جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 8
به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

حضور این افراد هنگامی بحث‌برانگیز می‌شود که بسیاری از اهالی تئاتر حذف و کنار گذاشته شده‌اند، همچنین بسیاری از دانشجویان و مشتاقان بازیگری با اینکه دوره‌های لازم را برای بودن در صحنه گذرانده‌اند، بنا به دلایل غیرتئاتری مجبورند به شغلی دیگر روی بیاورند.

کسی از مجمع تئاتر دانشجویان کشور خبر دارد؟/ هشدار دولتی شدن سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 00:00

کسی از مجمع تئاتر دانشجویان کشور خبر دارد؟/ هشدار دولتی شدن

دبیر ششمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران طی یادداشتی به انحلال مجمع تئاتر دانشجویان کشور اشاره کرد و به ستاد اجرایی جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران نسبت به دولتی شدن این جشنواره هشدار داد.

هنرمندان در ایام کرونا به چه شغل هایی روی آوردند ؟ یکشنبه 29 فروردین 1400 18:04

هنرمندان در ایام کرونا به چه شغل هایی روی آوردند ؟

با گذشت بیش از یک سال از همه‌گیری کرونا که بخش‌های مختلف زندگی‌مان را دستخوش تغییر کرده، ظاهرا قطعی‌ترین موضوع این است که هیچ برنامه مشخصی برای اشتغال خانواده تئاتر نداریم.

حاجی‌فیروز؛ گفتمان استعماری یا پسا استعماری سه شنبه 10 فروردین 1400 14:57

حاجی‌فیروز؛ گفتمان استعماری یا پسا استعماری

«بهرام بیضایی با تولید آثاری چون «باشو غریبه کوچک» و «طرب نامه» عملا مساله رنگ و تبعیض برآمده از آن را در برابر ما قرار داد. این بازنمایی‌های ناراست تصویر و تصور نژادی را در خوانش و تفسیر فرهنگ ایران و اقوام ایرانی تقویت کرد.»

«تئاتر شهر» سلف‌سرویس نیست دوشنبه 18 اسفند 1399 16:35
درباره صحبت‌های روز گذشته عضو شورای شهر

«تئاتر شهر» سلف‌سرویس نیست

سكوت اعضای قدیمی و موثر شورا درباره جریان پردامنه ایجاد حریم پیرامون این مكان فرهنگی و میدان‌داری یكی، دو تازه‌وارد است. انگار در این شهر بزرگ فعلا نام و بهانه دیگری برای برندسازی در ماه‌های پایانی سال وجود ندارد. هرچه هست یك نفر باید حرف هنرمندان و رسانه‌ها را متوجه شود كه نزدیك به هفت هشت سال است بانگ فریاد بلند كرده‌اند كه باید به حال تئاتر شهر فكری شود.

نگاهی به جشنواره سی و نهم  تئاتر فجر / دست‌های خالی؛ اما به‌ظاهر پر شنبه 2 اسفند 1399 12:16

نگاهی به جشنواره سی و نهم تئاتر فجر / دست‌های خالی؛ اما به‌ظاهر پر

تئاتر فجر هیچ برنامه‌ای ندارد. هیچ راهبردی ندارد. هیچ هدفی ندارد. به قول قادر آشنا فقط دریچه‌ای است برای تزریق بودجه به تئاتر، برای دولتی نگاه داشتن تئاتر و برای سقوط بیشتر چیزی به نام هنر تئاتر.

 آیا سه شنبه 7 بهمن 1399 20:19

آیا "سینما و تئاتر" دوباره گوشت قربانی کرونا می شوند؟

هرچند برگزارکنندگان جشنواره تئاتر و فیلم فجر عنوان کرده‌اند که اجازه شفاهی برای برگزاری بخش حضوری این جشنواره‌ها را به شکل محدود دارند ولی گفته می شود، هنوز هیچ ابلاغ رسمی از سوی وزارت بهداشت درباره حضور مخاطبان در این دو جشنواره صورت نگرفته است.

مرثیه‌ای بر تبدیل انسان به کالایی مصرفی چهارشنبه 24 دی 1399 14:29

مرثیه‌ای بر تبدیل انسان به کالایی مصرفی

اگر بتوان دو دلیل برای شهرت آرتور میلر (۱۹۱۵ـ۲۰۰۵) بیان کرد یکی از آن‌ها ازدواجش با مریلین مونرو (مشهورترین زن ایالات متحده در آن سال‌ها) است و دیگری نمایش‌نامه‌ «مرگ فروشنده». این آمریکایی نام‌دار در بروکلین بزرگ شد و از همان سال‌های جوانی در دانشگاه میشیگان استعداد تئاتری خود را به نمایش گذاشت.

كهنسال با ريشه‌های تنومند در خاك فرهنگ سرزمين مادری چهارشنبه 24 دی 1399 14:21
چند خطی به بهانه زادروز علی رفيعی، هنرمندی كه خواست روی صحنه شاعری كند

كهنسال با ريشه‌های تنومند در خاك فرهنگ سرزمين مادری

امروز ديگر نوشتن در اين باره كه علي رفيعي هيچ‌گاه آنچنان‌كه شايسته‌اش بود امكان خلق در اختيار نداشت و نخواستند كه داشته باشد - مثل اكثر كارگردانان صاحب سبك و مولف تئاتر ايران؛ از جمله حميد سمندريان و بهرام بيضايي- حرفي است تكراري، گوش شنوا هم وجود ندارد. در نهايت ما مي‌مانيم با هزار افسوس از نمايش‌ها و نمايشنامه‌هاي به صحنه نيامده حاصل تجربه‌هاي گران چهره‌هايي كه عمري فقط دل در گروه فرهنگ داشتند نه چيز ديگر.

چند نکته درباره تئاتر نصر و زمزمه‌های بازگشایی‌اش دوشنبه 22 دی 1399 19:37

چند نکته درباره تئاتر نصر و زمزمه‌های بازگشایی‌اش

تئاتر نصر، جزئی از میراث فرهنگی ماست و طبیعتاً در هر دوره‌ای چنین نمادها و میراث‌هایی باید چه به لحاظ مادی و چه به‌لحاظ معنوی پاسداری شوند تا نسل ‌به ‌نسل به آیندگانی برسند که می‌خواهند بدانند و بفهمند که تئاتر ما از کجا آمده و چه کسانی این شعله را فروزان کرده‌اند.

«ويتسك مختل شده» تجربه جديد اميررضا كوهستانی و مهین صدری در تئاتر برلين / تاريخ دوباره تكرار می‌شود شنبه 20 دی 1399 00:00

«ويتسك مختل شده» تجربه جديد اميررضا كوهستانی و مهین صدری در تئاتر برلين / تاريخ دوباره تكرار می‌شود

«اميررضا كوهستاني و مهين صدري به دنبال تجربه‌هاي اخير خود در تئاتر آلمان، با الهام از نمايشنامه «ويتسك» اثر مشهور گئورگ بوشنر نمايشي توليد كرده‌اند كه چندي پيش به‌ صورت آنلاين به نمايش درآمد و طبق برنامه تا چندي ديگر نيز اجراي صحنه‌اي خواهد داشت؛ اجرايي كه در گام نخست واكنش مثبت مخاطبان و همچنين رسانه‌ها را به دنبال داشت

فجر بی‌برنامه، فجر بی‌خاصيت پنجشنبه 18 دی 1399 15:30

فجر بی‌برنامه، فجر بی‌خاصيت

فجر بي‌برنامه است و اين بي‌برنامگي آن را بي‌هويت كرده است. صددرصد فجرهاي اوليه، فجرهاي درست‌تري بودند، هر چند آماتوري و غيرحرفه‌اي بوده باشد. تكليفش با خودش مشخص بوده است. كرونا و تعطيلي تئاترها و همزمان شدنش براي برگزاري فجر نشان مي‌دهد فجر نه تنها ويترين تئاتر ايران نيست كه چيزي جداست. يك سال تئاتر هم نباشد، فجر هست.

تنفس در كلاس درس ولاديمير نابوكوف شنبه 13 دی 1399 00:00
درباره «نمايشنامه‌نويسی و تراژدی تراژدی» كه به كوشش نشر نی منتشر شد

تنفس در كلاس درس ولاديمير نابوكوف

«ولاديـمير نــابـوكوف گفـتـارهاي «تراژديِ تراژدي» و «نمايش‌نامه‌نويسي» را براي كلاس‌هايي با موضوع درام تدوين كرد كه در تابستان 1941 در استنفورد برگزار شد. او در مه 1940 وارد امريكا شده بود و غير از چند حضور كوتاه به عنوان استاد مهمان، اين اولين تدريس رسمي او در دانشگاه‌هاي امريكا بود.

نگاهی به جدال نقادی بيضايی و رادی/  نقد از كه نياموختيد؟ جمعه 12 دی 1399 15:44

نگاهی به جدال نقادی بيضايی و رادی/ نقد از كه نياموختيد؟

بيضايي در نقدش بر «روزنه آبي» رادي را به نوعي ندانستن متهم و مرز روشني ميان نگاه خويش و رادي تعيين مي‌كند. رادي نيز متن بيضايي را متني كامل نمي‌داند و آن را ناقص و مملو از ايراد مي‌داند.

ستيز با سنت پدرسالار جمعه 12 دی 1399 15:33
نگاهی به جدل‌ هنرمند و منتقد از خلال گفت‌وگوهای قلمی اكبر رادی و بهرام بيضايی با جلال‌ آل‌احمد

ستيز با سنت پدرسالار

بايد كمي به گذشته بازگرديم و شكل ديالوگ هنرمند و منتقد با يكديگر را مرور كنيم، گو اينكه هنرمند امروز ما پيش چشم خود منتقدي به قامت جلال آل‌احمد نمي‌بيند، اما در مقابل منتقد هم در نسل جديد كسي هم‌ارز بهرام بيضايي پيدا نمي‌كند.

بهرام بیضایی، روشنفكران پرخاشگر و جست‌وجوی اصالت / ما با آنچه می‌سازيم، ايرانی هستيم شنبه 6 دی 1399 00:00

بهرام بیضایی، روشنفكران پرخاشگر و جست‌وجوی اصالت / ما با آنچه می‌سازيم، ايرانی هستيم

انديشه بيضايي معاصر است. او افق گذشته را با افق امروز در هم مي‌آميزد. كارهاي او آيينه زمان خودشان هستند، ضمن اينكه دغدغه‌هاي هميشگي بيضايي مثل هويت گمشده ايرانيان و زنان در كارهايش تكرار مي‌شود.

درباره بهرام بیضایی / متجدد ايرانی و البته جهانی شنبه 6 دی 1399 00:00

درباره بهرام بیضایی / متجدد ايرانی و البته جهانی

علی شمس: بیضایی برای من نگاه به تجربيات بزرگ جهاني را در كنار علاقه‌مندي و استخراج از آنچه به عنوان ايراني در فرهنگ و رسوم خود دارم، به برابري و تعادل رسانده است. رتبه بيضايي در تئاتر ايران رتبه داناي طوسي در شعر است و من قدردان او به واسطه آنچه تاكنون كرده - كه زياد است و پربار است و ستودني- هستم.

 ادبيات مدرن در آثار بهرام بيضایی/ يگانگی در سايه احضار متون كهن به اكنون شنبه 6 دی 1399 00:00

ادبيات مدرن در آثار بهرام بيضایی/ يگانگی در سايه احضار متون كهن به اكنون

آنچه در آثار متنوع بيضايي مشهود است قاعده‌شكني و ساختارشكني است. اين ويژگي را مي‌توان از نشانه‌هاي درخور و شباهت‌هاي آثار او با نويسندگان مدرن تلقي كرد. بر هم زدن ساختار دهاني و زباني خواننده كه در ادبيات مدرن از مهم‌ترين مولفه‌ها به شمار مي‌آيد.

به ياد اميرعلی سردارافخمی / معمای معمار چهارشنبه 19 آذر 1399 00:00

به ياد اميرعلی سردارافخمی / معمای معمار

سردارافخمي با درك درستي از بافت فرهنگي و اجتماعي تئاتر شهر را مي‌آفريند. حالا فضاي دروني اين بنا شايد ميزبان همه آدم‌هاي تهران نباشد؛ اما فضاي بيروني، در يك رويكرد جمع‌گرا متعلق به همگان است.

آخرین بازمانده نسل نوابغ و غول‌های ادبیات و هنر    شنبه 15 آذر 1399 00:00
یادداشت نظر احمدی سردبیر فصلنامه نمایش‌شناخت به مناسبت زادروز پروفسور فرهاد ناظرزاده‌ کرمانی

آخرین بازمانده نسل نوابغ و غول‌های ادبیات و هنر

ناظر زاده کرمانی همه عمر در تلاش بوده و هست که به زبان فارسی تئاتر بیاموزد.

چرا کرونا بیشتر هنرمندان را می‌کُشد؟ شنبه 15 آذر 1399 14:22

چرا کرونا بیشتر هنرمندان را می‌کُشد؟

بی‌شک درگذشت هر شهروند و هموطنی در هر کسوت و مرتبه‌ای بر اثر ابتلا به ویروس کرونا یا هر عامل دیگری، ناراحت‌کننده است. اما در این روزهای عجیب، برای بسیاری این پرسش پدید آمده است که ویروس مرگبار چرا بیش از شاخه‌های دیگر همچون اقتصاد، سیاست، ورزش و... بیشتر شخصیت‌های فرهنگی و هنری را به کام مرگ می‌کشاند؟