مدیر تماشاخانه "مستقل تهران" با انتقاد از اینکه عده‌ای به جای کار کردن فقط غُر می‌زنند، می‌گوید: همان‌طور که خیلی از هنرمندان برای بازگشایی سینماها تبلیغ کردند، خوب است این کار را در تئاتر هم انجام دهند تا مردم بدانند تئاتر هم روی صحنه است در حالی که برخی‌ها بیشتر سبب بی‌اعتمادی شدند.

پایگاه خبری تئاتر: مصطفی کوشکی در گفت‌وگویی از میزان استقبال مخاطب در اولین روزهای بازگشایی تئاترگفت: وضعیت حضور مخاطب نسبت به شرایط بد نبوده و با دو نمایشی که داشتیم تقریبا ظرفیت 50 درصد را پُر کردیم، ولی برای هفته جدید آمار کمی ضعیف است. در حالی که اگر اطلاع رسانی شده بود و تبلیغات بیشتری از طرف اداره کل هنرهای نمایشی انجام می‌شد مخاطب بیشتری را می‌توانستیم جذب کنیم.

او افزود: در این بین بچه‌های تئاتر و کمی هم پیشکسوت‌ها نسبت به حضور در سالن تئاتر هم برای اهالی این حوزه و هم مخاطب بی‌اعتمادی ایجاد کردند، از آن سو اطلاع‌رسانی هم اتفاق نیفتاد تا برای برگرداندن مخاطب به سالن‌ها فکری شود. این‌ها همه ضرر بزرگی به تئاتر و فرهنگ کشور است. این خیلی دردناک و ترسناک است که بین مخاطب و تئاتر و ساحت فرهنگ فاصله بیفتد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به تبلیغ برخی هنرمندان در صفحه‌های شخصی خود برای دعوت مردم به سینماها گفت: همنه چیز از خود ما شروع می‌شود، اما متاسفانه هیچ کس کاری برای تبلیغ تئاتر انجام نداده است. اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر به هر حال قدرت اجرایی دارند اما به نظر می‌رسد همه کنار ایستاده‌اند و ما هم در حال غرق شدن هستیم. کلا انگار تعدادی پیرمرد هستیم که فقط برای همه چیز غُر می‌زنیم، وقتی تئاتر بسته است غُر می‌زنیم، وقتی باز می شود غُر می‌زنیم. بهتر است کاری کنیم. اگر هر کس به اندازه یک قدم کوچک بردارد، آن وقت کل تئاتر شکل دیگری می‌گیرد. ما این همه چهره تئاتری داریم که به لحاظ نام و اعتبار از تئاتر منتفع شده‌اند چرا همه الان ساکت هستند؟ چرا در کنار تبلیغ «شنای ‌پروانه» حرفی نمی‌زنند که تئاتر هم باز است تا مردم را به تماشای تئاتر دعوت کنند.

کوشکی ادامه داد: دغدغه من از طرح این بحث این نیست که تعداد تماشاگرها 10 نفر بیشتر یا کمتر باشد بلکه مهم این است که بدانیم تئاتر روی صحنه است، سینماها باز هستند، گالری‌ها باز هستند. ما در این روزگار می‌بینیم که درصد فرهنگ و رشد فکری خیلی از افراد جامعه روز به روز در حال افت کردن است ولی متاسفانه هر حرفی می‌زنیم برداشت مالی از آن می‌شود. درست است که مشکلات مالی ما (به عنوان تماشاخانه‌دار) هنوز برطرف نشده ولی برای شخص من مهم است که فرهنگ را قیچی نکنیم، به همین دلیل سعی کردم از همان ‌روز اول بازگشایی، سالن مستقل تهران را باز کنم آن هم با یک نمایش دانشجویی که ممکن است مخاطب زیادی نداشته باشد. ما اگر خودمان فرهنگ را قیچی کنیم آن وقت از حاکمیت چه انتظاری باید داشت؟

او درباره رعایت مسائل بهداشتی و تجهیزاتی که باید در اختیار سالن‌ها قرار می‌گرفت، بیان کرد: اداره کل هنرهای نمایشی با وجود قول‌هایی که داده، هنوز هیچ ابزار و موادی برای رعایت بهداشت در اختیارمان نگذاشته ولی ما یکسری مواد ضدعفونی‌کننده تهیه کردیم و با هزینه خودمان هم ماسک خریداری کردیم تا در اختیار مخاطبانی که ماسک ندارند بگذاریم و سعی می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم رعایت کنیم.

کوشکی در پایان درباره اینکه آیا اجرایی در تئاتر مستقل تهران پیش‌بینی شده تا همانند آنچه در سینما اتفاق افتاده به جذب مخاطب کمک کند، گفت: به نظرم این کار بیشتر با همراهی دولت می‌تواند انجام شود تا مخاطب را به شکل جدی‌تری به تئاتر برگردانیم، اما فعلا اداره کل هنرهای نمایشی که از پرداخت 50 درصدی رقم حمایت آثار اسفند خبر داده بود و الان نمایش «است» تئاتر مستقل تهران هم جزء آثاری بوده که اجرایش بر اثر کرونا متوقف شد، هنوز ریالی بابت حمایت دریافت نکرده است. در کنار همه این‌ها شنیده‌ام تماشاخانه ایرانشهر اعلام کرده که ممکن است تابستان را به لحاظ اجرایی تعطیل باشد چون متقاضیانی که در فهرست داشته آمادگی کار ندارند، در حالی که معتقدم چنین سالن‌هایی که بابت اجاره‌بها نگرانی ندارند اگر واقعا گروه‌های قبلی اجرا نمی‌روند، فراخوان بدهند تا ببینند آیا متقاضیان زیادی برای اجرا در این سالن‌ها اعلام آمادگی می‌کنند یا خیر؟! حیف است این ظرفیت‌ها خالی بماند.


منبع: خبرگزاری ایسنا