چهارشنبه , ۲ آبان, ۱۴۰۳
اخبار | صفحه 2539
بازگشت قشقایی به حالت قبل جمعه 16 شهریور 1397 16:31

بازگشت قشقایی به حالت قبل

ورودی تالار قشقایی تئاتر شهر بار دیگر به صورت سابق خود برگشت.

مشارکت ۱۷۰ نفر از اهالی رسانه در انتخاب موثرترین چهره سینمایی سال جمعه 16 شهریور 1397 16:23

مشارکت ۱۷۰ نفر از اهالی رسانه در انتخاب موثرترین چهره سینمایی سال

موثرترین چهره سینمایی سال ۹۶ با مشارکت ۱۷۰ روزنامه نگار سینمایی و فعال رسانه‌ای حوزه سینما انتخاب شد که جایزه «سینماسینما» روز یکشنبه ۱۸ شهریور به این چهره اهدا می‌شود.

رنو روپ بازیگر «اشک‌ها و لبخندها» درگذشت جمعه 16 شهریور 1397 16:11

رنو روپ بازیگر «اشک‌ها و لبخندها» درگذشت

رنو روپ بازیگر کهنه‌کار صحنه‌های برادوی و از بازیگران نمایش «اشک‌ها و لبخندها» در ۸۰ سالگی درگذشت.

جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان چگونه افول کرد؟ لکنت زبان سینمای ایران برای کودکان چهارشنبه 14 شهریور 1397 18:11

جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان چگونه افول کرد؟ لکنت زبان سینمای ایران برای کودکان

یکی از غمبارترین اتفاقاتی که برای سینمای ایران در حدود ۲۰ سال اخیر رخ داد، رو به افول گذاشتن سینمای کودک بود. سینمای کودک از ابتدا مورد علاقه جریان‌های نو اندیش و نخبه‌گرای فیلمسازی در ایران بود و لزوم سخن گفتن به زبان ساده برای کودکان، این جریان‌ها را به سمتی هدایت می‌کرد که به‌رغم سطحی نبودن مضامین‌شان، با ادبیات عامه مردم هم ارتباط برقرار کنند. از علی حاتمی، بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، کیومرث پوراحمد، محمدرضا اصلانی و تعداد زیادی از نسل اول فیلمسازان روشنفکر ایران گرفته تا نسل دوم آنها که افرادی از قبیل مجید مجیدی، کیانوش عیاری، تهمینه میلانی، مسعود جعفری‌جوزانی، محمدرضا هنرمند و... را شامل می‌شد، همه با سینمای کودک پا به عرصه فیلمسازی گذاشتند. اما سینمای ایران امروز به وضعیتی رسیده که در ۱۰ سال گذشته، فیلم‌هایی که در حوزه کودک ساخته شده‌ و رضایت کامل را جلب کرده باشند، کمتر از تعداد انگشتان دو دست هستند.

گیشه سینمای ایران در دست کدام پخش‌کنندگان است+جدول چهارشنبه 14 شهریور 1397 18:05

گیشه سینمای ایران در دست کدام پخش‌کنندگان است+جدول

جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما با انتشار آماری؛ اطراعاتی از نقش دفاتر پخش در تعداد اکران فیلم‌ها را اعلام کرد.

خوانشی از فیلمِ «خشت و آینه» ساخته‌ ابراهیم گلستان/ وقتی بچه، بچه بود چهارشنبه 14 شهریور 1397 17:58

خوانشی از فیلمِ «خشت و آینه» ساخته‌ ابراهیم گلستان/ وقتی بچه، بچه بود

ابراهيم گلستان چه در مقامِ داستان‌نویس، چه در مقامِ فیلم‌ساز از تردیدی که نسبت به زیست جامعه‌ی پا در هوای ایران دارد روایت می‌کند. او دراین اثر هیچ اعتمادی به نمادهایی که قرار است نجات‌بخش باشند ندارد. جوانی خموده، اخته‌گی، کودکانِ رهاشده و گم‌شدن و از همه مهم‌تر فقدانِ اخلاق باعث می شود او در پایان اثر در فضایی طعنه‌آلود صدای گوینده‌ی تلویزیون را پخش کند که در بابِ نوع‌دوستی سعدی می‌گوید و این‌که نتوان بر برخی نامِ آدمی نهاد.

با بودجه يك فيلم كوتاه، فيلم بلند سينمايی ساختيم چهارشنبه 14 شهریور 1397 17:46
گفت‌وگو با سيد مهدی احمدپناه، كارگردان فيلم «مكان»

با بودجه يك فيلم كوتاه، فيلم بلند سينمايی ساختيم

«مكان» عنوان يكي از فيلم‌هاي تجربه‌گرايي است كه اين روزها در گروه سينمايي هنر و تجربه نمايش داده مي‌شود. در ظاهر و نگاه اوليه خط روايت اين فيلم به موضوع مهمي نمي‌پردازد، اينكه چهار پسر جوان در پايتخت ماشيني در اختيار دارند و ته جيب‌شان هم كمي پول است و در عين حال تصميم دارند تفريح كنند به نظر موضوع مهمي نمي‌آيد، اما «مكان» در بطن ماجرا و زيرلايه‌هاي داستاني خود از موضوعي مهم صحبت مي‌كند. اينكه براي جواناني كه مي‌خواهند اوقات فراغت خود را بگذرانند در كلانشهري چون تهران، براي تفريح آنها هيچ گزينه‌اي وجود ندارد اما امكان خلاف كردن تا دل‌تان بخواهد سر راه‌شان وجود دارد. سواي از موضوع فيلم، مكان از ساختار و كارگرداني متفاوتي برخوردار است.

برگزیدگان سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان معرفی شدند چهارشنبه 14 شهریور 1397 17:06

برگزیدگان سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان معرفی شدند

مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان صبح امروز در سالن نشاط شهر مریوان و با حضور مدیران فرهنگی هنری ، مدیران شهر و استان کردستان و هنرمندان تئاتر و تئاتر خیابانی آغاز شد.

بزرگداشت کلاری و مکری در آمریکا و فرانسه چهارشنبه 14 شهریور 1397 15:02

بزرگداشت کلاری و مکری در آمریکا و فرانسه

حضور ۴ سینماگر ایرانی در جشنواره‌ کانادایی و برگزاری برنامه بزرگداشت محمود کلاری و شهرام مکری در نیویورک و فرانسه تازه‌ترین حضور سینماگران ایرانی را در عرصه بین‌المللی رقم می‌زند.

چند نکته درباره برخی کمک‌های مالی وزارت ارشاد چهارشنبه 14 شهریور 1397 15:00

چند نکته درباره برخی کمک‌های مالی وزارت ارشاد

در راستای تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر شفاف‌سازی مالی و ارائه‌ی گزارش از میزان هزینه‌ها و حمایت‌ها، معاونت توسعه‌ی منابع و مدیریت این وزارتخانه گزارشی را از کمک ۶۶۲ میلیارد ریالی خود به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر کرد.

اسپانیا و آرژانتین آماده اکران «همه می‌دانند»+عکس چهارشنبه 14 شهریور 1397 14:55

اسپانیا و آرژانتین آماده اکران «همه می‌دانند»+عکس

همزمان با تبلیغات گسترده «همه می‌دانند» در اسپانیا و آرژانتین این فیلم تا ۱۰ روز آینده در این دو کشور بر روی پرده خواهد رفت.

۱۰ کشور وارد رقابت اسکار خارجی شدند چهارشنبه 14 شهریور 1397 14:51

۱۰ کشور وارد رقابت اسکار خارجی شدند

اوکراین، کلمبیا، اکوادور، اتریش، نروژ، سنگاپور، فنلاند، کوزوو، کرواسی و لتونی جدیدترین کشورهایی هستند که نمایندگان خود را برای شرکت در جوایز اسکار ۲۰۱۹ معرفی کردند.

یک میلیارد و پانصد میلیون تومان خانه تئاتر کجا خرج شد؟ چهارشنبه 14 شهریور 1397 14:48
رییس هیات مدیره پاسخ داد؛

یک میلیارد و پانصد میلیون تومان خانه تئاتر کجا خرج شد؟

ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر درباره گزارش اداره کل هنرهای نمایشی مبنی بر پرداخت یک میلیارد و پانصد میلیون تومان به اداره تئاتر توضیحاتی ارایه داد.

«بیوه‌های غمگین سالار جنگ» به تالار مولوی می‌آیند چهارشنبه 14 شهریور 1397 13:44

«بیوه‌های غمگین سالار جنگ» به تالار مولوی می‌آیند

نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» محصول تلاش هنرجویان نوجوان مدرسه سینما تئاتر هنر هفتم در اجرایی ویژه روز شنبه ۱۷ شهریورماه روی صحنه می‌رود.

چرا ترانه علیدوستی دور تلویزیون را خط کشید؟ چهارشنبه 14 شهریور 1397 13:40

چرا ترانه علیدوستی دور تلویزیون را خط کشید؟

ترانه علیدوستی که سال‌هاست در هیچ برنامه‌ای تلویزیونی حضور پیدا نکرده و در سریالی هم ایفای نقش نداشته است، در خاطره‌ای، علت قهر خود با صداوسیما را توضیح داد.

ضرورت استاندارد چهارشنبه 14 شهریور 1397 13:30

ضرورت استاندارد

طراحی موضوعات و درس‌ها در «دوره تخصصی تهیه‌کنندگی تئاتر در ایران» با هدف شناخت استانداردهای مدیریت شبکه تولید، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که آموختن در فرم گفت‌وگو رخ دهد و از این‌رو می‌توان آن را برنامه‌ای سنجیده و به فوریت مورد نیاز نام نهاد.

چرا «تنگه ابوقریب» فیلم مهمی است؟ چهارشنبه 14 شهریور 1397 13:23

چرا «تنگه ابوقریب» فیلم مهمی است؟

یکی از ویژگی‌های دیگر «تنگه ابوقریب» مسیری است که برای شخصیت‌پردازی در نظر گفته است. فیلم با دیالوگ شخصیت‌ها آغاز می‌شود و به مرور برای مخاطب خاستگاه هرکدام از آنها و طبقه اجتماعی و دغدغه‌هایشان مشخص می‌شود و از آن به بعد مخاطب هر لحظه دلش با شخصیت‌هایی است که انگار سال‌هاست آنها را می‌شناسد. قهرمانانی که برخلاف سایر فیلم‌های جنگی که تا پیش از این می‌شناختیم، کاملا زمینی‌اند. شاید در برخورد اول با فیلم حس شود که حادثه بر شخصیت‌ها غلبه دارد؛ درصورتی‌که شخصیت‌ها هرکدام هویتی دارند و هویتشان با مفهوم جنگ گره خورده است.

حرف‌های تلخ از زبان عروسک‌ها دلپذیر می‌شود چهارشنبه 14 شهریور 1397 13:19
با مرضیه برومند، دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک

حرف‌های تلخ از زبان عروسک‌ها دلپذیر می‌شود

مرضیه برومند امسال برای سومین دوره پیاپی دبیری این جشنواره را برعهده داشت. او به‌همراه هنرمندانی مانند بهروز غریب‌پور و جواد ذوالفقاری اواخر دهه 60 جشنواره نمایش عروسکی را راه‌اندازی کردند. برومند بعد از مدتی به دلیل مشغله‌هایش در سینما و تلویزیون، مدتی از این جشنواره فاصله گرفت تا اینکه از سال 93 به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی بار دیگر به این جشنواره بازگشت و برای سه دوره پیاپی، دبیری آن را عهده‌دار شد.

سياست‌زدايي، تبليغ انفعال و درآمد بيشتر چهارشنبه 14 شهریور 1397 12:04

سياست‌زدايي، تبليغ انفعال و درآمد بيشتر

اين روزها شرايط مالي و اقتصادي مردم با پيچ‌وتاب مواجه شده ولي تئاتر سكوت كرده است؛ مي‌خواهد بفروشد. پس به سرگرمي بدل مي‌شود و مخاطب را به انفعال دعوت مي‌كند. البته كه گويا انفعال تماشاگر شرايط بقاي چنين جريان تئاتري را تضمين مي‌كند.

چيزي شبيه بازيافت زباله چهارشنبه 14 شهریور 1397 11:57
گفت‌وگو با رضا سرور، مترجم و پژوهشگر تئاتر درباره سيطره سرمايه بر جريان نمايش در ايران

چيزي شبيه بازيافت زباله

ارايه صورت‌بندي روشن از وضعيت كلي حاكم بر تئاتر- حداقل در تهران- بسيار دشوار شده است. طبق آمار، روزانه چيزي حدود ١٢٠ نمايش در پايتخت روي صحنه مي‌رود كه اين تعداد در مقايسه با همين ٥-٤ سال قبل به نظر خيره‌كننده مي‌رسد. اما در شرايطي كه نهادهاي دولتي، حاكميتي و شهرداري‌ برخلاف تجربه جهاني! يك‌سره چشم بر حمايت از اين هنر بسته‌اند و صفر تا صد هزينه‌هاي توليد و اجراي نمايش روي دوش هنرمندان گذاشته شده، بيش از آنكه با فعاليتي فرهنگي مواجه باشيم با داد و ستد براي بقا مواجهيم.