یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: سنگلج حریم دارد و ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج مطابق قانون تخلف است.
مریم کاظمی دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در سفر به همدان با هنرمندان و فعالان حوزه تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان به گفت و گو نشست.
رئیس ستاد چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر مهر کاشان از پذیرش 89 اثر در مرحله انتخاب متون در بخش صحنه ای این جشنواره خبر داد.
فراخوان بخش نمایشنامه خوانی که به صورت رقابتی برگزار می شود و صرفا به خوانش آثار استاد اکبر رادی اختصاص دارد، اعلام شد. علاقه مندان شرکت در این بخش می توانند تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه 15 آذرماه 97 نسبت به ارسال درخواست و مدارک مورد نیاز به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند. همچنین اسامی آثار راه یافته به جشنواره نیز روز شنبه 15 دیماه سالجاری اعلام می شود.
تماشاخانه ایرانشهر به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) روزهای دوشنبه و سهشنبه 7 و 8 آبان ماه تعطیل است.
نمایش«ریل» که اقتباسی از نمایشنامه «کلفتها» نوشته ژان ژانه است از ۵ آبان ماه در تئاتر باران روی صحنه میرود.
۵۱ سال پیش مرکز فرهنگی در تهران افتتاح شد که یک جهش فرهنگی در این شهر به وجود آورد و حتی روی سلیقه موسیقیایی و پوشش شهروندان آن اثر گذاشت. مرکز فرهنگی که تا آن زمان بین روشنفکران و اهالی فرهنگ به این اندازه محبوبیت نداشت.
نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی،فراخوان بخش مقالات رادی شناسی که به صورت رقابتی برگزار می شود در چندین بخش متنوع اعلام شد.
بازیگران و عوامل نمایش «از کجا اومدیم» به کارگردانی محمد عاقبتی که قرار است از 20 آبان در تالار هنر روی صحنه برود، معرفی شدند.
هیات انتخاب دو بخش تئاتر کودک و تئاتر نوجوان متشکل از مریم سعادت، کریم اکبری مبارکه، محمدجواد کبودرآهنگی، منوچهر اکبرلو و سید حسین فدایی حسین نمایش های برگزیده برای حضور در این دو بخش را معرفی کردند.
نمایش «رستم و سهراب» به کارگردانی میرکمال میرنصیری در سه روز ۲۰، ۲۱ و ۲۲ آبان ماه در تالار وحدت روی صحنه می رود.
«مهدی سلطانی» درباره حضور خود نمایش «شاه لیر» گفت: تمرینات با روندی خوب و روبه رشد، به پیش می رود و به اجرایی دیدنی و پر مخاطب خواهد رسید.
کارگاه «مفاهیم به زبان عکاسی» با موضوع «عکاسی هنری با رویکرد صلح در تاریخ و انگاره های معماری تبریز» در دو مرحله ۲۶و۲۷ مهر و 24 و 25 آبان در قالب جشنواره بین المللی تئاتر الف برگزار می شود.
درآمدزايي و بازگشت سرمايه ميتواند يكي از علل ورود تهيهكنندگان و گاهي سرمايهگذاران ناآشنا به تئاتر باشد؛ اما اين ورود از دیدگاه برخي از كارگردانان تئاتر، ميتواند آسيبهايي را هم براي بدنه تئاتر بهدنبال داشته باشد. رفتن به سمت تئاتر تجاري، پايينآمدن كيفيت نمايشها، تحت سيطره قرارگرفتن گروه نمايشي و حتي كارگردان، خارجشدن تئاتر از مسير فرهنگسازي از جمله اين آسيبهاست.
قیمتهای گران بلیت تئاتر اولین شکاف و ایجاد فاصله بین مردم و تئاتر است. بهویژه در این شرایط بحرانی که مردم از تهیه سادهترین امکانات معیشتی زندگی خود محروماند، اعمال چنین رویهای تئاتر را از سبد اقتصادی و زندگی مردم دور خواهد کرد. نوع ذائقه فرهنگ مصرفگرایانه که از فرهنگ سرمایهداری الهام میگیرد، دیر یا زود تئاتر را به گیشه و گیشهگردانی هدایت خواهد کرد و به کالایی مصرفی تبدیل خواهد کرد که تنها برای اقشار مرفه و متمول قابلاستفاده خواهد بود و هنرمندان نیز در خدمت تأمین سلیقه آنان پیش خواهند رفت و دراینمیان تئاتر متعهد، روشنگرانه و ژرفاندیش جایی نخواهد داشت و تجارت غلبه خود را اعمال خواهد کرد.
نامبرده می خواهد از یک تجربه ی شخصی به تجربه ی عمومی تعمیم پیدا کند از فروپاشی و له شدن انسانی که به دلایل واهی سرکوب می شود، زحماتش نادیده گرفته می شود، و تا مرز طغیان و خردشدگی می رود. جایی که دیگر گذشتن از هرچه حقوق و نفع شخصی برای رسیدن به نتیجه هم، جواب نمی دهد .و از تبارِ مکان هایی بگوید که چگونه از هویتِ واقعی و تاریخی شان، تهی می شوند.
نمايش استيو جابز، يك روايت شرقي است از مناسبات پيچيده غرب. زيست اينجا و اكنون مهران رنجبر با فلسفهاي كه نسبت به مدرنيته دارد، چندان اجازه نميدهد تا به مانند مستند الكس گيبني، نقدي راديكال باشد از مناسبات سرمايهداري متاخر به سردمداري اسطورهاي چون جابز. در جاييكه عشاق سينهچاك محصولات اپل، هويتي از آيفون و آيپد براي خود ساخته و هر نوع انتقاد را بيدرنگ پاسخ ميدهند، بايد با ادواتي كامل رهسپار منازعه شد. با فرمي راديكل و نظام زيباشناسي نابهنگام و ديگرگو
رؤیا نونهالی، صدرالدّین زاهد، اصغر همّت و حسین کیانی، داوران رپرتوار مونوگهان، شدند.
بسياري از گروههاي تئاتري همواره متقاضي اجرا در مجموعه تئاترشهر هستند و اين حضور را همچون افتخاري در كارنامه كاريشان تلقي ميكنند؛ البته اينكه با در نظر گرفتن وضعيت آشفته و بيضابطه معمول اين مجموعه در طول سه دهه گذشته، تئاترشهر در اذهان همچنان به عنوان يكي از جديترين و معتبرترين سالنهاي تئاتري پايتخت و كشور باقي مانده نكتهاي قابل تامل است. بيشك مرور تاريخ نمايشها و اسامي كارگردانان صاحبنامي كه آثار خود را در اين مكان به صحنه بردهاند از جمله دلايل فرونپاشيدن اين برند و اعتبار است.
فراخوان بخش مونولوگ نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی هم زمان با انتشار پوستر رسمی جشنواره منتشر شد.
هر ساله در جريان برگزاري جشنواره تئاتر دانشگاهي، مديران تئاتري تعهداتي در قالب حمايت از اجراي نمايشهاي باكيفيت و برگزيده مطرح ميكنند. به اين ترتيب اداره كل هنرهاي نمايشي، مركز تئاتر مولوي و خانه هنرمندان ايران از جمله نهادها و مراكزي هستند كه به واسطه در اختيار داشتن سالنهاي تئاتري تعهدهايي مطرح ميكنند. اما نكته اينجاست كه با يك بررسي اجمالي ميتوان دريافت كدام مديران و كدام سالنها در نهايت به تعهد خود جامه عمل پوشاندهاند.