جمعه , ۹ خرداد, ۱۴۰۴
نقد- تئاتر | صفحه 2
نگاهی به نمایش «سه خواهر» به کارگردانی نگین ضیایی/ تهاجم به متن چخوف

نگاهی به نمایش «سه خواهر» به کارگردانی نگین ضیایی/ تهاجم به متن چخوف

نمایش «سه خواهر»، به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی نگین ضیایی که اثری اقتباسی از «سه خواهر» چخوف محسوب می‌گردد، در پی چاره‌جویی این مسئله است که به آن‌چه بی‌واسطه مشاهده و دیده می‌شود تا چه اندازه می‌توان اعتماد و آن را تفسیر به رأی داشت.

درباره «پیوتر اوهه»‌ به کارگردانی فارس باقری / تن ندادن یک مرد مستأصل سه شنبه 21 اسفند 1403 01:28

درباره «پیوتر اوهه»‌ به کارگردانی فارس باقری / تن ندادن یک مرد مستأصل

«پیوتر اوهه»‌ای را که این روزها روی صحنه تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر است، می‌توان به‌یادماندنی‌ترین اجرایی دانست که تاکنون از این نمایشنامه در ایران روی صحنه رفته است.

درباره نمایش احتمال وقوع قتل به نویسندگی و کارگردانی امیر اخوین؛ آداب دشوار به خزینه رفتن دوشنبه 20 اسفند 1403 01:31

درباره نمایش احتمال وقوع قتل به نویسندگی و کارگردانی امیر اخوین؛ آداب دشوار به خزینه رفتن

اجرای «احتمال وقوع قتل» در این وانفسای آثار خوب کمدی، یک پیشنهاد اجرایی قابل اعتناست که می‌بایست قدرش دانست و در صورت امکان به دیگران هم توصیه کرد.

درباره نمایش «موش‌ها و آدم‌ها» به کارگردانی مهدی رضایی؛ قصه پر آب چشم بی‌خانمان‌های کوچ‌گر شنبه 18 اسفند 1403 12:08

درباره نمایش «موش‌ها و آدم‌ها» به کارگردانی مهدی رضایی؛ قصه پر آب چشم بی‌خانمان‌های کوچ‌گر

مهدی رضایی به سراغ داستان بلند «موش‌ها و آدم‌ها» جان اشتاین‌بک رفته و با رویکردی وفادارانه به متن کتاب، تلاش کرده روایتی تماشایی بر صحنه تئاتر خلق کند و روایتگر آدم‌های فرودستی باشد که در دوران مدرن، نام و نشان چندانی از خود نداشته و برای بقای خویش، تن به کارهای سخت و توانفرسا می‌دهند.

درباره نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی؛ آنجا که نان گران و جان ارزان است چهارشنبه 15 اسفند 1403 21:50

درباره نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی؛ آنجا که نان گران و جان ارزان است

قطب‌الدین صادقی در نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» عناصری از انواع نمایش‌های سنتی ایرانی را در یک قالب نو و بسیار جذاب آمیخته و به این ترتیب با آمیزش کهنه و نو، سنتی و مدرن، رویکردی پست‌مدرن در پیش گرفته است.

نمایش‌های «بام» و «تئاتر بی‌حیوان»؛ بر مدار کمدی و اندکی بیشتر پنجشنبه 9 اسفند 1403 20:39

نمایش‌های «بام» و «تئاتر بی‌حیوان»؛ بر مدار کمدی و اندکی بیشتر

این هفته به دو اجرایی می‌پردازیم که این شب‌ها در کلانشهر تهران بر صحنه‌اند و پذیرای مخاطبان آثار کمدی. جالب آن‌که کارگردانان این دو اجرا هر دو زن بوده و می‌توان با نگاه به سیاست‌های اجرایی‌شان، تاحدودی از دغدغه زنانه در فضای کلی تئاتر پایتخت آگاه شد و به قیاس با رویکردهای مردانه نشست.

درباره نمایش «من» به کارگردانی مصطفی هرآئینی/ کیست آن‌که من باشم؟ چهارشنبه 8 اسفند 1403 17:19

درباره نمایش «من» به کارگردانی مصطفی هرآئینی/ کیست آن‌که من باشم؟

اجرای نمایش «من» در سالن کاخ هنر، بار دیگر مسئله «هویت» را برای انسان تنهای امروزی طرح کرده و تصویری تاریک از آینده بشریت ترسیم می‌کند.

یادداشتی درباره «بی‌پدر» به کارگردانی محمد مساوات؛ خود بیگانگی یا بازگشت به خشونت چهارشنبه 8 اسفند 1403 17:12

یادداشتی درباره «بی‌پدر» به کارگردانی محمد مساوات؛ خود بیگانگی یا بازگشت به خشونت

نمایش بی‌پدر به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمد مساوات در سالن لبخند در حال اجراست. این نمایش برگرفته از داستان آشنای شنگول، منگول و حبه‌انگور است ولی با پیکربندی متفاوت. این پیکربندی داستانی به موضوع از خودبیگانگی می‌پردازد، موضوعی که در چندین وضعیت قابل تعمیم است.

نگاهی به نمایش «آگهی» نوشته ناتالیا گینزبورگ به کارگردانی مهدی ارجمند؛ سلام به تئاتر مدرن چهارشنبه 8 اسفند 1403 02:25

نگاهی به نمایش «آگهی» نوشته ناتالیا گینزبورگ به کارگردانی مهدی ارجمند؛ سلام به تئاتر مدرن

نمایش جمع و جور آگهی که عنوانش نمی‌تواند کاربرد کلی اثر را بازبتاباند و بیشتر به یک پروپاگاندای تئاتری شبیه است تا یک عنوان موسع هنری، در واقع یک دراماتورژی کامل نیز هست و ما این همه را مدیون تیم مجرب مهدی ارجمند و بازیگرانش هستیم.

درباره نمایش «پیوتر اوهه» نوشته اسلاومیر مروژک به کارگردانی فارس باقری/ شکوهِ مرگِ پیش‌ِپا افتاده سه شنبه 7 اسفند 1403 20:52

درباره نمایش «پیوتر اوهه» نوشته اسلاومیر مروژک به کارگردانی فارس باقری/ شکوهِ مرگِ پیش‌ِپا افتاده

کارگردان با گسترش ظرفیت‌های اجرایی نمایشنامه و فضاسازی متفاوت به دنبال تماشایی‌تر کردن لحظه به لحظه اجراست.

درباره نمایش «ژاک یا تسلیم» به کارگردانی بهمن معتمدیان؛ به صحنه آوردن وضعیت جفنگ خانوادگی شنبه 27 بهمن 1403 15:29

درباره نمایش «ژاک یا تسلیم» به کارگردانی بهمن معتمدیان؛ به صحنه آوردن وضعیت جفنگ خانوادگی

اجرای «ژاک یا تسلیم» با حضور بازیگران جوانی که همدلانه تلاش کرده‌اند نقبی خلاقانه به جهان یونسکو بزنند کمابیش با اهمیت است. از یاد نبریم که آثار یونسکو در ظاهر امر، سطحی به نظر می‌آیند اما کماکان دشواریاب و تفسیرپذیر هستند و بی‌شک معاصر کردن این اتمسفر فهم‌گریز، به بصیرت‌های تازه و رویکردهای تجربه‌نشده احتیاج دارد.

درباره نمایش‌های «باغ دکتر کوک» و «تشنگان» به صحنه آوردن خلاقانه نمایشنامه‌های معتبر غربی شنبه 6 بهمن 1403 00:14

درباره نمایش‌های «باغ دکتر کوک» و «تشنگان» به صحنه آوردن خلاقانه نمایشنامه‌های معتبر غربی

در این مطلب به دو اجرایی می‌پردازیم که به تازگی بر صحنه بودند و توانستند به نسبت رضایت تماشاگران را جلب کرده و لحظات خوبی را خلق کنند. از دو کارگردان که محصول دانشگاه تهران هستند و فعال این عرصه پر از ماجراجویی و خطر.

این آدم گمشده تئاتر ایران را شما می‌شناسید؟ پنجشنبه 4 بهمن 1403 01:29

این آدم گمشده تئاتر ایران را شما می‌شناسید؟

او گم شده، فراموش شده و حتی شاید بشود گفت نیست شده، اما بعدتر از همه اینها این است که کسی هم دلش برای‌اش تنگ نمی شود و دنبالش نمی‌گردد.

درباره نمایش‌های «هدویگ» و «برادران کارامازوف»؛  فلسفیدن تئاتری یکشنبه 30 دی 1403 02:25

درباره نمایش‌های «هدویگ» و «برادران کارامازوف»؛ فلسفیدن تئاتری

در این مطلب به شکل کوتاه دو اجرای مهم این روزها را بررسی کرده‌ایم. اجراهایی از دو نویسنده قدر جهان ادبیات: ایبسن و داستایفسکی. غول‌هایی که می‌توانند کوه‌ها را با قلم جادویی خویش جابجا کنند. نادر برهانی‌مرند و اشکان خیل‌نژاد از دو نسل تئاتری کشور می‌آیند اما به راستی که صاحب سبک و سلیقه بوده و قسمتی از تاریخ تئاتر این کشور را ساخته‌اند.

درباره نمایش‌های «یخ‌زده»، «امان» و «بعد از افتادن»؛ اجراهایی در آستانه جشنواره تئاتر فجر و حواشی‌ پیدا و پنهانش یکشنبه 30 دی 1403 02:17

درباره نمایش‌های «یخ‌زده»، «امان» و «بعد از افتادن»؛ اجراهایی در آستانه جشنواره تئاتر فجر و حواشی‌ پیدا و پنهانش

در این مطلب به سه اجرایی می‌پردازیم که این شب‌ها میزبان مخاطبان حرفه‌ای تئاتر بوده و به نسبت فروش خوبی داشته‌اند. اجراهایی از نسل جوان تئاتر کشور که سودای جهانی‌شدن دارند و تن به ابتذال نمی‌دهند.

درباره نمایش «بعد از افتادن»؛ یک خانواده خوشبخت مشغول مراسم خودانتقادی یکشنبه 30 دی 1403 02:11

درباره نمایش «بعد از افتادن»؛ یک خانواده خوشبخت مشغول مراسم خودانتقادی

نمایش «بعد از افتادن» حسین حسینیان را می‌توان ذیل زندگی شهری و استلزاماتش صورتبندی کرد. مواجهه‌ای مابین خانواده‌ای از طبقه متوسط شهری با پیک غذای یک رستوران که برای تحویل سفارش مشتریانش به خانه‌شان مراجعه کرده و بی‌آنکه اجازه بگیرد به حریم آنان وارد شده است.

 درباره نمایش یخ‌زده به کارگردانی رضا بهکام؛ بخشش و جنایت روایت ناپدیدشدگان پنجشنبه 20 دی 1403 09:27

درباره نمایش یخ‌زده به کارگردانی رضا بهکام؛ بخشش و جنایت روایت ناپدیدشدگان

نمایشنامه «یخ‌زده» در باب آدم‌هایی است که زندگی‌شان به‌علت قتل دخترکی خردسال برای همیشه تغییر کرده و این روزها مجبورند مدام در باب گذشته، حال و آینده زندگی لب به سخن گشوده و از چرایی برآمدن وضعیتی چنین پیچیده و تحمل‌ناپذیر بپرسند.

لیلا حاتمی و نوید محمدزاده به فیلم سعید روستایی پیوستند جمعه 14 دی 1403 02:02

لیلا حاتمی و نوید محمدزاده به فیلم سعید روستایی پیوستند

بعد از یک ماه از دریافت پروانه ساخت، بازیگران فیلم جدید سعید روستایی مشخص شدند.

نگاهی به اجراهایی از نمایشنامه‌های سیدمحمد مساوات؛ بازنمایی بحران اخلاقیات در ایران معاصر چهارشنبه 12 دی 1403 17:17

نگاهی به اجراهایی از نمایشنامه‌های سیدمحمد مساوات؛ بازنمایی بحران اخلاقیات در ایران معاصر

کارگردان هر دو نمایش با اجراهایی استاندارد کم ‌و بیش توانسته‌اند رضایت مخاطبان خود را جلب کنند.

درباره نمایش «شهربازی» به کارگردانی نوید محمدزاده؛ پناه بردن به فانتزی رهایی‌بخش یکشنبه 9 دی 1403 01:50

درباره نمایش «شهربازی» به کارگردانی نوید محمدزاده؛ پناه بردن به فانتزی رهایی‌بخش

نوید محمدزاده در پروژه کارگردانی خویش، مسیر دشواری را پیش گرفته که به نظر می‌آید در بعضی صحنه‌ها، بیش از اندازه معطوف به حضور او شده و به گنگی اجرا دامن زده است. به دیگر سخن، نمایش شهربازی سیاست اجرایی پر ابهامی را در پیش گرفته و مخاطبان پرشمارش را گرفتار سرگشتگی نالازمی کرده است.

درباره نمایش «دویل» به کارگردانی حمید رحیمی؛ مناسک طرد با طعم الهیات مسیحی شنبه 8 دی 1403 01:11

درباره نمایش «دویل» به کارگردانی حمید رحیمی؛ مناسک طرد با طعم الهیات مسیحی

دومین پروژه همکاری حمید رحیمی در جایگاه کارگردان و جعفر غلام‌پور به عنوان نمایشنامه‌نویس، اجرایی است مبتنی بر اغراق‌های بدنی و فضاسازی‌های هراس‌آور مکانی. متن نمایشنامه با نگاهی به «ساحره‌سوزان» آرتور میلر نوشته شده و تلاش دارد وضعیت انسان‌هایی را بیان کند که گرفتار حاکمان طماع و بی‌رحم سیاسی شده و به غیر از تبعیت محض از نهاد قدرت راهی پیش روی خود ندارند وگرنه مشمول حذف و طرد می‌شوند.