هاتف علیمردانی، کارگردان فیلم «کج پیله» (با بازی الناز شاکردوست و سروش صحت)، در گفتوگویی درباره حواشی و محتوای فیلمش صحبت کرد. او اعلام کرد که علیرغم داشتن پروانه نمایش، فیلمش به دلیل فشارهای خارج از وزارت فرهنگ دچار «توقیف خاموش» شده و سانسهای آن در بسیاری از شهرها ناجوانمردانه حذف شده است. علیمردانی ماهیت فیلم را تجربهای در ژانر فانتزی با هدف نقد طبقه بورژوایی خودخواه دانسته و تأکید کرد که یکی از کانسپتهای اصلی فیلم، به تصویر کشیدن شرافت و نجابت مردان، برخلاف جریان رایج در سینما، بوده است.
محمدحسن خدایی، وضعیت جاری صحنههای نمایشی پایتخت را تحتتأثیر منطق نئولیبرالی بازار و تمایزات طبقاتی دانسته و از تسخیر میدان فرهنگی به دست جماعت پولساز انتقاد کرد. به گفته این نویسنده، بلیتهای گرانقیمت اجراهای «لاکچری» که با حضور بازیگران معروف سینما تدارک دیده میشوند، تماشاگر را به «مشتری مصرفگرا» تقلیل داده و باعث میشود معیار زیباشناسی فدای بازنمایی هویت اجتماعی فرادستان شود.
ینمای ایران در آبان ماه ۱۴۰۴ با فروش ۱۸۶ میلیارد و ۹۶۶ میلیون تومانی و حضور ۲ میلیون و ۴۱۵ هزار مخاطب، شاهد افت ۸ درصدی نسبت به مهرماه بود. در این ماه، «آقای زالو» پرفروشترین فیلم شد و «یوز» (پویانمایی) جایگاه دوم خود را حفظ کرد. نکته مهم آماری، عبور فروش فیلم «مرد عینکی» از مرز ۱۸۱ میلیارد تومان و کسب عنوان پرفروشترین فیلم سال (با کنار زدن «پیرپسر») است.
محمود گبرلو، روزنامهنگار و عضو انجمن منتقدان سینمایی، با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به وزارت ارشاد، خانه سینما و دبیران جشنوارهها، نسبت به حضور «منتقدنماها» و «خبرنگارنماها»ی سودجو در سینما هشدار داد.
نمایش «مرد مُرده»، اولین تجربه نویسندگی و کارگردانی حسین میرزایی، از ۲۹ آبان ۱۴۰۴ در سالن دو مجموعه تئاتر لبخند اجرای عمومی خود را آغاز کرد.
با نزدیکشدن به زمان اجرای نمایش «افسانه پرِ طلایی»، علی شاهصفی، کارگردان این اثر، بازیگران خود را معرفی کرد. این نمایش که اقتباسی از نمایشنامه گرک پالمر با ترجمه سیدحسین فداییحسین است، با بازی علی بیگمحمدی، سپیده زینلی، سمیه بیگی و دیگر بازیگران، از ۱۰ آذرماه هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تالار هنر روی صحنه میرود.
فیلم کوتاه «عطر شیرین» به تهیهکنندگی و کارگردانی محمدرضا محمدی، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از نهمین دوره جشنواره جهانی Short Long World Festival در کشور آرژانتین شد. این فیلم که داستان آزار و اذیت یک دانشآموز آلرژیک در جلسه امتحان را روایت میکند، همزمان به سه جشنواره بینالمللی دیگر راه یافته است.
خانه سینما در راستای گسترش پژوهش و پاسداشت کوششهای مؤلفان و مترجمان، فراخوان نهمین دوره جایزه کتاب سال سینمای ایران را منتشر کرد.
فیلم کوتاه «او اینجا نیست» به نویسندگی و کارگردانی سعید سیری، موفق شد جایزه بهترین فیلم کوتاه بیست و یکمین جشنواره فیلم ترنی ایتالیا را از آن خود کند.
فیلم «راههای دور» با عنوان انگلیسی «شکافتن صخرهها» به کارگردانی مشترک سارا خاکی و محمدرضا عینی، برنده جایزه ۵ هزار یورویی تماشاگران در جشنواره بینالمللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) ۲۰۲۵ شد.
اجرای مجدد «در انتظار گودو»، شاهکار اگزیستانسیالیستی ساموئل بکت، به کارگردانی جیمی لوید و با بازی موفق کیانو ریوز و الکس وینتر (بازیگران سهگانه «بیل و تد») در برادوی، موفق شد پس از تنها ۸ هفته اجرا، سرمایه ۷.۵ میلیون دلاری خود را بهطور کامل جبران کند. ا
عمارت نوفللوشاتو شاهد آغاز و تداوم چندین اجرای نمایشی در آذرماه است. نمایش جدید «سلول» به طراحی و کارگردانی محسن زرآبادیپور که داستان دو سرباز در بند اعدامی را روایت میکند، از هماکنون تا ۲۵ آذر هر شب ساعت ۲۱ روی صحنه میرود و وحید نفر در آن ایفای نقش میکند. همچنین، دور دوم اجرای نمایش «زنان پنجشنبه» و «دیالکتیک» به نویسندگی و کارگردانی رحمان خوبزاده و نمایش «راسو» با بازی بهاره رهنما ادامه دارد. علاوه بر این، نمایش کمدی «باکارا» از ۹ آذر آغاز خواهد شد.
نمایش «متروتینک» به نویسندگی و کارگردانی آرمان آسایش، اجرای عمومی خود را از روز سهشنبه چهارم آذر ماه در تماشاخانه دا آغاز میکند
مایش «باستی هیلز» به نویسندگی مشترک رامین معصومیان و حامد مهراندیش و کارگردانی رامین معصومیان، از تاریخ ۲۰ آذر در پردیس تئاتر شهرزاد اجرای عمومی خود را آغاز میکند.
مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد که دو اثر برگزیده نخستین رپرتوار مدرسه تئاتر مولوی و هفتمین دوره نمایشنامهخوانی مولوی، اجرای عمومی خود را آغاز میکنند. نمایش «انتظارات یا داستان غمانگیز خوشبختی» به نویسندگی و کارگردانی پدرام آزموده از ششم آذر ساعت ۲۰ در سالن اصلی روی صحنه میرود. همچنین، نمایش «کاوالو» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین توکلی، اجرای خود را از پنجم آذر ساعت ۱۸ در این مجموعه آغاز خواهد کرد.
سیوهشتمین جشنواره بینالمللی مستند آمستردام (ایدفا) با اعلام کامل برندگان به کار خود پایان داد؛ مستندسازان ایرانی موفق به کسب دو جایزه اصلی این دوره شدند. فیلم «روباه و ماه صورتی» به کارگردانی مهرداد اسکویی جایزه ۱۵ هزار یورویی بهترین فیلم در مسابقه بینالملل را کسب کرد، و فیلم «گذشته آینده استمراری» ساخته مرتضی احمدوند و فیروزه خسروانی نیز جایزه ۱۵ هزار یورویی بهترین فیلم در بخش «انویژن» (ویژه آثار با فرمهای جسورانه) را از آن خود کرد. در این جشنواره، جایزه بهترین کارگردانی بینالملل به «پادشاهی کارتلی» و بهترین تدوین به «دسامبر» رسید.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، فهرست کامل آثار واجد شرایط برای رقابت در نود و هشتمین دوره جوایز اسکار ۲۰۲۶ را منتشر کرد. در این فهرست اولیه، در مجموع ۲۰۱ مستند بلند، ۸۶ فیلم بینالمللی و ۳۵ انیمیشن بلند برای رقابت واجد شرایط شناخته شدهاند. فیلمسازان ایرانی نیز حضور پررنگی دارند؛ از جمله جعفر پناهی («یک تصادف ساده» از فرانسه)، علیرضا خاتمی («چیزهایی که میکُشی» از کانادا) و علی زرنگار («علت مرگ: نامعلوم» از ایران) در بخش بینالمللی. همچنین سپیده فارسی و سارا خاکی در بخش مستند بلند، جزو این فهرست هستند.
مرتضی کلهری، وکیل پرونده صابر ابر، از محکومیت قضایی فردی خبر داد که در پنج سال گذشته برای این بازیگر و کارکنانش ایجاد مزاحمت میکرد. فرد مذکور که ملک مخروبهای را به ابر اجاره داده بود، با ایجاد مزاحمتهای پیدرپی، ضرب و جرح با چاقو و شکایتهای واهی، به دنبال اخاذی بود. در نهایت، این فرد در دادگاه کیفری به ۱۶ ماه حبس، ۶۰ میلیون تومان جریمه نقدی و دیه محکوم شد و همچنین در دادگاه حقوقی ملزم به استرداد هزینههای صرف شده توسط صابر ابر گردید.
هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر که از اواسط هفته گذشته به دلیل ناراحتی لوزالمعده در بیمارستان نیکان غرب بستری شده، همچنان در بخش مراقبتهای ویژه (ICU) تحت درمان است. فرزانه کابلی، همسر مرزبان، در گفتوگو با ایسنا اعلام کرد که به دلیل وجود یک توده بزرگ، ایشان شرایط جراحی را ندارند و برای کاهش کلافگی ناشی از تعدد لولهها، به ایشان آمپول بیهوشی تزریق شده است.
علی بهراد، کارگردان فیلمهای «تصور» و «تهران کنارت»، با انتقاد شدید از مدیریت دوگانه در سینما و شبکه نمایش خانگی، از بلاتکلیفی سهساله اکران فیلمش خبر داد. بهراد با ابراز تأسف از اینکه حتی برای نمایش فیلمش در جشنواره جهانی فجر (که قرار بود خارج از پایتخت برگزار شود) با درخواست «سانسور» مواجه شده، این موضوع را در سال ۱۴۰۴ یک «شوخی» خواند.