شنبه , ۲۲ شهریور, ۱۴۰۴
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 8
چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

نمایش‌نامه‌ی باغ آلبالو به نویسندگی آنتون چخوف در تاریخ تئاتر بسیار مهم است. جورجو استره‌لر، پیتر اشتاین و پیتر بروک، سه اجرای مشهور از این نمایش‌نامه را به‌صحنه برده‌اند. ماریا شِتسُوا و کریستوفر اینِس در کتاب «مقدمه‌ی کیمبریج بر کارگردانی تئاتر» به این موضوع پرداخته‌اند. ترجمه‌ی این مطلب را در ادامه می‌خوانید.

آموزه‌های مدیریت سینما برای معاون امور هنری/ بازگشت موسم تکراری ریل‌گذاری تئاتر یکشنبه 21 فروردین 1401 15:47

آموزه‌های مدیریت سینما برای معاون امور هنری/ بازگشت موسم تکراری ریل‌گذاری تئاتر

بخش پایانی پیام مدیرکل به بهانه فرارسیدنِ هفتم فروردین، روز ملی هنرهای نمایشی بوی دستورالعمل دیکته‌شده می‌دهد. «شایسته است که پیام‌آورانِ صحنه نیز در سراسر دنیا، در جهت‌دهی به هنر خویش و نگاه دقیق به آورده خود بر صحنه هم، چنین باشند و از رنج انسان معاصر بگویند... .» آیا شورای نظارت اجازه می‌دهد تئاتر از رنج انسان معاصر بگوید؟

واکنش دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به وقایع اخیر این رویداد/ روشن‌ترین نقطه تئاتر ایران سه شنبه 16 فروردین 1401 13:18

واکنش دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به وقایع اخیر این رویداد/ روشن‌ترین نقطه تئاتر ایران

حمید مرادویسی، دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، در یادداشتی به وقایع اخیر این رویداد واکنش نشان داد.

درباره لهجه‌ی هنرجویان بازیگری/ یهویی می‌بینی وسطِ خیابون واستاده‌ی هیچی دورو برت نیست چهارشنبه 10 فروردین 1401 16:59

درباره لهجه‌ی هنرجویان بازیگری/ یهویی می‌بینی وسطِ خیابون واستاده‌ی هیچی دورو برت نیست

داشتنِ لهجه و شیرینی‌های گفتاری‌، نه‌تنها بد نیست، که بسیار هم زیباست. اما در بازیگری، همین لهجه‌ی شیرین می‌شود محدودیت.

تأملاتی دربارۀ «تئاتر مستند» غیر واقعی امروز/ مستندسازی تاریخ اکنون سه شنبه 9 فروردین 1401 09:02

تأملاتی دربارۀ «تئاتر مستند» غیر واقعی امروز/ مستندسازی تاریخ اکنون

یکی از ویژگی‌های مهم تئاتر مستند، تحلیل ‌و تفسیر اتفاقات تاریخی است. توجه داشته باشید که تاریخ انتقادی همان تاریخ اکنون است. مولفان اگر به تاریخ اکنون و مناسبات اجتماعی روز توجه نکنند، کاری بیهوده و فرمالیستی اجرا خواهند کرد که هیچ تأثیری روی مخاطبان نخواهد گذاشت؛ حتی اگر گذشته به تصویر در می‌آید باید وابسته به زندگی روزمره امروز باشد.

این یک انحراف است دوشنبه 8 فروردین 1401 12:25
واکنش به انتخاب دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی

این یک انحراف است

سید محمد طباطبائی حسینی، دبیر اسبق مجمع تئاتر دانشجویان کشور و دبیر ششمین جشنواره تئاتر دانشگاهی، در پی انتصاب رحمت امینی به عنوان دبیر علمی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر دانشگاهی، این انتصاب را یک انحراف دانست و درباره آن یادداشتی نوشت.

بیانیه را خطاب به خودتان بنویسید/ چه شد که به اینجا رسیدیم چهارشنبه 25 اسفند 1400 13:49
درباره ارسال بسته معیشتی تاریخ مصرف گذشته برای اعضای خانه تئاتر

بیانیه را خطاب به خودتان بنویسید/ چه شد که به اینجا رسیدیم

اگر این بسته معیشتی با مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته را یک بخش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا هر ارگان و نهاد دولتی برای هنرمندان تئاتر ارسال می‌کرد چه واکنشی داشتید؟ بیانیه یا اطلاعیه اعتراضی خود را چگونه و با چه لحن و استفاده از چه کلمه‌ها و جمله‌هایی تنظیم و منتشر می‌کردید؟ آیا حالا اشکالی ندارد همان بیانیه را خطاب به خودتان تنظیم کنید؟

درباره رویدادهای مهم تئاتر ایران در سال ۱۴۰۰ / در جست‌وجوی هویت ۴:۴۸ دوشنبه 23 اسفند 1400 02:06

درباره رویدادهای مهم تئاتر ایران در سال ۱۴۰۰ / در جست‌وجوی هویت ۴:۴۸

سید حسین رسولی: سه نمایش «بهرام بیضایی» در آمریکا، «امیررضا کوهستانی» در آلمان و «علی شمس» در ایران را مهم‌ترین رویدادهای تئاتری در سال ۱۴۰۰ می‌دانم.

جشنواره تئاتر دانشگاهی 1401 برگزار می‌شود؟ یکشنبه 22 اسفند 1400 03:29
رویدادی که نه دبیر دارد و نه فراخوان

جشنواره تئاتر دانشگاهی 1401 برگزار می‌شود؟

چیزی به آغاز فروردین و سال جدید باقی نمانده و تا این لحظه فراخوان برگزاری جشنواره منتشر نشده است.

رویاهای برباد رفته یک مدیر پنجشنبه 19 اسفند 1400 11:04

رویاهای برباد رفته یک مدیر

دولت جدید حاضر است از شخصیت‌های فاقد سابقه مدیریتی استفاده کند؛ اما کاری به کار مردان دولت‌های گذشته نداشته باشد. از همین روست که کاظم نظری انتخاب مناسبی از سوی دولت سیزدهم به حساب می‌آید؛ اما آیا کاظم نظری، که نامش پس از جشنواره تئاتر فجر از سبد دولت سیزدهم بیرون آمده، می‌تواند کشتی به گل‌نشسته تئاتر را راه‌اندازی کند؟

شما مسئولید که نترسید و اجازه ندهید هنرمندان بترسند/ به‌کار بردن «رقص معاصر» همچون انگ منحط است شنبه 14 اسفند 1400 15:15
نامه سرگشاده فرهاد مهندس‌پور به مدیران ارشاد؛

شما مسئولید که نترسید و اجازه ندهید هنرمندان بترسند/ به‌کار بردن «رقص معاصر» همچون انگ منحط است

بیایید دانشمند مسئول خود باشیم، به روز باشیم، و هم‌پای جوانان نیک‌اندیش و تلاشگر و هنرمند کشورمان گام برداریم. اگر خدای‌ناکرده در ذهن شما رقص، شما را به یاد جمیله و فروزان و آن سال‌ها و از این قبیل می‌اندازد، باید با دانستگی آن را برطرف کنید، زیر رقص مدرن فرمی برای بیان فکرها و عواطف پاک انسانی و اخلاقی به دیگران است و در پی آن است که زبانی جهانی برای پیوند میان انسان‌ها و برای تبادل فرهنگی بیابد.

جای «کنسرت» سالن «تئاتر» نیست/ بازی با واژه‌ها برای درآمدزایی! یکشنبه 8 اسفند 1400 13:07

جای «کنسرت» سالن «تئاتر» نیست/ بازی با واژه‌ها برای درآمدزایی!

روند «تئاتر خصوصی» در اکثر اوقات دستاورد ویژه‌ای برای تئاتر ایران به همراه نداشته غیر از بالا رفتن بهای بلیت تئاتر و پایین آمدن سطح کیفی آثار؛ روندی که همچنان ادامه دارد.

درباره سیاوش طهمورث به بهانه درخشش‌های اخیرش/ سیاوش در چرخه آتش پنجشنبه 5 اسفند 1400 08:16

درباره سیاوش طهمورث به بهانه درخشش‌های اخیرش/ سیاوش در چرخه آتش

قدرت بازیگری «طهمورث» را بیشتر در تئاترها می‌شود به یاد آورد که خانه اول و اصلی او نیز به حساب می‌آید و از دهه چهل و پس از تجربیاتی که با زنده‌یادان «نصیریان»، «انتظامی» و خصوصا «داود رشیدی» کسب می‌کند و نیز دوره‌ای که با «پیتر بروک» می‌گذراند، تئاتر را به صورتی جدی ادامه می‌دهد.

چرا واریته‌ها را نادیده می‌گیریم؟ پنجشنبه 5 اسفند 1400 08:08

چرا واریته‌ها را نادیده می‌گیریم؟

آیا واریته‌های شبانه تهران تئاتر به حساب می‌آیند؟ آیا می‌شود با نگاهی فوتوریستی به ماجرا نگاه کرد؟ آیا هواداری فوتوریست‌ها از موسولینی و میلشان به سرگرمی، تفسیری برای مطالعه‌کننده واریته ایرانی دارد؟ هرچه هست، واریته دست کم گرفته می‌شود.

مروری بر احوا ل چهلمین جشنواره تئاتر فجر/ غروب در دریای غریب یکشنبه 24 بهمن 1400 04:13

مروری بر احوا ل چهلمین جشنواره تئاتر فجر/ غروب در دریای غریب

«قانون این است که تمام آثاری که مجوز اجرا گرفته و روی صحنه رفته‌اند، برای اجرای مجدد در سالنی دیگر باید مجوز مجدد بگیرد. جشنواره هم از این قضیه مستثنی نیست.» معنی گفته این است که تمام نمایش‌های حاضر در جشنواره تئاتر فجر به‌رغم آنکه پیش از این در سالن‌های سطح کشور به‌صورت عمومی روی صحنه رفته‌اند، یعنی مجوز داشته‌اند، برای حضور در جشنواره باید مجوز روی مجوز بگذارند! یعنی دو بار بازبینی با نگاه ممیزی.

 درباره نمایش «بک تو بلک» / بعد از آشوویتس هرگز نباید از فرهنگ سخن گفت چهارشنبه 20 بهمن 1400 17:11

درباره نمایش «بک تو بلک» / بعد از آشوویتس هرگز نباید از فرهنگ سخن گفت

تحقق و پذیرش یک اثر هنری در به اشتراک گذاشتن مخاطبینش با یک اثر هنری ست که یک اثر هنری را تنها یک هنرمند به سرانجام نمی رساند، چه بسا تماشاگر در پایان خود به هنرمندی تبدیل می گردد و تنها چیزی که میان هنرمند و مخاطبینش مشترک است، همانا اثر هنری است.

نگاهی به مساله پدیدآورنده یا «‌مولف» / نویسنده زنده است سه شنبه 12 بهمن 1400 12:29

نگاهی به مساله پدیدآورنده یا «‌مولف» / نویسنده زنده است

هنگامی كه نام ما روی یك پژوهش علمی یا تخصصی در زمینه علم پزشكی حك می‌شود آن اثر جدی گرفته نخواهد شد. اما هنگامی كه نام یك پژوهشگر، متخصص یا جراح سرشناس روی آن پژوهش نقش می‌بندد اثر مورد توجه و استقبال قابل تاملی قرار می‌گیرد.

چرا کارگاه‌ها، نمایش نمی‌شوند؟ پنجشنبه 30 دی 1400 11:30

چرا کارگاه‌ها، نمایش نمی‌شوند؟

کارگاه همان چیزی است که شاید امروز با عبارت «از ایده تا اجرا» تبلیغ و ترویج می‌شود؛ اما چرا هیچ‌یک از این دارندگان برچسب «از ایده تا اجرا» موفق به تبدیل شدن به کارگاه نمایش نمی‌شوند؟ آیا خجسته کیا یا شهرو خردمند در آن روزگار صاحب توانایی خارق‌العاده‌ بودند که امروز مدرسان این کارگاه‌ها از آن بری هستند؟ یا آنکه هنرجویان این کارگاه مشهور از انگیزه‌ها و توانایی‌هایی بهره‌مند بودند که نسل جدید از آن تهی شده‌اند؟

آینده تئاتر ایران/ خوف و رجا شنبه 25 دی 1400 19:43

آینده تئاتر ایران/ خوف و رجا

دولت در حوزه تئاتر بی‌برنامه و مستأصل و سردرگم است و هیچ ایده‌ ویژه‌ای ندارد؛ اما بازار بدون توجه از رویدادهای درون‌سازمانی کار خودش را می‌کند. بازار ژانر مناسب این روزها را هم خوب دریافته است.

كوتاهی شهرداری منطقه یك و آسیبی كه به فرهنگ وارد شد/ یكصد سال آرشیو تئاتر ایران زیر آب شنبه 22 آبان 1400 20:36

كوتاهی شهرداری منطقه یك و آسیبی كه به فرهنگ وارد شد/ یكصد سال آرشیو تئاتر ایران زیر آب

من معمولا از واژه بی‌نظیر برای توصیف چیزی استفاده نمی كنم ولی در یك نمونه می توانم این واژه را به ‌كار بگیرم و آن آرشیوی است كه بخشی از حالا زیرآب رفته. مطلقا امیدی به شهرداری منطقه ندارم. به مدیریت فرهنگی نیز همین طور، به همین دلیل هم هست كه به شما می گویم سی ساعت است فقط در خانه راه می روم و می‌گویم به جهنم!

عبور از نظام‌های نمادین و حركت به سمت آنارشیسم در تئاتر/ مضحكه كاتارسیس از درام تا واقعیت معاصر دوشنبه 4 مرداد 1400 09:49

عبور از نظام‌های نمادین و حركت به سمت آنارشیسم در تئاتر/ مضحكه كاتارسیس از درام تا واقعیت معاصر

اگر بنا باشد در هنرهای نمایشی و اجرایی تمامی نشانه‌ها و رویداد‌ها به اصطلاح طبیعی باشند و چنین رویدادهایی به راستی بر صحنه حادث شوند، شاید دیگر بازیگر، اجراگر و تماشاگری برای اجرا و نمایش در جهان باقی نماند.