«مارتین اسکورسیزی» با تمجید از «آنیس واردا» گفت برای ساخت فیلم «مرد ایرلندی» الهامات زیادی از این کارگردان بزرگ و درگذشته فرانسوی گرفته است.

پایگاه خبری تئاتر: «مارتین اسکورسیزی» با حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم تلوراید آمریکا در برنامه ویژه بزرگداشت «آنیس واردا» از مهم‌ترین چهره‌های موج نوی سینمای فرانسه حضور یافت و گفت او یکی از خدایان بود که در سال ۱۹۷۷ برای اولین بار او را ملاقات کردم و همچنان با هم دوست باقی ماندیم. «آنیس واردا» در ماه مارس امسال در سن ۹۰ سالگی درگذشت. وی در سال ۲۰۱۷ از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار با دریافت جایزه افتخاری مورد تقدیر قرار گرفت و سال گذشته نیز با ساخت مستند «چهره‌ها مکان‌ها» با مشارکت «JR»، نامزد شاخه اسکار مستند شد تا کهن‌سال‌ترین نامزد اسکار تاریخ این جوایز سینمایی نام گیرد.

«اسکورسیزی» در برنامه ویژه جشنواره تلوراید برای یادبود این سینماگر برجسته، وی را یک منبع الهام خواند و گفت: آنیس همیشه حقیقت را به صریح‌ترین شکل ممکن از او دریافت می‌کردم. او خیلی از فیلم «کوندان» که در سال ۱۹۷۷ ساختم خوشش نمی‌آمد. شب رونمایی از فیلم «گرگ وال‌ استریت» نیز آمد اما حتی یک کلمه هم درباره فیلم به من چیزی نگفت.

«آنیس» در هنگام تدوین فیلم «سکوت» در کنار من بود و در هنگام ساخت فیلم «مرد ایرلندی» نیز سر صحنه فیلمبرداری آمد و برای ساخت این فیلم الهامات زیادی از اوگرفتم. او هیچ قانونی نداشت و این کلید کارهای او بود. «آنیس واردا»، اولین فیلم بلند خود را در سال ۱۹۵۵ با نام «نقطه کوتاه» ساخت. «سواحل آنیس» نیز دیگر ساخته اوست که جایزه بهترین اثر مستند جوایز سزار را کسب کرد، او در سال ۲۰۱۱ به‌جهت خدماتش در عرصه فرهنگ و هنر فرانسه، به مقام لژیون دونور رسید.

وی در سال ۱۹۶۴ جایزه سینمایی «لوئی دلوک» را کسب کرد، در سال ۱۹۹۲ نامزد نخل طلای کن بود، در سال ۱۹۸۵ شیر طلای ونیز را برد و در سال ۱۹۶۵ خرس نقره‌ای جشنواره برلین و در سال ۲۰۱۵ نخل افتخاری کن را به‌دست آورد. این کارگردان زن مستقل فرانسوی از کارگردانان اصلی موج نوی سینمای فرانسه و یکی از بازماندگان این مکتب است که آثار او از جمله فیلم‌ها و عکس‌هایش با شیوه تجربی متمایز، عمدتاً بر مستندهای واقع‌گرا، مسئله فمینیسم و موضوعات اجتماعی متمرکز هستند. مستند «واردا به روایت آنیس» جدیدترین ساخته وی بود که در بخش غیررقابتی جشنواره برلین ۲۰۱۹ رونمایی شد و خودش ساخت این فیلم را نوعی وداع با تماشاگران توصیف کرده بود.