کاظم نظری با تاکید بر استمرار نگاه حمایتی از هنرمندان برای تولید بی‌دغدغه آثار نمایشی و راه‌اندازی کارگروهی برای ایجاد اقتصاد مولد و متکی به خود تئاتر گفت: با مشارکت خانواده تئاتر قبل از رسیدن به ۱۰۰ روز شاهد تحقق عدالت فرهنگی و هنری در حوزه هنرهای نمایشی خواهیم بود.

پایگاه خبری تئاتر: کاظم نظری گفت: به‌جرات می‌توانم بگویم آقای دکتر سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود از هنرمندان تئاتر و دانش‌آموخته این هنر است توجه ویژه‌ای به تئاتر دارند. با هم‌دلی و مشارکت خانواده نجیب و متعهد تئاتر کشور و کمک‌های معاونت امور هنری وزارتخانه می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. به زودی جلسه‌ای با اصحاب رسانه خواهیم داشت و برنامه‌ها و کارهایی مد نظر مدیریت تئاتر کشور است را با آنها در میان خواهیم گذاشت.

وی افزود: مطمئن باشید که نخستین خروجی و ثمره این اقدامات از نگرش حمایتی و گام برداشتن به سمت تئاتر مولد گرفته تا تحقق عدالت فرهنگی و هنری، به ۱۰۰ روز هم نخواهد رسید. چرا که به وضوح به نظر می‌رسد همگان بر این مساله اتفاق نظر داریم که هنر تئاتر و هنرمندان فرهیخته آن بیش از هر چیز بر افزایش سرعت عمل در برنامه‌ریزی اجرایی، توسعه اقدامات و لزوم نگاه حمایتی تاکید دارند.

نظری خاطرنشان کرد: با شناختی که از هنرمندان متعهد، فرهیحته و بزرگ تئاتر ایران داریم، مطمئنیم که دستیابی به آن برنامه‌ها میسر و شدنی خواهد بود. در آینده نه چندان دور دارای تئاتری می‌شویم که همه از آن دفاع می‌کنیم و لذت می‌بریم. به دوستان و اقوام پیشنهاد می‌کنیم که فلان تئاتر را در فلان تماشاخانه ببینیم.

مدیر کل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امیدواریم که اهل رسانه، دغدغه‌مندان این حوزه و همچنین هنرمندان دلسوز تئاتر کشور با نقدهای خود و بازتاب دغدغه‌هایشان از اداره کل هنرهای نمایشی، مشوق ما و همکارانم برای تحقق هر چه سریع‌تر در مسیر اجرایی و عملیاتی شدن برنامه‌هامان باشند تا بتوانیم در قامت خادمان هنر و هنرمندان بزرگوار کشورمان کارنامه موفقی را به جای بگذاریم.

ادامه حمایت‌های دولتی؛ اما مهمتر آن است که تئاتر اقتصاد خود را داشته باشد

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره استمرار و یا تغییر در روند نگاه حمایتی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خانواده تئاتر کشور در دوران مدیریت وی تاکید کرد: در این مساله تردید وجود ندارد که به‌عنوان مدیر هنرهای نمایشی باید به‌دنبال کمک و مساعدت‌هایی برای همدلی با هنرمندان کشور باشیم تا آن‌ها بتوانند بدون دغدغه به رسالت و فریضه اصلی خود؛ یعنی تولید و اجرای آثار نمایشی و ارائه آن به مخاطبان بپردازند.

نظری افزود: البته مدت‌هاست به عنوان یک فعال تئاتری و دانشگاهی این مساله که تئاتر باید اقتصاد خود را داشته و بتواند فی‌نفسه برای خود درآمدزایی داشته باشد و کمتر خود را به دولت و کمک‌های مالی دولتی متکی بداند اندیشیده‌ام و این مهم دغدغه امروز من نیست.

وی با اشاره به آنکه با ‌همین رویکرد؛ برنامه‌های مختلف و متعددی برای اجرایی کردن دارم یادآور شد: ابتدا چند روزی فرصت و اجازه می‌خواهم تا درباره آنچه که تاکنون در اداره‌کل هنرهای نمایشی صورت‌گرفته و برنامه‌های حمایتی آن مطالعه و تحقیق کرده و اطلاعاتی را به دست بیاورم. در ادامه و قطع به‌یقین راه‌کارهایی را دنبال خواهیم کرد تا بتوانیم این کمک‌های حمایتی را به هنرمندان تئاتر و به‌ویژه هنرمندان استانی که با کمترین هزینه‌ها تلاش می‌کنند تا چراغ تئاتر استان خود و به تبع آن هنرهای نمایشی کشور را روشن نگه ‌دارند ارائه دهیم.

ایجاد کارگروهی برای تحقق تئاتر مولد

نظری خاطرنشان کرد: برای تحقق استقلال تئاتر از بدنه حمایت دولتی و حرکت با قدرت بر محور اقتصاد مولد خود و هنرمندانش؛ کارگروهی تخصصی را راه‌اندازی خواهیم کرد تا شاهد روی دادن اتفاقات خوبی برای هنرمندان کشور باشیم.

وی افزود: تئاتر ایران این ظرفیت را دارد تا هر چه بیشتر به جایگاه تولید آثار فاخر در تراز انقلاب و تراز ایران اسلامی برسد. تا به آن واسطه من، شما و خانواده‌مان بتوانیم در سبد مصرفی فرهنگی خود تئاتر را به‌عنوان هنری لاینفک از خوراک فرهنگی خانواده به حساب آوریم. اگر این اتفاق بیافتد، ایمان داشته باشید اقتصاد تئاتر رونق پیدا خواهد کرد. ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور شاهد گام برداشتن جدی، عینی و عملیاتی برای تحقق اقتصاد مولد تئاتر کشور و کاستن از اتکای این هنر جریان‌ساز به حمایت‌های مالی دولت خواهیم بود.

 

تحقق عدالت فرهنگی و هنری از کلان‌ترین برنامه‌های مدیریت تئاتر کشور

نظری همچنین در پاسخ به محور دیگر این گفت‌وگو بر مدار مشخص شدن اولویت‌های وی در حوزه مدیریت تئاتر کشور، برداشتن گام‌های اجرایی در دوره‌های کوتاه، میان و بلند مدت؛ به عنوان مثال برای ۱۰۰ روز نخست سکانداری وی بر مسند اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ تاکید کرد: یکی از مهمترین این اهداف حرکت با جدیت، قدرت و تلاش بیشتر به سمت عدالت فرهنگی و هنری است. نکته‌ای که از زبان آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور دولت مردمی و دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از سیاست‌های کلان فرهنگی دولت سیزدهم بارها شنیده و تاکید شده است.

وی افزود: همچنین تقویت همه‌جانبه تئاتر شهرستان‌های کشور، راه‌اندازی پیگیرانه و مجدانه دفتر ادبیات نمایشی کشور برای تولید محتوای ارزشمند و تحقق دستیابی به تئاتر فاخر، تقویت و توسعه بن‌مایه نگاه حرفه‌ای به هنر تئاتر در کشور و برنامه‌های خُرد و کلان متعدد دیگری که شیوه اولویت‌بندی و توفیق در به انجام رساندن آنها، نیازمند هم‌دلی، هم‌اندیشی و اشتراک آرای اهل رسانه و هنرمندان تئاتر در سراسر کشور است.

به گفته مدیر کل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنها در سایه این اتحاد و هم‌دلی‌ست که می‌توانیم به شکل اجرایی وعملیاتی برای توسعه تئاتر کشور مسئولانه و دلسوزانه گام برداریم.


منبع: خبرگزاری ایرنا