وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی رضا مردانی را به عنوان سرپرست ادارهکل هنرهای نمایشی این وزارتخانه منصوب کرد. این اداره کل که تابعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، متولی برنامهریزی و سیاستگذاری هنرهای نمایشی کشور است. این انتصاب پس از مدتها بلاتکلیفی در مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی و پس از اتابک نادری صورت میگیرد.
وارد پنجمین ماه از سال ۱۴۰۱ شدیم ولی هنوز خبری از فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیست؛ جشنوارهای که بهمن هر سال برگزار میشود.
نمایش «وقتی ما نیستیم» به نویسندگی نرگس اصغری و کارگردانی داود زارع، از روز ۲۳ مرداد ١۴٠١ بر روی صحنه مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میرود.
تمامی دانشجویان رشته های تحصیلی می توانند به صورت روزانه از تسهیلات تخفیف ۲۰ درصدی خرید بلیت نمایش «تب» در تالار قشقایی برخوردار شوند.
نمایش حکم با عنوان روایت مستند خاطرات مسعود حکمآبادی، روزنامهنگار و تهیهکننده تئاتر از زندان، از روز پنجشنبه، ۲۰ مرداد، در تماشاخانه خورشید مشهد روی صحنه میرود.
نشست «دیدار و گفتوگو با علی نصیریان»، روز پنجشنبه، ششم مرداد برگزار میشود.
هنرمندان تئاتری پس ازدیدن نمایش توراندخت به مفهوم وشناخت هر چه بیشتر از متون برشت می توانند دست پیدا می کنند.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی اعضای شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را منصوب کرد.
طی احکام جداگانهی از سوی حمیدرضا نعیمی، رئیس کانون نمایشنامهنویسان و مترجمان خانهی تئاتر ایران، اعضای شورای داوری کانون نمایشنامهنویسان و مترجمان خانهی تئاتر ایران انتخاب و معرفی شدند.
نمایش شرحی کشاف...بیارتباط با وضعیت اینجا و اکنون ما در رابطه با سرکوب بیان و بدن زنان نیست اما چه در روایت و چه در اجرا، توان چندانی برای به نمایش گذاشتن پیچیدگی جامعهی این روزهای ما ندارد.
دبیرخانه دومین جشنواره تئاتر شهرزاد، تعداد گروه های متقاضی حضور در جشنواره را بیش از ۴۰۰ گروه نمایشی از سراسر کشور اعلام کرد.
نسیم ادبی گفت: نمایش «توراندخت» نخستین بار است که در ایران به صحنه میرود.
اولین جلسه کمیته رسیدگی به آسیب های اجتماعی اطراف ساختمان تئاتر شهر تهران روز دوشنبه ۳ مرداد ماه در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
محمدرضا پورحکیمی، کارگردان جوانی که این روزها نمایش «خانه خراب» را روی صحنه برده است، از پرداختن به دوره قاجار و تاثیر خیز جدید کرونا بر روی تعداد مخاطبانش می گوید.
نمایش «بوکسور» را میتوان مصداق خوبی برای تقلای داستانگویی براساس سرمایه انباشته دانست. نمایشی به قلم برادران مهربان، روایتی است از خانوادهای از هم پاشیده که در آستانه مرگ پدر، روابطشان آشکار میشود. اقتباسی ایرانی از «اودیپ شهریار» سوفوکل که همچون اثر یونانی دو موضوع عطش قدرت و مسئولیت قرار است شخصیتها را به چالش بکشد.
بررسی تاریخ فرهنگ و هنر ما هم نشان میدهد کمتر اتفاق افتاده هنرمندان امکان تنفس در هوای آزاد را تجربه کرده باشند اما هرگاه همین سعه صدر حداقلی افزایش یافته، آثار درخشانی خلق شده و فرهنگ و هنر گام بلندی رو به پیش برداشته است.
مهاجرت مسالهای نیست که کیومرث مرادی برای اولینبار به آن پرداخته باشد؛ اگر به کارنامه حرفهای او نگاهی بیندازیم، میبینیم مهاجرت و قصه آدمهای مهاجر دغدغه اوست و به همین خاطر است که برای سومینبار نمایشی را روی صحنه میبرد که حقیقت تلخ آدمهایی را به تصویر میکشد که از ناآرامیهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به جای دیگری مهاجرت میکنند به امید پیدا کردن روزنهای از امید و آرامش.
اگر بخواهیم در اين نمايش یک کهن الگو برای «حبیب» در نظر بگیرم شاید داستان حضرت ابراهیم(ع) را بتوان مثال زد؛ زمانی که به حضرت ابراهیم(ع) فرمان داده میشود که «فرزندت را بکش» او با ایمان کامل و بدون چون و چرا عزم این کار را میکند اما در شخصیت «حبیب» اندک شکی هم وجود دارد. او ابتدا شک میکند و ... بعد به ایمان می رسد و ...
یازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
نمایشنامه «الاهگان» نوشته نستور کابایرو نویسنده ونزوئلایی به کارگردانی بهرام سرورینژاد نمایشنامهخوانی میشود.
نخستین نشست «اقتباس صحنه» با عنوان «اقتباس و مواجهه با تاریخ» با پخش فیلمتئاتر «مویه جم» قطبالدین صادقی در مؤسسه فرهنگی هنری صبا برگزار میشود.