پنجشنبه , ۹ فروردین, ۱۴۰۳
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 9
به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

حضور این افراد هنگامی بحث‌برانگیز می‌شود که بسیاری از اهالی تئاتر حذف و کنار گذاشته شده‌اند، همچنین بسیاری از دانشجویان و مشتاقان بازیگری با اینکه دوره‌های لازم را برای بودن در صحنه گذرانده‌اند، بنا به دلایل غیرتئاتری مجبورند به شغلی دیگر روی بیاورند.

چرا «خانه تئاتر» جدی گرفته نمی‌شود/ بيانيه‌‌ پراكنی  بی‌پايان و فقدان استراتژی یکشنبه 25 آبان 1399 00:00

چرا «خانه تئاتر» جدی گرفته نمی‌شود/ بيانيه‌‌ پراكنی بی‌پايان و فقدان استراتژی

سه مورد از چهار مورد مد نظر هيات‌مديره در ماه‌هاي اخير به نوعي تكرار شده و حرف تازه‌اي ندارد، براي مورد چهارم هم كه گوش شنوا نيست؛ اگر بود امروز ما با آمار عجيب كشته‌شدگان مواجه نمي‌شديم

درباره نمايشنامه «اهميت جدی بودن» اثر اسكار وايلد/ نمايش دوگانگی هويت‌ها چهارشنبه 21 آبان 1399 17:11

درباره نمايشنامه «اهميت جدی بودن» اثر اسكار وايلد/ نمايش دوگانگی هويت‌ها

اسكار وايلد در تصويري كه ترسيم مي‌كند مرز بين آنچه درست و مهم است و آنچه درست و مهم نيست مبهم است و وايلد در واقع به اين شكل، جامعه مخاطبان معاصر خود يعني جامعه عصر ويكتوريا را زير سوال مي‌برد.

گناه ما چیست که مسئولان با «تئاتر» بیگانه‌اند شنبه 17 آبان 1399 00:00

گناه ما چیست که مسئولان با «تئاتر» بیگانه‌اند

حمیدرضا نعیمی از هنرمندان تئاتر، شغل محسوب نشدن «تئاتر» را مشکل اساسی فعالان این حوزه می‌داند که متأسفانه در دهه‌های مختلف مدیران و مسئولان فرهنگی نسبت به رفع آن بی‌توجه بوده‌اند.

درباره بودجه تئاتر/ وقتی همه خوابيم چهارشنبه 14 آبان 1399 16:49

درباره بودجه تئاتر/ وقتی همه خوابيم

«اعتماد» هنرمندان حلقه مفقوده امروز ارشادنشينان به‌نظر مي‌رسد، وگرنه در روزگاري كه نفر دوم دولت مي‌گويد «براي كاهش قيمت‌ها دعا كنيد» و وزير كابينه درباره افزايش مرگ ناشي از ويروس كرونا معتقد است «مردم بايد خود مراقبتي كنند» حكايت هنرمند تئاتر و اين چندرغاز بودجه نانوشته از پيش روشن است.

انتقاد شدید از ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی دوشنبه 12 آبان 1399 14:43

انتقاد شدید از ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی

جواد طوسی، منتقد سینما، در یادداشتی با عنوان «حکایتِ ما و ابراهیم و عیار تنها» به انتقاد از گفته‌های اخیر ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی پرداخت.

چشمانِ ادیپ شاه و تئاترِ نامستقلِ ما یکشنبه 11 آبان 1399 16:10
یادداشتی از حسین کیانی درباره تعطیلی تماشاخانه تئاتر مستقل تهران

چشمانِ ادیپ شاه و تئاترِ نامستقلِ ما

اقتصادِهنرِاصیل تنها و تتها نمی تواند به خودش و هوادارانش متکی باشد و احساس استقلال کند و تئاتر مستقل چنین بود و باقی تماشاخانه هایی که سرنوشت محتوم تئاتر مستقل را دارند چنین خواهند شد.

سالن‌های خالی و مخاطبان سرگردان/ بر کدام جنازه زار می‌زند این ساز؟ یکشنبه 11 آبان 1399 12:33

سالن‌های خالی و مخاطبان سرگردان/ بر کدام جنازه زار می‌زند این ساز؟

مرتضی اسماعیل کاشی بازیگر و کارگردان تئاتر با گلایه از وضعیت این روزهای تئاتر از قرار نداشتن هنرمندان در یک حاشیه امن و نبود قانونی تدوین شده برای حمایت از آن‌ها انتقاد کرد.

بودجه تئاتر کجاست؟ یکشنبه 11 آبان 1399 12:28

بودجه تئاتر کجاست؟

یک مرکز تئاتر دیگر از بخش خصوصی، یعنی یکی از همان‌هایی که مدیریت وزارت مربوط، به وجود و فعالیتشان می‌بالید، پس از هشتمین ماه جولان‌دهی ویروس مرگبار، با انتشار متنی غمناک، اعلام کرد که پس از یک دهه حیات، دیگر امکان نفس کشیدن ندارد و کرکره را پایین کشید.

آیا تئاتر بعد از کرونا باز هم می‌تواند به همین شکل امروز ادامه پیدا کند؟ شنبه 10 آبان 1399 11:24
به بهانه ی معرفی انتخاب شدگان بخش پژوهش بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران

آیا تئاتر بعد از کرونا باز هم می‌تواند به همین شکل امروز ادامه پیدا کند؟

تجربه به ما می‌گوید بعد از هر جنگ ویرانگر تحولات مهمی در ساحت اندیشه بویژه در هنر رخ داده است. جنبش‌های فکری و هنری بعد از جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم و ظهور چهره هایی همچون ساموئل بکت، ژان ژنه، اوژن یونسکو، آلبر کامو، ژان پل سارتر در نمایش نامه نویسی، ویا کارگردانانی چون گروتفسکی، آرتو، و...که تجربیات بعد از جنگ ، نگاه آنها را به تاتر تغییر داده بود گواه این ادعاست.

آقای وزیر حداقل در «اطلاع‌رسانی» به تئاتری‌ها احترام بگذارید! شنبه 3 آبان 1399 19:59

آقای وزیر حداقل در «اطلاع‌رسانی» به تئاتری‌ها احترام بگذارید!

تمدید هفته به هفته محدودیت‌های کرونایی تئاتر از یک طرف و نبود اطلاع‌رسانی به موقع در خصوص این تمدیدها از سوی دیگر، بی‌احترامی به جامعه تئاتری در اوج روزهای بلاتکلیفی را دوچندان کرده است.

نگاهی به احتمال بازگشت تله‌تئاترها / تلویزیون از تئاتر کرونازدایی می‌کند؟ شنبه 3 آبان 1399 09:37

نگاهی به احتمال بازگشت تله‌تئاترها / تلویزیون از تئاتر کرونازدایی می‌کند؟

رفتن تئاتر به تلویزیون یعنی درآمد برای هنرمند. به هر حال تلویزیون برای تولید نمایش‌های سفارشی‌اش هزینه‌ای متقبل می‌شود که در شرایط امروز می‌تواند محل درآمد بخشی از هنرمندان باشد؛ اما تجربه ثابت کرده است این محل درآمد انحصاری بوده است. چهره‌های ثابت تله‌تئاترها گواه این موضوع است.

نگاهی به بنيان‌های نظری و عملی دراماتورژ‌ی معاصر/ آبديده در درام، انقلابی در تئاتر یکشنبه 13 مهر 1399 11:18

نگاهی به بنيان‌های نظری و عملی دراماتورژ‌ی معاصر/ آبديده در درام، انقلابی در تئاتر

بهرام بيضايي مي‌گويد: «واقع‌گرايي روزنامه‌اي كاري در تئاتر انجام نمي‌دهد.» غلامحسين ساعدي اعتقاد دارد: «من با جنبه تمثيلي خيلي موافق هستم.» اما اكبر رادي مخالف اين دو است: «نمايشنامه بايد به زندگي مردم نزديك شود.» محمد چرمشير به تئاتر نو نظر دارد و مي‌گويد: «در حوزه ما همچنان اجرا مهم‌تر از متن است.»

تولد یک هنرمند و همه دلگیری‌های همسرش چهارشنبه 9 مهر 1399 13:27

تولد یک هنرمند و همه دلگیری‌های همسرش

همسر زنده یاد اکبر رادی همزمان با سالروز تولد این نمایشنامه‌نویس، با نگارش متنی، گلایه‌های خود را بابت کم‌توجهی‌ها به بنیاد رادی و اموری که به این نمایشنامه‌نویس مربوط می‌شود، بیان و دلگیری‌های خود را از برخی از هنرمندان تئاتر مطرح کرد.

نمی‌توانم لحظه‌ای به نبودنش بیندیشم سه شنبه 8 مهر 1399 18:31
یادداشت نیلوفر بیضایی در سوگ عباس جوانمرد:

نمی‌توانم لحظه‌ای به نبودنش بیندیشم

نیلوفر بیضایی (نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر) متنی درباره کارگردان و نویسنده فقید تئاتر ایران، عباس جوانمرد که در ۹۱ سالگی درگذشت، منتشر کرد.

شکرخدا گودرزی: تئاتر ایران مردی از جنس دوران خود را از دست داد سه شنبه 8 مهر 1399 18:28

شکرخدا گودرزی: تئاتر ایران مردی از جنس دوران خود را از دست داد

دوشنبه هفتم مهر تلخ می‌ماند به یادگار در یاد و خاطره تئاتر ایران! این روز تئاتر ایران یکی از پیشگامان تئاتر ملی، تئاتری برآمده از نشانه‌ها و مولفه‌های بومی، تئاتری اجتماعی و انتقادی که با روح دوران خود آمیخته بود و حرفی می‌زد از جنس دوران و زمانه‌ی خودش را از دست داد!

تغییر مدیر، چه دردی دوا می‌کند؟! پنجشنبه 20 شهریور 1399 19:51

تغییر مدیر، چه دردی دوا می‌کند؟!

یک عکس دیگر در اتاق مدیریت مجموعه تئاتر شهر آویخته می‌شود تا مشخص کند این مجموعه یک مدیر دیگر را بدرقه می‌کند.

 نگاهی به نمايشنامه «بوته آزمايش» اثر آرتور ميلر/ نويسنده‌ای با وجدان سياسی اجتماعی بيدار دوشنبه 3 شهریور 1399 10:01

نگاهی به نمايشنامه «بوته آزمايش» اثر آرتور ميلر/ نويسنده‌ای با وجدان سياسی اجتماعی بيدار

شهرت يكي از مضامين اصلي نمايشنامه بوته آزمايش است. بيشتر شخصيت‌هاي داستان براي حفظ شهرت خود تلاش مي‌كنند. آنها نگرانند كه آنچنانكه بايد، خوب به نظر نرسند. نمونه بارز اين شخصيت‌ها جان پراكتور است كه روابط خود را با دختري به نام ابيگيل پنهان مي‌كند.

حالا اجازه هست ما سیاه بشیم؟/ درباره سعدی افشار شنبه 25 مرداد 1399 19:01

حالا اجازه هست ما سیاه بشیم؟/ درباره سعدی افشار

صدای زنگدار بانمکش، بداهه پردازی های حیرت آورش، شگردهای خلاقانه، بازی در بازی های گیج کننده، مهارت های آوازی، حرکات موزون، بیان بدنی هارمونیک، نرم و البته چرخشها و پیچشهای شگفت انگیزش او را به یک استثنای بلامنازع و به تکرار نشدنی ترین هنرمند تئآتر ایران تبدیل کرد.

«علی بابا» یی که دیگر تکرار نشد جمعه 24 مرداد 1399 17:54

«علی بابا» یی که دیگر تکرار نشد

آدم باید خیلی خوش شانس باشد که وقتی در کوچه‌پس‌کوچه‌های محله‌ای از جنوب شهر - که سال تا سال به ندرت گذر جماعت انتِلکت و هنری به آنجا می‌افتد - مشغول «بازی» است، یکی از آنسوی دنیا میان تماشاگرانش باشد، هنرش را ببیند و بعد سبب‌ساز اتفاق‌هایی شود که بعد از ۵۰ سال هنوز تکرار نشده‌اند.

چگونه خوانش ايبسن می‌تواند شيوه درام‌نويسی را دگرگون كند/ ما مردگان سر بر داريم چهارشنبه 22 مرداد 1399 20:58

چگونه خوانش ايبسن می‌تواند شيوه درام‌نويسی را دگرگون كند/ ما مردگان سر بر داريم

هنريك ايبسن بدون شك مهم‌ترين درام‌نويس جهان مدرن است و خيلي‌ها هم او را «پدر درام مدرن» مي‌دانند اما خودش مي‌گويد كه «تراژدي مدرن» مي‌نويسد. وي آثارش را با توجه به شخصيت‌پردازي چندلايه و زندگي روزمره و با محوريت اعتراض پيش مي‌برد.