هشتادمین جشنواره فیلم ونیز با درخشش فیلم «پدر مادر خواهر برادر» به کارگردانی «جیم جارموش» که شیر طلایی بهترین فیلم را از آن خود کرد، به پایان رسید. در این میان، «بنی سفدی» جایزه بهترین کارگردان را برای «ماشین خردکننده» دریافت کرد و فیلم «صدای هند رجب» ساخته «کوثر بن هنیه» جایزه بزرگ هیئت داوران را گرفت. همچنین افتخار ویژه بهترین فیلم مرمتشده به «باشو غریبه کوچک» اثر «بهرام بیضایی» رسید
انجمن صنفی لابراتوار فیلم سینمای ایران، در پی کسب جایزه بهترین فیلم بخش کلاسیک هشتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز توسط فیلم «باشو غریبه کوچک»، پیامی تبریک منتشر کرد. این پیام به بهرام بیضایی، کارگردان فیلم و مدیریت استودیو روشنا تقدیم شده است.
فیلم جدید کاترین بیگلو با عنوان «خانه دینامیت» (Dynamite House)، یک تریلر درباره یک فاجعه هستهای است که تلاش میکند با نمایش شمارش معکوس پرتاب موشک، حس واقعگرایی ایجاد کند. با این حال، به گفته منتقدان، فیلم در نهایت به اثری هیجانزده و پرادعا تبدیل میشود که در انتقال پیام اصلی خود، یعنی توهم امنیت هستهای، کاملاً موفق نیست.
الکساندر پِین، رئیس هیئت داوران جشنواره ونیز ۲۰۲۵، پس از آنکه شیر طلایی بهترین فیلم به «پدر، مادر، خواهر، برادر» ساخته جیم جارموش رسید، در برابر پرسشهای خبرنگاران درباره ندادن جایزه اصلی به فیلم تحسینشده «صدای هند رجب» واکنش نشان داد و شایعه تهدید به استعفای یکی از داوران را رد کرد.
فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر» تازهترین اثر جیم جارموش، در جشنواره ونیز ۲۰۲۵ با استقبال منتقدان روبهرو شد. این درام سهگانه خانوادگی با بازی ستارگانی چون آدام درایور، کیت بلانشت، ویکی کریپس، تام ویتس و شارلوت رمپلینگ، روایتگر لحظههای طنزآمیز و در عین حال تلخ از روابط میان والدین و فرزندان است. جارموش با بهرهگیری از لحن مینیمالیستی و نگاه شاعرانهاش، پرترهای تازه از خانواده و فاصلههای پنهان میان نسلها ترسیم میکند.
فیلم «باشو، غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی، ۴۰ سال پس از تولید و پس از طی فراز و فرودهای بسیار، از جمله چهار سال و نیم توقیف، بار دیگر مورد توجه جهانی قرار گرفت و نسخه ترمیمشده آن در بخش کلاسیکهای جشنواره فیلم ونیز هشتاد و دوم، جایزه بهترین فیلم را به دست آورد.
هشتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز امشب (شنبه، ۱۵ شهریور) با معرفی برندگان به کار خود پایان میدهد. در میان مدعیان اصلی جوایز، پارک چان-ووک با فیلم «انتخاب دیگری نیست»، و کوثر بن هانیه با فیلم بحثبرانگیز «صدای هند رجب»، شانسهای اصلی کسب شیر طلایی بهترین فیلم هستند.
فیلم «دایره مستقیم» به کارگردانی اسکار هادسون، به عنوان برنده اصلی هفته منتقدان جشنواره ونیز معرفی شد و جایزه بزرگ و نوآورانهترین فیلم این بخش را از آن خود کرد. این اثر که یک کمدی سیاه و سوررئال ضدجنگ است، در رقابت با فیلمهای دیگری از سراسر جهان به این موفقیت دست یافت.
فیلم «درون امیر»، سومین ساخته علی عزیزی، توانست جایزه اصلی بخش «روزهای ونیز» را از آن خود کند. این فیلم که داستان تردید یک جوان برای مهاجرت از ایران را روایت میکند، از سوی هیئت داوران به دلیل «تأمل بر زندگی روزمره» مورد تحسین قرار گرفت.
مستند «یادداشتهای یک جنایتکار واقعی» به کارگردانی الکساندر رودنیانسکی و آندری الفروف، با نمایش تیزر اختصاصی خود در جشنواره فیلم ونیز، بازگشت این فیلمساز اوکراینی به صندلی کارگردانی پس از ۳۱ سال را رقم زد.
در دنیای جشنوارههای سینمایی، پس از دوران همهگیری کرونا، تغییرات بزرگی رخ داده است. در حالی که جشنوارههای اروپایی مانند کن و ونیز موفق شدهاند موقعیت خود را ارتقا دهند، رویدادهای آمریکایی همچون تورنتو و ساندنس با کاهش مخاطب و تاثیرگذاری مواجه شدهاند. با این حال، با برنامهریزیهای جدید و فهرست قوی فیلمها، این دو جشنواره برای بازگشت به روزهای اوج تلاش میکنند.
فیلم «در دست دانته» به کارگردانی یولیان شنابل، یکی از متفاوتترین آثار جشنواره ونیز است که روایتی پرخطر و پرهیجان از یک سرقت هنری بزرگ را با فلسفه، عشق و خشونت گانگستری در هم میآمیزد. در این فیلم، اسکار آیزاک و جرارد باتلر در نقشهای اصلی به ایفای نقش پرداختهاند و فیلم در تلاش برای ترکیب ژانرهای مختلف، گاهی از کنترل خارج میشود.
کاترین بیگلو، کارگردان برنده اسکار، با فیلم جدیدش «خانهای از دینامیت» به جشنواره ونیز بازگشت و زنگ خطر تهدید تسلیحات هستهای را به صدا درآورد. این تریلر سیاسی با بازی ادریس البا، مقامات کاخ سفید را در مواجهه با یک حمله موشکی قرار میدهد و بیگلو در نشست خبری گفت: «چطور نابودی جهان میتواند یک راهبرد دفاعی خوب باشد؟»
نمایش جهانی «فرانکنشتاین» ساخته «گییرمو دل تورو» در جشنواره فیلم ونیز با تشویق ایستاده ۱۳ دقیقهای همراه شد و بازیگران اصلی، «اسکار آیزاک» و «جیکوب الوردی»، هنگام تشویق تماشاگران اشک ریختند. این طولانیترین ایستاده تشویق جشنواره تا به امروز بود و هیجان بیسابقهای در سالن ایجاد کرد.
فیلم مستند «Broken English» ساخته «Iain Forsyth» و «Jane Pollard» با ترکیبی از روایتهای مستند و عناصر داستانی، تصویری متفاوت و پرشور از زندگی و صدای «Marianne Faithfull» ارائه میدهد. هرچند بخشهای ساختگی فیلم گاه اضافی به نظر میرسند، اما مصاحبهها و اجراهای موسیقی این خواننده افسانهای نفسگیر و ماندگار هستند.
فیلم «Frankenstein» جدید گییرمو دل تورو با بازی «جیکوب الرودی» و «اسکار آیزاک» در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. کارگردان برنده اسکار تأکید کرده است که این اثر ربطی به ترسهای ناشی از هوش مصنوعی ندارد و بیشتر درباره ضعفها و نواقص انسانی است.
فیلم جدید جولیا رابرتز با عنوان «بعد از شکار» در جشنواره فیلم ونیز با استقبال چشمگیر تماشاگران روبرو شد. این فیلم که یک درام به کارگردانی لوکا گوادانینو است، پس از نمایش، شش دقیقه تشویق ایستاده دریافت کرد که اشکهای رابرتز را جاری ساخت. او در نشست خبری این فیلم از کارگردان و همبازیهایش تشکر کرد.
پارک چان-ووک، کارگردان برجسته سینمای کره، پس از ۲۰ سال تلاش و انتظار برای تأمین بودجه، فیلم جدید خود با عنوان «انتخاب دیگری نیست» را در جشنواره فیلم ونیز به نمایش گذاشت. این فیلم که با اقتباس از یک رمان معمایی ساخته شده، داستان مردی را روایت میکند که پس از ۲۵ سال کار، شغل خود را از دست میدهد و با چالشی بزرگ روبرو میشود.
جورج کلونی، بازیگر ۶۴ ساله هالیوود، به دلیل ابتلا به عفونت سینوسی نتوانست در برنامههای تبلیغاتی فیلم جدیدش با عنوان «جی کلی» در جشنواره فیلم ونیز شرکت کند. نماینده او با تأیید این خبر، اعلام کرد که کلونی به دستور پزشک مجبور به کاهش فعالیتهای خود شده است.
فیلم «خسته از کشتن؛ زندگینامه یک آدمکش» به کارگردانی «دانیله ویکاری» با الهام از کتاب زندگینامه «آنتونیو زاگاری»، آدمکش سابق مافیای کالابریایی «اندرانگتا»، نخستین کلیپ خود را پیش از نمایش در جشنواره ونیز منتشر کرد.