چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 14
به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

حضور این افراد هنگامی بحث‌برانگیز می‌شود که بسیاری از اهالی تئاتر حذف و کنار گذاشته شده‌اند، همچنین بسیاری از دانشجویان و مشتاقان بازیگری با اینکه دوره‌های لازم را برای بودن در صحنه گذرانده‌اند، بنا به دلایل غیرتئاتری مجبورند به شغلی دیگر روی بیاورند.

آیا در نمایشنامه‌نویسی کمیت مهم است یا کیفیت؟ دوشنبه 15 بهمن 1397 21:00

آیا در نمایشنامه‌نویسی کمیت مهم است یا کیفیت؟

با آنکه دستگاه‌های دولتی و جشنواره‌های تئاتری و متخصصان امر در سخنرانی‌هایشان از افت کیفیت نمایشنامه‌نویسی در ایران می‌گویند، جشنواره‌ فجر در گزارشی کمیت‌گرا همه چیز را خوب توصیف کرده است.

لابی‌گری کانون تئاتر خیابانی در جشنواره تئاتر فجر یکشنبه 14 بهمن 1397 18:24

لابی‌گری کانون تئاتر خیابانی در جشنواره تئاتر فجر

با توجه به چینش بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر به‌نظر می‌رسد این بخش در یک لابی‌گری فرو رفته است.

«شهر تنهایی من» قصه معصومیت‌های از دست رفته است پنجشنبه 11 بهمن 1397 17:13

«شهر تنهایی من» قصه معصومیت‌های از دست رفته است

حسن عسکری کارگردان نمایش «شهر تنهایی من» در یادداشتی درباره دلایل روی صحنه بردن این اثر نمایشی و مشکلاتی که برای اجرای تئاتر وجود دارد، سخن گفت.

هر‌چیز «اجق وجقی» هنر نیست یکشنبه 30 دی 1397 11:53

هر‌چیز «اجق وجقی» هنر نیست

بهمن و اسفند 97 جشنواره‌هایی در حوزه تئاتر برگزار می‌شود که در نوع خود می‌تواند گرمی‌بخش فضای زمستانی تئاتر ایران باشد. در این میان، انتخاب‌هایی که از سوی هیأت داوران انجام می‌شوند و فهرستی که به‌عنوان برندگان جشنواره منتشر می‌شود، از آن جهت اهمیت می‌یابد که می‌تواند الگوی جوانانی باشد که سودای روی صحنه بردن نمایش خود در آینده دارند. بنابراین اینکه چه نمایش‌هایی مورد توجه قرار بگیرند و چه آثاری جوایز جشنواره‌ها را کسب کنند، در حکم اتفاقی است که به‌ گرایش هنری اهالی تئاتر جهت می‌دهد. در همین ارتباط اصغر نوری، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر یادداشتی را منتشر کرد

یک شورای دیگر به آمار شوراهای تئاتری اضافه شد/ بازی با کلمات! شنبه 29 دی 1397 12:30

یک شورای دیگر به آمار شوراهای تئاتری اضافه شد/ بازی با کلمات!

«شورای راهبردی تئاتر ایران» متولد شد تا به آمار شوراهای مختلفی که پیش از این در تئاتر شکل گرفته بودند و سرانجامی هم نداشتند، افزوده شود.

نوشتاری کوتاه درباره حسین محب اهری ؛ بالاخره قصه‌ همیشگی مرگ پنجشنبه 27 دی 1397 15:56

نوشتاری کوتاه درباره حسین محب اهری ؛ بالاخره قصه‌ همیشگی مرگ

بالاخره قصه‌ همیشگی مرگ و تن رقم خورد درباره‌ حسین محب‌اهری هم. در این چند سال که او با مرگ و بیماری می‌جنگید همیشه خبرها، مصاحبه‌ها و روایت‌هایش را می‌خواندم.

چگونه رادی بخوانیم؟ چهارشنبه 26 دی 1397 11:26

چگونه رادی بخوانیم؟

قطب‌الدین صادقی می‌گوید: «متاسفانه در تئاتر ما مدت زیادی است انسان ایرانی، زندگی ایرانی و هنر ایرانی به طور کلی فراموش شده است و بسیاری از هنرمندان ما دست به خلق آثاری می‌زنند که نشانی از انسان و زندگی ایرانی ندارند. اما این آثار اکبر رادی هستند که روح ایرانی بودن شخصیت‌ها و داستان‌های نمایشنامه‌هایش قدرتمند است و این یکی دیگر از مشخصه‌های فنی آثار این نویسنده در حوزه نمایشنامه‌نویسی است.»

از بی‌تفاوتی صدا وسیما تا بی عدالتی در تبلیغات تئاتر سه شنبه 18 دی 1397 11:42

از بی‌تفاوتی صدا وسیما تا بی عدالتی در تبلیغات تئاتر

"وقتی از تبلیغات تئاتر سخن می‌گوییم به طور دقیق از چیزی سخن می‌گوییم که نیست. شاید بگویید پس این همه بلیبورد فلان نمایش، تیزرهای تبلیغاتی تئاترها در شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغات تئاترها در فضای مجازی چیست؟ پاسخ این است که این همه تلاش‌های پراکنده‌ بعضی گروه‌های نمایشی در حوزه تبلیغات تئاتر است و نه یک روند مشخصِ تعریف شده برای تبلیغات در تئاتر که البته همه آن‌ها در برابر میزان فعالیت تئاتر در ایران درصد قابل توجهی نیست. این چند سطر بنا دارد نگاهی کند به شرایط، امکانات و باید و نبایدهای تبلیغات تئاتر در ایران.

پروژه تئاتر هراسی و تشکیک در پول‌های مشکوک چهارشنبه 12 دی 1397 14:02

پروژه تئاتر هراسی و تشکیک در پول‌های مشکوک

بیانیه اخیر معاونت هنری وزارت فرهنگ این گمانه که دستکم یک اتاق فکر در پی عملیات روانی علیه جامعه هنری ست را قریب به یقین کرده است.

می‌توانی بهرام بیضایی نباشی و رنج نبینی راحت زندگی کنی چهارشنبه 5 دی 1397 16:36

می‌توانی بهرام بیضایی نباشی و رنج نبینی راحت زندگی کنی

یادداشت سیدمحمد طباطبائی در هشتادمین سال تولد بهرام بیضایی نمایشنامه‌نویس و کارگردان نامدار ایرانی را در ادامه بخوانید

نگاه نيويورك تايمز به نمايش «نسيم» به كارگردانی نسيم سليمانپور/ هر نمايش يك دوست چهارشنبه 28 آذر 1397 11:47

نگاه نيويورك تايمز به نمايش «نسيم» به كارگردانی نسيم سليمانپور/ هر نمايش يك دوست

«نسيم» اثری درباره مهاجرت و جابه‌جايی است. بعيد به نظر مي‌رسد سليمانپور كه در برلين اقامت دارد، آن‌گونه كه در اين نمايش مي گويد در نيويورك تنها و بی دوست باشد، در اين نمايش كه سليمانپور از تلاش براي زندگي و كار در جايي كه زبانت را نمي‌فهمند مي‌گويد، قطعا دوستي او را براي نوشيدن يك فنجان قهوه دعوت مي‌كند.

حميدرضا آذرنگ در فاصله دو خنكا سه شنبه 27 آذر 1397 14:09

حميدرضا آذرنگ در فاصله دو خنكا

وقتي حميدرضا آذرنگ مي‌گويد «بعد از 9 سال بهانه‌اي براي اجراي دوباره اين متن به دست آمده» دقيقا از كدام بهانه يا ضرورت صحبت مي‌كند؟ آيا قرار است در برابر جريان توليدات سفارشي بي‌سروته بايستد؟ چرا با يك نمايشنامه جديد اين اتفاق نيفتاد؟ و بار ديگر همان متني به صحنه آمد كه قبلا امتحان خود را پس داده بود؟ پس اين محافظه‌كاري چه معنايي دارد؟

تئاترهايی كه نبايد ديد و بالعكس! دوشنبه 26 آذر 1397 18:26

تئاترهايی كه نبايد ديد و بالعكس!

حالا چندسالي از شروع مسابقه بساز و بفروشي پرشمار مي‌گذرد، گرچه از جنبه‌اي مي‌توان به وجود اين حجم از استعداد و علاقه‌مند تئاتر باليد و آرزوي افزوني آمار داشت ولي از سوي ديگر خبرنگار و روزنامه‌نگار هم با خيالي آسوده‌تر مي‌تواند تكليف‌ خود را با سره‌ و ناسره يا سازه و ناسازه روشن كند. حالا ديگر مي‌توان تعارف را كنار گذاشت و به دوستداران نمايش گفت كه كدام نمايش‌ها را ببينند و قيد به جان خريدن زحمت رفت‌وآمد و پرداخت بهاي بليت كدام نمايش‌ها را بزنند. چه‌ بسا مفيدتر باشد مخاطب در بعضي موارد با پول بليت بعضي نمايش‌ها كتابي تهيه كند و فيلم‌هاي مورد علاقه‌اش را سفارش دهد و بي‌آنكه در اين هواي آلوده رنج ماندن در ترافيك بپذيرد به تماشاي حاصل تلاش يك گروه خوشفكر و پرتلاش بنشيند.

نظری به تئاتر خرده نان نوشته لویی کالافرت و کارگردانی کوروش سلیمانی/ بی تفاوت نباشیم شنبه 24 آذر 1397 16:29

نظری به تئاتر خرده نان نوشته لویی کالافرت و کارگردانی کوروش سلیمانی/ بی تفاوت نباشیم

تئاتر خرده نان یک تئاتر بی ادعا، بدون ادا، شسته رفته، ساده و صمیمی، با بازی های یک دست و درخشان رضا بهبودی و آناهیتا اقبال نژاد، طراحی صحنه ی مینی‌مال و فضاساز است و نمایشنامه ای دارد که درباره ی بی تفاوتی انسان امروز است و چه قدر استادانه و روان به فارسی برگردانده شده است توسط شهلا حائری، مترجم چیره دست و‌حرفه ای ادبیات نمایشی از زبان فرانسه به فارسی.

زیست هنرمند در جوانی‌ شنبه 24 آذر 1397 14:56
برگزار کنندگان جشنواره تئاتر دانشگاهی و دغدغه های امسال

زیست هنرمند در جوانی‌

دبیرخانه بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از کانون‌ها و انجمن‌های تئاتر دانشگاهی سراسر کشور خواست تا نیازمندی‌های خود را برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره تئاتر مناطق اعلام کنند. یادداشت زیر در راستای اجابت آن درخواست نوشته شده است.

به بهانه انتشار فراخوان نخستين جشنواره اكبر رادی/ پرسش به نام رادی به كام هنر پنجشنبه 8 آذر 1397 17:00

به بهانه انتشار فراخوان نخستين جشنواره اكبر رادی/ پرسش به نام رادی به كام هنر

اين روزها نه ‌تنها در تئاتر كه در تمام زمينه‌هاي هنري و فرهنگي كشور با خيل عظيم جشنواره‌ها يا در اصطلاح دست‌اندركاران برگزاري با «رويدادها» مواجه هستيم، اما اين پرسش نيز به وجود مي‌آيد كه چه عاملي موجب مي‌شود باوجود برگزاري برنامه‌هاي متعدد از اين دست هيچ اتفاق قابل‌توجهي در عرصه فرهنگ و هنر رخ ندهد؟

یادداشت حمید لبخنده به اجرای «نامبرده» سه شنبه 6 آذر 1397 13:37

یادداشت حمید لبخنده به اجرای «نامبرده»

حمید لبخنده گفت: اجرای نمایش «نام‌برده» نوید می‌دهد که هنر و فرهنگ در دیار ما "گرچه همچنان در جوانی پیر می‌شویم" با مرگ در ستیز است.

نوشته‌ای برای نمایش«نامبرده»/ شبیه‌خوانی ایده‌ها شنبه 3 آذر 1397 15:14

نوشته‌ای برای نمایش«نامبرده»/ شبیه‌خوانی ایده‌ها

واقعه‌خوانیِ اصغر دشتی حالا قرار است در خیالِ تئاترِ کوچک تهران به اجرا در بیاید. شبیه‌خوانی یک کارگردان از اتفاقی درباره‌ی خودش. هرکدام از آدم‌های همراه سویه‌ای واقعی و سویه‌ای شمایلی در تئاتر ((نامبرده)) دارند. شبیه‌ مترجم، شبیه‌ِ کارگران و شبیه‌ِ مدیرفستیوال، حتی جایشان را تغییر می‌دهند. انها فارغ از "که" بودن به سرگذشت اشاره می‌کنند.

به احترام هنرمندی که تا پایان ایستاد دوشنبه 28 آبان 1397 00:13
100سالگی تئاتر کودک‌ونوجوان و بزرگداشت جبار باغچه‌بان

به احترام هنرمندی که تا پایان ایستاد

جبار باغچه‌بان سال‌های زیادی را در کودکستان‌ها به تعلیم و تربیت کودکان همت گماشت؛ برای آنها شعر سرود، موسیقی، بازی و سرگرمی ساخت، نمایش و تئاتر اجرا کرد و نمایش‌نامه نوشت؛ زیرا به نقش آموزش‌وپرورش در پیشرفت جامعه اعتقاد داشت و راه نجات را در گسترش مسائل فرهنگی می‌دانست. آن دوران جامعه چندان کودکان را جدی نمی‌گرفت، به‌ویژه کودکانی که مشکل شنوایی یا زبان داشتند و آنان را از خود دور می‌کرد؛ اما او عاشقانه و به‌طور رایگان آنان را پذیرفت و به آنان سواد یاد داد و از آنان کودکانی مقبول و آگاه تربیت کرد‌.

«کلفت‌ها» و بازی برای رفتن به سمت نیستی! چهارشنبه 23 آبان 1397 13:38

«کلفت‌ها» و بازی برای رفتن به سمت نیستی!

کارگردان «کلفت ها» در یادداشتی به ویژگی های این اثر نمایشی اشاره و تاکید کرد در این نمایش کمدی راهی برای درک بیشتر تراژدیِ کسانی است که در ورطه امر و نهی های هر روزه گیر کرده اند.