در دنیای سینما گاهی مشاغلی وجود دارد که با شنیدن عنوان آنها، سوالاتی در ذهنتان به وجود می‌آید.

پایگاه خبری تئاتر: شاید شما هم نام مشاغلی را شنیده باشید که برای شما عجیب باشد و بخواهید بدانید که دقیقا کار آن‌ها در پشت صحنه فیلم‌ها چیست و مسئولیت چه کاری را بر عهده دارند. در این گزارش با برخی از این مشاغل آشنا خواهید شد که ممکن است راجع به آن‌ها نشنیده باشید و یا اگر هم شنیده اید برای شما سوال باشد که دقیقا چه وظایفی در طی ساخت فیلم‌ها ایفا می‌کنند.

ترسناک‌ترین شخصیت‌های زن در تاریخ سینما

۷ سکانس غیرمنتظره در فیلم‌ها که تماشاگران را شوکه کردند

۶ بازیگر مشهوری که به عجیب‌ترین دلایل ممکن از کار اخراج شدند

هنرمند صداساز (Foley artist)

در سینما به هنر بازآفرینی برخی از جلوه‌های صوتی، مثل صدای قدم زدن، دویدن، شکستن و هماهنگ کردن آن‌ها با تصاویر فیلم، صداسازی می‌گویند. صداساز هم کسی است که جلوه‌های صوتی را در مرحله پس تولید ایجاد می‌کند. این فرد صدا‌های نامرتبط را حذف می‌کند و صوت‌های مرتبط را ایجاد می‌کند. برای مثال گاهی پا‌های خود را به زمین می‌کوبند تا صدای راه رفتن را در فیلم‌ها ایجاد و هماهنگ کنند.

علاوه بر این صدای مبارزات نیز در فیلم‌ها ساختگی است و وظیفه ایجاد آن بر عهده صداساز است. جالب است بدانید نام این حرفه (Foley) از نام جک فولی برداشته شده که با افراد با مهارت در جلوه‌های صوتی در محصولات رادیویی، به استودیو یونیورسال در صداسازی کمک کردند.

مسئول پیتون (Python wrangler)
اصطلاحی است که با حس شوخ طبعی آمیخته شده است و به یکی از افراد فنی تیم صداگذاری گفته می‌شود که فعالیت‌های متفاوتی را انجام می‌دهد. اما عموما کار او سیم کشی است و به همین دلیل به کسانی که این کار را انجام می‌دهد مسئول پیتون پیتون (شباهت سیم به مار پیتون) می‌گویند. آن‌ها گاهی هم  کار صدابرداری را در فیلم‌ها انجام می‌دهند.

گفر (Gaffer)

گفر، در واقع سرپرست فنی نورپردازی در یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی را بر عهده دارد. وظیفه او این است که چراغ‌های نورپردازی را طبق دستور مدیر فیلمبرداری یا نورپرداز مستقر کند. گفر صرفاً یک مسئول فنی است و همه کار‌ها با نظر مدیر فیلمبرداری انجام می‌شود. این عنوان در کشور انگلیس برای شخصی که نور سالن های سینما‌ را تنظیم می‌کند نیز به کار برده می‌شود.

 

فیکسر (Fixer)
این عنوان به افرادی گفته می‌شود که برای اجازه استفاده از لوکیشن‌ها مذاکره می‌کنند و موارد دیگری از حمل و نقل تیم تولید و هتل گرفته تا هر چیزی که اعضای فیلم نیاز داشته باشد را تامین می‌کنند.

گریپ (Grip)

عضوی از تیم فیلمبرداری و تصویر برداری است که مسئول ساخت و تامین تجهیزاتی است که برای دوربین و فیلمبرداری نیاز است. مثل سه پایه، یا تجهیزات لازم برای حرکات دوربین در تکنیک‌هایی مثل دالی و کرین شات. اگرچه کمتر در مورد این شغل شنیده اید، اما نیازمند تجربه و مهارت بالایی است. گفته می‌شود از این عنوان شغل از دهه ۱۹۳۰ میلادی بهره گرفته شده است. دو  مسئولیت Dolly grip، و Key grip نیز در زیر مجموعه این گروه قرار می‌گیرند.

 

سرگرم کننده کودکان و مراقب حیوانات (Child and Animal wrangler)

همانطور که از نامش پیداست، مراقبت کننده از کودکان و حیوانات، از بازیگران کودک و حیوانات زنده‌ای که در فیلم سینمایی استفاده می‌شود مراقبت می‌کند و در واقع مسئول آنها است. او باید تمامی کودکان را در امنیت کامل نگه دارد و ضمن جلب رضایت کودکان، آن‌ها را در سکانس‌های فیلمبرداری ساکت نگه دارد.  این افراد همینطور به کودکان برای ارائه بازی بهتر و باور پذیرتر نکاتی را گوشزد می‌کنند. مراقبت کننده حیوانات هم جانوران زنده مورد استفاده در فیلم که عموما اسب‌ها هستند، را کنترل می‌کند.

 

دستیار فیلمبرداری (Focus Pullers)
او نقش اساسی به عنوان دستیار فیلمبردار دارد و وظیفه تغییر عدسی و تغییر فاصله کانونی، طی فیلم‌برداری را نیز به عهده دارد. آن‌ها بیشتر در زمان فیلمبرداری یک جسم یا فرد متحرک، که نیاز است فوکوس روی آن‌ها حفظ شود به کمک فیلمبردار می‌آیند. این افراد وظایف دیگری مثل گذاشتن دوربین در صحنه فیلمبرداری را هم انجام می‌دهند و کار آنها به اندازه ای مهم است که باید به اندازه فیلمبردار اصلی تجربه داشته باشند.

کانسپت آرتیست (Concept artist)

کانسپت آرتیست، شخصیت است که مدل‌های سه بُعدی کامپویتری خلق می‌کند و به طراح صحنه یک فیلم سینمایی اجازه می دهد تصمیم گیری در مورد ظاهر نهایی یک صحنه را راحت تر انجام دهد. در این مدل‌های کامپیوتری همچنین می‌توان فاصله کانونی عدسی، نحوه حرکت دوربین، بافت سطح و اجسام و حتی تابش نور را هم نمایش داد.

 

منبع: Mental Floss


منبع: Mental Floss