قطب‌الدین صادقی به نمایندگی از هنرمندان تئاتر در مراسم تکریم و معارفه مدیران کل هنرهای نمایشی گفت: هنرمندان امنیت ندارند. بنده هفت‌ماه کارم توقیف شد و سه سال اجازه اجرا در تئاتر شهر را نداشتم. ما محکوم به بیکاری شدیم و تداوم کاری نداریم و این ظلم و جنایت است در حق کسانی که عمری را در این راه گذاشته‌اند.

پایگاه خبری تئاتر:  مراسم تکریم و معارفه مدیران کل هنرهای نمایشی صبح  23 دی‌ماه با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تئاترشهر برگزار شد. در این مراسم قطب الدین صادقی مشکل تئاتر ایران را بی‌پولی و آزادی دانست.

در این مراسم مریم معترف،‌ محمدرضا الوند، هادی مرزبان، ‌امیردژاکام، قطب‌الدین صادقی، حمیدرضا نعیمی، ابراهیم گله‌دارزاده، شهرام نوشیر، حسن جودکی، پریسا مقتدی، رحمت امینی، سیروس همتی و اتابک نادری حضور داشتند.
 
قطب‌الدین صادقی به نمایندگی از هنرمندان تئاتر در این مراسم سخن گفت. او درباره مدیر پیشین هنرهای نمایشی اظهار داشت: «آقای آشنا به دلیل سال‌ها اسارت دارای سجایای اخلاقی مانند تواضع و فروتنی هستند، ولی ایشان دو ایراد داشتند. یکی این‌که دیر به مرکز آمدند و دوم این‌که در زمان بی‌پولی این سمت را گرفتند. هر کسی برای فرهنگ و هنر این کشور به ویژه تئاتر قدمی بردارد بر ما منت نهاده است. امیدواریم کسانی که بر مسند امور می‌نشینند به دغدغه‌های ما توجه کنند.»
 
او با برشمردن دغدغه‌های هنرمندان حوزه گفت: هنرمندان امنیت ندارند. بنده هفت‌ماه کارم توقیف شد و سه سال اجازه اجرا در تئاتر شهر را نداشتم. ما محکوم به بیکاری شدیم و تداوم کاری نداریم و این ظلم و جنایت است در حق کسانی که عمری را در این راه گذاشته‌اند.
 
صادقی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در هشت سال گذشته افتاد این بود که 60 هزار نفر از هنرمندان ملی را اخراج کردند و حتی بیمه عمر پنج بیمار سرطانی را قطع کردند.عدم امنیت همه ما را آزار می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه 100 هزار نفر هنرمند حوزه تئاتر در کشور داریم و با وجود 18 دانشکده تئاتر هر سال تعدادی بیشتری به این رقم اضافه می‌شوند، گفت: از عدم عدالت در این سال‌ها نیز رنج برده‌ایم. بودجه‌ای که به یک سریال درپیتی در تلویزیون اختصاص می‌دهند 18 میلیارد تومان است و باید آن را با بودجه کل تئاتر کشور مقایسه کنید. 100 هزار لشگر هنری در کشور را با 12 یا 6 میلیارد تومان نمی‌توان اداره کرد. باید برای اصلاح ردیف بودجه تئاتر مبارزه کنید و ما حاضریم برای حمایت شما هر کاری انجام دهیم.
 
وی خطاب به مدیر کل هنرهای نمایشی گفت مدیرانی انتخاب کنید که مقوله تئاتر را بفهمند و ظرافت‌های فرهنگی داشته باشند. خشونت زبان 10 سال اخیر بوده است در حالی که بچه‌های تئاتر زودرنج هستند.
 
وی مسئله بعدی اهالی تئاتر را آزادی عنوان کرد و افزود: همه می‌دانند در هنر آزادی با تخیل توام است و بزرگان تئاتر آموخته بودند که به راحتی موانع را دور بزنند ولی برای هنرمندان رده پایین تر این کار مشکل است.
 
وی توسعه را یکی دیگر از ضروریات حوزه تئاتر دانست و اظهار داشت: شهر مینسک پایتخت بلاروس 40 تماشاخانه دارد در حالی که در تهران با 12 میلیون نفر جمعیت تنها 5 سالن داریم.
 
صادقی با بیان اینکه وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد توسعه زیربناهاست گفت: ریشه بی‌عدالتی‌ها و دعواها در تئاتر کمبود سالن است. مدعی زیاد است و جا کم. شهر پاریس هز شب 600 اجرا دارد یعنی 600 صحنه در هر شب.
 
وی تصریح کرد: هیچ مدیری موفق نخواهد شد مگر با برنامه ریزی و اگر برنامه داشتیم باشیم دچار تصمیمات لحظه‌ای نمی‌شویم.
 
وی با بیان اینکه فکری به حال تئاتر ملی کنید ادامه داد: آثار اجرا شده در حال حاضر اقتباس‌های درجه 18 از رمان‌ها و فیلم‌های خارجی است و ما در نمایش‌ها فرهنگ، زندگی،‌ هنر و انسانی ایرانی را از دست داده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه ضامن تحقق خواسته‌های ما پول است گفت: در سال‌های اخیر علی‌رغم حمایت‌های الکی که شد وضع تئاتر خراب‌تر شد.
 
حمیدرضا نعیمی نمایش‌نامه نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر هم در ادامه به نمایندگی از هنرمندان سخنرانی کرد. وی با بیان اینکه این دوره بی‌فرهنگی قبل ما را 400 سال عقب انداخت چرا که با دولتی مواجه بودیم که افتخارش این بود بعد از مشکلات مالی اولین بودجه‌ای را که قطع کرد بودجه فرهنگ بود گفت: هشت سال گذشته حال همه را بد کرد و برای ما خسران و بی‌ادبی داشت.
 
وی با بیان اینکه در این دوران گروه‌های تئاتری بودند که با پول و بدون پول تئاتر را زنده نگه داشتند ادامه داد: باید این گروه‌های تئاتری حرفه‌ای شناسایی و تثبیت شوند. شهر تهران به 30 گروه حرفه‌ای نیاز دارد که این تعداد در حال حاضر وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه باید مدیرکل نمایشی این شجاعت را داشته باشد که برنامه‌های یک تا چهار سال خود را اعلام کند افزود: با ادبیات شاعرانه نمی‌توان تئاتر را جلو برد. تا الان به عنوان گوشت قربانی به تئاتر نگاه شده است. با ادبیات عبوس با ما سخن بگویید و راهکاری عملی ارایه کنید.

 

وی با تاکید بر برگزاری نشست با فعالان تئاتری برای پیدا کرده راه‌حل مشکلات موجود و توجه به تئاتر استان‌ها گفت: چرا باید رقم قراردادهای تئاتر در تهران برای غیرتهرانی‌ها آرزو باشد و باید در این زمینه به تئاتر غیرتهران هم توجه کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه لطفا مدیرانی را که در جایگاه خود عملکرد خوبی دارند را تغییر ندهید افزود: با بحث‌های مانند خصوصی سازی با اهالی تئاتر شوخی نکنید اگر قرار است اتفاقی در این زمینه بیافتد باید حتما در تعامل با گروه‌های نمایشی باشد.
 
وی گفت: امیدوارم تئاتر از این وضعیت اسف‌بار نجات پیدا کند و هنرمندان به حداقل شان خود برسند.
 
علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های تئاتر تعاملات درون سیستمی است گفت: برخی مسایل مطرح شده توسط هنرمندان ناشی از برون داد مسایلی است که سال‌های گذشته اتفاق افتاده و به خواسته هنرمندان رسیدگی نشده است و به همین دلیل سخنان هنرمندان با بغض همراه است که امیدوارم در آینده این بغض کنار برود.
 
وی با بیان اینکه باید هنرمندان نسبت به مسایلی که در اطرافشان می‌گذرد حساس باشند با اشاره به سخنان هنرمندان نسبت به ایجاد زیرساخت‌های تئاتر توسط ارشاد ادامه داد: ساز و کار استفاده از امکانات شهر تهران در دست شهرداری است و وزارت ارشاد مسئول نرم‌افزاری و مدیریت است. البته باید امکانات مورد نیاز این حوزه‌ها را فراهم کرد ولی در این زمینه می‌توان از سازمان‌ها و نهادهای دیگری که امکان دارند کمک گرفت و شرایط را به سطح مطلوب نزدیک کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگ و هنر پول کم خرج نمی‌شود گفت: این پول‌ها به صورت پراکنده هزینه می‌شوند و به همین دلیل دچار مشکل هستیم.
 
وی با تاکید بر فعال‌سازی شورای برنامه‌ریزی در معاونت امور هنری گفت: باید هسته برنامه‌ریزی و کارگروه‌های برنامه‌ریزی را در حوزه‌های مختلف فعال کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه بضاعت تئاتر ما به لحاظ نیروی انسانی فوق‌العاده است اظهار داشت: چه خوب است در درون سیستم همدلی ایجاد کنیم و در کنار همدیگر باشیم و موجودیت هم را به رسمیت بشناسیم.
 
به گفته وی در حوزه استقرار گروه‌های نمایشی نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و با مشورت هنرمندان حوزه تئاتر به نحو مطلوب اجرایی خواهد شد.
 
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به پایایی برنامه‌ها در معاون هنری توجه جدی خواهد شد گفت: موضوع جشنواره زدگی یکی از مشکلات معاونت هنری است و برنامه‌ها بررسی خواهند شد تا در صورت عدم ضرورت اجرای آنها بودجه‌شان صرف برنامه‌های دیگر شود.
 
وی با بیان اینکه امیدوارم هنرمندان تئاتر در آینده عصبانی نباشند چرا که این عصبانیت‌ها ناشی از محرومیت‌ها و بی‌عدالتی‌هاست افزود: در حوزه تئاتر نگاه باید حامی باشد ولی می‌توان در این زمینه از بضاعت سازمان‌های دیگر مانند بانک‌ها نیز استفاده کرد اگر تاکنون نیز این بخش‌ها وارد سرمایه‌گذاری در حوزه تئاتر نشده‌اند چون گمان می‌کنند این حوزه سود‌ده نیست در حالی که آثار شاخص بازدهی اقتصادی خوبی دارند.
وی با بیان اینکه باید با نگاه به واقعیات به تعامل برسیم گفت: از کمال‌گرایی نباید پایین آمد ولی هر نردبانی یک پله اولی دارد و در زمینه تئاتر هم پله اول طی شده و پله‌های بعدی را هم با کمک شما بالا می‌رویم.
 
وی با بیان اینکه از قادر آشنا در معاونت امور هنری همچنان بهره خواهیم برد گفت: ایشان به عنوان مشاور همراهمان خواهند بود و از طرفی دبیری جشنواره تئاتر فجر امسال را نیز برعهده دارند.
 
قادر آشنا مدیر کل پیشین مرکز امور هنرهای نمایشی در این مراسم با تشکر از هنرمندانی که کمبودها را تحمل کردند گفت: سرمایه‌های انسانی خوبی در مرکز هنرهای نمایشی وجود دارد و بنده نیز از همکاری با تیم قبلی این مرکز بسیار سود بردم.
 
وی تصریح کرد: در این مدت نتوانستم از توان تخصصی این حوزه به اندازه استفاده کنم ولی تلاش کردم آرامش به جامعه تئاتر بازگردد.
 
حسین طاهری مدیر کل جدید مرکز امور هنرهای نمایشی نیز با بیان اینکه با تجربیاتی که در مجموعه‌های قبلی فعالیتم در حوزه فرهنگ و هنر داشتم در خدمت اهالی تئاتر خواهم بود گفت: ما عادت کرده‌ایم سنگ زیربنا باشیم و با برنامه‌ریزی کار کنیم. مراوده‌ای که در حوزه فرهنگ داشتم را سرمایه خود می‌دانم.
 
وی تاکید کرد: باید کمک کنیم صدای مجموعه تئاتر شنیده شود و تئاتر در سبد اقتصادی مردم قرار گیرد.