کتاب بیستودومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» در 9 بخش مختلف چاپ شد.
هادی عامل که این روزها نمایش «مضحکه دزدها» را در تماشاخانهی «سنگلج» به صحنه برده است با گله از وضعیت تئاتر آیینی، سنتی گفت: تئاتر آیینی سنتی ما شکل موزهای پیدا کرده و تنها به برگزاری جشنوارهی آیینی سنتی محدود شده است.
بعداز ظهر شنبه 27 مهرماه نمایشهای "92 درصد زندگی"، "بیضایی"، "عالیه" و "کاریز ما" در بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه در حوزه هنری شهر تهران اجرا شد.
کیومرث مرادی کارگردان و مدرس تئاتر که طی سالهای اخیر مشغول تحصیل در خارج از کشور است، بعد از گذشت یک سال دوری از صحنه تئاتر دیماه سالجاری نمایشنامهای از پوریا آذربایجانی را در تالار شمس موسسه اکو به صحنه میبرد.
هنر نمایش آنقدر مهجور مانده و کسی حامی آن نیست که بازیگران تئاتر بر اساس علاقهای که دارند در آن حضور مییابند و معتقدم اگر همین علاقه نبود، تئاتر فراموش میشد.
به گفته قطب الدین صادقی برای خلق یک اثر مردم را باید دید تا آنها هم کار هنری را ببینند. در ساختن و کارگردانی نمایش طراحی حرکت تنظیم اولیه است، حرکات نمایش باید منطبق بر رفتارهای جاری در زندگی باشد. حرکات باید تکیهگاه دیالوگها باشد.
نمایش "عامدانه، عاشقانه، قاتلانه" به کارگردانی ساناز بیان در اجرای شب گذشته خود میزبان علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد بود که وی تاکید کرد نمایشهایی که دغدغه اجتماعی دارند باید مورد حمایت قرار گیرند.
نمایش «بکت» به کارگردانی یوسف باپیری در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر به صحنه میرود.
کارگاه آشنایی با گروههای تئاتری بینالمللی بحث و گفتگو، امروز بعد از ظهر شنبه 27 مهرماه در سالن جلسات سینما کانون برگزار شد.
کارگردان نمایش "هراکلس 5" که پیش از این در گفتگویی با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده حمایت از تولید و اجرای این اثر نمایشی را گرفته بود، با اشاره به انتظار 3 ساعته خود در معاونت هنری برای ملاقات با معاون وزیر از تعطیلی تمرینات و انصراف از اجرای "هراکلس 5" خبر داد.
نمایش «کی گفته شیر سلطانه» به کارگردانی مینو عطاخانی از 22 تا 28 مهر ماه در تالار شیخ بهایی شاهین شهر به روی صحنه میرود.
هیچ وقت درباره داوری اظهار نظر نمی کنم. وقتی وارد یک مسابقه می شوی، سلیقه، نظر یا دیدگاه داور، هرچه باشد را باید قبول کنی. حتی اگر جایزه ای دریافت نکنم، هیچ گاه اعتراضی نمی کنم؛ چرا که داوری نه یک امر قطعی، بلکه نسبی است و چه بسا اگر داوران دیگری به اصفهان می آمدند، اتفاقات دیگری می افتاد.
نمایشنامههای من دربارهی وضعیت بشر، روابط احساسی، جنسیت، عرفان، خدا، شک، نبود ایمان و موضوعهای اینچنینی هستند و در این نمایشنامهها کلی سئوال دربارهی همین موضوعات مطرح میشود و در نهایت هم جوابی به هیچکداماشان داده نمی شود. وقتی آدم میفهمد که این سئوالها از عمق وجود ایرانیها هم شنیده میشود، احساس شعف میکنم چون به من ثابت میشود که فرضیات و اعتقادات امانیستیام درست است.
به زودی با فراتر رفتن درآمد ناخالص نمایش"شیرشاه" از مرز یک میلیارد دلار، این پنجمین نمایش باسابقه برادوی، در گیشه اول می شود.
رییس جدید انجمن تئاتر کرمانشاه رکن اصلی پیشرفت تئاتر را بحث آموزش دانست و گفت: در حال حاضر برای تامین بودجه آموزش تئاتر در مضیقه هستیم.
جمشید مشایخی از استفاده نامش برای فروش زمینهایی در شهرستان «محمود آباد» گله کرد
برای نخستین بار در دوره بیستم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نمایشی (از کشور اسپانیا) حضور دارد که در آن ساخت آثار سفالی، به عنوان محور نمایش در نظر گرفته شده، هنری که در ارتباط تنگاتنگ با صنعت سفالگری همدان قرار دارد.
سرپرست گروه تئاتر "آران" درباره وضعیت اجرای بینالمللی اپراهای عروسکی این گروه تصریح کرد که مدیران از حمایت از آثار فاخر حرف میزنند ولی در عمل مغایر رفتار میکنند.
دومین کارگاه کارگردانی تئاتر، جمعه 26 مهرماه با حضور قطبالدین صادقی در بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان برگزار شد.
نخست یک کمدی وضعیت و موقعیت شکل میگیرد که در آن آدمها ساحتهای گوناگون و نوینی را از خویش بروز میدهند. این ساحتها به فراخورِ شرایط و لحظات،گاه - و نه همیشه - با گذشتهٔ آدمها همسان نیستند و یا جهت دیگری دارند؛ زیرا موقعیتِ جدید آنها را واداشته است تا خود را به گونهای دیگر تبیین کنند. ساحتِ دوم با برخی از شوخیهای شخصی و فردی شکل میگیرد.