سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
برنامه این هفته تالارهای نمایشی تئاتر شهر در حالی اعلام شد که یک اثر نمایشی جدید از روز دوشنبه شانزدهم آبان ماه در تالار قشقایی مجموعه اجرای خود را آغاز می کند.
مهدی شاه پیری نویسنده و کارگردان نمایش «شفیره» عنوان کرد فعلا قصد ادامه اجراهای این نمایش را ندارد و در فرصتی مناسبتر این اثر را به صحنه میبرد.
تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر سیزدهم آبانماه به دلیل همزمانی با سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه (س) اجرایی ندارند.
نمایش «آبا» که اجرای خود را در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی آغاز میکند، اثری است درباره جایگاه و اهمیت مادر در زندگی است.
دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در اطلاعیهای فراخوان و شرایط شرکت گروههای نمایشی در بخش بینالملل را اعلام کرد.
بهرام شاه محمدلو جوانکی ۲۰ ساله بود که به عنوان معلم تئاتر از مدرسه نابینایان سردرآورد. او حالا باید مربی نوجوانان نابینا و کمبینایی میشد که در این مدرسه مشغول تحصیل بودند.
در هیاهوی تعطیلی تماشاخانهها برخی از مدیران تماشاخانهها و گروههای نمایشی تصمیم گرفتند تا با اجرای نمایش، فعالیت خود را آغاز کنند؛ نمایشهایی که به شکل جسته و گریخته در سالنها روی صحنه میروند.
مهتاب نصیرپور از مسئولان میخواهد مقوله خشکسالی را به عنوان معضلی اجتماعی در نظر بگیرند و به آن نگاه سیاسی نداشته باشند.
آدم با بعضی از آدم ها نمی داند کِی و چگونه آشنا شده و دوستی با آنها از کجا شروع شده است. مرتضی احمدی از همین دست آدم ها بود. او ۳۴ سال قبل «داش مشتی جذاب» قصه ای شد که مسعود فروتن از همان ابتدا خود او را در این نقش متصور شده بود.
شاهین سرکیسیان 1345 فوت میکند و تمام آنهایی که با او کار کرده بودند، میدانستند ماجرا از چه قرار است چرا هیچ یک جریان را در آن سالها رسانهای نکردند، فاش نکردند و طرح مساله به بعد از انقلاب منتقل شد؟ یکی از نظریههایم این است، چون کسانی که در واقعه دستی داشتند در مسند قدرت مراکز تئاتری قرار میگیرند و اگر کسی حرفی میزد باید با تئاتر و صحنه خداحافظی میکرد.
کنشهای اجتماعی ما به واسطه شکلگیری راههای ارتباطی نوین دستخوش تغییرهای خیرهکننده و سریع شده. شبکههای اجتماعی، پلتفرمهای ارایهدهنده خدمات ارتباطات تصویری، تلفنهای هوشمند، اینترنت فراگیرِ جهانی و غیره، تمام اینها شهروندان را به یکدیگر نزدیک کرده و به شبکهای از پیوندها و باورهای مشترک دامن زده است. فرهنگِ انسان قرن بیست و یکم به مراتب با انسان قرن بیستم تفاوت دارد؛ خواستههای اجتماعی و کنشهایش دگرگون شدهاند. تئاتر باید تصمیم بگیرد به نیازهای زمانه خودش چگونه پاسخ میدهد؟ مثل دوران web2 یا زمانه نفوذ روزافزون web3 البته اگر اینترنت قطع نباشد!
هوشنگ هیهاوند، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر که چند روز پیش در بیمارستان «امید» بستری شده بود، امروز دوشنبه ۹ آبان ماه مرخص شد.
دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز هنرهای نمایشی حوزهی هنری نهمین فصل از پروژه چهار فصل تئاتر ایران را با عنوان «تئاتر و ماورا» برگزار میکند.
نمایشی با اقتباس از «زندگی پی» در برادوی روی صحنه میرود.
اسرافیل فرجاللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی از پرداخت دور اول کمک هزینه به انجمنهای نمایش استانها خبر داد.
کارگردان نمایش «خونه» با انتقاد از وضعیت تبلیغات در شرایط فعلی میگوید: ظاهرا تنها راه چاره این است که تراکت چاپ کنیم و دستی پخش کنیم.
سیدمحمد جواد طاهری، مدیریت مجموعه تئاتر شهر با اشاره به تلاش برای حفظ هویت بصری این مجموعه در روند بازسازیهای اخیر از آغاز اجراهای تالار قشقایی و چهارسو گفت.
تماشاخانه خورشید مشهد پس از تعطیلی اجراء نمایشها و بر اساس آنچه زیانده بودن سالن عنوان شده، با تصمیم مدیران آن مورد تخریب واقع شد.
محمود استادمحمد گذشتهپرست نبود. برعکس نگاه منتقدانه تندی به گذشته تئاتر ایران داشت، اما صحبت از لالهزار که میان میآمد، میشد تمام حسی را که به آن عرق و علاقه میگویند، در صدایش حس کرد.
مسعود صالحی کارگردان «اوج طوفان» با اشاره به اینکه این نمایش، اثری ذهنی درباره فقدان است، یادآور شد سیاستهای غلط مدیران، باعث شده که اهالی تئاتر در این شرایط به جان هم بیفتند.