نمیتوانم لحظهای به نبودنش بیندیشم
نیلوفر بیضایی (نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر) متنی درباره کارگردان و نویسنده فقید تئاتر ایران، عباس جوانمرد که در ۹۱ سالگی درگذشت، منتشر کرد.
شکرخدا گودرزی: تئاتر ایران مردی از جنس دوران خود را از دست داد
دوشنبه هفتم مهر تلخ میماند به یادگار در یاد و خاطره تئاتر ایران! این روز تئاتر ایران یکی از پیشگامان تئاتر ملی، تئاتری برآمده از نشانهها و مولفههای بومی، تئاتری اجتماعی و انتقادی که با روح دوران خود آمیخته بود و حرفی میزد از جنس دوران و زمانهی خودش را از دست داد!
تغییر مدیر، چه دردی دوا میکند؟!
یک عکس دیگر در اتاق مدیریت مجموعه تئاتر شهر آویخته میشود تا مشخص کند این مجموعه یک مدیر دیگر را بدرقه میکند.
نگاهی به نمايشنامه «بوته آزمايش» اثر آرتور ميلر/ نويسندهای با وجدان سياسی اجتماعی بيدار
شهرت يكي از مضامين اصلي نمايشنامه بوته آزمايش است. بيشتر شخصيتهاي داستان براي حفظ شهرت خود تلاش ميكنند. آنها نگرانند كه آنچنانكه بايد، خوب به نظر نرسند. نمونه بارز اين شخصيتها جان پراكتور است كه روابط خود را با دختري به نام ابيگيل پنهان ميكند.
حالا اجازه هست ما سیاه بشیم؟/ درباره سعدی افشار
صدای زنگدار بانمکش، بداهه پردازی های حیرت آورش، شگردهای خلاقانه، بازی در بازی های گیج کننده، مهارت های آوازی، حرکات موزون، بیان بدنی هارمونیک، نرم و البته چرخشها و پیچشهای شگفت انگیزش او را به یک استثنای بلامنازع و به تکرار نشدنی ترین هنرمند تئآتر ایران تبدیل کرد.
«علی بابا» یی که دیگر تکرار نشد
آدم باید خیلی خوش شانس باشد که وقتی در کوچهپسکوچههای محلهای از جنوب شهر - که سال تا سال به ندرت گذر جماعت انتِلکت و هنری به آنجا میافتد - مشغول «بازی» است، یکی از آنسوی دنیا میان تماشاگرانش باشد، هنرش را ببیند و بعد سببساز اتفاقهایی شود که بعد از ۵۰ سال هنوز تکرار نشدهاند.
چگونه خوانش ايبسن میتواند شيوه درامنويسی را دگرگون كند/ ما مردگان سر بر داريم
هنريك ايبسن بدون شك مهمترين درامنويس جهان مدرن است و خيليها هم او را «پدر درام مدرن» ميدانند اما خودش ميگويد كه «تراژدي مدرن» مينويسد. وي آثارش را با توجه به شخصيتپردازي چندلايه و زندگي روزمره و با محوريت اعتراض پيش ميبرد.
یادداشتی درباره نمایش «کریولانوس» به کار گردانی مصطفی کوشکی/ سلطان فرار از سانسور را بشناسید!
یک کارگردان و مدرس تئاتر همزمان با اجرای نمایش «کریولانوس» نوشته شکسپیر و کار مصطفا کوشکی که این روزها در تئاتر مستقل روی صحنه است، با نگارش یاددشتی به بررسی این اثر و تئاتر سیاسی پرداخته و توضیح داده است که شکسپیر، نویسنده مشهور این نمایشنامه، چگونه در دوره خود از سانسور گذر میکرد، به طوری که به سلطان فرار از سانسور در آن دوره ملقب شده بود.
آیا تئاتر رو به انقراض است؟
علی صلاحی هنرمند و مدرس تئاتر و سینما با نگارش یادداشتی بیان میکند که تئاتر در دوران کرونا نمرده است بلکه آیندهنگریها و زاویه دید ما نسبت به این هنر مردهاند.
در نقد فرم روایی بعضی نمايشهای روی صحنه و نمايشنامههای نوشتهشده / نور میرود، نور میآيد
درام ایرانی میل شدیدی به غامض بودن دارد. دلش میخواهد گنگ و سربسته باشد. از روایت سرراست فرار میکند و دلش میخواهد در لفافه داستانش را نقل کند.
دستخط نویسندهای که از نوشتن فراری بود
همیشه از نوشتن فرار میکرد. نوشتن برایش سخت بود. میترساندش و برای همین بود که سعی میکرد در محاصره حس نوشتن قرار نگیرد، چون میدانست ناگهان میتازد و بدجوری میزند ناکارش میکند.
ورشکستگی تئاتر خصوصی و دولتی پس از بازگشایی
خبر بازگشایی تماشاخانهها در ابتدا اشتیاق تازهای برای اهالی تئاتر ایجاد کرد اما عدم استقبال تماشاگران از نمایشهای داوطلب برای اجرا به سرعت تب تند تئاتر پس از بازگشایی را با شکستی بزرگ روبرو کرد. در این بین تمامی تماشاخانه های خصوصی و دولتی با نبود اجرا مواجه شدند.
پنج دليل برای اينكه بدانيم چرا كمدیهای شكسپير اهميت زيادی دارند / شكل دگر خنديدن
با وجود اينكه شكسپير نسبت به پيشينه كمدي در قيد قوانين و چارچوبهاي سنت كمدينويسي نيست اما در مجموعه آثارش ميتوانيم به كارگيري ماهرانه شيوهها و تكنيكهاي مختلف كمدي را ببينيم.
تئاتر فجر و چند اما و اگر
مسأله اصلی آن است که تئاتر فجر چگونه باید برگزار شود؟ باید منتظر فراخوان ماند؛ اما تنها یک مسیر محتمل است و آن هم اجرا بهصورت آنلاین است.
وضعیت قرمز تئاتر با وجود بازگشایی تماشاخانهها/کنارهگیری معنادار سلبریتیها از تئاتر
این روزها کارگردانان و سلبریتیهای تئاتری با بهانه کردن وضعیت سلامت جامعه از تئاتر خداحافظی کردهاند و اگر نه بدون شک با داشتن گیشه خوب حاضر بودند در هر شرایطی اجرای خود را ادامه دهند.
يادی از روزگاری كه محمدعلی كشاورز بر صحنه نمايش میدرخشيد / دلتنگی سنگلج ابدی شد
صحنه سالنهايي مثل «مولوي» و «سنگلج» سالها پيش از سفر ابدي محمدعلي كشاورز دلتنگ حضورش بود.
توپ در زمین تئاتریها / از جیب بگذارید و روی صحنه بروید
ای کاش دوستان محترم در هیئت دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا قبل از صدور این ابلاغیه با هنرمندان مشورت میکردند، شاید در این صورت ایرادات این ابلاغیه کمتر میشد.
سنگی برگور تئاتر اجتماعی!
حسین کیانی، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر که همواره دغدغه رویدادهای اجتماعی را دارد، در پی قتل تلخ رومینا با نگارش یادداشتی، نکاتی را درباره وضعیت تئاتر اجتماعی بیان کرده است.
لنز، اسلحهای روی شقیقه تئاتر
تئاتر آنلاین اگر تنها یک اجرا تلقی شود بهعنوان یک هنر نوظهور و تجربهگرا قابل احترام است اما آنچه این روزها به پخش فیلم تئاتر یا تئاتر مجازی یا تئاتر آنلاین شناخته شده هیچ ارتباطی به تئاتر ندارد.
آرتو، نظريه ميكروبی بيماریها و تئاتر سرايت
پيوند تئاتر و بيماري را ميتوان در عمق تاريخ تئاتر و ادبيات نمايشي غرب جستوجو كرد. صحنه آغازين اديپ شهريار سرزميني طاعونزده را به نمايش ميگذارد: «لكهاي سياه در تمام سرزمين پراكنده شده و زمين را مسموم ساخته. خانهها و مردمان آلودهاند.