یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: سنگلج حریم دارد و ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج مطابق قانون تخلف است.
نمایش «فین جین» به کارگردانی محمود موسوی و تهیه کنندگی محمود مداحی به دلیل استقبال و درخواست مخاطبان تا پایان فروردین ۱۴۰۳ تمدید شد.
آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایشهایی که در نوبت اجرایی بهمن و اسفند ماه ۱۴۰۲ در سالنهای تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفتند، اعلام شد.
تعدادی از هنرمندان شناخته شده عرصه های شعر، سینما، تئاتر، خوشنویسی، موسیقی و ادبیات جمعه بیست و پنجم اسفند ماه با رییس جمهور دیدار کردند.
سال ۱۴۰۲ نیز برای تئاتر ایران سال وداع با برخی چهرهها و فعالان تئاتری بود؛ هنرمندانی که یاد و خاطرهشان در حافظه تئاتر ایران ماندگار ولی جایشان همیشه خالی باقی خواهند ماند.
اشاره او به نقشی بود که فرزانه کابلی ایفا می کرد و اقتضای آن نقش همین بود که شلوغ کند و آیتالله تصور می کرد تبلیغ این رفتار است. لفظ «سلیطه» بر همسر او بسیار گران افتاد و از مهدوی کنی شکایت کرد.
بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون از حضور بلاگرها در عرصه تئاتر انتقاد کرد و گفت: «تئاتر ما چه چیزی دارد که بلاگر داشته باشد؟»
نمایشنامه «انگلیسی» نوشته ساناز طوسی تابستان ۲۰۲۴ با کارگردانی دیان زورا در لندن روی صحنه میرود.
کارگردان نمایش «ستوان آینیشمور» با اشاره به چالشهایی که برای اجرای نمایش داشته است از دلایل انتخاب نمایشنامه مارتین مکدونا برای اجرا گفت.
همزمان با سالروز پایان سرایش شاهنامه،پیش تولید نمایش موزیکال اساطیری «رستم و سهراب» به کارگردانی حسین پارسایی آغاز شد.
برگ برنده «مَثلِث» در این نکته است که موقعیت نه چندان استعلایی خویش را از طریق بازخوانی متون شکسپیری به سیاست و اجتماع گره زده و اراده معطوف به قدرت را حتی در مناسبات میان اشیا به نمایش گذاشته است
نمایش «ژیلت» به کارگردانی حسن جودکی روز جمعه ۲۵ اسفند در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به کار خود پایان میدهد.
اگرچه که تئاتر حاصل خود بر اساس رمان «مأمور مرگهای غیراتفاقی» به قلم حسام حیدری بنا شده و کمدی حاصل در خلال حیرتانگیزش تلاش میکند تا علاوه بر خنده گرفتن از مخاطبانش آنها را به عمق معنایی نیز به پیش ببرد اما تمام اینها اتفاقاتی است که در متن نمایش افتاده و در اجرا و در بخش کارگردانی صحنهها مانند قطعاتی از پازل به درستی در کنار هم نمینشینند و به تجانس ایجابی دست نمیزند.
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی از فروردین ماه ۱۴۰۳ در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه میرود.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به حضور بلاگرها در سالن تئاتر گفت: آنها در یک نمایشنامه خوانی به عنوان مخاطب شرکت کردند و جزو عوامل نبودند. شرکت در تئاتر جزو حقوق شهروندی آنهاست و ما نمیتوانیم از این حق محرومشان کنیم.
نمایش «طلوع خونین» به نویسندگی و کارگردانی مسعود طیبی از بیستم فروردین ماه ۱۴۰۳ در تماشاخانهی ایرانشهر به صحنه میرود.
حسن جودکی در نمایش ژیلت به نسبت اجرای «بیوه سیاه، بیوه سفید» چند گام جلوتر آمده و توانسته به لحاظ کارگردانی به نسبت موفق عمل کند. نزدیک شدن به فضای کمدی سیاه سیاسی، کار دشواری است که جودکی تلاش کرده با خلق یک رئالیسم انتزاعی آن را به سرانجام رساند.
حضور این افراد هنگامی بحثبرانگیز میشود که بسیاری از اهالی تئاتر حذف و کنار گذاشته شدهاند، همچنین بسیاری از دانشجویان و مشتاقان بازیگری با اینکه دورههای لازم را برای بودن در صحنه گذراندهاند، بنا به دلایل غیرتئاتری مجبورند به شغلی دیگر روی بیاورند.
«فین جین» از معدود آثار نمایشی زمان خود است که به درستی از موسیقی بهره میبرد. به این معنا که موسیقی در آن به عنصری که خلأهای نمایشی را پر کرده یا به زور حسهای مشخصی را از بیرون به تماشاگر حقنه کند، تقلیل نیافته بلکه خود به شخصیتی کلیدی و غیرقابل حذف تبدیل میشود که از همان بدو ورود به فضاسازی و تعامل با تماشاگر میپردازد.
میکاییل را از دیرباز میشناسم؛ صداپیشهای قدر با وسعت صدایی حیرتآور و آن شور و جنم بزرگوارانه او که بر صحنه تئاتر هماره درخشیده است. او باید بداند که صدای اساطیریاش همیشه زنده و پابرجاست. به یاد نمایش مویه جم میافتم که با قلم وقاد قطبالدین صادقی و با اجرای سخت زیبای میکاییل بر صحنههای ایران درخشید.
نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه میرود.