نمایش مونولوگ «ناگهان سامورایی» به نویسندگی، کارگردانی و بازی سیامک زینالدینی، از روز ۲۲ مهرماه در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به روی صحنه میرود. این اثر که توسط «خانه تمرین علی شمس» مجری طرح شده، مرثیهای است برای نسل دهه شصتیها و رفقای از دست رفته آنان، که در بستر روایت زندگی و تراژدی قهرمان کشتی، بابک قربانی، به گذشته، حال، رؤیا و واقعیت در رفت و آمد است.
فیلم «خرگوش سیاه، خرگوش سفید»، چهارمین فیلم بلند شهرام مکری، پس از موفقیت در جشنوارههای بوسان، لندن و شیکاگو، به بخش رقابتی سینمای آسیای سی و ششمین دوره جشنواره فیلم سنگاپور راه یافت. این فیلم که نماینده سینمای تاجیکستان در اسکار ۲۰۲۶ نیز هست، به زبانهای فارسی و تاجیکی تهیه شده و در خلاصه داستان آن، سه روایت به ظاهر جداگانه در یک کل معماگونه و با امضای سبک مکری (برداشتهای بلند و رئالیسم جادویی) بههم پیوند میخورند.
اصر تقوایی، هنرمند درگذشته سینمای ایران، علاوه بر آثار ماندگارش در فیلمسازی، روحی کنجکاو و عمیق در عرصه عکاسی و هنرهای تجسمی نیز داشت. او در نوشتهای قدیمی (سال ۱۳۵۲) هنر عکاسی را «مشاهدهی روحیه جامعه» و «فضا»ی تیره دانسته که در جان آدمی نهفته است. در این گزارش، ضمن نگاهی به فعالیتهای تقوایی دور از سینما، آثار هنرمندان گرافیست و کاریکاتوریست مانند بهزاد خورشیدی، بزرگمهر حسینیپور و امین منتظری که به چهره و ویژگیهای این فیلمساز بزرگ واکنش نشان دادهاند، مرور میشود.
ر پی برگزاری جلسه نهایی کمیته تجزیه و تحلیل حرفهها و مشاغل سینما، ۱۸۰ شغل (شامل ۲۰ گروه شغلی بزرگ، ۹۷ شغل اصلی و ۸۱ زیرشغل) در حوزه سینما شناسایی و احصا شد. حسین یزدانشناس، مدیرکل دفتر مطالعات سینمایی، اعلام کرد که هدف اصلی این طرح، تعیین شایستگیها و صلاحیتهای شغلی، برنامهریزی آموزشی و در بلندمدت، اتصال آن به نظام صلاحیت حرفهای برای تعیین حقوق و دستمزد عادلانه، بیمه و مزایای بازنشستگی است.
دیان کیتون، ستاره برنده اسکار فیلم «آنی هال» که در ۷۹ سالگی درگذشت، در طول چند دهه فعالیت خود، با نقشآفرینیهای بهیادماندنی در آثار جدی و کمدی به یکی از نمادهای ماندگار هالیوود تبدیل شد.
ناصر تقوایی، نویسنده، فیلمساز و عکاس برجسته سینمای ایران، صبح امروز سهشنبه ۲۲ مهرماه به دلیل عوارض ناشی از کهولت سن و بیماری، در بیمارستان نیکان تهران درگذشت. این خبر از سوی خانه سینما و خانواده ایشان تأیید شده است. تقوایی که خالق آثار ماندگاری چون «ناخدا خورشید»، «آرامش در حضور دیگران» و «کاغذ بیخط» بود، در کارنامه پربار خود سیزده فیلم مستند و شش فیلم بلند سینمایی دارد.
«استیون اسپیلبرگ» با حضور غیرمنتظره در مراسم افتتاحیه فیلم «Hamnet» به کارگردانی «کلویی ژائو» در جشنواره فیلم لندن، تحسین خود را نسبت به این فیلم و خالق آن ابراز کرد و گفت ژائو «تپش لرزهای زمین را در هنر خود به تصویر میکشد».
حمید نعمتالله، پریوش نظریه، مهدی جعفری و مریم اسمیخانی به عنوان بخشی از اعضای هیئت داوری مسابقه سینمای ایران معرفی شدند. همچنین مرضیه برومند در بخش پویانمایی و بهمن کیارستمی در بخش مستند داوری خواهند کرد.
نمایشنامه «کمی به من دروغ بگو» نوشته مریم منصوری که اقتباسی آزاد و ادامه داستان نمایشنامه مشهور «دوشیزه جولیا» اثر آگوست استریندبرگ در ۱۰ سال بعد است، در دوره چهارم رپرتوار «صدای نمایشنامهنویس» خوانده میشود. این نمایشنامهخوانی به کارگردانی خود منصوری، با همکاری کانون نمایشنامهنویسان خانه تئاتر، روز شنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه هیلاج برگزار میشود.
سید وحید فخر موسوی، دبیر چهل و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، طی حکمی عباس غفاری را به عنوان مدیر اجرایی این رویداد ملی و بینالمللی منصوب کرد. غفاری که خود نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر است، سوابق مدیریتی متعددی از جمله مدیریت اجرایی تالار شمس و پردیس تئاتر شهرزاد و روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر را در کارنامه دارد.
فیلم کوتاه ۳۳ دقیقهای «سفر»، دومین اثر سینمایی بهرام بیضایی، پس از مرمت و بازسازی با فرمت ۴K، برای اولین بار پس از گذشت بیش از پنج دهه در عرصه بینالمللی به نمایش درمیآید. این فیلم در روزهای ۱۷ و ۲۱ مهرماه (۹ و ۱۳ اکتبر) در شصتونهمین جشنواره بینالمللی فیلم لندن (BFI) نمایش داده خواهد شد.
یلمساز نامدار آمریکایی، در پی درگذشت دایان کیتون، بازیگر برنده اسکار و همکار دیرینهاش، یادداشتی احساسی منتشر کرد. آلن در این یادنامه که در نشریه «The Free Press» به چاپ رسیده، کیتون را «برخلاف هر انسانی که این سیاره تاکنون شناخته» توصیف کرده و نوشت که «جهان، تیرهتر شده است.»
حمید زرگرنژاد، کارگردان فیلم تحسینشده «شمال از جنوب غربی»، پروانه ساخت هفتمین فیلم خود با عنوان «راز آلفا» را دریافت کرد. «راز آلفا» قرار است به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی خود زرگرنژاد ساخته شود.
انیمیشن کوتاه «گلهای کاغذی» به کارگردانی رامک امین کاظمی و تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، به بخش مسابقه هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم تامپا در ایالت فلوریدای آمریکا راه یافت.
نمایش «قلادهای برای یک سگ مرده» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی مسیحا موسوی، هنرمند نابینای کشورمان، آبان ماه سال جاری در مجموعه بوتیک هنر ایران به صحنه میرود. مسیحا موسوی که در اولین تجربه کارگردانی خود، نقش اصلی این اثر را نیز ایفا میکند، روایتی از واپسین لحظات زندگی انسانی را به نمایش میگذارد که به هیبت سگی درآمده و در آستانه فروپاشی است.
با صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی «خاکستر خیال» به تهیهکنندگی مهدی عبادتی، محمدرضا اصلانی، کارگردان مشهور سینمای ایران و خالق اثر ماندگار «شطرنج باد»، پس از ۱۸ سال دوری از صندلی کارگردانی، برای ساخت این فیلم مقابل دوربین خواهد رفت.
با گذشت دو سال از درگذشت تلخ داریوش مهرجویی، حواشی پیرامون معروفترین فیلم او، «هامون»، همچنان مطرح است. مهرجویی در گفتوگویی قدیمی با مانی حقیقی فاش کرده بود که رضا براهنی، نویسنده و منتقد ادبی، تصور میکرده «هامون» بر اساس زندگی شخصی او ساخته شده و به همین دلیل، در مقالهای تند، مهرجویی را «شادروان» خطاب کرده و آثارش را کوبیده بود. مهرجویی در آن مصاحبه همچنین توضیح داده بود که ایده اولیه «هامون» بر اساس رمانی درباره سه برادر شکل گرفته بود و سکانسهای رؤیا و کابوس فیلم، برداشتهایی سینمایی از خوابهای واقعی خودش بودهاند.
فیلم «Vicious»، جدیدترین اثر برایان برتینو، خالق فیلم ترسناک «The Strangers»، با وجود بازی قدرتمند داکوتا فانینگ، در خلق یک وحشت روانشناختی منسجم شکست میخورد. این فیلم داستان زنی افسرده به نام «پالی» را روایت میکند که پس از دریافت جعبهای مرموز، در گرداب کابوسها و توهمات خود فرو میرود. منتقد معتقد است شتابزدگی برتینو در رسیدن به اوج جنون و تکرار شوکها در نیمه دوم، اثر را به تجربهای ذهنفرسا و خستهکننده بدل کرده است.
دیان کیتون، بازیگر، کارگردان و تهیهکننده نامدار آمریکایی که با نقشآفرینی در فیلم «آنی هال» ساخته وودی آلن به اوج شهرت رسید و جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد، در ۷۹ سالگی در لسآنجلس درگذشت.
صدویکمین شماره فصلنامه علمی «تئاتر» ویژه تابستان ۱۴۰۴، به صاحب امتیازی انجمن هنرهای نمایشی ایران و سردبیری مصطفی مختاباد منتشر شد. در این شماره، ۶ مقاله پژوهشی تخصصی به چاپ رسیده که موضوعاتی چون تاریخگرایینوین و تئاتر حماسی در آثار برتولت برشت و پیتر هاکس، واکاوی ظرفیتهای نمایشی منظومههای نیما یوشیج و معناشناسی تاریخی مفهوم تجدد در اندیشه مؤیدالممالک فکری ارشاد را در بر میگیرد