جمعه , ۱۳ تیر, ۱۴۰۴
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 12
چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

نمایش‌نامه‌ی باغ آلبالو به نویسندگی آنتون چخوف در تاریخ تئاتر بسیار مهم است. جورجو استره‌لر، پیتر اشتاین و پیتر بروک، سه اجرای مشهور از این نمایش‌نامه را به‌صحنه برده‌اند. ماریا شِتسُوا و کریستوفر اینِس در کتاب «مقدمه‌ی کیمبریج بر کارگردانی تئاتر» به این موضوع پرداخته‌اند. ترجمه‌ی این مطلب را در ادامه می‌خوانید.

پنج دليل برای اينكه بدانيم چرا كمدی‌های شكسپير اهميت زيادی دارند / شكل دگر خنديدن شنبه 21 تیر 1399 10:14

پنج دليل برای اينكه بدانيم چرا كمدی‌های شكسپير اهميت زيادی دارند / شكل دگر خنديدن

با وجود اينكه شكسپير نسبت به پيشينه كمدي در قيد قوانين و چارچوب‌هاي سنت كمدي‌نويسي نيست اما در مجموعه آثارش مي‌توانيم به كارگيري ماهرانه شيوه‌ها و تكنيك‌هاي مختلف كمدي را ببينيم.

تئاتر فجر و چند اما و اگر چهارشنبه 18 تیر 1399 19:59

تئاتر فجر و چند اما و اگر

مسأله اصلی آن است که تئاتر فجر چگونه باید برگزار شود؟ باید منتظر فراخوان ماند؛ اما تنها یک مسیر محتمل است و آن هم اجرا به‌صورت آنلاین است.

وضعیت قرمز تئاتر با وجود بازگشایی تماشاخانه‌ها/کناره‌گیری معنادار سلبریتی‌ها از تئاتر دوشنبه 16 تیر 1399 00:00

وضعیت قرمز تئاتر با وجود بازگشایی تماشاخانه‌ها/کناره‌گیری معنادار سلبریتی‌ها از تئاتر

این روزها کارگردانان و سلبریتی‌های تئاتری با بهانه کردن وضعیت سلامت جامعه از تئاتر خداحافظی کرده‌اند و اگر نه بدون شک با داشتن گیشه خوب حاضر بودند در هر شرایطی اجرای خود را ادامه دهند.

يادی از روزگاری كه محمدعلی كشاورز بر صحنه نمايش می‌درخشيد / دل‌تنگی سنگلج ابدی شد دوشنبه 26 خرداد 1399 19:00

يادی از روزگاری كه محمدعلی كشاورز بر صحنه نمايش می‌درخشيد / دل‌تنگی سنگلج ابدی شد

صحنه سالن‌هايي مثل «مولوي» و «سنگلج» سال‌ها پيش از سفر ابدي محمدعلي كشاورز دلتنگ حضورش بود.

توپ در زمین تئاتری‌ها / از جیب بگذارید و روی صحنه بروید چهارشنبه 21 خرداد 1399 17:42

توپ در زمین تئاتری‌ها / از جیب بگذارید و روی صحنه بروید

ای کاش دوستان محترم در هیئت دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا قبل از صدور این ابلاغیه با هنرمندان مشورت می‌کردند، شاید در این صورت ایرادات این ابلاغیه کمتر می‌شد.

سنگی برگور تئاتر اجتماعی! سه شنبه 20 خرداد 1399 12:32

سنگی برگور تئاتر اجتماعی!

حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که همواره دغدغه رویدادهای اجتماعی را دارد، در پی قتل تلخ رومینا با نگارش یادداشتی، نکاتی را درباره وضعیت تئاتر اجتماعی بیان کرده است.

لنز، اسلحه‌ای روی شقیقه تئاتر دوشنبه 19 خرداد 1399 00:00

لنز، اسلحه‌ای روی شقیقه تئاتر

تئاتر آنلاین اگر تنها یک اجرا تلقی شود به‌عنوان یک هنر نوظهور و تجربه‌گرا قابل احترام است اما آنچه این روزها به پخش فیلم تئاتر یا تئاتر مجازی یا تئاتر آنلاین شناخته شده هیچ ارتباطی به تئاتر ندارد.

آرتو، نظريه ميكروبی بيماری‌ها و تئاتر سرايت شنبه 17 خرداد 1399 00:00
جستار استاد دانشگاه تنسی درباره رابطه بين بيماری‌های همه‌گير و تئاتر

آرتو، نظريه ميكروبی بيماری‌ها و تئاتر سرايت

پيوند تئاتر و بيماري را مي‌توان در عمق تاريخ تئاتر و ادبيات نمايشي غرب جست‌وجو كرد. صحنه آغازين اديپ شهريار سرزميني طاعون‌زده را به نمايش مي‌گذارد: «لكه‌اي سياه در تمام سرزمين پراكنده شده و زمين را مسموم ساخته. خانه‌ها و مردمان آلوده‌اند.

احیای تئاتر پس از کرونا و چند مسئله/ کاهش تماشاگر حتمی است؟ جمعه 16 خرداد 1399 21:26

احیای تئاتر پس از کرونا و چند مسئله/ کاهش تماشاگر حتمی است؟

یک فعال حوزه تئاتر معتقد است برای حمایت از تئاتر و بهبود شرایطی که در آن گرفتار شده، دولت تا پایان بحران «کرونا» به گروه‌های تئاتری سوبسید مناسب‌تری بدهد و از آن‌ها حمایت کند.

یادداشت حسین کیانی برای مجلس جدید/ «رویینه‌تنی ما رو به پایان است» شنبه 10 خرداد 1399 16:55

یادداشت حسین کیانی برای مجلس جدید/ «رویینه‌تنی ما رو به پایان است»

حسین کیانی همزمان با آغاز به کار مجلس جدید شواری اسلامی با نگارش نوشتاری خطاب به مسئولان هشدار داده است که در برخورد با دیو نادیدنی کرونا که کسی را یارای هماوردی با آن نیست، بهترین مشاوران و همدلانِ آنها همان هنرمندانی هستند که همچنان تئاتر را راهی مطمئن برای تلطیف شرایط سخت و تغییر شرایط دشوار می‌دانند.

نگاهی به پديده نمايش اينترنتی/ «تئاتر آنلاين، تئاتری كه نيست» چهارشنبه 7 خرداد 1399 00:00

نگاهی به پديده نمايش اينترنتی/ «تئاتر آنلاين، تئاتری كه نيست»

اگر مخاطبي نباشد، صحنه و بازيگر، از معناي حقيقي اجراگري خود تهي خواهند شد چه برسد به آنكه اساسا آنچه دارد عرضه مي‌شود با حضور دوربين و فيلمبرداري و ارتباط غيرمستقيم، وجوهاتش را از مديومي ديگر به جز تئاتر به دست مي‌آورد.

اوضاع تئاتر قبل از کرونا هم «بودن و نبودن» بود! یکشنبه 28 اردیبهشت 1399 13:32

اوضاع تئاتر قبل از کرونا هم «بودن و نبودن» بود!

«تئاتر همیشه جزو مشاغل پرخطر بوده و این تنها محدود به دوران کرونا نیست. درهای به ظاهر باز تئاتر، قبل از پلمپ هم بسته‌تر از حالا بوده و به همین خاطر هم، جزو اولین مشاغل جمع شده و جزو آخرین مشاغل باز شده خواهد بود. امان از این، از خدا خواسته‌های تعطیلی فرهنگ!»

گلایه از بی‌درایتی مدیران در بحران کرونا/مرگ فرهنگسراها نزدیک است شنبه 27 اردیبهشت 1399 00:27

گلایه از بی‌درایتی مدیران در بحران کرونا/مرگ فرهنگسراها نزدیک است

احمد مایل نویسنده و کارگردان تئاتر در یادداشتی با اشاره به اینکه روزهای طلایی اجرای تئاتر در فرهنگسراها به پایان رسیده از بی‌توجهی مدیران شهرداری به هنر نمایش گلایه کرده است.

به بهانه انتشار نمايشنامه ارنانی مانيفست مكتب رمانتيسم/ دوئل شخصی برای عدالت دوشنبه 8 اردیبهشت 1399 19:16

به بهانه انتشار نمايشنامه ارنانی مانيفست مكتب رمانتيسم/ دوئل شخصی برای عدالت

نمايشنامه ارناني با توجه به اهميتي كه در تاريخ ادبيات دارد بيش از آنكه متني در حوزه تئاتر طبقه‌بندي شود براي علاقه‌مندان تاريخ ادبيات نيز مي‌تواند جذاب و خواندني باشد. ترجمه روان و در عين حال بديع رامتين شهبازي كه متن را به صورت مستقيم از زبان فرانسه به فارسي برگردانده نيز به درك فضاي خيال‌انگيز اثر كمك شاياني كرده است.

حسین کیانی و یک «هشدار تاریخی» شنبه 23 فروردین 1399 20:26

حسین کیانی و یک «هشدار تاریخی»

حسین کیانی با نگارش یادداشتی تحت عنوان «فرهنگ آیندگان» درباره امنیت شغلی تئاتری‌ها در این روزگار نقطه نظرش را مطرح کرد.

 حکایت عجیب تئاتر در خانه دوشنبه 30 دی 1398 15:54

حکایت عجیب تئاتر در خانه

خانه تئاتر که خیلی وقت‌ها نسبت به وضعیت تئاتر کشور منتقد بوده، در آنچه الان در حوزه تئاتر شاهدش هستیم، چه نقشی داشته است و آیا برخی بیانیه‌ها و پزها، نافی مسوولیت‌های این نهاد در این حوزه بوده یا نقش فرار رو به جلو را دارد؟

پیام نادر برهانی مرند به اهالی تئاتر:  تئاتر ما را به مفاهمه و همدلی و ادامه مسیر و پویایی هنر فرامی‌خواند سه شنبه 24 دی 1398 00:00

پیام نادر برهانی مرند به اهالی تئاتر: تئاتر ما را به مفاهمه و همدلی و ادامه مسیر و پویایی هنر فرامی‌خواند

در تاریخ پر فراز و نشیب مان، نه تنها در لحظات شادمانی پیوسته بوده‌ایم بلکه فرود ناگزیر هر رنج و اندوهی نیز نه گسستگی که پیوستگی بیشترمان بخشیده و این حکایت امروز نیست که خاطره‌ جمعی و حافظه تاریخی ما گواه این انسجام و همدلی است.

نگاهی به نمايش« پنجاه پنجاه » بر اساس نمايشنامه ای از برتولت‌ برشت/ علاقه ‌به تئاتر تجربی پنجشنبه 19 دی 1398 10:15

نگاهی به نمايش« پنجاه پنجاه » بر اساس نمايشنامه ای از برتولت‌ برشت/ علاقه ‌به تئاتر تجربی

آنچه پس از چند دهه فاصله از اجراي سال 58 حالا در سال 98 مي‌بينيم به خوبي تفاوت ديدگاه نسل جديد را از ديدگاه نسل انقلابي گذشته نشان مي‌دهد. به وضوح با يك بازخواني جديد روبه‌رو هستيم كه ديگر چندان علاقه‌اي به مطالعه در حركت‌هاي سياسي، اجتماعي و طبقاتي ندارد.

جواد مولانیا کارگردان و بازیگر تئاتر یادداشتی را برای نمایش بوقلمون منتشر کرد سه شنبه 17 دی 1398 15:14

جواد مولانیا کارگردان و بازیگر تئاتر یادداشتی را برای نمایش بوقلمون منتشر کرد

به گمان من "خیرالله تقیانی پور" کاگردانی هوشمند و دقیق است که ساز و کار تاتر را نه تنها از نظر کارگردانی که از دیدگاه نوشتن ، بسیار میداند و چنین کارگردانهایی در روزگارِ اکنونِ ما بسیار نادرند.

آيا اين روزها بايد تئاترها را ديد؟/ برای كه می‌سازيم؟ برای چه می‌سازيم؟ پنجشنبه 5 دی 1398 01:11

آيا اين روزها بايد تئاترها را ديد؟/ برای كه می‌سازيم؟ برای چه می‌سازيم؟

مردم اين روزها قصه مي‌خواهند، همانند آنچه داريو فو در ايتالياي مملو از مشكل مي‌آفريند. جايي كه هم فاسد را رسوا مي‌كند و هم مفسده را عيان. او نه نيروي دست‌راستي كه متهم به محافظه‌كاري شود و نه نيروي دست‌چپي كه متهم به سياست‌كاري. داريو فو هنرمندي است كه از لباس جديد پادشاه پرده برمي‌دارد. يا به برشت نگاه كنيم. در آثار جست‌وجو كنيم، واژگانش را كاوش كنيم. انگار اين همه سال گوشه گنجه خاكش داده باشيم؛ در حالي كه او هم روش انتقاد مي‌آموزد و هم روش آموزش. هم هنرش آگاهي‌بخش است و هم تعليمي. هم انديشه‌ورزي موردپسند تئاتري‌ها را تامين مي‌كند و هم عامه‌پسندي مخاطب معمولي.