حسین مسافر آستانه که دبیری چهلمین جشنواره تئاتر را بر عهده گرفته است، می‌گوید همه تلاشش را به کار می‌گیرد که این جشنواره صاحب اساسنامه‌ای بشود.

پایگاه خبری تئاتر: او همچنین تاکید دارد که دوره گذشته این جشنواره را به دلیل شرایط خاص دوران کرونا نباید ملاک قرار دهیم.

جشنواره تئاتر فجر در حالی به چهلمین دوره خود رسیده که هنوز اساسنامه‌ای ندارد. با این حال حسین مسافر آستانه که روز گذشته، دوشنبه 25 اسفند ماه، حکم دبیری این جشنواره را دریافت کرده، می‌گوید همه تلاشش بر این است که این جشنواره بعد از 40 سال حتی اگر صاحب اساسنامه نشد، دست‌کم به آیین نامه‌ای دست پیدا کند.

او که پیش از این هم تجربه دبیری جشنواره تئاتر فجر را داشته است می‌گوید: یکی از برنامه‌هایم، برگزاری مستمر جلسات شورای سیاستگذاری جشنواره است و در این جلسات حتما در زمینه نگارش اساسنامه کار خواهیم کرد و امیدوارم به جمع‌بندی برسیم تا اگر اساسنامه هم نشد، دست‌کم به آیین‌نامه‌ای دست یابیم.

مسافر یادآوری می‌کند: سال 84 هم که دبیری جشنواره فجر را بر عهده داشتم، به صورت شخصی و با توجه به تجربه دوره‌های پیشین، اساسنامه‌ای نوشتم ولی در دوره‌های بعدی هر یک از دبیران برنامه‌های خود را دنبال کردند.

این مدیر هنری تاکید دارد که نمی‌توان هر دوره جشنواره را به صورت سلیقه‌ای برگزار کرد بلکه لازم است سازماندهی داشته باشیم و دبیر بر اساس سیاستگذاری‌های کلان، برنامه اجرایی بدهد.

مسافر با ابراز خرسندی از ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری اضافه می‌کند: ترکیب خیلی خوبی در شورا داریم بویژه حضور دکتر قطب‌الدین صادقی را خیلی موثر می‌دانم چراکه ایشان فرد با تجربه و دنیا دیده‌ای است و به تئاتر جهان و جشنواره‌های معتبر دنیا آشنایی دارد و از از این نظر می‌توان از تجربه‌های ایشان بهره‌مند شد.

مسافر در پاسخ به این که ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری به گونه‌ای است که شاید کارهای جوانان‌پسند کمتر مورد توجه قرار بگیرد و با این وصف چه برنامه‌ای برای جذب جوانان برای شرکت در جشنواره فجر دارید، توضیح می‌دهد: بحث شورای سیاستگذاری علمی است نه سلیقه‌ای. شورا سیاست‌های کلان فرهنگی را تبیین می‌کند که انجام این کار هم بر عهده افراد با تجربه است. همچنانکه در تمام دنیا هم این گونه است.

دبیر جشنواره تئاتر فجر از جشنواره ادینبورگ به عنوان نمونه یاد می‌کند که 60 تن از چهره‌های کهنه‌کار فرهنگی هنری حوزه‌های مختلف، سیاست‌های کلان آن را تبیین می‌کنند.

او در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای جذب جوانانی دارید که هرچند جزو سرمایه‌های جشنواره تئاتر فجر به شمار می‌آیند ولی در این سال‌ها برای حضور در آن تمایلی نداشته‌اند، می‌گوید: سالی را که پشت‌سر گذاشتیم نمی‌توانیم به عنوان یک سال عادی به حساب بیاوریم بنابراین آن را ملاک قرار ندهیم چراکه بیشتر دوستان تئاتری، فرصت کار پیدا نکردند. جوانان به هنگام کار کردن، سلیقه‌های خود را مطرح می‌کنند یعنی سلیقه آنان در تولید، اجرا می‌شود و نه در برنامه‌ریزی. آنان با کار خودشان، سلیقه خود را ارایه می‌دهند.

مسافر که دبیری جشنواره س و نهم تئاتر فجر را هم بر عهده داشته، درباره تعدد بخش‌های این جشنواره و در پاسخ به این پرسش که آیا این تعدد در دوره چهلم هم رخ خواهد داد، تصریح می‌کند: هنوز در این زمینه چیزی نمی‌دانم. اما مسلما وجود یا حذف هر بخش باید دلایلی داشه باشد و این دلایل، مهم‌تر از خود آن بخش‌هاست.

او در پایان درباره احتمال بازگشت بخش بین‌الملل به جشنواره چهلم فجر هم می‌گوید: همه چیز تابع شرایط است. باید دید وضعیت تئاتر در دنیا به چه سمت و سویی می‌رود. اگر شرایط به گونه‌ای شد که فعالیت‌های تئاتری رونق گرفت، خوب است که بخش بین‌الملل به جشنواره بازگردد ولی اگر همچنان تئاتر در سکوت و رکود بود که واقعا چنین بخشی ضرورت ندارد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایسنا