میشل لوگران(Michel Legrand)نوازنده پیانو وآهنگساز پرکار فرانسوی درنخستین ساعات بامداد امروز (شنبه)درسن86 سالگی در پاریس درگذشت.
نمایش «لالهزار، هتل کاتوزیان» در حالی در تماشاخانه مهرگان روی صحنه رفته است که تجربه دیدنش حاوی نکات متعددی است. نکاتی که به نظر با مسئله مورد انتقاد نمایش همداستان میشود خود بدل به آنتاگونیستی برای تئاتر میشود.
بیانیهی اعتراضی خانه تئاتر که 22 دی ماه در گردهمایی خانواده تئاتر به امضاء هنرمندان تئاتر رسیده بود، برای قوای سه گانه ی مجریه، مقننه و قضائیه فرستاده شد.
هنگامی که از تئاتر مستند، سیاسی و یا هرگونه نمایشی که قرار است بر اساس رخدادی واقعی ساخته شود صحبت میکنیم یا قصد نوشتن نمایشنامهای از این دست را داشته و یا در نهایت میخواهیم چنین اثری را بر روی صحنه ببریم، ممکن است شیوههای اجرایی ما متفاوت باشد، اما یک امر مشترک وجود دارد: دغدغهی کارگردان و نویسنده برای بازنمایی حقیقت در مقابل مخاطبان.
تئاتر آشپزخانه با دکوری مناسب که شمایل یک آشپزخانه حرفه ای را دارد کار خود را آغاز میکند. بهتر است کمربندتان را ببندید چون در بروشور کار هیچ خلاصه و حتی نکتهای از کار نمیبینید و معلوم نیست با چه سرعتی و به کجا خواهید رفت. شما زودتر از آنچه فکر کنید در نمایش غرق میشوید. دلیلش هم کمدی جذاب و روایتی است که شما را به یاد زندگی خود میاندازد،
کمپانی برادران وارنر بالاخره فیلم جدید کریستوفر نولان را تایید کرد.
جشنواره فیلم فجر امسال همزمان با تهران در استانهای دیگر نیز برگزار میشود اما در هر استان 11 فیلم منتخب از مجموعه فیلمهای راه یافته به جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.
نمایش «ماخ، زندان ابوغریب»، با موضوع تجاوز نظامیان آمریکایی به عراق بر اساس متنی از حامد اسلامی و به کارگردانی آماندا آزاد از فردا در تماشاخانه سرو روی صحنه میرود.
به دعوت بنیاد رودکی و تالار وحدت، نمایش «سقراط» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی برای پنجمین بار در اسفند ۹۷ برای بیست شب اجرای محدود روی صحنه میرود.
بازیگر فیلم نامزد اسکار و مکزیکی «روما» اعلام کرد که تاکنون سه بار در خواست سفرش به آمریکا رد شده و به احتمال فراوان در مراسم اعطای جوایز اسکار نیز غایب خواهد بود.
ستاد برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایرانی با صدور اطلاعیهای جزئیات نحوه شرکت هنرمندان و دانشجویان در بخش «تئاتر دورنما» این رویداد را اعلام کرد.
مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تاکید بر حضور پُرافتخار فیلمهای مستند و انیمیشن در بخش رقابتی جشنوارههای معتبر بینالمللی جهان، از عموم خبرنگاران، نویسندگان و منتقدان سینما دعوت کرد تا به تماشای پنج فیلم مستند و سه اثر انیمیشن منتخب سی و هفتمین دورهی جشنواره فیلم فجر در سالن رسانهها بنشینند.
پوستر فیلم سینمایی «آشفتهگی» ساخته فریدون جیرانی در آستانه جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.
«کوپال» به کارگردانی کاظم ملایی جایزه بهترین فیلم سینمایی یک جشنواره هندی را دریافت کرد.
نمایش «آه بر انکار ماه» به کارگردانی مهدی اسماعیلی در ارسباران روی صحنه میرود.
در قرن اخير اشكالي از اجرا پديد آمد كه از هيچ متن مكتوبي كمك نگرفتند و هر يك با استفاده از عنصر ديگري همچون رقص يا بداههپردازي و غيره به اجرا دست زدند كه باز هم در اين فرمت اجرا نيز الزاما «context» (فحواي كلام، موقعيت، زمينه و بافت) وجود دارد كه «رخداد»ها يا «كنش»هايي در بستر آن رخ ميدهد. بنابراين به نظر من عنصر سومي وجود دارد كه الزامآورتر از دو عنصر قبلي است و آن مواجهه است. مواجهه تماشاگر با يك وضعيت، كه در آن كسي يا چيزي در حال انجام كاري است.
دوستاني كه بر آقاي پارسايي خرده ميگيرند كه ايشان به فيلمهاي مهندس بازرگان «راه طي شده» و «هاشمي زنده است» مجوز داده بدانند اين فيلمها اصلا براي دريافت مجوز ساخت و نمايش به وزارت ارشاد مراجعه نكردند و درخواستي ندادند و كاملا خودسر هستند.
در آثار رفيعي (حتي دو فيلمش) تلخي، سياهي و شوربختي تصويري زيبا دارد و با سليقه ساخته شده اما اين به معني كاسته شدن از پلشتي مشكلات نيست. قرباني شدن جواني و زيبايي در «خانه برناردا آلبا» به همان اندازه هولناك است كه در «ماهيها عاشق ميشوند» سرنوشت زوج ميانسال فيلم عزيز و آتيه (رضا كيانيان و رويا نونهالي) كه قرباني سياست شدهاند.
آن روي ديگرِ «روياي امريكايي»، كابوسِ امريكايي است. كابوس فقر، مواد مخدر، اسلحه و حتي نژادپرستي. البته كه امريكا تنها كشوري نيست كه با اين كابوسها درگير باشد، ممالك بيشمار ديگري هم بيشتر و كمتر با معضلات اينچنيني درگيرند. اما مهم است بدانيم كه همه امريكا رويا نيست و رويا هم براي همه امريكاييها محقق نميشود.
خصوصيسازي افسارگسيخته و هجوم سرمايههاي بيمنطق به سمت تئاتر كه يك زمان در سينما و شبكه نمايش خانگي شاهد بوديم و زماني هم در تجسمي، كار را براي همه ما دشوار كرده است. از هرجا كه بشود كاسبي كرد عدهاي مشغولند و مبلغان ماجرا هم يك عده هنرپيشه كاسبكار هستند. تمام نشانههاي سرمايهداري دست به دست يكديگر دادهاند تا كالاي فوقزبالهشان را به خورد تماشاگران دهند. به همين دليل معتقدم در چنين شرايطي وقتي به جريان سرمايهداري تن ندهيد تمام اركان فعاليت شما به مشكل برميخورد. تماميتخواهي بر جريان حاكم شده كه همه چيز را در خدمت خودش ميطلبد و اگر تن ندهيد شما را حذف ميكند.