نمایشنامهی باغ آلبالو به نویسندگی آنتون چخوف در تاریخ تئاتر بسیار مهم است. جورجو استرهلر، پیتر اشتاین و پیتر بروک، سه اجرای مشهور از این نمایشنامه را بهصحنه بردهاند. ماریا شِتسُوا و کریستوفر اینِس در کتاب «مقدمهی کیمبریج بر کارگردانی تئاتر» به این موضوع پرداختهاند. ترجمهی این مطلب را در ادامه میخوانید.
« این نمایش برای من به عنوان تماشاگر، جاذبه های گوناگونی داشت. اجرا، اجرای باوقاریست که موسیقی- در قالب موسیقی سنتی- بخش قابل توجهی از کار را شامل میشود. چند صدایی، تلفیق صدای زن و مرد و همچنین بهره گیری از موسیقی مناطق مختلف، جلوه ی زیبایی به کار بخشیده بود. همچنین نمایش از قصه ها و زمینه های شعریِ آشنایی استفاده میکند که خاطره انگیز و نوستالژیک هستند.
جشنواره سيوسوم تئاتر فجر با بودجه يك ميليارد و ٨٠٠ ميليون توماني برگزار شد. اما علي مرادخاني، معاون امور هنري سال گذشته اعلام كرد مبلغي معادل چهار ميليارد تومان را به برگزاري جشنواره تئاتر اختصاص داده است. با در نظر گرفتن اين نكته كه بودجه مورد نظر در دروه جديد قطعا كمتر از سال قبل نخواهد بود بايد ديد حاصل چيست؟ تا اينجاي كار به نظر ميرسد امسال و در دوره جديد نيز در بر همان پاشنه سابق ميچرخد و نشانهها همه به يك نكته اشاره ميكنند. «منتظر اتفاق خاصي نباشيد.»
محسن حسینی کارگردان و بازیگر تئاتر که روز گذشته به تماشای نمایش دیوان تئاترال نوشته محمود استاد محمد و کارگردانی روزبه حسینی نشست در یاداشتی کوتاه از ستایش عشق و هنر در تئاتر گفت
علی شمس نمایشنامه نویس و کارگردان جوان تئاتر طی یادداشتی به بهانه اجرای نمایش «کلاغ»، این اتفاق را باعث معرفی نمایشنامه نویس و اثری قابل تأمل در تئاتر ایران دانست.
نمايش «ريچارد سوم اجرا نميشود» يعني احترام به انديشه و تماشاگر... كساني كه فرصتِ ديدن اين اثر را از دست بدهند بيشك زيان خواهند كرد.
درحالیکه برخی کارگردانان و نمایشنامهنویسان محمد یعقوبی را به دلیل بازتولید برخی کارهایش مورد سرزنش و انتقاد قرار میدهند اما به نظر میرسد این منتقدان دفاعیه مکرر این کارگردان را نشنیدهاند.
محمد کرمی میگوید فضای خشونتبار در نمایش ˝رنده کن˝ در متن وجود دارد نه اجرا.
حمیدرضا صدر در یادداشتی که درباره نمایش ˝نگاهمان میکنند˝ معتقد است؛در دنیای معاصر نمیتوان در پیله خود پنهان ماند!
اگر اهل تئاتر دیدن هستید؛ باید نمایش «آرتیگوشه» را ببینید، چرا که در آن ملاحظاتی نوین هست که تماشایش را لذت بخش میکند. این نمایش هم در نوشتار دارای نوآوری هایی قابل تامل است و هم در حوزهی کارگردانی و بازیگری حرف برای گفتن دارد.
«دپوتات» به کارگردانی اتابک نادری عنوان نمایشی است بر اساس نمایشنامه کمدی «به دنبال دروغگو» نوشته دیمیتریس پساتهاس با ترجمه کریم عظیمی ججین و دراماتورژی محمد نادری که این روزها روی صحنه ی ایوان شمس است
همزمان با 18 مهرماه سالروز افتتاح و به مناسبت پنجاهمین سال فعالیت تماشاخانه سنگلج ، مدیر این تماشاخانه یادداشتی بدین منظور منتشر کرد.
بهزاد صدیقی نمایشنامه نویس و منتقد تئاتر طی یادداشتی که در اختیار سایت خبری تئاتر قرار داد، از اکبر رادی و دراماتورژی نمایش«شب بهخیر جناب کنتِ» گفت.
نمایش ˝مضحکه شبیه قتل˝ از ۱۸ شهریورماه تا ۲۱ مهرماه، ساعت ۱۹:۳۰، در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه می رود.
منوچهر اکبرلو، نویسنده و پژوهشگرتئاتر، درباره جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان یادداشتی نوشته و در آن نگاهی اجمالی به مسیر پرفرازو نشیب تئاتر کودک و نوجوان در دهه های اخیر انداخته ، خواست و وظیفه هنرمندان این عرصه را بر شمرده است.
غلامحسین دولتآبادی و آراز بارسقیان طی یادداشتی به انتقاد از شیوه اجرای چند نمایش اخیر محمد رحمانیان، کارگردان تئاتر پرداختند. در بخش از این یادداشت که در اختیار سایت خبری تئاتر قرار گرفت آمده است: آنچه در سالن اصلی تئاتر شهر دیدیم شباهت زیادی میان نمایش "ترانههای محلی" نوشته و کار "محمد رحمانیان" و آنچه که در تئاترهای لالهزار به آتراکسیون موسوم بود وجود دارد. و عجب است که چرخ تاریخ میگردد، میگردد و میگردد تا در مرداد ماه 1393 دوباره بعد از شصت سال آن دوران سیاه تئاتر لالهزار را تکرار کند.
غلامحسین دولتآبادی و آراز بارسقیان، یادداشتی را در باب خصوصی سازی در تئاتر در اختیار سایت خبری تئاتر قرار دادند که در زیر میخوانید.
غلامحسین دولتآبادی و آراز بارسقیان در یادداشتی به انتقاد از کانون کارگردانان تئاتر، مدیریت بنیاد رودکی و اتفاقات اخیر تئاتر پرداختهاند و آن را حاصل سیاستهای غلطی میدانند که مقصر اصلی آن برخی هنرمندان با همکاری برخی مدیران هستند. در ادامه این یادداشت را که با لحنی صریح نوشته شده است را بدون هیچ دخل و تصرفی میخوانید.
نمایش «هزار شلاق» اگر به درستی دیده شود، الگوی راهگشایی برای آیندۀ نوین و مدرن نمایش ایرانی عرضه میکند، به همۀ علاقهمندان فرهنگ و هنر ایرانی، بویژه دانشجویان و هنرآموزان فرهیختۀ تئاتر ایران دیدن این نمایش را توصیه میکنم.
حسین پاکدل که به تازگی نمایش «فهرست» کار رضا ثروتی را دیده است، برای این نمایش یادداشتی را نوشت.
چرا باید کسی خم به ابرو بیاورد؟ اتفاق خاصی نیفتاده، فقط یک بازیگر تئاتر درگذشته است، یک غریب همیشگی.