کارگردان مستند "تمام چیزهایی که جایشان خالی ست" معتقد است که داشتن اکران مردمی مستندها در جشنواره فجر تنها حق کوچکی بوده که توانستهاند بگیرند.
در حالی اکران مردمی "ماجرای نیمروز؛رد خون" در پردیس تازه تاسیس "ایران مال" انجام شد که جواد عزتی گفت:اگر از فیلم خوشتان آمد در آرای مردمی شرکت کنید، اگر هم نه، مثل یه راز در دلتان نگهدارید.
«سینما سکوت» از امروز 15 بهمن ماه در پردیس کورش با فیلم سینمایی «بیست و سه نفر» آغاز می شود.
بیستونهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی شیکاگو امسال با نمایش چند فیلم سینمایی از کارگردانان ایرانی همراه خواهد بود.
سیمای مرکز استانها که در تدارک ساخت چندین سریال جدید با حضور کارگردانان شناخته شده سینما و تلویزیون است، به تازگی خبر ساخت سریال «روایت ناتمام» به کارگردانی بهروز شعیبی را اعلام کرده است.
نمایش «کالاندولا» به کارگردانی احمد سلگی برای دومین بار به صحنه میرود.
مدیر بخش چهل سالگی انقلاب از جزئیات برنامه کامل این بخش در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت.
مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد که اعتبار جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر به اندازه اعتبار دوره سی و ششم است و در برگزاری این دوره از جشنواره با نهایت صرفهجویی عمل خواهیم کرد.
۸ فیلم برتر آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.
حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بر لزوم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینما تاکید کرد.
یک کارگردان فیلم کوتاه و رئیس سابق انجمن فیلم کوتاه ایران معتقد است تصمیماتی که سینمای جوان را تبدیل به یک اداره لحظهای برای انجام کار ارباب رجوع کند، از اساس اشتباه است.
در ششمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، انیمیشن «بنیامین» و فیلمهای «یلدا»، «جمشیدیه» و «مردی بدون سایه» اکران میشوند.
پالتو شتری پیکان انتقادش را به سمت طبقه متوسط شبه روشنفکر گرفته است، طبقه ای که در طول چند دهه گذشته جایگاه خاصی را در رخدادهای فرهنگی و سیاسی جامعه به خود اختصاص داده است.
سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر مانند سالاد فصلی است که تا این روزهای جشنواره همهنوع فیلمی در آن میتوان دید، بدون اینکه ارزشهای هنری همسانی داشته باشند؛ مجموعهای از فیلم بد، خوب و زشت.
«دیدن این فیلم جرم است!» نخستین تجربه کارگردانی رضا زهتابچیان از جمله فیلمهای بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر است؛ تجربهای که در طول جشنواره فیلم فجر درباره آن زیاد صحبت خواهد شد و شاید به نوعی بتوان آن را از جمله فیلمهای بحثبرانگیز جشنواره سی و هفتم توصیف کرد.
کارنامه سياوش اسعدي در طول سالها فعاليتش براي اهالي سينما و منتقدان بحثبرانگيز بوده است؛ آثاري مبتنيبر تجربهگرايي که مورد توجه انجمن منتقدان نيز قرار گرفت. سياوش اسعدي بعد از ساخت «جيببر خيابان جنوبي» سرگرم ساخت فيلمي به نام «سالتحويل» شد که به دلايل زیادی، از جمله نبود بودجه کافي نيمهکاره رها شد و بعد از آن نگارش فيلمنامه «درخونگاه» آغاز شد؛ تجربهاي مشترک به قلم سياوش اسعدي و نيما نادري که اقتباسی از نمايشنامه «يوبيتسومه» است که نيما نادري سالها پيش نوشت و به صحنه برد. سال گذشته «درخونگاه» به دليل ادامهدارشدن فيلمبرداري و تکميلنبودن مراحل فني فيلم به جشنواره فيلم فجر نرسيد و امسال در فهرست نهايي هيئت انتخاب جشنواره سيوهفتم فيلم فجر قرار گرفت.
مسعود بخشي بعد از هفت سال بار ديگر پشت دوربين قرار گرفت و يلدا را ساخت؛ فيلمي که قطعا از نگاه تجربهگرا و عميق کارگردانش به مسائل روز دور نيست؛ فيلمي که به گفته بخشي، بازگوکننده موضوعاتي مهم و انساني است. هرچند اين بار علي مصفا در مقام تهيهکننده و نه بازيگر در کنار مسعود بخشي قرار گرفته است و بايد ديد نتيجه همکاري مشترک آنها چه نمرهاي از نگاه اهالي رسانه و سينمايينويسان خواهد گرفت.
فيلم «اتاق تاريك» به كارگرداني روحالله حجازي با وجود موضوع مهم آن که بحث كودكآزاري است، در جشنواره فيلم فجر و در اكران از آن حمايت نشد! درحاليكه اين مسئله يكي از مهمترين موضوعات ما و حتي جهان است. ضمن اينكه بهتازگی حاشيهاي براي فيلم به وجود آمد مبني بر شبههداربودن سرمايه فيلم كه حجازي با قاطعيت آن را تكذيب كرد و علت انتشار چنين خبري را نتايج جستوجوي اينترنتي و تشابه اسمي يكي از عوامل دانست.
من فکر نميکنم روشنفکري بيشتر از اينکه يک ليبل باشد، يک مَنِش است. روشنفکري شغل نيست و اصلا هم چيز خندهدار يا متلکگونهاي نيست. متأسفانه امروزه وقتي ميخواهيم کسي يا چيزي را مسخره کنيم، ميگوييم خيلي روشنفکر يا روشنفکرانه است. اتفاقا مفهوم بهشدت جدي، کاربردي و کاريزماتيکي است؛ اما تئاتر روشنفکري را من نميفهمم يعني چه! {تئاتري روشنفکر} را ميفهمم؛ ولي {تئاتر روشنفکري} را نميدانم يعني چه. قطعا من خودم را روشنفکر ميدانم و به اين کلمه باور دارم و از اينکه در گفتمان روزمره به کنايه، متلک و هزل، تقليل پيدا کرده، اصلا خوشحال نيستم.
تعصب در هنر باعث عقب ماندگي است. ما بايد بدانيم كيفيت اجرا مهم است وگرنه هرگز آلمانها به اين افتخار نكردهاند كه تمام نوازندگان اركسترهايشان آلماني هستند يا نه! هر اركستري را بررسي كنيد، متوجه ميشويد نوازندگان آن تركيبي از ملل مختلفند.