من فگینی نیستم که داد بکشد و با فریاد بگوید "بخوااابییید". بلکه خیلی آرام می‌گوید "بخواب عزیزم، بخواب؛ وقت خواب است"!.

پایگاه خبری تئاتر: خسرو شهراز که در قالب شخصیت «فگین» نمایش الیور تویست روی صحنه می‌رود، تاکید دارد: تماشاگر در این نمایش با چهره متفاوتی از این شخصیت مواجه می‌شود. فردی که بر سر کودکان فریاد نمی‌کشد و مهربانی مهمترین ویژگی متمایزکننده این شخصیت با تصویری است که به واسطه سریال مشهور الیور تویست در حافظه تماشاگر به یادگار مانده.

 شهراز درباره تفاوت‌های این شخصیت با آنچه از گذشته در حافظه مخاطب باقی است، گفت: در واقع همان ماهیت و چارچوب رمان چارلز دیکنز در نمایش موردنظر قرار گرفته و با همان داستان و برخورد افراد مواجه هستیم و فگین هم بدون شک جدا از این قائده نیست. اما به نظرم از نظر اجرایی می‌تواند با چیزی که در رمان شاهد بودیم متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه وجود شخصیت‌های متفاوت به جذاب شدن این نمایش کمک می‌کند، ادامه داد: شخصیت‌هایی که بُعد بیشتری به کار بدهد و فضا را عوض کند باعث خواهد شد نمایش برای مخاطب هم جذابیت بیشتری داشته باشد.

این بازیگر باتجربه جستجو برای فهم و تحلیل هرچه بهتر شخصیت «فگین» را یکی از مشغله‌های اساسی این روزهای خود عنوان کرد و گفت: این کار ضمن اینکه زیبا و دوست داشتنی است اما تمام فکرم را مشغول کرده و تلاش می‌کنم شخصیت تا حدودی متفاوت از آنچه چارلز دیکنز خلق کرده به نمایش بگذارم. به همین دلیل هم «فگین» دیگری را به کارگردان پیشنهاد کردم که خوشبختانه اصغر خلیلی پذیرفت.

وی افزود: اتودهای متفاوتی زدیم تا اینکه آرام آرام به چیزی رسیدیم که امروز بخش عمده‌ای از شخصیت شکل گرفته و قرار است به نمایش گذاشته شود. اجازه می‌خواهم زیاد در این رابطه توضیح بیشتر ندهم تا مخاطب بعد از تماشا قضاوت کند با چه شخصیتی مواجه بوده و پیش از مواجهه نشانه‌ای نداده باشیم.

شهراز در پاسخ به این سوال که باتوجه به گریم متفاوت و اغراق شده آیا با شخصیت فانتزی یا سورئال مواجه هستیم؛ اظهار داشت: همینطور است و من علاقه زیادی داشتم تا صفات گوناکون شخصیت فگین مثل خشم و حسادت را تقسیم کنم که گریم به این نکته کمک کرد. این نقش در مقایسه با تجربه‌های قبلی من قوق‌العاده تفاوت دارد و آن را بسیار دوست دارم. البته در روزهای نخست کسب تجربه در دبیرستان نقشی بازی کردم که تا حدود زیادی به فگین امروز نزدیک بود.

وی افزود: این فرد می‌تواند ویژگی‌های کوچک و دوست داشتنی داشته باشد که تماما تصویری است و امیدوارم بتوانم موفق عمل کنم.

ایفاگر نقش «فگین» در پاسخ به این سوال که آیا هنگام تحلیل نقش به نقاط اشتراک با شخصیت مورد نظر رسید! یا خیر، گفت: به عنوان یک بازیگر همواره با چنین مواردی درگیر می‌شوم و این به میزان تخیلی که هر بازیگر از نقش دارد؛ بازمی‌گردد. قدرت تخیل امکان ایجاد فضایی را فراهم می‌کند که گاهی حتی ذات بازیگر درگیر اجرای نقش می‌شود. از نکاتی مثل طرز راه‌ رفتن و عادات بسیار ریز روزانه که حتی خود ما ابتدا شناختی از آنها نداریم بگیرید تا بسیاری موارد دیگر.

وی توضیح داد: خصوصیات نقش طوری است که نمی‌توانم بگویم دقیقا خود من هستم، ولی بسیاری از نگاه‌های حسی و دیدگاه‌های حسی‌ من به ویژه نسبت به کودکان در این شخصیت وجود دارد. نه تنها از خشم بلکه از عشق، علاقه و تنفر برای روح بخشیدن به فگین استفاده کردم. تلاش کردم گوشه‌هایی از صفات درونی‌ام را برای پیشبرد کار استفاده کنم.

شهراز درباره ویژگی منحصر به فرد شخصیتی که او بازی می‌کند در مقایسه با بازیگر انگلیسی سریال مشهور الیور تویست، گفت: مهربانی این فرد یکی از ویژگی‌های متفاوت فگین نمایش ما در قیاس با چیزی است که در حافظه بصری تماشاگر ایرانی به یادگار مانده. نکته‌ای که خیلی به آن فکر کردم؛ اینکه من فگینی نیستم که داد بکشد و با فریاد بگوید "بخوااابییید". بلکه خیلی آرام می‌گوید "بخواب عزیزم، بخواب؛ وقت خواب است"!.

وی ادامه داد: این تفاوت‌ها عمده هستند و بخشی از آن به روحیه افرادی بازمی‌گردد که ایفای نقش را برعهده می‌گیرند. من ذاتا فردی هستم که علاقه ندارم آنچه در گذشته نوشته شده را کاملا اجرا ‌کنم، بلکه تمام تلاشم را به کار می‌گیرم تا نقش از کلیشه فاصله داشته باشد و چیز تازه‌ای به نمایش بگذارم.

بازیگر نمایش «شاه لیر» تاکید کرد: هیچوقت تلاش نکردم خطی را مدام دور بزنم و هیچ علاقه‌ای به تکرار کلیشه‌ها ندارم. اگر قرار بود در این نمایش همان نقشی که در حافظه مخاطب باقی است را دوباره به تصویر بکشم اصلا قبول نمی‌کردم. چون به نظرم آن نقش در سریال الیور تویست به بهترین شکل اجرا شده و من باید چیز جدیدی ارائه کنم.

بازیگر نمایش «سرود سرد خاکستر» در خصوص همکاری با سه از بازیگران به خصوص نسل‌ جوان‌ در نمایش الیور تویست بیان کرد: قبلا با تعدادی از بازیگران همکاری داشتم اما با عزیزانی مثل تینو صالحی، امیر کربلایی‌زاده، نوشین تبریزی و رامونا شاه برای نخستین بار است همکاری می‌کنم که بسیار جذاب است. به هر حال با خصوصیت‌های عده‌ای از قبل آشنایی دارم اما بچه‌های فگین عمدتا از دانشجویان تئاتر هستند که کار کردن با آن‌ها بسیار دوست‌داشتنی اما گاهی دشوار است.

وی در ارتباط با دلایل این سختی توضیح داد: به این دلیل که نسل جدید همه چیز را خیلی زود می‌خواهد و تحمل سختی ندارد. به هر ترتیب مرزی وجود دارد که شما تا مسیری را طی نکنید به آن نمی‌رسید. این تازه ابتدای راه است و شما وقتی به مرز اول برسید متوجه خواهید شد راه‌های دیگری وجود دارد که باید طی شوند.

این هنرمند در انتها خاطرنشان کرد: حضور در این نمایش کار ساده‌ای نبود چون بازیگران زیادی دارد و هماهنگی بین افراد کار دشواری است. هرکس اخلاق و شیوه‌ای دارد و من دوست دارم اجرای متفاوت، با ریتم و نظم خوب داشته باشیم.