سال عجیب ۱۴۰۳ به پایان رسید و حال میتوان با اندکی شک و اطمینان، به قضاوت اجراهایی پرداخت که در این میان حرف تازهای داشتند و با تمام محدودیتهای پنهان و آشکار اجتماعی و سیاسی، تلاش کردند نسبت به فرمهای اجرایی گذشته، شیوههای کمترشناختهشدهای را بر صحنه آورده که خلاق باشد و به فضای رخوتناک تئاتر این روزهای ما، شور و حال تازهای ببخشد.
نمایش «مده آ اجرا نمی شود» به نویسندگی و کارگردانی مرجان آقانوری که پیش از این در روزهای پایانی سال گذشته و در تماشاخانه دا با استقابل خوبی مواجه شده بود از چهارشنبه بیست فروردین این بار در تماشاخانه «هامون» روی صحنه خواهد رفت.
نمایش «عاشقانههای یک خنجر» به کارگردانی یزدان کمالی، از ۱۷ فروردینماه ۱۴۰۴ در تماشاخانه مشایخی به صحنه میآید.
نمایش «پینوکیو» به کارگردانی داوود زارع و تهیهکنندگی مجید قناد در تالار هنر به صحنه میرود.
نمایش «نوشتن بر مرز باریک نیاز» به نویسندگی ابوالفضل بلغندر، طراحی و کارگردانی مهدی رکنی از روز جمعه ۱۵ فروردین، هرشب ساعت ۲۰ در سالن شماره یک تماشاخانه هما روی صحنه میرود.
تیزر نمایش «یخبستگی» به نویسندگی و کارگردانی احمد سلگی و بازی سارا بهرامی و مجتبی پیرزاده رونمایی شد.
شهابالدین حسینپور نمایش «ریش فیدل، غبغب مرکل» را اردیبهشت در تماشاخانه هما روی صحنه میبرد.
نمایش «برادران کارامازوف» به کارگردانی اشکان خیلنژاد با زمان اجرایی طولانی و ۷ ساعته مخاطبان خود را به چالشی هنری درباب تلفیق فرم و محتوای کلاسیک و معاصر دعوت میکند.
رئیس جمهور در دیدار علی نصیریان با بیان اینکه «دولت چهاردهم تا آنجا که بتواند، به هنر کشور کمک خواهد کرد»، درباره کمبود فضاهای لازم برای تمرین گروههای هنری و اجراهای نمایشی گفت: برای استفاده هنرجویان از فرهنگسراها و ظرفیتهای دیگری که در دولت و شهرداریها وجود دارد، حتما تلاش میکنیم با تعامل امکانات لازم برای این بخش را تامین کنیم.
در این مطلب به دو اجرایی میپردازیم که بعد از جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفتند و با لحنهای متفاوت، تلاش کردند به انسان معاصر و درد و رنجی که میبرد بپردازند. این دو نمونه میتواند برای فهم کیفیت بازنمایی وضعیتهای فرودستی و تحت ستمبودگی انسانها در زمانه حال به میانجی تئاتر مفید باشد.
در این مجموعه نمایشنامه اول خواننده خیانتیم، مناسبات تودرتوی رابرت و اما و جری که یادآور مثلث عاشقانه مبهم و معیوبی است که در یک خط زمانی جسورانه و نوآورانه روایت میشود یعنی از حال به گذشته رفتن و از همین رو است که مترجم بر این باور است که «پینتر در درام خیانت اوج هنر خود را در استفاده از کارکردهای همزبان و همزمان برای عمق بخشیدن هر چه بیشتر به کنش شخصیتها نشان میدهد. داستان خیانت در یک فاصله زمانی نهساله رخ میدهد.
نمایش «تارتف» مهرداد کورشنیا به شکلی خلاقانه و موجز، مدرنیزاسیون ناموزون پهلوی اول را دستمایه روایت قرار داده است.
تاکنون بیش از دهها بار این نمایش یا اقتباسهایی از آن اجرا شده است ولی اینبار مرجان آقانوری توانسته است با خوانشی زنانه و اجرایی دگرگونه، نمایشی را روی صحنه بیاورد که از بینش عمیق او نسبت به موضوعات پیرامون و شناخت دقیقش از نمایشنامه نشأت میگیرد.
تکگوییهای آلن بنت، با ترجمه سلیس و خوشخوان مژده ثامتی، مجموعه جذابی از مونولوگهای تئاتری تاثیرگذار است. هرچند در ظاهر ساده و سرشار از روزمّرگی به نظر میرسند اما در عین حال با رویکردی ژرفانگرانه در زیر پوست خود ناظر بر بسترهای جامعهشناسانه، مولفههای انسانشناختی و واجد شخصیتپردازیهایی تاملبرانگیزند.
ژن زامبی با برخورداری از متن مناسب و فضای کمیک خود، همچنین با بهره بردن از بازی خوب بازیگرانِ یکدست و پرتوانش آنچه را که از قول بکت آمد، تحقق بخشیده است.
کارگردان نمایش «کالیگولا» که از ۷ فروردین به صحنه میرود، تأکید کرد این اثر با حمایت مالی تک تک اعضای گروه تولید شده و تمامی اعضا صاحب این اثر هستند.
نمایش «بازخند» تئاتری با حال و هوای انیمیشنی به زودی در تهران روی صحنه میرود.
دور دوم نمایش «سیزن ۳» به نویسندگی سروش و سوران احمدی و کارگردانی سوران احمدی و تهیهکنندگی ابوالفضل غلامحسینی در تماشاخانه هما روی صحنه میرود.
نمایش «ذرات آشوب» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی، از امروز همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر (هفتم فروردینماه)، در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.
همزمان با آغاز پیش فروش اجراهای جدید نمایش «شکّ؛ یک تمثیل» به کارگردانی کورش سلیمانی، پوستر این نمایش با طراحی مجید کاشانی رونمایی شد.