علیرضا صمدی می‌گوید: اگر می‌خواستیم کاملا قصه «صحنه‌ زنی» را بازنمایی کنیم شاید مخاطب در سالن نمایش تاب نمی‌آورد.

پایگاه خبری تئاتر: علیرضا صمدی در دومین ساخته سینمایی خود سراغ موضوعی ملتهب در اجتماع رفته و «صحنه زنی» را ساخته است که در بخش جلوه‌گاه شرق سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد و در نخستین روز از برگزاری جشنواره با استقبال خوب مخاطبان به روی پرده رفت. در این فیلم مهتاب کرامتی، بهرام افشاری، پیام احمدی‌نیا، لیندا کیانی، محمد نادری، فرزانه سهیلی، سیامک ادیب، غزاله جزایری و مجید صالحی و با حضور حمیدرضا نعیمی، امید روحانی و آتش تقی‌پور به ایفای نقش پرداخته‌اند.

علیرضا صمدی کارگردان فیلم سینمایی « صحنه زنی» درباره داستان فیلم توضیح داد: در مورد یک باند سه چهار نفره است که یک شبکه خلاف دارند و کارشان این است که صحنه‌های جعلی تصادف را می‌سازند و از بیمه پول می‌گیرند. ما درواقع در سینما و ادبیاتمان این موضوع را به شکل دیگری دیده بودیم یعنی به شکلی دیده بودیم که فردی خودخواسته برای اینکه از بیمه پول بگیرد به سمت این کارها می‌رود، اما اینجا نشان داده‌ایم که باندی صرفاً صحنه را می‌سازد و کسی را جلوی ماشین می‌گذارد و بین 60 تا 70 درصد مبلغ خسارت را تصاحب می‌کنند.

این کارگردان درباره پرداختن به دغدغه‌هایش در این فیلم اظهار کرد: وقتی با این موضوع آشنایی پیدا کردم تمام تلاشم این بود که برای مخاطب نیز هم قصه را باورپذیر کنم و هم این که تلخی قصه را تاحدی کاهش دهم تا مخاطب بتواند آن را تحمل کند. اگر می‌خواستیم کاملا قصه را بازنمایی کنیم شاید مخاطب در سالن تاب نمی‌آورد.

صمدی همچنین درباره بازیگران فیلم نیز ، بیان کرد: خیلی برای من پیشینه بازیگر مهم نیست، بلکه توانایی او مهم است و من بر اساس توانایی و مختصات نقش بازیگر را انتخاب می‌کنم. همه بازیگران این فیلم در نقش جدی ظاهرشده‌اند، در صورتی که عمدتاً کارهایشان طنز بوده‌ است و فکرمی‌کنم به‌خوبی از پس بازی برآمدن و اگر کار درنیامده این ضعف من است. حتی مهتاب کرامتی هم در این فیلم متفاوت بازی کرده است.

کارگردان «بی نامی» در پاسخ به این سوال که فیلمش در جشنواره ملی فجر دیده نشد، حضور در جشنواره جهانی و رونمایی از این اثردر جشنواره جهانی را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: شاید در لحظه از پذیرفتن یا نپذیرفتن فیلم خوشحال یا ناراحت شوید اما مهم این است که فیلم به مخاطبش ارائه شود. برای من مهم این است که مخاطبان سینمای ایران فیلم را ببینند و مورد پسندشان واقع شود. سرنوشت هیچ فیلمی را جشنواره‌ها نتوانستند مشخص کنند و به نظرم در نهایت استقبال مردم، منتقدین و اهالی فرهنگ هستند که فیلمی را مورد توجه قرار می‌دهند و زنده نگه می‌دارند یا به فراموشی می‌سپارد.

او همچنین درباره برگزاری جشنواره در روزگار کرونا و رونق دادن به سالن‌های سینمای اظهار کرد: برگزاری جشنواره به عنوان یک رویداد فرهنگی مورد نیاز است، همانطور که رویدادهای ورزشی مورد نیاز هستند و فعالیت‌های سرگرم کننده و یا باز شدن رستوران‌ها لازم است، جامعه به رویدادهای فرهنگی نیز نیاز دارد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای رونق سینما باید این کار را انجام داد. باید سیستمی شکل بگیرد و همه دست به دست هم دهند تا رونق به سالن‌های سینمایی بازگردد و سینما بتواند به حیاتش ادامه دهد.

صمدی در ادامه درباره میزان توجه مخاطبان به جشنواره جهانی نیز بیان کرد: جشنواره جهانی و جشنواره ملی فیلم فجر سال‌ها همزمان با هم برگزار می‌شدند، بنابراین نمی‌توان قضاوت کرد که کدام بیشتر مورد توجه بودند، به این دلیل که این جدا شدن تنها پنج سال است اتفاق افتاده تنها می‌توان گفت، جدا شدن جشنواره فجر ملی از جهانی سبب شده با جشنواره مستقلی مواجه شویم که در این مدت کوتاه خیلی خوب برگزار شده است و آثار خوبی در آن حضور یافته‌اند.

این کارگردان در خاتمه از استقبالی که مخاطبان از اثرش داشتند و احتمال دریافت جایزه گفت: هر فیلمسازی وقتی فیلمی می‌سازد دوست دارد اثرش مورد توجه واقع شود، جایزه بگیرد و مخاطب از آن راضی باشد. من این بخش را به دست مخاطبان، داوران و منتقدان می‌سپارم.

به صفحه اینستاگرام پایگاه خبری تئاتر و سینما بپیوندید