رابرت ردفورد، ستارهای که با نقشآفرینی در فیلمهایی چون «All the President’s Men» و «The Natural» به چهرهای نمادین در سینمای آمریکا بدل شد، نهتنها یکی از محبوبترین بازیگران نسل خود بود، بلکه با بنیانگذاری جشنواره فیلم ساندنس مسیر سینمای مستقل را برای همیشه تغییر داد. او با بهرهگیری از شهرت جهانی خود، پلی ساخت میان هالیوود جریان اصلی و فیلمسازان مستقل و به نسلی تازه از هنرمندان فرصت دیدهشدن بخشید.
«ایمی پولر»، بازیگر و کمدین سرشناس هالیوود، در پادکست «Good Hang» با انتقاد از بیتوجهی همیشگی جوایز اسکار به فیلمهای کمدی گفت: «هر سال همه کمدینها نادیده گرفته میشوند و فقط آدمهای جدی جایزه میگیرند. این واقعاً مزخرف است!»
قاضی دادگاه نیویورک شکایت هاروی واینستین علیه ایروین ریتر، مدیر حسابداری سابق شرکت واینستین و یکی از افشاگران اصلی رسوایی جنسی او را رد کرد. این شکایت که با انگیزه «انتقامجویی» مطرح شده بود، از سوی دادگاه بیاساس و فاقد وجاهت قانونی شناخته شد.
پس از درگذشت رابرت ردفورد، اسطوره هالیوود و بنیانگذار جشنواره ساندنس، بسیاری از طرفداران به سراغ آثار ماندگار او رفتهاند تا بار دیگر درخشش این ستاره فراموشنشدنی را مرور کنند. در این مطلب، ۱۰ فیلم مهم و تاثیرگذار ردفورد را معرفی میکنیم.
نخستین تریلر فیلم «هانا کُره» (Hana Korea)، با بازی ستاره سریال «پاچینکو» کیم مینها، پیش از نمایش جهانیاش در جشنواره بینالمللی فیلم بوسان منتشر شد. این اثر، داستانی احساسی درباره پناهجویی از کره شمالی است که تلاش میکند در جامعه پرشتاب و مدرن کره جنوبی زندگی تازهای را آغاز کند.
فیلم سینمایی «گوزنهای اتوبان»، به کارگردانی و تهیهکنندگی ابوالفضل صفاری و محصول مشترک ایران و آلمان، از امروز در سینماهای سراسر کشور به نمایش درآمد. همزمان با آغاز اکران، از آنونس این فیلم نیز رونمایی شد تا مخاطبان را با حال و هوای این اثر تحسینشده آشنا کند.
در تصمیمی غیرمنتظره، کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران، فیلم «علت مرگ نامعلوم» را به عنوان گزینه نهایی برای رقابت در اسکار معرفی کرد. این انتخاب در حالی صورت گرفت که فیلمهای «پیر پسر» و «زن و بچه» از شانسهای اصلی این رقابت بودند. به دنبال این اتفاق، اکتای براهنی، کارگردان «پیر پسر»، با انتشار استوریهای پرخاشگرانه و استفاده از یک شعر حافظ، اعتراض تندی را به کمیته انتخاب نشان داد.
در روز ملی سینما، بلیت نیمبها در سراسر کشور عرضه شد و نتایج خیرهکنندهای به همراه داشت. این سیاست، با افزایش چشمگیر مخاطبان به حدود ۲۸۰ هزار نفر، فروش گیشه را نیز به طرز قابلتوجهی افزایش داد و ثابت کرد کاهش قیمت بلیت میتواند به رونق اقتصادی سینماها کمک کند. این گزارش به بررسی جزئیات آمارهای این روز و تأثیر آن بر صنعت سینما میپردازد.
«ستاره سهیل»، تازهترین اثر نمایشی سهیل ملکی، نویسنده و کارگردان شناختهشده تئاتر، به زودی در تماشاخانه لبخند به روی صحنه خواهد رفت. این نمایشنامه که روایتی عاشقانه را در فضایی بیمارستانی بازگو میکند، تازهترین تجربه کارگردانی ملکی پس از نمایشهای موفق «ابرها» و «اعترافاتی درباره زنان» است.
نمایش «قهوه قجری» به نویسندگی آتیلا پسیانی و کارگردانی علی برجی، از روز جمعه ۲۸ شهریورماه اجرای خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز میکند. این نمایش ۶۵ دقیقهای که به تهیهکنندگی عمران دهقانی و با مشاوره سیروس همتی تولید شده، هر شب ساعت ۱۸:۳۰ به روی صحنه خواهد رفت و با روایتی جذاب از یک راز خانوادگی، به استقبال علاقهمندان تئاتر میرود.
نمایش کمدی برگزیده جشنواره تئاتر فجر، «دشمن خدا» به کارگردانی مجید عراقی و عمادالدین رجبلو، از امروز (چهارشنبه ۲۶ شهریور) برای چهارمین بار در تئاتر هامون روی صحنه میرود. این نمایش که روایت دو جدال در موقعیتهای مشابه برای کشف حقیقت است، با گروه بازیگران جدید خود، تجربهای متفاوت و جذاب را برای مخاطبان رقم خواهد زد.
ستاد خبری بیست و دومین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی اعلام کرد که از میان ۹۵ اثر نمایشی در بخشهای «مرور» و «تازههای تولید»، ۱۶ اثر برای اجرای صحنهای انتخاب شدهاند. این آثار توسط هیئت انتخابی متشکل از محمدحسین ناصربخت، حسین کیانی و علی شمس برگزیده شدند.
در روزگاری که بخش بزرگی از سینمای ایران گرفتار مدهای مقطعی و سطحی شده است، محمود کلاری با فیلم «آدمفروش» به یادمان میآورد که سینما هنوز میتواند آرام، انسانی و قصهگو باشد. این فیلم در ظاهر ساده و جمعوجور است، اما در عمق خود بیانیهای علیه بیقراری و آشوبی است که در سالهای اخیر به بخشی از عادتهای سینمای ایران بدل شده.
فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» به عنوان نماینده ایران در نود و هشتمین دوره مراسم اسکار معرفی شد. این انتخاب، برخلاف پیشبینیهای بسیاری از منتقدان و سینماگران بود و پرسشهایی را در مورد معیارهای انتخاب، از جمله سیاسی بودن آن، مطرح کرده است.
ابوطالب حسینی و امیرحسین قیاسی، دو چهره مطرح کمدی که از مسابقه خندانندهشو به شهرت رسیدند، اکنون به عنوان نمونههای برجسته موج جدید طنز در فضای اینترنت شناخته میشوند. هرچند هر دو از یک نقطه آغاز کردند، اما سبک و رویکرد متفاوت آنها در برنامهسازی، هر یک را به ستارهای در این عرصه تبدیل کرده است.
انتشار ویدیویی از اجرای آرون افشار که در آن پدر و برادرش را برای خواندن به روی صحنه میآورد، بهانهای شد تا یک مقاله انتقادی به مرور کارنامه این خواننده بپردازد. این مقاله با اشاره به حواشی گذشته، از افت محبوبیت آرون افشار سخن میگوید و او را به نداشتن دانش پایهای موسیقی متهم میکند.
مستند اقتباسی «دستگیری پرستار قاتل»، محصول ۲۰۲۲ انگلستان، یکشنبه ۳۰ شهریور در قالب صد و نهمین برنامه «مستنداتِ یکشنبه» در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید. پس از اکران، زهرا مشتاق، منتقد سینما، درباره این فیلم صحبت خواهد کرد.
پس از آنکه فیلم سینمایی «باشو، غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی، جایزه بهترین فیلم بخش کلاسیک هشتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد، نسخه ترمیمشده این فیلم به نمایش گذاشته میشود. این اکران ویژه، با همکاری موزه سینما، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ایکوم برگزار خواهد شد.
چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران برای اولینبار در تاریخ خود، یک سانس نمایش ویژه را به مخاطبان نابینا اختصاص داده است. این برنامه در آخرین روز جشنواره و با هدف فراهم کردن تجربهای فراگیر و متفاوت از سینما برای این قشر از جامعه برگزار میشود.
فیلم مستند بلند «بالهای آوازخوان» به نویسندگی و کارگردانی هیمن خالدی، موفق به راهیابی به بخش مسابقه آثار مستند بیست و یکمین جشنواره فیلم زوریخ و شصت و نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم لندن (BfI) شد. این موفقیت در ادامه حضور بینالمللی این مستند پس از پذیرفته شدن در جشنواره فیلم بوسان است.