دوشنبه , ۱۰ دی, ۱۴۰۳
نقد- تئاتر | صفحه 2
درباره نمایش «شهربازی» به کارگردانی نوید محمدزاده؛ پناه بردن به فانتزی رهایی‌بخش

درباره نمایش «شهربازی» به کارگردانی نوید محمدزاده؛ پناه بردن به فانتزی رهایی‌بخش

نوید محمدزاده در پروژه کارگردانی خویش، مسیر دشواری را پیش گرفته که به نظر می‌آید در بعضی صحنه‌ها، بیش از اندازه معطوف به حضور او شده و به گنگی اجرا دامن زده است. به دیگر سخن، نمایش شهربازی سیاست اجرایی پر ابهامی را در پیش گرفته و مخاطبان پرشمارش را گرفتار سرگشتگی نالازمی کرده است.

درباره نمایش «بازی بی‌کلام۲»/ نقدی بر طبقه زباله‌گرد جامعه سه شنبه 1 آبان 1403 17:26

درباره نمایش «بازی بی‌کلام۲»/ نقدی بر طبقه زباله‌گرد جامعه

دو زن که با ترتیب زمانی و با تعلیقی ساده در دو کیسه یا گونی پلاستیکی بزرگ سکنی گزیده‌اند و قشر فرودستی را بازتولید می‌کنند؛ نمایش «بازی بیکلام۲» نقدی سیاسی بر طبقه زباله‌گرد کنونی جامعه است.

درباره پرفورمنس «اهانت به تماشاگر» به کارگردانی علی اتحاد؛ حد و مرز اهانت‌آمیزی دوشنبه 30 مهر 1403 15:01

درباره پرفورمنس «اهانت به تماشاگر» به کارگردانی علی اتحاد؛ حد و مرز اهانت‌آمیزی

پیتر هانتکه در نمایشنامه نامتعارف «اهانت به تماشاگر» تلاش دارد با به چالش کشیدن منطق بازنمایی در تئاتر، علیه تماشاگر منفعل سالن‌های نمایش موضع انتقادی اتخاذ کرده و با رویکردی تهاجمی بار دیگر بحران بازنمایی واقعیت اجتماعی را به مسئله‌ بدل کند.

درباره نمایش‌های «گرامر» و «انگلیسی»؛ بر مدار مهاجرت؛ نسل سرگردان مابین ماندن و رفتن جمعه 27 مهر 1403 18:05

درباره نمایش‌های «گرامر» و «انگلیسی»؛ بر مدار مهاجرت؛ نسل سرگردان مابین ماندن و رفتن

در هر دو اجرا، بیش‌وکم زبان انگلیسی به مثابه «فاصله‌مندی» و «دیگری‌سازی» عمل می‌کند. اما در نهایت، پرسش هر دو اجرا، در رابطه با ضرورت آموختن زبان انگلیسی برای ایرانیان همچنان مفتوح باقی می‌ماند بی‌آنکه پاسخ درخوری یابد.

نقد تئاتر «گور پلاس» به کارگردانی شهاب مهربان؛ خانواده بحران‌زده ایرانی همچنان در آستانه فروپاشی سه شنبه 24 مهر 1403 19:06

نقد تئاتر «گور پلاس» به کارگردانی شهاب مهربان؛ خانواده بحران‌زده ایرانی همچنان در آستانه فروپاشی

این اجرا قدمی است رو به جلو برای کارگردان این نمایش، اما شهاب مهربان برای ادامه مسیری که انتخاب کرده احتیاج دارد فهم خود را از اجتماعی که روایت می‌کند، گسترش دهد. مطالعات جامعه‌شناختی و اتخاذ سیاست بازنمایی طبقات اجتماعی از مهم‌ترین اولویت‌ها در این عرصه است.

درباره نمایش «فردا» به کارگردانی امین اسفندیار؛ بازی بی‌پایان حافظه و فراموشی یکشنبه 22 مهر 1403 21:10

درباره نمایش «فردا» به کارگردانی امین اسفندیار؛ بازی بی‌پایان حافظه و فراموشی

این روزها بار دیگر شاهد یکی از بازتولیدهای تئاتری چند سال اخیر هستیم. امین اسفندیار در مقام نویسنده و کارگردان بعد از سال‌ها که از اجرای نمایش «فردا» در سالن کوچک تالار مولوی می‌گذرد، تصمیم گرفته با همان بازیگران، نمایش «فردا» را به صحنه آورد و این‌بار در سالن «کاخ هنر» میزبان مخاطبان باشد.

درباره نمایش‌ «سگ نگهبان و درختی در باغ» به کارگردانی سعید ذهنی؛ یک بازجویی نه چندان ساده از خانم نویسنده یکشنبه 22 مهر 1403 01:14

درباره نمایش‌ «سگ نگهبان و درختی در باغ» به کارگردانی سعید ذهنی؛ یک بازجویی نه چندان ساده از خانم نویسنده

می‌توان نمایش «سگ نگهبان و درختی در باغ» را از آن دست آثاری در نظر گرفت که می‌خواهند نقبی به درون سازمان‌های مخوف سرکوب بزنند و نقدی باشند به هویت‌زدایی از انسان‌هایی که گرفتار سیستم سانسور و بازجویی شده‌اند.

درباره نمایش «ترانه‌های تب» به کارگردانی ایوب آقاخانی؛ روایت عشق ژوکاست وحسرت ‌‌ ادیپ سه شنبه 17 مهر 1403 19:44

درباره نمایش «ترانه‌های تب» به کارگردانی ایوب آقاخانی؛ روایت عشق ژوکاست وحسرت ‌‌ ادیپ

می‌توان اجرایی چون «ترانه‌های تب» را یک تجربه تازه برای ایوب اقاخانی در نظر گرفت که متفاوت است از رویکرد اجتماعی‌اش در تولید تئاتر در این سال‌هایی که گذشت. به هر حال نوع مواجهه با تراژدی‌های یونان باستان و تمنای معاصر کردن‌شان، چالشی است همیشگی پیش پای هنرمندان عرصه نمایش.

یادداشتی بر نمایش «داش‌آکل به گفته مرجان»؛ هدایت به روایت بیضایی سه شنبه 17 مهر 1403 19:33

یادداشتی بر نمایش «داش‌آکل به گفته مرجان»؛ هدایت به روایت بیضایی

کار و وجود شخصیتی چون بهرام بیضایی، فرهنگ هر ملتی را غنا می‌بخشد و آن را برای آیندگان حفظ می‌کند. ما قدردان او هستیم و او باوجود همه بی‌مهری‌هایی که دیده، همچنان استوار و قوی به راهش ادامه می‌دهد. وجود نازکش آزرده گزند مباد.

نگاهی به «داش‌آکل» صادق هدایت و نونوشته بهرام بیضایی از آن؛ مانیفستی تاریخ‌نگارانه سه شنبه 17 مهر 1403 19:27

نگاهی به «داش‌آکل» صادق هدایت و نونوشته بهرام بیضایی از آن؛ مانیفستی تاریخ‌نگارانه

به روی صحنه رفتن «داش‌آکل به گفته مرجان»، نه فقط لزوم بازخوانی داش‌آکل، بلکه داستانی از نویسنده‌ای تاریخ‌گراست و اجرا، طبعا چیزی فراتر از یک نمایش ساده، یک مانیفست تاریخ‌نگارانه است.

درباره نمایش «بی‌پایانی» به نویسندگی و کارگردانی صحرا فتحی؛ در ابتدا کمدی و ناگهان تراژدی پنجشنبه 12 مهر 1403 21:48

درباره نمایش «بی‌پایانی» به نویسندگی و کارگردانی صحرا فتحی؛ در ابتدا کمدی و ناگهان تراژدی

نمایش «بی‌پایانی» صحرا فتحی را می‌توان نمونه‌ای آشنا از تئاترهایی دانست که مناسبات گذشته را تکرار می‌کنند تا این مسئله گوشزد شود که مردسالاری حاکم بر جامعه همچنان در حال بازتولید است و پیشرفت چندانی در زمینه بهبود حقوق زنان مشاهده نمی‌شود.

نگاهی به نمایش «بچه» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فرهادنیا؛ هدیه کائنات به شکل مشکوکی فکر می‌کند چهارشنبه 11 مهر 1403 11:26

نگاهی به نمایش «بچه» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فرهادنیا؛ هدیه کائنات به شکل مشکوکی فکر می‌کند

«بچه» نمایشی پرانرژی و تماشایی است اما نظریه‌ای برای رهایی و ترسیم یک جهان اتوپیایی ندارد.

درباره نمایش «سیمبلین» به کارگردانی مازیار سیدی؛ یک اجتماع تئاتری در دل زندگی اردوگاهی یکشنبه 8 مهر 1403 18:54

درباره نمایش «سیمبلین» به کارگردانی مازیار سیدی؛ یک اجتماع تئاتری در دل زندگی اردوگاهی

سیمبلین تلاشی است از برای رویت‌پذیر کردن یک زیست اردوگاهی و نسبت‌اش با امر خلاقه و نهاد اجتماعی تئاتر. اینکه آیا موفق بوده یا شکست خورده، بحث دیگری است اما تجربه ثابت کرده که مازیار سیدی کارگردان ماجراجویی است که از خطر کردن نمی‌هراسد و چندان گرفتار برد و باخت نمی‌ماند.

درباره نمایش «ستوان آینیشمور» به کارگردانی هستی حسینی؛ فاصله‌مندی از مک‌دونای ایرلندی یکشنبه 8 مهر 1403 18:23

درباره نمایش «ستوان آینیشمور» به کارگردانی هستی حسینی؛ فاصله‌مندی از مک‌دونای ایرلندی

مارتین مک‌دونا، نویسنده نام‌آشنایی است در ایران و عرصه تئاتر کشور بی‌وقفه به نمایشنامه‌های این نویسنده صاحب‌ سبک ایرلندی اقبال نشان داده و در بازنمایی خشونت فیزیکی و جفنگ‌بودگی آثارش، اهتمام شایان توجهی از خود نشان داده است.

درباره نمایش‌های «لوبوتومی» و «ادبیات»؛ بار گرانِ تاریخ معاصر بر صحنه نحیف تئاتر یکشنبه 8 مهر 1403 01:37

درباره نمایش‌های «لوبوتومی» و «ادبیات»؛ بار گرانِ تاریخ معاصر بر صحنه نحیف تئاتر

اجرایی چون نمایش «لوبوتومی» را می‌توان تداوم کار هنری کارگردان جوانی چون سهاب محبعلی دانست بعد از اجراهایی چون «موش‌مرگی» و «راهنمای جامع هیولا شدن» .در کل می‌توان اجرایی چون «ادبیات» را صدایی تازه دانست در این برهوت نمایشنامه‌نویسی وطنی. مهام میقانی به خوبی توانسته تضادهای سیاسی و زیباشناسانه دوران پهلوی اول و دوم را از طریق شخصیت‌های کمابیش آشنای تاریخی به میانجی ادبیات روایت‌مند کند.

نگاهی به کنسرت- نمایش «سی صد»؛ شکست و شجاعتی که ناگزیر باید باشکوه باشد یکشنبه 8 مهر 1403 01:31

نگاهی به کنسرت- نمایش «سی صد»؛ شکست و شجاعتی که ناگزیر باید باشکوه باشد

«سی‌ صد» پروژه‌ای است برای قشر برخوردار جامعه که با استفاده از بهترین امکانات، می‌کوشد رضایت‌بخش باشد.

نقد نمایش «ورق‌ الخیال» به کارگردانی اسماعیل گرجی؛ برگ شاهدانه‌ای که نه تاریخ می‌شناسد، نه شاه جمعه 6 مهر 1403 20:37

نقد نمایش «ورق‌ الخیال» به کارگردانی اسماعیل گرجی؛ برگ شاهدانه‌ای که نه تاریخ می‌شناسد، نه شاه

«ورق الخیال» بی‌پرده روایت می‌کند که حمله افغان شاید در نیست و نابود شدن حکومت صفویه در ظاهر امر تعیین‌کننده بوده است. ولیکن عامل اصلی و ناپیدا را باید در «خودکنارگذاری» جماعتی مافنگی و جادوپرست جست‌وجو کرد که دچار شیفتگی خیالی شده‌اند و اولویت را در برتری مرد و وجود نداشتن زن و حقنه کردن سکوت به او می‌پندارد.

درباره نمایش «من و گربه پری» به کارگردانی شهره سلطانی؛ مصائب اهلی کردن گربه‌ به دست پری جمعه 6 مهر 1403 20:26

درباره نمایش «من و گربه پری» به کارگردانی شهره سلطانی؛ مصائب اهلی کردن گربه‌ به دست پری

اجرای نمایش «من و گربه پری» تا حدودی این امکان را دارد که نقدی باشد بر رابطه انسان مدرن ایرانی با حیوانات خانگی. اما همچنان می‌بایست به لحاظ نظری و از منظر فلسفه اخلاق، بیش از این خود را تقویت کند و موضعی رادیکال‌تر بگیرد.

نگاهی به نمایش مرغ دریایی به کارگردانی محمد میرعلی اکبری؛  سفر چخوف به دهه‌ی ۱۳۵۰ در ایران جمعه 6 مهر 1403 20:02

نگاهی به نمایش مرغ دریایی به کارگردانی محمد میرعلی اکبری؛ سفر چخوف به دهه‌ی ۱۳۵۰ در ایران

میرعلی اکبری با آوردن اسم هنرمندان مشهور تئاتر، سینما و ادبیات، و روشنفکران سیاسی دهه‌ی ۱۳۵۰ در ایران، تلاش می‌کند آن‌ها را به فجیع‌ترین شکل ممکن به پرسش بکشد.

نگاهی به نمایش «شکستن خط فرضی» به کارگردانی رسول کاهانی/ فهم همگانی از مفهوم گروتسک چهارشنبه 4 مهر 1403 10:18

نگاهی به نمایش «شکستن خط فرضی» به کارگردانی رسول کاهانی/ فهم همگانی از مفهوم گروتسک

نمایش «شکستن خط فرضی» به نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی که این شب‌ها در تماشاخانه ملک در حال اجرا است، آینه‌ی تمام نما و منعکس کننده‌ی احوالات و پیچیدگی‌های حال حاضر ما در قالب موقعیتی ملموس و خانوادگی است.

نقدی بر نمایش «امان» به کارگردانی مجتبی جدی/ یک مونولوگ زنانه‌ی مذهبی سه شنبه 3 مهر 1403 22:31

نقدی بر نمایش «امان» به کارگردانی مجتبی جدی/ یک مونولوگ زنانه‌ی مذهبی

زنانی که عباس جمالی درباره‌ی آن‌ها نوشته و مجتبی جدی در تئاتر هامون به صحنه آورده است، هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. مثلاً یکی از آن‌ها از دغدغه‌های شیعه‌ی سنتی می‌گوید و دیگری از فلسفه‌ی مدرنیته. یکی از عشق سنتی می‌گوید و دیگری از رابطه‌ی مدرن. یکی از عجیب‌ترین صحنه‌های این نمایش، صحبت‌های زنی است که وسط مراسم دعا می‌گوید: «از مارکس نمی‌تونم بگذرم.» سپس او ادامه می‌دهد که جامعه دچار ابتذال شده و تفکرات شهرام شب‌پره از برخی متفکران عمیق‌تر شده است.