یکشنبه , ۲۷ مهر, ۱۴۰۴
نقد- تئاتر | صفحه 38
نقد نمایش «زندانی در دانمارک»: برخاستن شبح هملت از تابوت تاریکی در خوانش محمد مساوات

نقد نمایش «زندانی در دانمارک»: برخاستن شبح هملت از تابوت تاریکی در خوانش محمد مساوات

نمایش «زندانی در دانمارک» به کارگردانی محمد مساوات، خوانشی جسورانه و پست‌دراماتیک از «هملت» شکسپیر است که به جای وفاداری به متن اصلی، بر واسازی رویداد اجرایی تمرکز دارد. در این اثر، شبح هملت از تابوت تاریکی برمی‌خیزد تا در جهانی از فساد و تباهی، مخاطب را به رویارویی با «امر واقعی» دعوت کند و با دستکاری لذت تئاتری سنتی، تجربه‌ای متفاوت رقم بزند.

یادداشتی درباره نمایش «آخرین برگ» /2 سال صلح ایرانی در جهان دوشنبه 12 خرداد 1393 00:00

یادداشتی درباره نمایش «آخرین برگ» /2 سال صلح ایرانی در جهان

نمایش آخرین برگ، بشر با تکنولوژی روز بر قدرت کلان خویش اشاره می‌کند. جنگ‌های روباتیک شاید مهم‌ترین جنگ آینده بشری باشد که با توجه به بی‌احساس‌بودن روبات‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که جنگ‌های سختی را پیش‌رو داشته باشیم.

نقد/ نمایش ˝آخرین برگ˝/ حرکتی برای جهانی شدن پنجشنبه 8 خرداد 1393 00:00

نقد/ نمایش ˝آخرین برگ˝/ حرکتی برای جهانی شدن

آخرین برگ نمایشی که از ایران عزیز ما اجراهایش را شروع کرده و قرار است به مدت دو سال در سراسر جهان اجرا شود، درباره ی صلح و دوستی است. اینکه یک گروه ایرانی از دیگران دعوت کرده تا در اجرای یک نمایش بین المللی شرکت کند، حرکتی خلاقه و نو است که تئاتر ما بیش از هر چیزی به آن نیاز دارد به دلیل آنکه ما در چنین حرکت ها و جریان هایی هم می توانیم خودمان را مطرح کنیم و هم با آخرین دستاوردها و شیوه ها و فنون نمایشی آشنا شویم.

نقد/بازآفرینی یک شخصیت یا تقلا برای روی صحنه بودن؟ سه شنبه 6 خرداد 1393 00:00
نگاهی به نمایش «ردپای صورتی»

نقد/بازآفرینی یک شخصیت یا تقلا برای روی صحنه بودن؟

برخلاف برخی افراد که این نمایش را یک تجربه نو معرفی کردند باید گفت «ردپای صورتی» نمایشی کسالت‌آور است، نمایشی که حتی از مسیر معرفی شده‌اش بیرون می‌زند.

نقد/نمایش دنیای مطربان پس از مرگ در «طورپ و طرب» دوشنبه 5 خرداد 1393 00:00

نقد/نمایش دنیای مطربان پس از مرگ در «طورپ و طرب»

نمایش «طورپ و طرب» داستانی متفاوت از دنیای پس از مرگ در بستری شاد و موزیکال دارد، تکیه تقیانی‌پور و نوری بر عنصر مرگ و روایت کارهای گذشته افراد، فرآیندی اخلاقی را به وجود آورده است که ذره ذره و با عنصر طنز به مخاطب انتقال پیدا می‌کند.

نقد نمایش«قصه ظهر جمعه»/نوستالژیا، تداومِ هراس است شنبه 3 خرداد 1393 00:00

نقد نمایش«قصه ظهر جمعه»/نوستالژیا، تداومِ هراس است

از منظر نقد آکادمیک، نمایش قصه ظهر جمعه نمایشی ناتورالیستی نیست. آیا اینکه یک نمایش به بازنمایی دقیق شخصیت، مکان و زمان و روابط میان آنها می پردازد، الزامی برای ناتورالیستی بودن آن است؟ ناتورالیسم بعنوان شیوه ای از اندیشیدن متکی بر پوزیتیویسم و علم گرایی است.

نقد/ داستان آن کاسه‌های فلزی شنبه 3 خرداد 1393 00:00
تأملی بر نمایش˝ آخرین نامه˝ نوشته و کار مهرداد کوروش‌نیا

نقد/ داستان آن کاسه‌های فلزی

در خوانش نمایش ˝آخرین نامه˝ مهرداد کوروش‌نیا لایه بیرونی اثر است منتهی به زبان و نسبت آدم‌ها و در نهایت رویکرد اثر به موضوع می‌شود.

نگاهی به نمایش «سه روایت از زندگی»/ طنزی انتقادی از انحطاط انسانی یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 00:00

نگاهی به نمایش «سه روایت از زندگی»/ طنزی انتقادی از انحطاط انسانی

نمایش طنز- انتقادی «سه‌روایت از زندگی» نوشته یاسمینا رضا، نویسنده ایرانی- فرانسوی، که نمایش‌هایش در سطح جهانی شهرت دارد، به کارگردانی و بازیگری سیما تیرانداز و بازی لیلی رشیدی، رضا مولایی، امیرکاوه آهنین‌جان و ندا گلرنگی هر شب ساعت 20 در سالن استاد سمندریان روی صحنه می‌رود.

«آنتراکت بی‌آنتراکت»؛ یک نمایش‌نامه‌خوانی با طعم مد و فشن شنبه 27 اردیبهشت 1393 00:00

«آنتراکت بی‌آنتراکت»؛ یک نمایش‌نامه‌خوانی با طعم مد و فشن

با علم به محاسن متن ژان میشل ریب، به تماشای نمایش «آنتراکت بی آنتراکت» نشستم. اما در اجرای مقتدی چیزی جز یک نمایش‌نامه‌خوانی با طعم مد و فشن نبود.

دیدن «تانگوی تخم مرغ داغ» از جایگاه تماشاگران شنبه 27 اردیبهشت 1393 00:00

دیدن «تانگوی تخم مرغ داغ» از جایگاه تماشاگران

من به عمد از جایگاه تماشاگر برای تماشای «تانگوی تخم مرغ داغ» اشاره ‌می‌کنم تا شاید بتوان متوجه عمق فاجعه شد و به این نتیجه رسید که اجرای این نمایش در شرایط کنونی هیچ الزامی نداشت.

نقدی بر نمایش ˝برای کلاه آهنی ها˝ نوشته و کار پژمان عبدی یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 00:00

نقدی بر نمایش ˝برای کلاه آهنی ها˝ نوشته و کار پژمان عبدی

˝برای کلاه آهنی‌ها˝ تاویلی ضد جنگ دارد و از منظر متافیزیکی بر آن است، به گونه ای بنیادین جنگ و خون ریزی را رد کند. اینکه انسان انسان است و با کشتن دیگری نمی تواند حس خوشایندی را نصیب خود گرداند، مضمونی است که از نخستین جنگ تاکنون تکرارپذیر بوده است. پشیمانی کشتن هابیل به دست قابیل همواره در نهاد آدمی بوده است.

نقد تئاتر/نمایش«آنتراكت بي‌آنتراكت»/نقد رفتار و عادت‌هاي نادرست جامعه یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 00:00

نقد تئاتر/نمایش«آنتراكت بي‌آنتراكت»/نقد رفتار و عادت‌هاي نادرست جامعه

پريسا مقتدي با كمك گرفتن از دراماتورژي، اين اثر را با يك نامگذاري جديد تحت عنوان «آنتراكت بي‌آنتراكت» با بازي آشا محرابي، سينا رازاني، اميرحسين رستمي و بهرام سروري‌نژاد در سالن سايه مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه برده است.

واقع‌گرایی تحمیلی با طعم «تخم‌مرغ داغ» سه شنبه 9 اردیبهشت 1393 00:00
نقد تئاتر:

واقع‌گرایی تحمیلی با طعم «تخم‌مرغ داغ»

تمام تلاش‌های مرزبان در اثر نیز در راستای تاکید بر سبک واقع‌گرای رادی است؛ مساله‌ای که در اثر قبلی مرزبان یعنی «پلکان» که باز نوشته‌ای از مرحوم رادی است، متبلور می‌شود. اما سوال این است که واقع‌گرایی به چه قیمتی و به چه هدفی؟

یادداشت: نگاهی به نمایش ˝آنتراکت بی آنتراکت˝ به کارگردانی پریسا مقتدی/عدم درک متقابل یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 00:00

یادداشت: نگاهی به نمایش ˝آنتراکت بی آنتراکت˝ به کارگردانی پریسا مقتدی/عدم درک متقابل

نمایش ˝آنتراکت بی‌آنتراکت˝ که این روزها در تئاتر شهر روی صحنه است، 5 اپیزود از نمایشنامه 9 اپیزودی ˝بی‌حیوان˝ ژان میشل ریب است.

یادداشت:  نگاهی به نمایش˝ مرداب روی بام˝ / هیچ اطمینانی نیست شنبه 6 اردیبهشت 1393 00:00

یادداشت: نگاهی به نمایش˝ مرداب روی بام˝ / هیچ اطمینانی نیست

نمایش مرداب روی بام لحظاتی زیبا دارد و خود نمایشی به غایت زیبا نیست. شاید این جمله تناقضی را در برگرفته که خواه ناخواه ما را بر آن می دارد تا نگرشی کلی نگر را بر جزییات این نمایش ترجیح دهیم. این طبیعی است که ما در نگاه به آثار هنری پیرو کلیت اثر هستیم و سپس در تجزیه اثر جزییات را هم لحاظ می کنیم. در نمایش ˝مرداب روی بام ˝طرح یا پیرنگ نمایش به قاعده پیش نمی رود که بتواند تاثیر واحد و بادوامی را بر ذهن و روح مان بگذارد.

نگاهی به نمایش سه روایت از یک زندگی/ خنده‌های هول‌آور پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393 00:00

نگاهی به نمایش سه روایت از یک زندگی/ خنده‌های هول‌آور

سیما تیرانداز متن رضا را به‌خوبی درک کرده و با انتخاب بازیگرانی مناسب و همین‌طور طراحی صحنه خوب و میزانسن‌های پرتحرکی که از کلیت اجرا بیرون نمی‌زنند، اجرایی خوب از متن را به صحنه می‌آورد. یکی از نقاط قوت اجرایی کار تیرانداز در این نمایش در مواجهه او با پتانسیل کمدی متن است.

نقد نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟»/عدالتی باژگونه بر صحنه تئاتر چهارشنبه 27 فروردین 1393 00:00

نقد نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟»/عدالتی باژگونه بر صحنه تئاتر

در آثار ماتئی ویسنی‌یک، مسایل مربوط به انسان معاصر، اساس دراماتیک- موضوعی است؛ مسایلی مانند غیرقابل سرایت بودن، ثبات، بیگانگی، وحشت، مبارزه با خود و دیگران، توهم، سرگردانی و تسلیم در برابر تقدیر میرایی که اصولا با رویکردی طنزآمیز، البته در موقعیت‌های گروتسکی و در موقعیت‌های کمدی تراژدی بیان می‌شود.

یادداشتی درباره «در روزهای آخر اسفند»/تلفیق دنیای حقیقی و موسیقی چهارشنبه 14 اسفند 1392 00:00

یادداشتی درباره «در روزهای آخر اسفند»/تلفیق دنیای حقیقی و موسیقی

کنسرت‌تئاتر «در روزهای آخر اسفند» یکی از باشکوه‌ترین اجراهای چندسال اخیر است؛ اثری متفاوت با اجرایی دشوار که من در شب اول به تماشای آن رفتم. بی‌نظیر بود. متن نمایش از نظر روایی شباهت زیادی به یک اپرای معاصر داشت. با این حال این اثر یک اپرا یا تئاتر موزیکال نیست. بلکه نمایش به معنی واقعی کلمه است؛ چرا که نویسنده و کارگردان آنقدر دقیق هنر تئاتر و موسیقی را تلفیق کرده‌اند که تماشاگر فراموش می‌کند که شاهد چه فرم اجرایی‌ای است.

نقدی بر نمایش «من چه‌جوری ممکنه یه‌پرنده باشم؟»/جهان فیزیک و متافیزیک چهارشنبه 14 اسفند 1392 00:00

نقدی بر نمایش «من چه‌جوری ممکنه یه‌پرنده باشم؟»/جهان فیزیک و متافیزیک

ماتئی ویسنی‌یک، نمایشنامه‌‌نویسی مذهبی وابسته به فرهنگ ارتدوکس مسیحی است و البته فراتر از آن با دیدگاه عارفانه متونش را می‌نویسد. همین بینش متافیزیکی جهان سوررئالیسمش را مرتبط با مکتب رئالیسم جادویی می‌گرداند؛ ادبیاتی که در آن فضاهای متافیزیکی با جهان واقعیت درمی‌آمیزد و ملغمه‌ای از عینیت و ذهنیت بشری را در صحنه آشکار می‌کند.

نگاهی به نمایش «شکلک» / شکلک زمانه به مردم روزگار سه شنبه 13 اسفند 1392 00:00

نگاهی به نمایش «شکلک» / شکلک زمانه به مردم روزگار

«شکلک» ترکیبی بامعنا از دو مقطع تاریخی این سرزمین است؛ با شخصیت‌هایی که از حیث طبقاتی تقریبا به‌هم نزدیکند و از حیث فرهنگی در دو سر یک طیف قرار دارند. از نظر منطق نمایشی، نویسنده و کارگردان یکی از این دو زمان را (مکان که ثابت است) اصلی نمی‌داند. اما از نظر روانی، تماشاگر این زمان زوج جوان نمایش و مقطع امروز را اصلی‌تر و به خود نزدیک می‌داند.

نگاهی به نمایش «بی‌بی‌بیدل»/فراتر از واقع‌گرایی چهارشنبه 7 اسفند 1392 00:00

نگاهی به نمایش «بی‌بی‌بیدل»/فراتر از واقع‌گرایی

بی‌بی‌بیدل اثری درخور تامل است و پس از سال‌ها بی‌محتواشدن آثار ایرانی می‌توان به این روند امیدوار شد که پس از این شاهد آمدوشد آثار جدی و خلاق تئاتری باشیم که واقعا آثار بی‌محتوا، بی‌هویت و بی‌ریشه معلوم نبود چه قهقرایی را برای ما در نظر گرفته بودند.