به هم می زند تا چینش جدیدی از اطلاعات و رویدادها شکل بگیرد.

آخرین تصنیف سینمایی برادران کوئن به‌دلیل آمیخته آموزه‌های ایمانی یک اثر برجسته است جمعه 25 مرداد 1398 00:00

آخرین تصنیف سینمایی برادران کوئن به‌دلیل آمیخته آموزه‌های ایمانی یک اثر برجسته است

«تصنیف باستر اسکراگز» فیلمی تمام‌عیار با آموزه‌های ایمانی است. هر اپیزود فیلم برادران کوئن را باید چندبار دید و از زوایای مختلفی بررسی کرد، چون محتوای اثر و فیلم اپیزودیک این دو نابغه سینما، با المان‌های نه‌چندان گل‌درشت، در لایه‌های زیرین اثر، قصد دارد مفاهیمی دقیق را از بن‌مایه‌های ایمانی ارائه دهد.

پشتِ ­پا زدن به راه‌­های رستگاری در سینما / درباره فیلم «شبی که ماه کامل شد» جمعه 25 مرداد 1398 00:00

پشتِ ­پا زدن به راه‌­های رستگاری در سینما / درباره فیلم «شبی که ماه کامل شد»

آنچه در نهایت فیلمی درباره یکی حساس ترین جنایات تروریستی چند سال اخیر در ایران و منطقه شده است، اثری با تاریخ مصرف کوتاه است که موضوع را حیف کرده. نرگس آبیار با یک فیلم سخت دیگر موفق شد توجه برخی از جمله جشنواره فیلم فجر را جلب کند. اما واقعیت این است که شاید دلایل توجه همان دلایل ضعف فیلم هستند؛ «شبی که ماه کامل شد» به علایق دولتی این سالها در سینمای ایران بسیار نزدیک است، یعنی همان پرداختن تبلیغاتی به یک موضوع در حالی که در واقعیت نه از نظر دراماتیک و و سینمایی و نه حتی به لحاظ فرامتنی و سیاسی موضوع پرداخته نمی شود.

«تنهایی یک دونده سینما»/ «قسم» به اسامی: محسن، مهناز، سعید، حسن، مهران جمعه 25 مرداد 1398 00:00

«تنهایی یک دونده سینما»/ «قسم» به اسامی: محسن، مهناز، سعید، حسن، مهران

بعضی فیلم‌ها قرار است که خوب باشند یعنی موفق باشند اما به هر دلیلی این اتفاق نمی‌افتد. گاهی این فیلم‌ها، ایده‌های تازه دارند فیلمنامه خوبی دارند اغلبِ بازی‌ها خوب است[حسن پورشیرازی، سعید آقاخانی، مهران احمدی] چند ژانر هم توسط نویسنده، جمع شده‌اند در یک فیلمنامه، اما باز…

ممنوع التصویری هانیه توسلی در صداوسیما، تکرار مکررات! جمعه 25 مرداد 1398 00:00

ممنوع التصویری هانیه توسلی در صداوسیما، تکرار مکررات!

هیچ قانون و آئین نامه مدونی هم برای مشخص کردن چهارچوب و سیستم وجود ندارد که بفهمیم تا چه حد این ممنوع التصویری‌ها بحق یا ناحق بوده است!

علی حاتمی با خون دل خوردن علی حاتمی شد پنجشنبه 24 مرداد 1398 00:00

علی حاتمی با خون دل خوردن علی حاتمی شد

در زمینه کارگردانی حاتمی در خیلی از فیلم‌هایش نوآوری‌هایی داشته که در زمان خودش خیلی آوانگارد بوده اما آن زمان خیلی درک نمی‌شده. مثلا در فیلم «کمال‌الملک» یک جایی کمال‌الملک در کاخ قدم می‌زده که یاد خاطرات قدیمش می‌افتد و بچه‌های درباری‌ها که با آنها از کلاس برمی‌گشته. در میان این بچه‌ها با کودکی خودش هم روبه‌رو و با او چشم در چشم می‌شود.

مرد لاغرِ ساده‌پوش پنجشنبه 24 مرداد 1398 00:00

مرد لاغرِ ساده‌پوش

تهیه‌کننده سوته‌دلان معتقد است نمی‌توان نقش علی حاتمی را در پیاده‌کردن سنت‌های ایرانی در سینما نادیده گرفت.

سلبریتی‌ها؛ تهیه‌ کننده زنده را عشق است! شنبه 19 مرداد 1398 00:00

سلبریتی‌ها؛ تهیه‌ کننده زنده را عشق است!

در مراسم تشییع این تهیه کننده سینما نکته قابل توجه غیبت بسیاری از بازیگران، خواننده‌ها و کارگردانانی بود که با سید کمال طباطبایی همکاری داشتند اما هیچکدام در این مراسم حاضر نبودند!

وداع حامد بهداد با کلیشه ها در «قصر شیرین» چهارشنبه 16 مرداد 1398 00:00

وداع حامد بهداد با کلیشه ها در «قصر شیرین»

حامد بهداد برای بازی در نقش این شخصیت باید از آن دیوانگی خاص و عصبی بودن بیشتر نقش‌هایش، کاملا دور می‌شده و این اتفاق دقیقا در فیلم افتاده است. او در طول داستان بنا به موقعیت قصه، هرکدام از ویژگی‌های شخصیتی‌اش مانند خشم و جدیت را به جای داد و فریاد یا واکنش‌های اغراق شده، در حالت‌های چهره، طرز نگاه و لحن صحبت کردن خود نشان می‌دهد و موفق می‌شود برای تماشاگر کاملا باورپذیر باشد.