دبیر سیزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان با تشریح مشکلات مختلف این جشنواره گفت: هیچ ضمانتی برای ادامه جشنواره تئاتر دانشگاهی وجود ندارد.

پایگاه خبری تئاتر:  محسن محمدی با اعلام این مطلب ادامه داد: بزرگترین مشکل جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان عدم انسجام آن است، در این وضعیت هر دبیری که بیاید باید از اول شروع کند.

این دانشجوی تئاتر اضافه کرد: به وزارت علوم و خانه تئاتر دانشگاهی پیشنهاد کرده‌ام برای جشنواره‌های مهم سازماندهی و زمان مشخصی داشته باشند. جشنواره تئاتر دانشجویی عروسکی تقویم متفاوتی داشته و زمان برگزاری آن از فروردین تا اسفندماه متغیر بوده است که این برای جشنواره بین‌المللی اصلا خوب نیست.

محمدی مشکلات مالی را دیگر معضل بزرگ جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان برشمرد و اظهار تأسف کرد: همیشه بیشتر انرژی صرف جذب بودجه می‌شود و کمتر به مسائل علمی می‌پردازیم.

او همچنین خواستار احیای مجمع کانون‌های دانشگاهی شد و توضیح داد: حضور این کانو‌ن‌ها بسیار کمک‌کننده است و به دانشجویی‌تر شدن جشنواره کمک می‌کند.

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان با اظهار تأسف از دیگر مشکلات این جشنواره تصریح کرد: همیشه این کشمکش میان وزارت علوم و دانشجویان وجود داشته که باید حل شود. وزارت علوم انتظار دارد جشنواره زیر نظر مستقیم آن‌ها برگزار شود در حالی که شکل درست‌تر این است که جشنواره هم‌چنان دانشگاهی بماند اما ساختارش تغییر کند.

او ادامه داد: وزارت علوم باید بودجه بدهد اما برگزارکننده جشنواره دانشگاه هنر باشد که متأسفانه فعلا در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.

محمدی درباره وجود یک اساسنامه مشخص برای جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان توضیح داد: این جشنواره تاکنون سه اساسنامه عوض کرده است. از دوره اول تا یازدهم با یک اساسنامه برگزار شده که این اساسنامه در دوره دوازدهم تغییر کرده است. پس از آن دانشگاه اساسنامه‌ای کلی داد که مورد قبول دانشجویان نیست و امیدواریم زودتر تغییر کند.

این دانشجوی تئاتر سپس تاریخچه‌ای از جشنواره تئاتر دانشگاهی ارائه کرد و به تشریح برنامه‌های سیزدهمین دوره این جشنواره پرداخت.

به گفته او در این دوره از جشنواره سه کارگاه آموزشی در شهرهای شیراز، مشهد و مازندران برگزار شده است.

محمدی با اظهار تأسف از ضعف کیفی آثار شهرستانی اضافه کرد: در بخش صحنه‌ای هیچ نمایشی از شهرستان‌ها نداریم چون سطح کیفی مناسبی نداشتند، فقط در بخش خیابانی سه گروه شهرستانی داریم.

او درباره هیأت داوران این دوره از جشنواره توضیح داد: داوران خارجی مشخص شده‌اند اما داوران داخلی را چند روز مانده به جشنواره اعلام می‌کنیم.

در ادامه‌ی نشست جشنواره‌ی تئاتر عروسکی دانشجویی که در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، سپهر شریف‌زاده معاون بین‌الملل جشنواره تئاتر عروسکی نیز توضیحاتی درباره دعوت از گروه‌های خارجی ارائه کرد و گفت: امسال تصمیم گرفتیم فقط گروه‌های دانشجویی را به جشنواره دعوت کنیم چون جشنواره ما دانشگاهی است و درست نیست گروه‌های حرفه‌ای در آن حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: پس از انتشار فراخوان در دانشگاه‌های عروسکی دنیا، 25 اثر به ما رسید که شش گروه را انتخاب کردیم اما به دلیل مشکلات مالی چهار گروه حذف شد و در نهایت دو گروه از آلمان و اکراین در این دوره از جشنواره حضور دارند که در کنار اینها چند مهمان خارجی هم دعوت کرده‌ایم.

شریف‌زاده اضافه کرد: مزیت دعوت از گروه‌های دانشجویی عروسکی این است که این گروه‌ها در بخش رقابت در کنار گروه‌های داخلی حضور دارند و همه کارها در کنار یکدیگر محک زده می‌شوند.

به گفته این دانشجوی تئاتر در این دوره از جشنواره چند سمینار بین‌المللی با حضور مهمانان خارجی برگزار می‌شود ضمن اینکه جلسات نقد و بررسی آثار ارسال شده با حضور نرگس مجد و آلن لکوک دو میهمان بین‌المللی جشنواره برپا خواهد شد.

 سیزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان از 26 بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه در تالار هنر،‌ دانشکده سینما-تئاتر، دانشگاه تهران، تالار مولوی، موسسه هنری‌مان، شیرخوارگاه آمنه، موسسه محک و خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

مراسم افتتاحیه این جشنواره شکل کارناوالی دارد و روز شنبه 26 بهمن‌ماه از ساعت 16 تا 21 در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

همچنین مراسم اختتامیه روز شنبه سوم اسفندماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برپا خواهد شد.

گفتنی است بعد از برگزاری جشنواره، نمایشگاه عکس، پوستر و عروسک از دهم تا شانزدهم اسفندماه در لابی تماشاخانه ایرانشهر برپا می‌شود، این نمایشگاه ویژه آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی است.

این دوره از جشنواره شامل سه بخش بین‌الملل، کودک و نوجوان و بزرگسال و خیابانی است.

 نخستین دوره جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان به همت دانشکده سینما-تئاتر و کانون تئاتر دانشگاه هنر در سال 75 برگزار شد. این جشنواره از دوره ششم به صورت بین‌المللی برگزار شد اما در سال‌های بعد به خاطر وجود برخی از مشکلات دچار وقفه شد. به طوری که گاهی به صورت دوسال یکبار و حتی سه سال یکبار برگزار شده است.