علاقه داشتم شرایطی فراهم شود تا این نمایش‌های کوتاه به صورت چرخشی در چهار نقطه تهران روی صحنه بروند اما طبق معمول به دلیل کمبود فضا و سالن امکان‌پذیر نشد.

پایگاه خبری تئاتر:  محمد یعقوبی که سرپرستی "پروژه 25" و اجرای گروه‌های جوان در فرهنگسرای نیاوران را برعهده دارد توضیحاتی در این رابطه ارائه کرد.

این نمایش‌نامه نویس و کارگردان در ارتباط با دلایل مطرح شدن ایده‌‌ی فراهم کردن شرایط اجرا برای هنرجویان جوان اظهار داشت: سه سال قبل کلاس‌های نمایش‌نامه نویسی با عنوان «سی‌ و دو حرف برای نوشتن» در خانه هنرمندان ایران برگزار کردم که بعد از مدتی متوجه شدم بچه‌ها تا حدودی ناامید هستند. بنابراین به آن‌ها گفتم بر اساس نمایش‌نامه "رقص کاغذ پاره‌ها" متن بنویسند به شکلی که ماجرا فقط در یک اتاق بگذرد و قول دادم تلاش می‌کنم تا امکان کارگردانی و اجرای این متون روی صحنه فراهم شود.

وی ادامه داد: این ایده جواب داد و متن‌های زیادی نوشته شد. همین اتفاق در کلاس‌های دانشگاه تهران برای دانشجویان مقطع فوق‌ لیسانس هم رخ داد و بعد از آنکه احساس کردم بچه‌ها میل به نوشتن ندارند پیشنهاد را بار دیگر مطرح کردم که متن‌های زیادی نوشته شد.

کارگردان نمایش «خشکسالی و دروغ» تصریح کرد: در نهایت از میان متون نوشته شده 17 اثر برای کارگردانی و بازی توسط هنرجویان آموزشگاه سمندریان و دیگرانی که قبلا در کلاس‌های نمایش‌نامه نویسی شرکت کرده بودند انتخاب شد. گروهی که مسئولیت انتخاب آثار را برعهده داشتند جوانانی هم نسل همین بچه‌ها مثل جابر رمضانی، اشکان خیل‌نژاد، یوسف باپیری و مرتضی میرمنتظمی بودند.

این نمایش‌نامه نویس ضمن قدردانی از همکاری این کارگردانان جوان برای انتخاب آثار بیان کرد: وقتی انتخاب‌ها صورت می‌گرفت من برای اجرا به خارج از کشور سفر کرده بودم و پس از بازگشت بر خروجی نظارت اندکی داشتم و تلاش کردم تا حد امکان دخالتی نکنم. یعنی بیشتر کارها توسط خود بچه‌ها هنرمندان جوان انجام شده و من کمترین دخالت را در مسائل اجرایی برعهده داشتم.

وی افزود: علاقه داشتم شرایطی فراهم شود تا این نمایش‌های کوتاه به صورت چرخشی در چهار نقطه تهران روی صحنه بروند اما طبق معمول به دلیل کمبود فضا و سالن امکان‌پذیر نشد و در نهایت به فرهنگسرای نیاوران رسیدیم که فرصت را از دست ندادیم.

یعقوبی با بیان اینکه استقبال مخاطبان از کارها بسیار خوب بوده عنوان کرد: استقبال تماشاگران از هر نمایش به ما نشان خواهد داد کدام اثر موفق شده ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کند و قصد داریم این ایده را با بهترین‌ها ادامه دهیم و رایزنی‌هایی برای اجرای کارهای برگزیده در دیگر سالن‌ها نیز صورت می‌گیرد.

کارگردان نمایش «زمستان66» در انتها به ضرورت ادامه چنین پروژه‌هایی اشاره کرد و گفت: آنچه مشخص به نظر می‌رسد این است که با اجرایی شدن "پروژه 25" امروز 8 نویسنده، 12 کارگردان و 42 بازیگر مستعد خود را مطرح کرده‌اند و من امیدوارم امکان اجرا در سالن‌های بیشتری را پیدا کنند.