جشنواره فیلم لندن (BFI LFF) امسال با ترکیبی از فیلمهای مطرح بینالمللی، گفتوگوهای پرستاره و بحثهای داغ درباره نقش هوش مصنوعی در سینما برگزار شد. در این میان، حضور دوباره دنیل دی-لوییس پس از سالها دوری از بازیگری، لحظهای تاریخی برای دوستداران سینما رقم زد.
نمایشگاه تازه گییرمو دل تورو در لندن، از طراحی لباس تا جزئیات حیرتانگیز ساخت هیولا در فیلم «فرانکشتاین» را آشکار میکند؛ جایی که جیکوب الوردی با ساعتها گریم و دهها پروتز، به موجودی زنده از قرن نوزدهم بدل میشود.
ریچارد لینکلیتر در جشنواره فیلم لندن فاش کرد که برای متقاعد کردن اتان هاوک به تغییر کامل در نقش آهنگساز لورنس هارت در فیلم تازهاش «بلو مون»، مجبور شده «کارگردانی غرغرو» باشد — تا جایی که دوست و همکار دیرینهاش نزدیک بود از کوره در برود.
جاستین ریست، مدیر شاخه فرانسه و اروپای جنوبی یوتیوب، در سخنرانی خود در بازار بینالمللی فیلم کلاسیک لیون (MIFC)، تأکید کرد که این پلتفرم به پناهگاهی برای فیلمهای کلاسیک تبدیل شده است؛ جایی که فرهنگ زنده میماند و نسلها را به هم پیوند میزند.
امارت شارجه با راهاندازی و توسعه سریع شهرک رسانهای «شمس» (Sharjah Media City)، گامی بلند برای تبدیل شدن به مرکز نوآوری و تولید محتوای بومی در منطقه برداشته است. «شمس» بر خلاف الگوهای دبی و ابوظبی، با تکیه بر فرهنگ غنی عربی، چابکی و حمایت از خالقان مستقل و آموزش، به بستری حیاتی برای نسل جدید فیلمسازان و کارآفرینان رسانهای تبدیل شده است.
بن استیلر در مستند جدید خود، «Stiller & Meara: Nothing Is Lost»، چهرهای صادقانه و عمیق از زندگی پدر و مادرش، جری استیلر و آن میرا، ارائه میدهد. این فیلم که از ۲۴ اکتبر در +Apple TV پخش میشود، نه تنها مسیری حرفهای این زوج کمدی معروف دهه ۶۰ را مرور میکند، بلکه با استفاده از گنجینهای از آرشیوهای خانوادگی، روایتی احساسی و نوستالژیک از ازدواج ۶۲ ساله و پرچالش آنها به دست میدهد؛ عشقی که در برابر شهرت و تنشها دوام آورد.
پرونده جنجالی کوین کاستنر، بازیگر و کارگردان هالیوود، با رد درخواست او برای رد شکایت بدلکار فیلم «Horizon 2» ادامه پیدا کرد. «دِوین لابلا» بدلکار زن، کاستنر و تیم تولید را به دلیل مجبور کردن او به اجرای صحنه «تجاوز شبیهسازیشده» بدون هشدار قبلی و ناظر صمیمی متهم کرده است. با وجود دفاع کاستنر و استناد به قانون آزادی بیان، قاضی معتقد است ادعاهای بدلکار دارای اعتبار لازم برای بررسی است و هشت اتهام از جمله آزار جنسی و تبعیض جنسیتی پابرجا ماندند.
در ادامه مجموعهبرنامههای «حقوق در سینما» با تمرکز بر «درامهای دادگاهی»، فیلم ماندگار «دادگاه نورنبرگ» (۱۹۶۱) به کارگردانی استنلی کریمر در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمیآید. این رویداد روز یکشنبه، ۲۷ مهر، ساعت ۱۵ برگزار میشود و پس از نمایش، بهمن کامیار (وکیل و فیلمساز) با دبیری امیرحسین سلیمیان، به تحلیل و بررسی موضوعاتی چون مسئولیت فردی در برابر جنایات جنگی خواهد پرداخت.
هیمن خالدی، کارگردان مستند «بالهای آوازخوان» و برنده جایزه بهترین فیلم بخش آسیا از جشنواره بوسان، به دلیل امتناع سفارت سوییس از صدور ویزا نتوانست در این جشنواره حضور یابد. همچنین پرونده ویزای انگلستان او نیز کنسل شد و این مستند بدون حضور عوامل در بخش رقابتی مستند گریرسون جشنواره لندن به نمایش درآمد.
فیلم جادهای «هجرت» ساخته شهاد امین، فیلمساز زن سعودی، به عنوان نامزد رسمی عربستان سعودی برای رقابت در بخش بهترین فیلم بلند بینالمللی اسکار انتخاب شد. این دومین نامزدی امین در اسکار است و فیلم او که داستان پیوند نسلهای زنان سعودی در طول سفری در صحرا (با پسزمینه حج) را روایت میکند، پیش از این در جشنواره ونیز نمایش داده شده و برنده جایزه NETPAC بهترین فیلم آسیایی شده بود.
نمایش «روایتهای جسته گریخته» به نویسندگی مزدک صالحی و کارگردانی سمیه آباده از روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه در تماشاخانه طهران روی صحنه رفت.
بخش بینالملل ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر کوتاه کیش با حضور ۳ اثر از کشورهای فرانسه، ترکیه و پاکستان اعلام شد. این جشنواره به دبیری عباس نجاری، از ۲۶ تا ۲۹ مهرماه در سه فضای غیرمتعارف کافهای، کشتی و ساحل برگزار میشود و این آثار خارجی برای رقابت در این بخش روی صحنه خواهند رفت.
مایش کمدی اجتماعی «دمانس» نوشته حامد رحیمی صدر با کارگردانی مهدی هاشم آبادی، از ۲۹ مهرماه در تماشاخانه طهران اجرا میشود. این اثر که هر شب ساعت ۲۱ در سالن مدهآ روی صحنه میرود، همزمان با رونمایی از پوستر، پیشفروش بلیت خود را در سایت تیوال آغاز کرده است.
ستاد اطلاعرسانی چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در آستانه برگزاری، برای رفع انتقادهای موقعیت مکانی پردیس سینمایی ایرانمال، از ارائه حمل و نقل عمومی رایگان (شاتل سرویس) برای مهمانان خبر داد.
سپینود ناجیان، داستاننویس و فیلمنامهنویس متولد سال ۱۳۵۰ در تهران، روز ۲۳ مهرماه پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان درگذشت. او فیلمنامه برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره تورین ایتالیا، یعنی «بوتاکس» ساخته کاوه مظاهری را مشترکاً نوشت و سابقه همکاری با نشریاتی چون مجله همشهری داستان را در کارنامه داشت.
مسعود کیمیایی، در سوگ ناصر تقوایی دلنوشتهای را به نگارش درآورد. کیمیایی در این پیام فقدان دوست خود را «بسیار دشوار» خواند و ناصر تقوایی را «یک دوست شریف» توصیف کرد.
چهل و پنجمین برنامه نمایش فیلمتئاترهای شاخص با اکران فیلمتئاتر «چه کسی از ویرجینیا ولف میترسد»، اثر ادوارد آلبی، در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود. این فیلمتئاتر محصول ۲۰۱۷ هلند، چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴، ساعت ۱۷ در سالن استاد ناصری به نمایش درآمده و پس از آن با حضور عسل عصری ملکی (منتقد تئاتر) نقد و بررسی خواهد شد.
پس از برگزاری مراسم تشییع پیکر ناصر تقوایی در «خانه سینمای شماره ۲», جمعی از هنرمندان و علاقهمندان خالق «ای ایران» برای خاکسپاری راهی امامزاده طاهر کرج شدند.
مراسم بدرقه زندهیاد ناصر تقوایی با حضور سینماگران و همکاران این هنرمند و بدون سخنرانیهای معمول در ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار شد.
حسامالدین سروری، کنترلچی سینما بهمن تهران با یافتن و بازگرداندن کیفی حاوی مقادیر قابلتوجهی دلار و یورو (حدود یک میلیارد تومان وجه نقد) به صاحبش، نمونهای از امانتداری و تعهد را به نمایش گذاشت.