چهارشنبه , ۹ خرداد, ۱۴۰۳
اخبار | صفحه 2285
تهيه‌كننده‌هايی از جنس تئاتر شنبه 5 آبان 1397 10:46
با حضور ستاره اسكندري، رامبد جوان، نويد محمدزاده و احمد مهرانفر

تهيه‌كننده‌هايی از جنس تئاتر

درآمدزايي و بازگشت سرمايه مي‌تواند يكي از علل ورود تهيه‌كنندگان و گاهي سرمايه‌گذاران ناآشنا به تئاتر باشد؛ اما اين ورود از دیدگاه برخي از كارگردانان تئاتر، مي‌تواند آسيب‌هايي را هم براي بدنه تئاتر به‌دنبال داشته باشد. رفتن به سمت تئاتر تجاري، پايين‌آمدن كيفيت نمايش‌ها، تحت سيطره قرارگرفتن گروه نمايشي و حتي كارگردان، خارج‌شدن تئاتر از مسير فرهنگ‌سازي از جمله اين آسيب‌هاست.

غلبه تئاتر گيشه‌ای بر تئاتر محتوايی شنبه 5 آبان 1397 10:33

غلبه تئاتر گيشه‌ای بر تئاتر محتوايی

قیمت‌های گران بلیت تئاتر اولین شکاف و ایجاد فاصله بین مردم و تئاتر است. به‌ویژه در این شرایط بحرانی که مردم از تهیه ساده‌ترین امکانات معیشتی زندگی خود محروم‌اند، اعمال چنین رویه‌ای تئاتر را از سبد اقتصادی و زندگی مردم دور خواهد کرد. نوع ذائقه فرهنگ مصرف‌گرایانه که از فرهنگ سرمایه‌داری الهام می‌گیرد، دیر یا زود تئاتر را به گیشه و گیشه‌گردانی هدایت خواهد کرد و به کالایی مصرفی تبدیل خواهد کرد که تنها برای اقشار مرفه و متمول قابل‌استفاده خواهد بود و هنرمندان نیز در خدمت تأمین سلیقه آنان پیش خواهند رفت و در‌این‌میان تئاتر متعهد، روشنگرانه و ژرف‌اندیش جایی نخواهد داشت و تجارت غلبه خود را اعمال خواهد کرد.

«شورای صنفی نمايش» را به دبيرخانه ثبت قرارداد تبديل کرده‌اند شنبه 5 آبان 1397 09:55

«شورای صنفی نمايش» را به دبيرخانه ثبت قرارداد تبديل کرده‌اند

«دارکوب» به ۲ جشنواره خارجی می‌رود جمعه 4 آبان 1397 15:13

«دارکوب» به ۲ جشنواره خارجی می‌رود

فیلم سینمایی «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی در ۲ جشنواره ایرانی در کشورهای انگلستان و استرالیا حضور می‌یابد.

نوشته‌ای بر نمایش نام‌بره / «نام‌برده نقالی مدرنِ تراژدی انسان/ مکان » جمعه 4 آبان 1397 00:00

نوشته‌ای بر نمایش نام‌بره / «نام‌برده نقالی مدرنِ تراژدی انسان/ مکان »

نام‌برده می خواهد از یک تجربه ی شخصی به تجربه ی عمومی تعمیم پیدا کند از فروپاشی و له شدن انسانی که به دلایل واهی سرکوب می شود، زحماتش نادیده گرفته می شود، و تا مرز طغیان و خردشدگی می رود. جایی که دیگر گذشتن از هرچه حقوق و نفع شخصی برای رسیدن به نتیجه هم، جواب نمی دهد .و از تبارِ مکان هایی بگوید که چگونه از هویتِ واقعی و تاریخی شان، تهی می شوند.

9 چهره‌ فرهنگ و هنر و ادب معاصر ایران بر پرده سینماهای هنرو تجربه جمعه 4 آبان 1397 14:56
مراسم رونمایی از پوستر«چهره‌های ایرانی» انجام شد

9 چهره‌ فرهنگ و هنر و ادب معاصر ایران بر پرده سینماهای هنرو تجربه

شامگاه چهارشنبه دوم آبان مراسم رونمایی از پوستر مستند پرتره‌های «چهره‌های ایرانی» همراه با دیدار کارگردانان این فیلم‌ها انجام شد.

سهيل بيرقی كارگردان فيلم «عرق سرد»: فيلم فيك نساختم جمعه 4 آبان 1397 14:51

سهيل بيرقی كارگردان فيلم «عرق سرد»: فيلم فيك نساختم

در سال 96 براي 8 خانم ورزشكار اين اتفاق افتاده 8نفري كه ما نمي‌شناسيم و عدم اذن همسر زندگي آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است. يعني عدم اجازه همسر باعث مي‌شود با آينده كاري يك زن بازي شود و چه‌بسا آينده او را نابود كند.

قلب گرم شرقی در مواجهه با عقل سرد غربی جمعه 4 آبان 1397 00:00

قلب گرم شرقی در مواجهه با عقل سرد غربی

نمايش استيو جابز، يك روايت شرقي است از مناسبات پيچيده غرب. زيست اينجا و اكنون مهران رنجبر با فلسفه‌اي كه نسبت به مدرنيته دارد، چندان اجازه نمي‌دهد تا به مانند مستند الكس گيبني، نقدي راديكال باشد از مناسبات سرمايه‌داري متاخر به سردمداري اسطوره‌اي چون جابز. در جايي‌كه عشاق سينه‌چاك محصولات اپل، هويتي از آيفون و آي‌پد براي خود ساخته‌ و هر نوع انتقاد را بي‌درنگ پاسخ مي‌دهند، بايد با ادواتي كامل رهسپار منازعه شد. با فرمي راديكل و نظام زيباشناسي نابهنگام و ديگرگو

داوران رپرتوار مونوگهان معرفی شدند جمعه 4 آبان 1397 14:37

داوران رپرتوار مونوگهان معرفی شدند

رؤیا نونهالی، صدرالدّین زاهد، اصغر همّت و حسین کیانی، داوران رپرتوار مونوگهان، شدند.

تئاتر شهر فتح شد؟ جمعه 4 آبان 1397 10:13

تئاتر شهر فتح شد؟

بسياري از گروه‌هاي تئاتري همواره متقاضي اجرا در مجموعه تئاترشهر هستند و اين حضور را همچون افتخاري در كارنامه كاري‌شان تلقي مي‌كنند؛ البته اينكه با در نظر گرفتن وضعيت آشفته و بي‌ضابطه معمول اين مجموعه در طول سه دهه گذشته، تئاترشهر در اذهان همچنان به عنوان يكي از جدي‌ترين و معتبرترين سالن‌هاي تئاتري پايتخت و كشور باقي مانده نكته‌اي قابل تامل است. بي‌شك مرور تاريخ نمايش‌ها و اسامي كارگردانان صاحب‌نامي كه آثار خود را در اين مكان به صحنه برده‌اند از جمله دلايل فرونپاشيدن اين برند و اعتبار است.

فراخوان بخش «مونولوگ» نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی منتشر شد جمعه 4 آبان 1397 09:51

فراخوان بخش «مونولوگ» نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی منتشر شد

فراخوان بخش مونولوگ نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی هم زمان با انتشار پوستر رسمی جشنواره منتشر شد.

نگاهی به فيلم «عرق سرد»/ فيلمی كه اسير پيچيدگی نمی‌شود جمعه 4 آبان 1397 09:42

نگاهی به فيلم «عرق سرد»/ فيلمی كه اسير پيچيدگی نمی‌شود

«عرق سرد» فيلم لايه‌اي و پيچيده‌اي نيست، قصه‌اش اسير خرده‌روايت‌هاي نامعقول نمي‌شود، درون‌گرايي مصنوعي و تعليق‌هاي بي‌منطق ندارد و همه ‌چيز شفاف و روشن بيان مي‌شود، فيلم از لحن و روايت استانداردي برخوردار است و همچنين موقعيت‌پردازي‌هاي درست و به قاعده‌اي دارد كه فيلم را اندازه قاب سينما كرده است. مرزهاي رياكارانه يك مجري تلويزيون را به درستي نشان مي‌دهد، ميزان رابطه‌هايش مشخص است، ديالوگ‌ها مستقيم گفته مي‌شوند، هيچ حفره‌اي در شناخت شخصيت‌ها باقي نمي‌ماند، ريتم در خدمت محتواست و به هيچ‌وجه قصه تعليق‌پذير نيست، هدف محتوايي فيلم كاملا مشخص است.

كسی حق ندارد خود را قيم مردم بداند.... جمعه 4 آبان 1397 09:37
گفت‌وگو با باران كوثری، بازيگر فيلم «عرق سرد»:

كسی حق ندارد خود را قيم مردم بداند....

تحريم حوزه هنري به فروش فيلم كمك نمي‌كند اما متاسفانه از قدرت برخوردار است و سالن‌هاي بزرگ سراسر كشور را در اختيار دارد و اين سالن‌ها را از بعضي فيلم‌ها دريغ مي‌كند.

بی‌توجهی «خانه هنرمندان» و «تئاتر شهر» به دانشجويان جمعه 4 آبان 1397 09:16

بی‌توجهی «خانه هنرمندان» و «تئاتر شهر» به دانشجويان

هر ساله در جريان برگزاري جشنواره تئاتر دانشگاهي، مديران تئاتري تعهداتي در قالب حمايت از اجراي نمايش‌هاي باكيفيت و برگزيده مطرح مي‌كنند. به اين ترتيب اداره كل هنرهاي نمايشي، مركز تئاتر مولوي و خانه هنرمندان ايران از جمله نهادها و مراكزي هستند كه به واسطه در اختيار داشتن سالن‌هاي تئاتري تعهدهايي مطرح مي‌كنند. اما نكته اينجاست كه با يك بررسي اجمالي مي‌توان دريافت كدام مديران و كدام سالن‌ها در نهايت به تعهد خود جامه عمل پوشانده‌اند.

بازیگری که روزهای زندگی‌اش را در سینما بازی کرد/ پول ندارم که سینما بروم جمعه 4 آبان 1397 09:01

بازیگری که روزهای زندگی‌اش را در سینما بازی کرد/ پول ندارم که سینما بروم

خیلی از کسانی که فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» تازه‌ترین اثر سینمایی هومن سیدی را دیدند، لادن ژاوه‌وند را بهترین بازیگر آن می‌دانند اما در نشست خبری فیلم، وقتی که او مقداری درباره گذشته‌اش و اینکه چطور پایش به سینما باز شده صحبت کرد، دیگر به شکل سوژه‌ای بسیار جالب‌تر از یک نابازیگر با استعداد درآمد. او قبلا خودش هم بی‌خانمان بود. پدرش از چهار سالگی سرش را می‌تراشید تا مثل پسرها کار کند. از ۱۴ سالگی به دام اعتیاد افتاد و یخ‌زدن خواهرانش و اعدام برادرش به جرم حمل مواد مخدر را به چشم دید. خود او هم یک‌بار به گمان این که فوت کرده، توسط ماموران شهرداری از گوشه خیابان جمع شد و به سردخانه رفت اما چون جسد او در آمبولانسی که به بهشت‌زهرا می‌رفت معطل ماند، گرما به بدنش رسید و دوباره زنده شد.

گزارش فروش «همه می‌دانند» در اروپا و آمریکای لاتین/ چرا کم فروختی فرهادی؟ جمعه 4 آبان 1397 08:46

گزارش فروش «همه می‌دانند» در اروپا و آمریکای لاتین/ چرا کم فروختی فرهادی؟

فیلم اصغر فرهادی با هزینه‌ای بیش از ۱۲ میلیون دلار ساخته شده و برای بازگرداندن سرمایه اولیه‌اش حداقل باید ۲۴ میلیون دلار بفروشد. اما کل آمار و فروش آن در فرانسه 6میلیون‌و 500 هزار و 931 دلار بود و فروش اسپانیایی آن هم در یک ماه گذشته از رقم دو میلیون و 604 هزار و 556 دلار تجاوز نکرده است.

درباره جنجال جدید صنفی/ دعوای کمیته‌ای در سینما جمعه 4 آبان 1397 03:40

درباره جنجال جدید صنفی/ دعوای کمیته‌ای در سینما

کسی نیست که تا عنوان «کمیته انضباطی» را می‌شنود، یاد فوتبال و مسائل مربوط به آن نیفتد اما کمیته انضباطی در سینمای ایران به تازگی و بنا بر حکمی که از سوی محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان امور سینمایی، برای سیدضیا هاشمی به‌عنوان دبیرکمیته انضباطی کارگروه اکران صادر شد، کارش را شروع کرده‌است. چندوقت پیش که این کمیته تازه‌تاسیس، به سه نفر از تهیه‌کنندگان سینما درخصوص ارتباط با پروژه‌های مشکوک مالی تذکر داد، برای اولین بار نام چنین کارگروهی مطرح شد. حالا این کمیته قصد دارد قوانین جدیدی برای سالن‌های سینمایی وضع کند که با واکنش انجمن سینماداران مواجه شده است.

مسافر «خانه پوشالی» سوژه مستندسازان آمریکایی جمعه 4 آبان 1397 03:37
گزارشی از ۳ مستندی که سراغ ترامپ و سیاست‌هایش رفته است

مسافر «خانه پوشالی» سوژه مستندسازان آمریکایی

مستندسازان آمریکایی اقدام به تولید آثار مهمی درخصوص معرفی ترامپ کردند. در این بین تاکنون سه مستند مطرح درباره ترامپ ساخته شده که در ادامه به آنها می‌پردازیم. البته کارهای دیگری چون «Trumped» نیز ساخته شد که انتخاب دونالد ترامپ را بزرگ‌ترین شکست سیاسی در تمام دوران سیاسی آمریکا می‌داند.

تئاتر و جزیره‌های صنفی، راه نجات تئاتر چیست؟ جمعه 4 آبان 1397 03:29
راحله قبادی

تئاتر و جزیره‌های صنفی، راه نجات تئاتر چیست؟

خانه تئاتر موسسه فرهنگی هنری خانه تئاتر نزدیک به 18 سال است که توسط تعدادی از هنرمندان تشکیل شده است، این موسسه با بهره‌مندی از شرایط زمانی خود در عنوانش کلمه «خانه» را به کار برده که در نگاه اول مخاطب را به اشتباه می‌اندازد که خب حتما اینجا مرکز صنفی من است اما واقعیت آن چیزی است که چند روز پیش ایرج راد در شب تئاتر شبکه چهار گفته و اینکه خانه تئاتر، صنف تئاتر نیست چراکه هیچ مجوز قانونی در این رابطه ندارد. پس خانه تئاتر را می‌توان همین‌جا پرونده‌اش را بست و گفت که با احترام به تلاش‌های گذشته و اکنون اعضای اندک این خانه که گویا 1700 هنرمند هستند، باید گفت نمی‌توان امیدی به آینده آن داشت و البته در چند ماه اخیر هم خانه تئاتر با مدیریت جدیدش تبدیل به یک مرکز رسانه‌ای شخصی شده است.

نمایش «مزامزا» با ۴ هزار مخاطب به پایان رسید پنجشنبه 3 آبان 1397 21:36

نمایش «مزامزا» با ۴ هزار مخاطب به پایان رسید

نمایش‌ «مزامزا» به کارگردانی سیروس همتی با ۳ هزار و ۸۵۷ مخاطب در روز سه‌شنبه ۱ آبان به اجرای خود پایان داد.