لیونل مسی، فوقستاره آرژانتینی دنیای فوتبال، با عملکرد درخشان خود در اینترمیامی همچنان تحسینها را برمیانگیزد؛ اینبار برد پیت، بازیگر سرشناس آمریکایی، زبان به ستایش او گشود و از لحظهای گفت که بالاخره دلیل شگفتزدگی جهانی از بازی مسی را درک کرده است. این در حالی است که آینده حضور مسی در لیگ آمریکا در هالهای از ابهام قرار دارد.
فریبرز عربنیا، بازیگر شناختهشده سینما و تلویزیون ایران، با انتشار ویدئویی از تصمیم خود برای بازگشت به کشور پس از حدود هشت سال خبر داد. او ضمن تأکید بر پیوند عمیق خود با مردم ایران، اعلام کرد که سفرش به خارج از کشور هرگز بهمنزله مهاجرت دائمی نبوده و شرایط خانوادگی دلیل اصلی این دوری بوده است.
در شبی که برد پیت، ستاره ۶۱ ساله سینمای هالیوود، برای تبلیغ فیلم جدیدش «فرمول یک» در ژاپن حضور داشت، خانهاش در لسآنجلس توسط سارقان مورد دستبرد قرار گرفت. هنوز جزئیاتی از اموال سرقتشده اعلام نشده، اما تصاویر منتشرشده از صحنه، خبر از یک ورود خشونتآمیز و آسیب گسترده به خانه میدهند.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا در تازهترین فهرست دعوتشدگان خود برای عضویت در اسکار، نام چهار سینماگر ایرانی را نیز قرار داده است. سعید روستایی، پیمان معادی، شیرین سوهانی و حسین ملایمی در میان ۵۳۴ چهره جهانی هستند که به این نهاد معتبر سینمایی دعوت شدهاند؛ موجی که از آن به عنوان بزرگترین فراخوان عضویت از سال ۲۰۲۰ یاد میشود.
با فروکش کردن تنشها و اعلام آتشبس، فعالیتهای هنری به تدریج از سر گرفته میشوند. در این میان، نمایش «امشب به صرف بورش...» به کارگردانی صابر ابر و با بازی الهام کردا، به عنوان نخستین اثر نمایشی پس از وقفهی دو هفتهای، اجرای خود را دوباره آغاز کرد و با استقبال پرشور تماشاگران روبهرو شد.
جهانسوز فولادی از هنرمندان با سابقه عرصههای تئاتر و موسیقی دار فانی را وداع گفت.
صابر ابر اجرای نمایش خود را از روز سه شنبه، سوم تیر ماه از سر میگیرد.
فیلم قرقیزستانی «سیاه، قرمز، زرد» برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای ۲۰۲۵ شد.
بلیت سینماها از امروز اول تیر به صورت نیمبها عرضه میشود.
مجموعه تئاتر شهر و تالار هنر با صدور اطلاعیههایی مجزا اعلام کردند که فعالیت خود را از روز یکشنبه یکم تیر ماه آغاز میکنند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیهای خبر داد که همه مراکز هنری و سینمایی کشور از روز شنبه ۳۱ خرداد ماه فعال است.
راسل کرو از آن دست بازیگرانیست که نقشها را فقط بازی نمیکند، بلکه آنها را تسخیر میکند. چه در میدان گلادیاتورها باشد، چه پشت میز یک نابغهی ریاضی یا در قامت پلیسی خشن، همیشه حضوری سنگین، پرتنش و فراموشنشدنی دارد. در این مطلب، ۱۰ نقش برتر او را مرور کردهایم؛ نقشهایی که نهتنها جوایز و تحسینها را برایش به ارمغان آوردند، بلکه جایگاهش را بهعنوان یکی از نمادهای سینمای معاصر تثبیت کردند.
در دنیای فیلمنامهنویسی، بدشانسی همیشه با یک نسخه ضعیف از متن نمیآید. گاهی بهترین اثرت را مینویسی، همه چیز طبق برنامه پیش میرود و حتی بازخوردها عالیست… اما دنیا بیرون از صفحه کاغذ، نقشه دیگری برایت کشیده است. این روایت نویسندهایست که فیلمنامهای شخصی، عمیق و تأثیرگذار درباره تنهایی مردان نوشت، اما همزمانی تلخ آن با ترورهای واقعی در آمریکا، مسیرش را برای همیشه تغییر داد.
معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی، تمام آثار نمایشی به صحنه نخواهد رفت و اجراهای صحنهای موسیقی و فعالیت گالریها از امروز (جمعه 23 خردادماه) متوقف میشود.
الیکا عبدالرزاقی پس از تجربه «هملت»، اینبار با اجرایی موسیقیمحور از تراژدی جاودان «شاه لیر» در سالن اصلی تئاتر شهر حاضر شده است؛ نمایشی پر زرقوبرق و پُر بازیگر که میان فرم، احساس، و موسیقی، لیر را با مخاطب طبقه متوسط امروز آشتی میدهد.
در روزگاری که تئاتر رسمی کشور در گرداب ابتذال، سانسور و سرمایهسالاری فرو رفته، اجرای نمایشی ساده اما تأملبرانگیز از گروهی دانشجوی مشهدی در تالار مولوی، بار دیگر نشان داد که تئاتر دانشگاهی هنوز نفس میکشد. نمایش «کولر» با نگاهی بیپیرایه اما عمیق، تصویری از تنهایی، شکست روابط اجتماعی و گسست انسان معاصر از مفهوم دوستی ارائه میدهد؛ آن هم در بلندترین نقطه یک خانه، جایی که کولر از کار افتاده اما «بامداد خمار» هنوز در پی نسیمی از رفاقت است.
نمایش عزادار به کارگردانی امیر نجفی با بهرهگیری از ساختار پستدراماتیک و نگاهی روانتحلیلی، روایتی پرتنش از سوگ، فقدان و فروپاشی نقشهای خانوادگی ارائه میدهد. اثری که بهجای نمایش مرگ، به بازنمایی خالیبودن و تقلای بیثمر برای پر کردن آن میپردازد؛ روایتی تراژیک و گروتسک که تماشاگر را در چرخهای بیپایان از انکار و شبیهسازی گرفتار میکند.
نمایش جغد به نویسندگی و کارگردانی سعید حسنلو، اقتباسی ایرانی و جسورانه از فیلم «زندگی دیگران» است؛ نمایشی با طراحی صحنهای نوآورانه و بازیهایی چشمگیر که بهویژه در ارائه مفهوم «نظارت» و «خفقان» در فضای سیاسی و هنری موفق عمل میکند. حسنلو با نگاهی زنمحور، فراتر از روایت انسانی فیلم اصلی، تمرکزش را بر سانسور، سرکوب و حق حذف زنان در تئاتر مردسالارانه امروز معطوف کرده است.
«زیبا صدایم کن» با بازی در مرز باریک میان گناه، پشیمانی و جبران، قصه پدری را روایت میکند که در تلاش برای ترمیم گذشتهای شکستخورده، به درون آتش تناقضات درونی خود شیرجه میزند. فیلمی انسانی از رسول صدرعاملی که پرده از شکنندگی انسان در برابر خاطرات و رابطه پدر-دختری پارهپارهشده برمیدارد.
حسین پاکدل با نمایش تازهاش، «امر ملوکانه»، تماشاگر را به سفری عاشقانه در دل تاریخ ایران میبرد؛ از دربار قاجار تا کودتای رضاشاهی، از استبداد و طاعون تا زنانی که صدای اعتراضشان را در دل سنت فریاد میزنند. گفتوگویی صمیمی در عصری بهاری با کارگردانی که تاریخ را از نگاه عشق و اخلاق بازمینویسد.