دوست و هم‌دوره جهان پهلوان تختی با انتقاد از فیلم «تختی» که در ایام عید چندین مرتبه از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد گفت: کسانی در این فیلم و به خصوص در صحنه‌های مربوط به کشتی حضور داشتند که هیچ شناختی از این رشته نداشتند و با آن غریبه بودند و ضمن آنکه به یاد ندارم او با کسی دعوا کرده باشد.

پایگاه خبری تئاتر: بعد از گذشت نیم قرن از درگذشت جهان پهلوان تختی، صحبت‌ها و مصاحبه‌های جذاب و شنیدنی از این قهرمان کشتی کشورمان از سوی افراد مختلف مطرح می‌شود، اما سخنانی که از برخی دوستان و نزدیکان جهان پهلوان تختی که با او حشر و نشر و به نوعی نشست و برخاست داشتند، شنیدنی‌تر است.

یکی از این افراد که حدود ۸۴ سال از سنش می‌گذرد «پرویز عرب» است که به طور حتم نشستن پای صحبت‌های این کشتی‌گیر اسبق و داور کشتی کشورمان در مورد تختی می‌تواند ناگفته‌های زیادی از زندگی جهان پهلوان را روشن سازد.

این کشتی گیر تحصیلکرده سال ها در خدمت کشتی بوده چه به عنوان دبیر و چه به عنوان پیشکسوت زحمات بسیاری برای ورزش اول کشور کشیده است.

در جریان راه افتادن تختی در بازار تهران برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی به زلزله‌زدگان بویین زهرا، پرویز عرب به همراه حسین‌پور و چند نفر دیگر از دوستان صمیمی تختی با او بودند و با در دست داشتن کیسه‌های بزرگ، پول‌ها را جمع‌آوری می‌کردند.

مشروح گفت و گو با این پیشکسوت کشتی کشورمان را در زیر می‌خوانیم.

آقا عرب شنیدیم که کسالت دارید، الان بهتر هستید؟

سال گذشته قلبم را عمل کردم و بعد از آن استراحت کردم و خدا را شکر الان شرایط خوبی دارم.

ماجرای آشنایی شما با تختی از کجا شروع شد؟

در تهران جهان پهلوان تختی عضو باشگاه پولاد تهران بود و زیر نظر مرحوم «حسین رضی‌زاده» کار می‌کرد و به نظرم جهان پهلوان زیر نظر این مربی تختی‌تر و به نوعی کشتی‌گیر شد. در آن دوران سالن ورزشی در دبیرستان دارالفنون تهران بود که در انتهای حیات دبیرستان و متعلق به فدراسیون کشتی بود. البته دفتر فدراسیون کشتی که در آن زمان ریاستش برعهده آقای قدس بود نیز آنجا بود. آقای قدس از پیشکسوتان ورزشی باستانی، مرد بسیار خوب و علاقمند به کشتی بود. فدراسیون کشتی در آن زمان بودجه‌ای نداشت و به همین دلیل برخی افراد علاقمند همچون قدس و «حبیب‌الله بلور» به نوعی فدراسیون را می‌چرخاندند.

برهمین اساس و با تشخیص کادر فنی تیم ملی در آن زمان، کشتی‌گیران سنگین وزن در سالن دبیرستان دارالفنون تمرین می‌کردند و هر روز ۲ تا ۳ نفر را به عنوان حریف تمرینی برای تخته به آنجا می‌آوردند تا بتواند به خوبی تمرین کند. آشنایی من با تختی از همانجا بود و از کسانی بودم که همیشه با او بودم و به نوعی با هم قاطی بودیم. او فردی انسان دوست و با محبت بود و همه به او احترام می‌گذاشتند و مردانگی داشت.

با تختی تمرین هم داشتید؟

تختی آن موقع در وزن ۸۴ کیلوگرم بود و بعد به وزن ۹۷ کیلوگرم تغییر وزن داد. من در وزن سوم یعنی ۶۳ کیلوگرم کشتی می‌گرفتم و به همین دلیل با هم تمرین نمی‌کردیم. آن زمان من دانش‌آموز بودم و اخلاق و منش پهلوانی او را که دیدم شیفته‌اش شدم و با خود گفتم که او بهترین ورزشکاری است که تاکنون دیده‌ام و روحیه والای ورزشی را در وجود جهان پهلوان تختی دیدم. این موضوعی که مطرح می‌کنم برای حدود سال ۱۳۳۳ است یعنی ۶۶ سال پیش است که این افتخار را داشتم با جهان پهلوان تختی آشنا شوم.

سووال: سابقه حضور در میادین جهانی و بین‌المللی را با تختی دارید؟

به همراه تیم ملی هیچگاه افتخار آن را نداشتم که در پیکارهای جهانی و قهرمانی آسیا حضور داشته باشم اما در چندین تورنمنت بین‌المللی شرکت کردم. به همراه شادروان تختی در مسابقات بین‌المللی جام تفلیس در شوروی سابق حضور یافتم که کشتی‌گیرانی از کشورهای بلغارستان، ترکیه، یوگسلاوی، لهستان و سایر کشورهای جهان در آن حضور داشتند. مسابقات بین‌المللی و چند جانبه در آن زمان زیاد بود و استقبال خوبی از آن می‌شد. یکی دیگر از تورنمنت‌هایی که در آن زمان شرکت کردم جام «وهبی‌امره» ترکیه بود که این رقابت‌ها الان هم همه ساله در ترکیه برگزار می‌شود.

فیلم تختی در ایام عید چندین مرتبه از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. این فیلم را تماشا کردید؟ نظرتان راجع به آن چه بود؟

بله تماشا کردم. زیاد جالب نبود چرا که افرادی را که برای این فیلم و به خصوص برای صحنه‌های مربوط به مسابقات کشتی انتخاب کرده بودند به عنوان مربی، داور، مامور سالن و سایر دست‌اندرکاران برگزاری، نسبت به رشته کشتی غریبه بودند و در این فیلم می‌توانستند از افرادی استفاده کنند که از کشتی شناخت داشته باشند و فکر می‌کنم حتی بسیاری از بازیگران فیلم نیز از تختی شناختی نداشتند.

عوامل برگزاری فیلم نیز در خصوص ساخت فیلم با شما صحبتی داشتند؟

صحبت جدی که نه. اما در مراسمی که در سالن موزه ایران باستان آن زمان برگزار شد صحبت مختصری یکی از عوامل سازنده با من داشت.

یکی از صحنه‌های فیلم مربوط به دعوای تعدادی از ملی‌پوشان کشتی با جهان پهلوان تختی در حاشیه برگزاری پیکارهای جهانی سال ۱۹۵۹ تهران بود. در خصوص این صحنه مطلبی را به خاطر دارید و اینکه کدامیک از ملی‌پوشان بودند که نسبت به جهان پهلوان حسادت می‌کردند و با او دعوا کردند؟

من آن سال در کنار تشک و داور مسابقه بودم. فکر کنم سال ۱۳۳۸ بود. همیشه کشتی‌گیران با هم بحث و جدل داشتند و الان هم هست اما به خاطر ندارم که تختی با کسی دعوا کرده باشد و اصلا در رختکن دعوایی اتفاق نیافتاد که اکنون آن دعوا را در فیلم تختی به نمایش گذاشتند و من مطلبی و موضوعی از دعوا را به خاطر ندارم اما به هر حال بحث و جدل و به نوعی حسادت به جهان پهلوان وجود داشت.


منبع: خبرگزاری ایرنا