سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
محمدرضا پورحکیمی، کارگردان جوانی که این روزها نمایش «خانه خراب» را روی صحنه برده است، از پرداختن به دوره قاجار و تاثیر خیز جدید کرونا بر روی تعداد مخاطبانش می گوید.
نمایش «بوکسور» را میتوان مصداق خوبی برای تقلای داستانگویی براساس سرمایه انباشته دانست. نمایشی به قلم برادران مهربان، روایتی است از خانوادهای از هم پاشیده که در آستانه مرگ پدر، روابطشان آشکار میشود. اقتباسی ایرانی از «اودیپ شهریار» سوفوکل که همچون اثر یونانی دو موضوع عطش قدرت و مسئولیت قرار است شخصیتها را به چالش بکشد.
بررسی تاریخ فرهنگ و هنر ما هم نشان میدهد کمتر اتفاق افتاده هنرمندان امکان تنفس در هوای آزاد را تجربه کرده باشند اما هرگاه همین سعه صدر حداقلی افزایش یافته، آثار درخشانی خلق شده و فرهنگ و هنر گام بلندی رو به پیش برداشته است.
مهاجرت مسالهای نیست که کیومرث مرادی برای اولینبار به آن پرداخته باشد؛ اگر به کارنامه حرفهای او نگاهی بیندازیم، میبینیم مهاجرت و قصه آدمهای مهاجر دغدغه اوست و به همین خاطر است که برای سومینبار نمایشی را روی صحنه میبرد که حقیقت تلخ آدمهایی را به تصویر میکشد که از ناآرامیهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به جای دیگری مهاجرت میکنند به امید پیدا کردن روزنهای از امید و آرامش.
اگر بخواهیم در اين نمايش یک کهن الگو برای «حبیب» در نظر بگیرم شاید داستان حضرت ابراهیم(ع) را بتوان مثال زد؛ زمانی که به حضرت ابراهیم(ع) فرمان داده میشود که «فرزندت را بکش» او با ایمان کامل و بدون چون و چرا عزم این کار را میکند اما در شخصیت «حبیب» اندک شکی هم وجود دارد. او ابتدا شک میکند و ... بعد به ایمان می رسد و ...
یازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
نمایشنامه «الاهگان» نوشته نستور کابایرو نویسنده ونزوئلایی به کارگردانی بهرام سرورینژاد نمایشنامهخوانی میشود.
نخستین نشست «اقتباس صحنه» با عنوان «اقتباس و مواجهه با تاریخ» با پخش فیلمتئاتر «مویه جم» قطبالدین صادقی در مؤسسه فرهنگی هنری صبا برگزار میشود.
نمایش «آلنده نازنین» به کارگردانی محمد برهمنی روز جمعه هفتم مرداد در ۲ نوبت در تالار چهارسو به صحنه میرود.
رضا دادویی نویسنده و یکی از بازیگران نمایش «خانه خراب» درباره ویژگیهای این نمایش که روایتی از زندگی یک خانواده ایرانی در دوران مشروطه است، توضیحاتی ارائه داد.
تماشاخانه شانو از تاریخ ۶ مرداد ماه میزبان نمایش «آخرین نوار کراپ» خواهد شد.
آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایشهای به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر و تالار هنر به تفکیک اجراها مشخص شد.
دور و بر محمود استاد محمد پر از جوان بود. گرچه انگار خود او از دل تاریخ آمده بود. سلیقه هنری این جوانان اتفاقا به سلیقه تئاتری استادمحمد کمترین شباهتی نداشت اما دوستیشان معمولا فراتر از اینها بود.
دبیر نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک با اعلام ثبتنام نزدیک به ۱۰۰ اثر برای رقابت در این جشنواره با گذشت حدود دو هفته از انتشار فراخوان، از حضور امیدوارکننده گروههای شهرستانی در جشنواره امسال خبر داد و تاکید کرد: استقبال خانواده تئاتر عروسکی از جشنواره بسیار مثبت بوده و امیدواریم امسال آثار درخشانی را شاهد باشیم.
اجرای نمایش «پناه کاه» به نویسندگی و کارگردانی فرید قادرپناه به مدت ده شب تمدید شد.
نمایش «بهشت حکیم الله» به نویسندگی خسرو امیری و کارگردانی مرجان قاسمی در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه میرود.
نتیجه ارزیابی و بررسی اعضای هیئتعلمی فصل هشتم از دور نوین پروژه چهار فصل تئاتر ایران با عنوان «مناسبات انسانی در جهان پس از کرونا» اعلام شد.
نمایش آشویتس زنان به نویسندگی و کارگردانی علی صفری راهی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر ملپامونی اکراین شد، این جشنواره امسال با شعار «خرسون بخشی از اکراین است» میزبان مخاطبان خواهد بود.
علی اتحاد با"نامه هایی بر دوش تند باد"به بوتیک تئاتر ایران می آید.
برگزیدگان نخستین جشن تئاتر و موسیقی علی معلم - تندیس حافظ - معرفی شدند.