اشکان رهگذر معتقد است اگر کارگردانان انیمیشن از جشنواره فیلم فجر استقبال نکنند احتمال حذف سیمرغ این حوزه وجود دارد.

پایگاه خبری تئاتر: اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» که در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن را دریافت کر با اشاره به اهمیت ادامه حضور سیمرغ انیمیشن در جشنواره فیلم فجر گفت: می‌توان گفت زحمات بسیاری کشیده شد تا سیمرغ انیمیشن در بین سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر قرار گیرد، قبل از اینکه «آخرین داستان» را بخواهیم به جشنواره فیلم فجر ارائه دهیم، صحبت‌های بسیاری کردیم تا بتوانیم نگاه ویژه‌ای به انیمیشن در جشنواره وجود داشته باشد. در واقع در دوره‌های پیش از آن، کارگردانان انیمیشن آثاری را به جشنواره ارائه می‌کردند که یا داوری نمی‌شد و یا کنار گذاشته می‌شد.

وی با اشاره به اینکه قبل از اینکه «آخرین داستان» بخواهد سیمرغ بگیرد، در یکی از دوره‌های جشنواره چند اثر بی کیفیت حضور پیدا کردند تا بخش انیمیشن راه اندازی شود، توضیح داد: با رایزنی‌ها و صحبت‌هایی که با سازمان سینمایی داشتیم تاکید کردیم که با حضور مثلاً ۳ اثر انیمیشن در جشنواره و حفظ سیمرغ، مشوقی برای رساندن دیگر آثار انیمیشن به جشنواره می‌شویم و همین مساله باعث می‌شود که سینمای ایران نیز سهمی از انیمیشن داشته باشد.

این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: خوشحالم که همچنان سیمرغ انیمیشن در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، اما اینکه چرا انیمیشنی به جشنواره معرفی نمی‌شود، سوال خود من هم هست، چرا که مطلعم همکاران من در حال تولید آثار بسیاری هستند، حتی شنیده‌ام که برخی از این آثار آماده و منتظر دریافت تاریخ اکران هستند، اما اینکه در جشنواره حضور پیدا نکرده‌اند بسیار عجیب است.

رهگذر با اشاره به دلایلی که ممکن است مانع استقبال کارگردانان انیمیشن از جشنواره شود، توضیح داد: یکی از مهمترین این دلایل می‌تواند دلیل قهری باشد، شاید انیمیشن سازان فکر می‌کردند که در سال‌های گذشته آثاری را به جشنواره ارائه کرده و برخورد خوبی با این آثار نشده و از جشنواره کنار گذاشته شده‌اند. دلیل دیگر هم می‌تواند این باشد که شاید آثارشان هنوز در مراحل پایانی تولید نیست، یعنی کار هنوز به طور کامل آماده نشده است، چرا که انیمیشن هزینه بر و زمان بر است می‌تواند بعد از ۹۵ درصد تولید، به دلایلی و برای مدتی متوقف شده باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه بخش عمده‌ای از انیمیشن‌هایی که در ایران ساخته می‌شوند، سفارشی است. به این معنا که انیمیشن در سینمای ایران بدنه مستقلی ندارد تا به عنوان مثال مانند سینمای ایران در سال ۶۰ فیلم ساخته شود و از این تعداد ۴۰ یا ۵۰ فیلم دولتی هم ساخته شود، به همین دلیل تقریباً همه آثار انیمیشن در ایران دولتی است و فیلمساز این اختیار را ندارد که به تنهایی فیلم خود را به جشنواره ارسال کند بلکه باید هفت خان را رد کرده تا بتواند در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند.

برای دیده شدن به جشنواره فیلم فجر نیاز داریم

کارگردان انیمیشن کوتاه «گربه قجری» ادامه داد: نباید این را فراموش کنیم که جشنواره فیلم فجر باعث دیده شدن یک اثر می‌شود و هیچ هنرمندی هم بدش نمی‌آید که کارش دیده شود، حتی اگر اثرش داوری نشود. یعنی اگر من کاری را آماده داشته باشم حتماً آن را به جشنواره فیلم فجر ارسال می‌کنم. چرا که مهمترین چیز این است که یک اثر دیده شود حال اگر این اثر در جریان برگزاری جشنواره داوری شود که بهتر است.

وی توضیح داد: البته این را هم باید تاکید کنم که درباره آثار بی کیفیت در انیمیشن صحبت نمی‌کنم و اگر می‌گویم که فیلم‌های انیمیشنی آماده است، یعنی کیفیت لازم برای حضور در جشنواره را دارند. آثاری که حداقل در استاندارد انیمیشن سینمای ایران قرار دارند. اما این را هم نباید فراموش کرد که هرسال تعدادی کار به اسم انیمیشن سینمایی ساخته و حتی اکران هم می‌شوند که حتی دریافت فرصت اکران برای این آثار باعث شگفتی است، چرا که این آثار حتی استاندارد پخش در یک شبکه استانی را هم ندارد، آن‌وقت این تولیدات در سینما اکران شده و حتی ۵۰ سالن نیز دریافت می‌کنند.

تهیه کننده انیمیشن کوتاه «جبیر» بیان کرد: این مسائل اتفاقات عجیب و غریبی است که در سینمای ایران رخ می‌دهد و در جشنواره فیلم فجر و در همان دوره‌ای که «آخرین داستان» حضور داشت نیز رخ داده است. کار سینمایی باید مشخصاتی داشته باشد و نمی‌توان هر کاری که از ۴۰ دقیقه بیشتر شده را به عنوان اثر سینمایی آن را بخوانیم.

اگر جشنواره سیمرغ انیمیشن را حذف کند، حق دارد!

رهگذر گفت: معتقدم اگر یک روز جشنواره فیلم فجر به دلیل پذیرش چنین آثار بی کیفیتی، سیمرغ انیمیشن را حذف کند؛ حق دارد. چرا که جشنواره فیلم فجر مخاطب رسانه‌ای، حرفه‌ای و مردمی دارد و به نظر من هر جشنواره و رسانه‌ای وظیفه دارد تا به شعور مخاطب خود احترام بگذارد. به همین دلیل معتقدم اگر قرار است کار بی کیفیتی وارد جشنواره شود که انیمیشن ایران را اینگونه پرزنت کند، نباشد بهتر است.

وی درباره اینکه ادامه غیبت آثار انیمیشن در جشنواره فیلم فجر می‌تواند باعث حذف سیمرغ انیمیشن از این جشنواره شود، تاکید کرد: صد در صد با نظر شما موافق هستم و امیدوارم دوستانم در حوزه انیمیشن نظر خود را نسبت به جشنواره و سینما تغییر دهند. گاهی ما دچار توهم می‌شویم و فکر می‌کنیم که جشنواره به فیلم ما نیاز دارد، در صورتی که این‌طور نیست، در واقع این ما هستیم که به جشنواره فیلم فجر نیاز داریم و باید در کانال جشنواره آثار خود را معرفی کنیم.

رهگذر در پایان گفت: من به حواشی جشنواره فیلم فجر ندارم و درباره انیمیشن سینمای ایران صحبت می‌کنم، انیمیشن ایران بدنه بسیار نحیفی دارد و باید معرفی شود و عرضه اندام کند، مخاطب باید با انیمیشن ایران ارتباط برقرار کند و یکی از راه‌های ارتباط همین جشنواره است، اینکه بگوییم نیازی به جشنواره نداریم و چون در دوره ایی جشنواره با من چنین کاری کرده، دیگر اثر خود را به جشنواره ارسال نمی‌کنم، به نوعی گل به دروازه خودی است و این کار اشتباه است. امیدوارم همکارانم به این موضوع توجه کنند که این مشارکت اول از همه به نفع خودشان و بعد به نفع انیمیشن کشور است.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: نیوشا روزبان